به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت سبزیجات چندساله

مراحل آموزش کاشت سبزیجات چندساله

آموزش کاشت سبزیجات چندساله شامل سه مرحله می باشد:آموزش شناسایی سبزیجات چندسالهآموزش کاشت سبزیجات چندسالهآموزش رشد و پرورش سبزیجات دوساله و خودرو

اصطلاح "چندساله" به یک گیاهی گفته می شود که برای چندین سال زندگی کاشته می شود، که معمولاً در ماه های زمستان زنده می ماند و دوباره رشد می کند. گیاهان "یکساله" نیز به این مفهوم است که فقط یک فصل رشد زندگی می کنند و معمولاً در زمستان بعد می میرند. بیشتر سبزیجات، از خانواده ی گیاهان یک ساله هستند، به این معنی که آنها باید هر سال دوباره کاشته شوند. با این حال برخی از سبزیجات وجود دارد که در بسیاری از اقلیم ها مانند گیاه چند ساله عمل می کنند، به این معنی که نیازی نیست هر سال از طریق بذر دوباره کاشته شود. اطلاعات بیشتری در مورد سبزیجات چند ساله در مقاله ی زیر شرح داده شده است.

 

بخش 1

آموزش شناسایی سبزیجات چندسالهآموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 1

  1. 1
     آرتیشو یا کنگر فرنگی  اورسلیم (Jerusalem artichokes) پرورش دهید. این نوع آرتیشو گرد بوده و برآمدگی و برجستگی های زیادی دارد که معمولاً مثل یک سیب زمینی آماده می شوند. (در انتهاي ساقه میوه آن که به شکل میوه کاج یا سیب است فلس  مشاهده می شود. گلبرگ هاي آن گوشتی بوده و انتهاي گلبرگ ها نیز ضخیم تراست که مصرف خوراکی دارد.)
    • این سبزی بسیار تهاجمی می باشد، بنابراین بهتر است این نوع آرتیشو را در گلدان رشد دهید.
    • آنها در آب و هوای سردتر بهتر عمل می کنند و بهترین زمان برداشت شان نیز پس از اولین یخبندان هر سال می باشد.
     
  2. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 2
    2
    رشد و پرورش انواع آرتیشوهای کروی (Globe) را در نظر بگیرید. آرتیشوهای کروی را برای گل های خوراکی شان بکارید که البته زیبایی بصری به هر باغی نیز می افزاید. آرتیشوهای کروی در انواع چند ساله یا یکساله در دسترس اند:
    • شما می توانید گیاهان یکساله را در سال اول برداشت کنید، اما یک گیاه چند ساله محصولات خوراکی اش را در همان سال اول تولید نمی کند. با این حال، هنگامی که واریته چندساله شروع به تولید می کند، سالی یک بار در هوای گرمتر دوباره رشد می کند.
    • یکی دیگر از مزایای واریته های چند ساله این است که زمانی که آنها نهایتاً گل می دهند محصولاتی بزرگتر از واریته های یکساله تولید می کنند. این نوع آرتیشوها به یک نقطه آفتابی و آبیاری منظم نیاز دارند.
     
  3. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 3
    3
    در مورد کاشت آرتیشوی خاردار (cardoon) فکر کنید. آرتیشو خاردار یک گیاه سفید براق دوست داشتنی است که از لحاظ ظاهری شبیه به خار یا آرتیشو artichoke می باشد.
    • آرتیشوی خاردار به راحتی از طریق بذر رشد می کند، به یک نقطه آفتابی نیاز دارند و از آن گیاهی بزرگ رشد می کند، البته یک گیاه باغی جذاب نیز می باشد که در ماه های زمستان سبزی غیر معمول خوراکی تولید می کند. 
    • شما باید قبل از خوردن آرتیشوی خاردار، ساقه ها را بلانچ کنید. این کار با قرار دادن گیاهان در بسته بندی، و سپس پوشاندن گیاه با کاه و پوشال و سپس انباشته کردن خاک در اطراف گیاه انجام می شود.
     
  4. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 4
    4
    مارچوبه را در مناطقی با زمستان های سرد بکارید. مارچوبه بعنوان یک سبزی چند ساله در مناطقی که زمستان سرد دارند، استفاده می شود.
    • اگرچه بستر کاشت مارچوبه برای چند سال ایجاد می شود، اما هنگامی که در یک قطعه زمین مارچوبه رشد می کند، شما می توانید مطمئن باشید که بطور منظم سالانه این محصول سالم را خواهید داشت.
    • برای اطلاعات بیشتر در مورد رشد مارچوبه،  به مقاله کاشت و پرورش مارچوبه در سایت زراعت یار مراجعه کنید.
     
  5. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 5
    5
    ترب کوهی را به عنوان یک سبزی چند ساله بکارید. ترب کوهی یک گیاه ریشه ای با طعم  بسیار قوی است که فقط با افزودن مقدار کمی از آن می توان به غذایتان تغییر اساسی دهید. اگر در حال رشد این محصول ریشه ای بعنوان یک گیاه چند ساله می باشید، کمی از ریشه ی ترب را در زمین رها کنید تا مجدداً رشد کند.
    • ترب کوهی هم در مناطق آفتابی و هم در سایه جزئی، بهترین  رشد را خواهد کرد. اگر ترب کوهی را بعنوان یک گیاه چندساله می خواهید باید سطح گسترده ای برای آن فراهم کنید - اگر کاشت محدود ترب کوهی را می خواهید باید آن را در یک گلدان عمیق و گود بکارید.. 
    • دمای مناسب در زمستان جهت کاشت ترب کوهی را در منطقه ای که در آن زندگی می کنید، پیدا کرده یا به وب سایت انجمن باغبانی ملی نگاهی بیندازید.
     
  6. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 6
    6
    کاشت ریواس را در مناطقی با خاک غنی در نظر بگیرید. ریواس یک گیاه علفی است نه یک سبزی، اما معمولا بعنوان یک میوه در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. ریواس خاک غنی را دوست دارد و در آب و هوای سردتر نیز بهتر رشد می کند.
    • گیاه ریواس اغلب بعد از یک دوره ی ده ساله، تولید کننده می شود اما اگر هر چهار سال یا بیشتر تقسیم گردد، بیشتر تولید می شود.
    • استفاده از مالچ معدنی قبل از زمستان برای ریواس مفید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشد ریواس، به مقاله کاشت ریواس در سایت سایت زراعت یار مراجعه کنید.
     
  7. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 7
    7
    درباره ی کاشت ترشک (sorrel) فکر کنید. ترشک یک گیاه لیمویی است که  در سس ماهی کاربرد دارد. در مناطق گرمتر بعنوان یک گیاه چندساله رشد می کند. البته اگر برخلاف عادت همیشگی این گیاه را بعنوان یک سبزی چند ساله در نظر بگیریم، می توان خیلی زود پس از کاشت ترشک محصول را برداشت کرد - اغلب حدود 2 ماه پس از کاشت، و از آن بعنوان سبزی بهاره زودرس  و  برگ های سالادی استفاده کرد.
    • ترشک پس از برداشت ، دوباره رشد می کند، اما برگ های ترشک پس از ظهور گل، تلخ تر می شوند، بنابراین  سعی کنید گل ها را بعد از ظهورشان بچینید. از ترشک می توان بعنوان سبزی بهاره زودرس  و  برگ های سالادی استفاده کرد.
     
  8. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 8
    8
    درباره ی گیاهان چند ساله ی متناسب با شرایط آب و هوا اطلاعات لازم را کسب کنید. بعضی از گیاهان می توانند به عنوان گیاهان چند ساله با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب رشد کنند. این گیاهان عبارتند از گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین و فلفل . در هوای سردتر، گیاهان ذکر شده بصورت گیاه یک ساله رفتار خواهند کرد.
    • بعضی از باغبان های دور از مناطق استوایی ممکن است موفق شوند که تعدادی از گیاهان را بعنوان گیاهان چند ساله از طریق گذراندن زمستان در گلخانه های گرم یا سالن های نگهدارنده، بکارند.
    • با این حال، این کار نیاز به پشتیبانی زیادی دارد و یک درک عمیق از باغبانی که فراتر از محدوده این مقاله است، احتیاج می باشد.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت سبزیجات چندساله

  1. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 9
    1
    مواد مغذی را به خاک قبل از کاشت گیاهان اضافه کنید. بدلیل اینکه که گیاهان چند ساله مدت بیشتری نسبت به  محصولات یک ساله فضای باغ را اشغال می کنند، بسیار مهم است که خاک مناسبی تهیه کنید که مواد غذایی ثابت و پایدار داشته باشند. برای انجام این کار، بعضی از مواد آلی مانند کمپوست قارچ یا کودهای پوسیده شده را قبل از کاشت به زمین اضافه کنید.
     
  2. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 10
    2
    کود را بطور ماهانه در سراسر طول فصل رشد بکار ببرید. به تغذیه ی گیاهان چند ساله اهمیت دهید تا اطمینان حاصل شود که کشت محصول هر ساله  ادامه پیدا می کند. یک کود همه منظوره نیز باید حداقل هر ماه در طول فصل رشد  مصرف شود.
     
  3. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 11
    3
    مالچ پاشی گیاهان چند ساله بزرگتر برای حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز، استفاده می شود. گیاهان چند ساله بزرگتر - مانند آرتیشوی خاردار - نیز از مالچ پاشی سود خواهد برد. برای حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز  حدود 3 تا 4 اینچ (6 تا 10 سانتیمتر) از مالچ ارگانیک (مانند کودهای پوسیده) در پای سبزیجات کاشته شده استفاده کنید. مالچ همچنین به حفاظت از ریشه ها کمک می کند.
     
  4. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 12
    4
    به یاد داشته باشید که ممکن است هر نوع محصولی  را نتوان در همان سال اول برداشت کرد. معمولاً سبزيجات چند ساله نسبت به گیاهان یکساله زمان بیشتری طول مي کشد تا به مرحله کراپینگ برسند. در بسیاری از موارد، شما قادر نخواهید بود در همان سال اول، هر محصول را برداشت کنید، به ویژه اگر از گیاه از طریق بذر کاشته شده باشد.
     
 

بخش 3

آموزش رشد و پرورش سبزیجات دوساله و خودرو

  1. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 13
    1
    کاشت و پرورش سبزیجات خودرو  یا خود کاشت را افزایش دهید. تعدادی از سبزیجات وجود دارند که آنچنان چند ساله نیستند، اما معمولاً می توانند جزء گیاهان خودرو (self-sow) به شمار آیند. این گیاهان معمولاً یک ساله هستند که بذر هایی  تولید می کنند که روی زمین می افتند و بدون هیچ گونه دخالت انسانی، خودشان رشد می کنند.
    • بعضی از سبزیجات خودرو شامل اسفناج، جعفری، هویج و گوجه فرنگی گیلاسی است.
    • برایافزایش سبزیجات خودرو، از کاشت سبزیجات در کیسه های رشد یا گلدان های باریک، جلوگیری کنید، به این دلیل که بذرها سطح بسیار کمی خاک در دسترس دارند که بر روی آن بیفتند.
     
  2. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 14
    2
    سبزیجات دوساله را که بعد از دو سال محصول تولید می کنند بکارید. تعدادی سبزیجات مفیدی هستند که چند ساله نیستند اما طول عمر آنها بیش از یکسال است. سبزیجات دوساله، دو فصل رشد دارند و اغلب دو محصول تولید می کنند.
    • سبزیجات دوساله شامل برگ چغندر، چغندر ریشه ای، بروکسل، کلم، گل کلم، کرفس، کلم برگ، کاسنی، کلم پیچ، کلم قمری، پیازچه،  پیاز، جعفری، زردک، نوعی شلغم روغنی، گیاه شنگ و شلغم می باشند.
    • ساقه های بریده شده کرفس نسبت به سرما مقاوم است که می تواند در بهار و پاییز محصول تولید کند. البته نباید حرف افرادی که می گویند شما می توانید ساقه ی کرفس بریده شده را خیلی زود از ریشه و بیخ و بن مجدداً رشد دهید، باور نکنید - این کار در عمل خیلی به خوبی انجام نمی شود.
     
  3. آموزش کاشت سبزیجات چند ساله مرحله 15
    3
    مراقب  سیب زمینی "خودرو یا داوطلب"  باشید. هنگامی که این سیب زمینی ها رشد می کنند، غالباً خلاص شدن از شر آن ها مشکل است، زیرا هنگام برداشت یک محصول، چندین غده کوچک از سیب زمینی های خودرو (‘volunteer’ ) نادیده گرفته می شوند و در زمین باقی می مانند. این غده ها فصل بعد مجدداً رشد کرده و سیب زمینی خودرو را تولید می کنند.
    • این غده های ناخواسته می توانند از یک سال به سال بعد بیماری ها را با خود حمل کنند و طبیعتاً فاصله ای که ایجاد می شود برای یک محصول خوب، مطلوب نیست. بنابراین بهتر است از رشد مجدد این سیب زمینی جلوگیری شود.
    • اگر سیب زمینی ها  سال بعد مجدداً به زمین برگشتند، بهتر است آنها را زیر زمین برده (تا جایی که اطراف پایه سیب زمینی  با توده ای خاک یا کود پوشانده شود)، تا از در عرض نور قرار گرفتن سیب زمینی ها جلوگیری شود. این کار بدین معنی است که هر سیب زمینی که برداشت می کنید دیگر سبز نخواهد بود (سیب زمینی های سبز نباید خورده شوند).

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان