به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت زیتون

مراحل آموزش کاشت زیتون

آموزش کاشت زیتون شامل سه مرحله می باشد:آموزش ایجاد محیط مناسب برای کاشت زیتونآموزش کاشت درخت زیتونآموزش پروراندن درخت زیتون تا زمان بلوغ


زیتون در حال حاضر بصورت تجاری و یا برای مصارف شخصی در سراسر جهان کشت و پرورش داده می شود. از آنجایی که درخت زیتون می تواند بیش از 1000 سال عمر کند، لذا برای رشد این درخت، مانند بسیاری از گیاهان، باید شرایط خاصی فراهم شود. اگر می خواهید یک نهال کوچک را از کوچکی تا بلوغ پرورش دهید، و می خواهید تمام ترفندهایی که کشاورزان برای رشد میوه ها و روغن های خوشمزه ی زیتون استفاده می کنند را بدانید، مقاله ی زیر را دنبال کنید.

 

1

آموزش ایجاد محیط مناسب برای کاشت زیتون

  1. آموزش کاشت زیتون مرحله 1
    1
    بررسی کنید آیا کاشت زیتون در منطقه شما امکان پذیر است. محصولات زیتون در شرایط آب و هوایی با زمستان های معتدل و تابستان های طولانی و خشک، بهتر رشد می کنند. بعنوان مثال، مناطق جغرافیایی مناسب برای کاشت و پرورش زیتون عبارتند از: مناطق مدیترانه اروپا و دره های ساحلی در ایالت کالیفرنیا. و کاشت زیتون  در آب و هوای گرمسیری غیر ممکن است (در ایران نیز مهمترین استان های تولید کننده زیتون بترتیب استان گیلان، زنجان، کرمانشاه، مازندران و قزوین می باشند).
    • اگر مراقبت نباشد، یخبندان بسیاری از درختان زیتون را از بین می برد. دمای  22 درجه فارنهایت ( منفی 6 درجه سانتیگراد) ممکن است به شاخه های کوچک درخت زیتون آسیب برساند، در صورتی که درجه حرارت پایین تر از 15 درجه فارنهایت (منفی 9 درجه سانتیگراد) شاخه های بزرگ و حتی کل درختان را می تواند نابود کند. حتی اگر شاخه ها و درختان زیتون در معرض سرما بتوانند زنده بمانند ، عطر و طعم زیتون و روغن حاصل از آن می تواند توسط استرک های سرما (cold streaks) تسویه و مطلوب شود. اگر در یک منطقه مستعد این تغییرات دمایی پایین زندگی می کنید، از کاشت زیتون صرفنظر کنید.
    • درختان زیتون به مقدار مشخصی سرما، نیاز دارند. افزایش گل دهی مناسب درخت زیتون به شرایط آب و هوایی پایین مانند دمای 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) یا پایین تر بستگی دارد، هرچند که این دما در گونه های مختلف زیتون کمی متفاوت است. به همین دلیل است که کشت زیتون در مناطق گرمسیری و یا مناطق بسیار گرم، خیلی مشکل است.
    • اطمینان حاصل کنید که فصل شکوفه دهی درختان زیتون، نسبتاً خشک و معتدل باشد. فصل شکوفه دهی (فروردین تا خرداد) باید نسبتاً هوا خشک و  بیش از حد گرم نیز نباشد. زیتون با باد گرده افشانی می کند، بنابراین شرایط مرطوب می تواند به مجموعه ای از میوه های درخت زیتون آسیب وارد کند.
     
  2. آموزش کاشت زیتون مرحله 2
    2
    pH خاک  را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن را تنظیم کنید. خاک باید نسبتاً اسیدی یا نسبتاً بازی (قلیایی) ​​باشد، pH باید بیشتر از 5 و کمتر از 8.5 باشد. بسیاری از کشاورزان معتقدند که PH 6.5، ایده آل است. خاک را ادراه های کشاورزی تست کنید و یا از کیت تست خانگی استفاده کنید. اگر pH در محدوده ی مناسب نیست، در صورت نیاز، آن را تنظیم کنید.
    • سنگ آهک برای بالا بردن سطح pH خاک استفاده می شود، در حالی که گوگرد برای کاهش آن استفاده می شود. شما می توانید گوگرد و پودر سنگ آهک یا پلت فرم، را از فروشگاه ها یا بصورت آنلاین از سایت زراعت یار خریداری کنید.
    • همچنین می توان pH را با پخش کردن گوگرد و یا سنگ آهک روی خاک، تنظیم کرد. مقدار دقيق مواد ذکر شده براساس میزان نياز به تنظيم PH متفاوت است. لذا دستورالعمل روی بسته بندی ها را مطالعه کنید. ممکن است چند روز طول بکشد تا سنگ آهک یا گوگرد به اندازه کافی جذب خاک شوند.
    • هنگامی که PH  در سطح مناسب قرار گرفت، در طول فرآیند رشد، به ویژه پس از استفاده از کودها که می تواند سطح PH را تحت تاثیر قرار دهد، بررسی سطح PH را ادامه دهید. شما ممکن است در طول زمان رشد  درختان زیتون، مجبور به تنظیم سطح PH بصورت دوره ای شوید.
     
  3. آموزش کاشت زیتون مرحله 3
    3
    برای کاشت درخت زیتون، به دنبال مناطقی با زهکشی خوب باشید. در منطقه مورد نظرتان جهت کاشت زیتون، تأثیر آب در خاک را بررسی کنید. درختان زیتون در مناطق دارای زهکشی خوب رشد می کنند. پس از بارندگی، خاک را بررسی کنید. در مناطقی که خاک در طول دوره های بارندگی، روی زمین قرار می گیرد، درخت زیتون نکارید. بنابراین، حفره ای به عمق دو فوت (60 سانتیمتر) ایجاد کنید و آب در آن اضافه کنید. اگر آب در گودال باقی بماند، یک منطقه دیگر برای کاشت انتخاب کنید.
    • کاشت درختان زیتون در شیب ملایم، می تواند بسیاری از مشکلات زهکشی را حل کند. در این حالت، تمایل به تخلیه و زهکشی بهتر از روی شیب ها وجود دارد.
     
  4. آموزش کاشت زیتون مرحله 4
    4
    دنبال مکان هایی باشید که قبلاً درختان زیتون در آنجا کاشته شده باشند. بهترین شاخص که یک منطقه برای کاشت درختان زیتون موفقیت آمیز است یا خیر؟ این نکته می باشد که در منطقه ای که در گذشته درختان زیتون رشد کرده اند، کاشت زیتون را انجام دهید. اگر می دانید که درختان زیتون قبلاً در چه مکان هایی رشد کرده اند، درختان تان را همان جا بکارید. شما همچنین می توانید درختان خود را در نزدیکی درختان زیتون موجود، رشد دهید.
    • اگر شما کشاورزان یا باغداران منطقه خود را می شناسید، از آنها بپرسید که درختان زیتون قبلاً در کجا کاشته شده اند.
     
  5. آموزش کاشت زیتون مرحله 5
    5
    برای کاشت درختان زیتون، منطقه ای که نور مستقیم خورشید را دریافت می کند، انتخاب کنید. نور کامل، بدون هیچ سایه ای بر روی درختان زیتون، می تواند ایده آل باشد. هر ناحیه ای که انتخاب می کنید حداقل 6 ساعت در روز نور مستقیم خورشید داشته باشد. مناطق بسیار سایه دار،  برای رشد زیتون توصیه نمی شود.
     
 

2

آموزش کاشت درخت زیتون

  1. آموزش کاشت زیتون مرحله 6
    1
    درختان زیتون را در فصل بهار بکارید. یخبندان، خطر بزرگی برای درختان زیتون جوان می باشد. بطور کلی، برای کاشت درختان زیتون در بهار، باید پس از گرمای همیشگی هوا و پس از گذشت آخرین یخبندان، اقدام نمایید. اکثر افراد در طول ماه های فروردین یا اردیبهشت درختان زیتون را می کارند، اما باید متناسب با منطقه خود زمان کاشت را مشخص کنید .
    • درختان تا قبل از زمستان فرصت بیشتری برای رشد دارند. لذا بهتر است درختان زیتون  را در اسرع وقت و پس از آخرین تاریخ یخبندان پیش بینی شده ی فصل رشد بکارید.
     
  2. آموزش کاشت زیتون مرحله 7
    2
    با درختان زیتون گلدانی کار را شروع کنید. درختان زیتون در گلدان را بصورت آنلاین یا از گلخانه ها بخرید. بذرهای زیتون شکننده و کشت سختی دارند. لذا باید درختانی  که ارتفاع 4 تا 5 فوت (1.2 تا 1.5 متر) و شاخه های به اندازه ی سه فوت (91 سانتیمتر) دارند، را بکارید.
     
  3. آموزش کاشت زیتون مرحله 8
    3
    یک گودال به همان اندازه ای که درخت در گلدان کاشت شده بود، حفر کنید. محیط و ارتفاع، گلدانِ درختان زیتون را اندازه گیری کنید. گودالی به اندازه ی همان عمق و عرض ایجاد کنید. شما مجبور نیستید خیلی دقیق اندازه گیری ها را رعایت کنید، بلکه گودال ها باید تقریباً به همان اندازه ی گلدان ها باشد تا درخت به راحتی در خاک قرار گیرد.
     
  4. آموزش کاشت زیتون مرحله 9
    4
    درخت زیتون را از گلدان خارج کنید و ریشه هایش را بررسی کنید. درخت زیتون را از گلدان جدا کنید، بهمراه کل ریشه. هر ریشه ای که در هم گره خورده یا بریده شده را جدا کنید اما ریشه های توپی را دست نزنید. برش این ریشه ها می تواند به گیاهان آسیب برساند.
     
  5. آموزش کاشت زیتون مرحله 10
    5
    گودال را پر کنید. گودال را با همان خاک اطراف پر کنید. یک اینچ (2-3 سانتیمتر) خاک روی ریشه ی توپی قرار دهید. در این زمان، کود و کمپوست نباید در نزدیکی درخت زیتون اضافه شود. درخت باید در ابتدا فقط از خاک بومی محل رشد کند.
     
  6. آموزش کاشت زیتون مرحله 11
    6
    در نزدیکی تنه ی درخت زیتون یک آب پخش کن یا امی تر قطره چکانی نصب کنید. آب پخش کن یا امی تر قطره چکانی ( Dip emitters) سیستم های آبیاری هستند که درختان زیتون را بطور کامل هیدراته می کنند. برای سال اول، آنها باید درست در کنار هر تنه ی درخت قرار بگیرند.  سال بعد، باید  24 اینچ (60-70 سانتیمتر) از تنه ی درخت زیتون فاصله بگیرد. دستگاه دومی نیز باید اضافه شود، و 24 اینچ (60 سانتیمتر) دور از تنه درخت نصب شود.
    • نصب و راه اندازی آب پخش کن یا امی تر قطره چکانی پیچیده است. می توانید آنها را از یک فروشگاه کشاورزی خریداری کنید، و بدلیل اینکه راه اندازی آنها مشکل است، بهتر است از یک متخصص حرفه ای برای نصب آن استفاده کنید، مگر اینکه خودتان تجربه باغبانی زیادی داشته باشید. 
    • معمولا، این دستگاهها به یک منبع آب مانند یک شیرآب خارجی وصل می شوند. سپس لوله ی آب را در کل باغ یا حیاط خود برده تا جایی که به پایه درختانتان برسد. ممکن است روی  لوله ها در طول مسیر سوراخ های ریزی بمنظور خروج آب ایجاد کنید. نهایتاً دستگاه آبیاری را برای کمک به آبیاری درختان زیتون بر روی آن ها نصب کنید. 
      توجه: عمل اصلی آب پخش کن در آبیاری قطره ای کاهش انرژی است. زیرا برای یکنواختی پخش آب در قطره چکان هایی که روی لوله ها نصب شدند لازم است فشار آب کم باشد چرا که بالا بودن فشار آب باعث عدم یکنواختی  پخش آب در قطره چکان های ابتدا و انتهای لوله ها می شود. 
     
  7. آموزش کاشت زیتون مرحله 12
    7
    درخت زیتون را آبیاری کرده و منطقه را با کاه و پوشال مالچ پاشی کنید. هنگام استفاده از قطره چکان ها، باید درختان  زیتون را آبیاری کنید. 
    •  مالچ های دیگری که می توانند به جای کاه های زبر استفاده شوند عبارتند از یونجه، دانه ی سویا و علف و پوست نخود، و ...،  مالچ های بسیار  عالی بمنظور افزایش نیتروژن و سایر مواد مغذی  برای تغذیه درخت زیتون می باشند.
     
 

3

آموزش پروراندن درخت زیتون تا زمان بلوغ

  1. آموزش کاشت زیتون مرحله 13
    1
    درختان زیتون  را به آرامی و یا در صورت لزوم آبیاری کنید. در روش آبیاری قطره ای، درختان هر روز در طول تابستان نیاز به آبیاری دارند. آبیاری درختان زیتون یک ساعت باید طول بکشد. از آبپاشهای کوچک، که حداقل دو فوت (60-70 سانتیمتر) سطح خاک را خیس می کند، استفاده کنید از این طریق کمک به سیراب ماند درختان زیتون نیز می شود. به دنبال آبپاش هایی باشید که حداقل 1 تا 2 اینچ (2-4 سانتیمتر) آب در ساعت پخش می کنند و آنها را بین تنه های درختان نصب کنید.
    • میزان آبیاری درختان زیتون بستگی دارد که هدف شما از کاشت درخت زیتون تولید میوه یا روغن است. اگر هدف از کشت تولید میوه ی زیتون است، درختان را بیشتر اوقات آبیاری کنید - از هر هفته تا هر دو یا سه هفته. درصورت  تولید روغن، درختان زیتون را کمتر آبیاری کنید. این کار به افزایش مزه و طعم روغن کمک می کند.
     
  2. آموزش کاشت زیتون مرحله 14
    2
    درختان زیتون را بطور مرتب هرس کنید. البته درختان جوان را هرس نکنید. در طول چهار سال اول، فقط شاخه های کناری را که کمتر از 3 فوت (91 سانتیمتر) رشد کرده اند را حذف کنید. بعنوان درختان بالغ، وقتی تبدیل به فرم کامل شدند شما می توانید شاخه های ضعیف یا نامطلوب را حذف کنید. با این حال، هرس زودرس باید تا حد امکان از بازماندن رشد درختان جلوگیری کند.
     
  3. آموزش کاشت زیتون مرحله 15
    3
     آفات و سایر بیماری های درخت زیتون را بررسی کنید. مانند اغلب گیاهان، درخت زیتون گاهی اوقات نسبت به حمله، تعدادی آفات به ویژه آفت شپشک سیاه زیتون (Saissetia oleae) آسیب پذیر می شود.  یک کشاورز، تمایل دارد تعادل خوبی بین رشد درختان زیتون ارگانیک و محافظت آنها از آلودگی و بیماری، برقرار نماید. در بعضی موارد، حشره کش برای مقابله با آفات مورد نیاز است. برای بهترین نتایج، با یک متخصص صحبت کنید.
    • این آفات بر روی سطح پوست درخت زیتون هستند که می تواند سریع حرکت کرده و به سرعت تخم تولید می شوند. شپشک سیاه در همان ابتدا درختان زیتون را در معرض بیماری قرار می دهند، لذا درختان سالم نیز از این حملات در امان نیستند. اگر این آفت را مشاهده کردید  با حشره کش مناسب درختان را درمان کنید.
    • پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون نیز ممکن است بر روی درختان زیتون تأثیر بگذارد، و باعث ایجاد پژمردگی غیرمنتظره ی برگ و شاخه ها شود. گرچه برخی از ارقام زیتون نسبت به این آفت مقاوم شده اند، اما هنوز برای این بیماری قارچی درمانی کشف نشده است. اگر شاخه های آسیب دیده بریده نشوند، می توانند بر روی کل درخت تاثیر بگذارند. در این مورد، ممکن است مجبور شوید شاخه ها را حتی از درختان بسیار جوان هرس کنید. اگر قبل از کاشت، مشکل پژمردگی در منطقه بود، باید از کاشت درختان زیتون جلوگیری کنید.
     
  4. آموزش کاشت زیتون مرحله 16
    4
    از مقدار مناسبی کود استفاده کنید. درختان زیتون با کاشت صحیح و آبیاری دقیق، بخوبی رشد می کنند. با این حال، مقدار مناسب کود می تواند به رشد درختان کمک کند. یک کود خوب و مناسب انتخاب کنید و لایه های سبک و کمی از آن را در طول فصل رشد استفاده کنید. بسته بندی کود باید مقدار مناسب و کجا / چگونگی اعمال کود، را نشان دهد. زیرا با کمترین تغییر در میزان کود، مشکل ایجاد خواهد شد.
    • کانتینرهای کود حاوی یکسری اعداد است که بر روی آنها نوشته شده که نشان دهنده ی مواردی مانند میزان نیتروژن می باشد. درختان زیتون با کودهای با نسبت 10-10-10 و یا نسبت 13-13-13 رشد می کنند.
     
  5. آموزش کاشت زیتون مرحله 17
    5
    چند سال  برای به بار نشستن درختان زیتون برای میوه دهی  صبر کنید. درختان زیتون پر آب دو یا سه برابر سریع تر از درختان خشک شده میوه تولید می کنند. در حالی که بعضی از ارقام درخت زیتون درصورتی که به درستی نگهداری شوند، به زودی بعد از دو یا سه سال میوه می دهند، اما بسیاری از درختان زیتون تا 10 سال بعد هم میوه تولید نمی کنند. هنگام رشد و پرورش درخت زیتون، باید به یاد داشته باشید این کار یک پروژه بلند مدت است. بعد از دو سال اول میودهی آغاز می شود، اما به یاد داشته باشید این زمان ممکن است برای یک درخت زیتون بمنظور تولید میوه، کمی طولانی تر شود.
     
  6. آموزش کاشت زیتون مرحله 18
    6
    تصمیم بگیرید که چه موقع باید زیتون ها را برداشت کنید. زیتون ها در ابتدا شروع به سبز شدن می کنند و در نهایت همه آنها وقتی رسیده می شوند، سیاه می شوند. اگر زیتون ها زمانی که برداشت می شوند هنوز سبز باشند، دارای طعم تند و تیز، هستند، در حالی که زیتون هایی که درست به موقع برداشت شوند، طعم ملایم و روغنی دارند. بسیاری از روغن ها ترکیبی از زیتون های سبز و زیتون های رسیده هستند که درست زمانی برداشت شده اند که در حال تغییر رنگ بودند. تصمیم بگیرید که چه نوع زیتونی می خواهید و منتظر بمانید تا زیتون هایتان تغییر رنگ داده سپس برداشت را آغاز کنید.
    • به یاد داشته باشید، شما نمی توانید زیتون را مستقیماً از درخت بخورید. زیتون ها باید در آب شور ریخته شوند، به این معنی که زیتون ها باید قبل از مصرف، در آب نمک خیسانده شوند، تا طعم خوبی پیدا کنند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# علی اکبر باباخانی
با تشکر فراوان
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان