به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت سبزیجات در زمستان

مراحل آموزش کاشت سبزیجات در زمستان

کاشت سبزیجات در اواسط فصل زمستان، کار دشواری است، اما با رعایت یکسری نکات و مراقبت های لازم، ممکن است بتوان چندین سبزی فصل گرم را در دمای پایین فصل زمستان، زنده نگه داشت. هوای سرد زمستان، به ویژه در شب، به سبزیجات اجازه ی تولید قند بیشتر می دهد زیرا آنها برای ادامه ی بقاءدر دمای پایین نیاز به قند فراوان دارند. این قندهای طبیعی طعم سبزیجات را نیز بهبود می بخشند. 

مراحل آموزش کاشت سبزیجات در زمستان

  1. آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله1
    1

    محصولات مناسب کاشت در زمستان انتخاب کنید. همیشه باید سبزیجات سخت و مقاوم در برابر سرمای زمستان، را برای کاشت زمستانه انتخاب کنید، اما حتی در میان این سبزیجات، نیز برخی از آنها در برابر انجماد و سرمای شدید زمستان، مقاومتر از سایر گیاهان می باشند. قبل از اقدام به کاشت، بایستی درباره ی حداقل دمای موردنیاز و نیازهای رشد گیاهان زمستانه، کاملاً تحقیق کنید.
    • سبزیجات زمستانه ی رایج شامل آروگولا (شابانک، نوعی سبزی سالادی)، چغندر، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، هویج، گل کلم، سوئیس چارد (یک نوع سبزی با منبع عالی برای ویتامین ث و  آ و کا است و منبع خوبی برای منیزیم، پتاسیم و آهن است و در سوپ، پاستا و سایر غذاها استفاده می شود)، کاسنی، باقلا، کلم پیچ، تره فرنگی، سیر، پیاز، کاهو، خردل، زردک، Radicchio (نوعی کاسنی با برگهای قرمز رنگ) و اسفناج می باشند.
    • پیاز یکی از مقاومترین سبزیجات نسبت به دمای پایین زمستان می باشد، در واقع بیشتر انواع پیاز، دمای 0 درجه فارنهایت (-18 درجه سانتیگراد) را در زمستان تحمل می کنند. که در این میان، پیاز شیرین  Walla Walla بیشترین مقاوت را دارد،  طبق برخی گزارش ها این نوع پیاز می تواند تا  10- درجه فارنهایت (-24 درجه سانتیگراد) را تحمل نماید.
    • کلم بروکسل نیز نسبت به سرمای زمستان نسبتاً مقاوم می باشد و می توانند در دمای کمتر از 3 درجه فارنهایت (-16 درجه سانتیگراد) در زمستان مقاومت کنند. بطور مشابه، radicchio و کاسنی نیز هر دو در دمای پایین تا 5 درجه فارنهایت (-15 درجه سانتیگراد) می توانند زنده بمانند.
    • کاهو، نیز یکی از سبزیجات مقاوم در برابر سرما است، حتی درجه حرارت پایین  مانند 24 درجه فارنهایت (-4 درجه سانتیگراد) را تحمل می کند.
     
  2. آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله2
    2

    سبزیجات زمستانه را با یکدیگر جا به جا و تعویض کنید. صرف نظر از جایی که سبزیجات زمستانه را می کارید، باید کاشت سبزیجات را  از سالی به سال دیگر، تغییر داده و محصولات مختلفی را کاشت. کاشت  محصول در مکان  قبلی، نیز باعث کاهش مواد مغذی خاک می شود. همچنین آفاتی که  به یک نوع سبزی  حمله می کنند، احتمال دارد مجدداً به سمت همان جا حرکت و باعث آسیب بیشتر به محصولات شوند.
    • اگر سبزیجات زمستانی را که در یک منطقه کاشته اید، جابه جا نکردید، حداقل باید در فصل دیگر، مانند فصل بهار و تابستان، سبزیجات مختلفی را برای بهبود کیفیت خاک، بکارید.
     
  3. آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله3
    3

    از دیوارها برای حفاظت از سبزیجات، در مقابل بادهای شدید زمستان استفاده کنید. دیوارهای بیرونی خانه ها، سایبان ها و گاراژها، حفاظت طبیعی بسیار خوبی را از سبزیجات در مقابل بادهای شدید زمستان، فراهم می کنند. اگر در یک منطقه ای با زمستان معتدل زندگی می کنید، ممکن است نتوانید از دیوارهای جنوبی برای حفاظت بیشتر استفاده کنید. در واقع دیوارهای جنوبی باعث می شوند سبزیجات، حداکثر نور خورشید را دریافت کرده و سبزیجات را در برابر بادهای سرد و شدید محافظت می کنند.
     
  4. 4

    برای حفاظت سبزیجات در زمستان از کلوچ ها (cloches) استفاده کنید. کلوچ ها، به معنی، خانه های سبز قابل حمل هستند. کلوچ ها از مواد مختلفی ساخته می شوند تا از برخورد باد به سبزیجات زمستانه جلوگیری کنند ولی نور خورشید از آنها عبور می کنند. طرح های متعددی از کلوچ ها وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید.
    توجه: بطور کلی، کلوچ یک ساختار محافظ کوچک از جنس شیشه یا پلاستیک بر روی یک قاب فلزی یا چوبی است. کلوچ بر روی گیاهان حساس در باغ گذاشته می شود تا گیاهان را از سرمازدگی محافظت کرده و یا اینکه خاک را قبل از کاشت بذرها یا نشاءها، گرم نگه می دارند.
    • میخ های فلزی را با استفاده از یک چکش  بصورت مثلثی شکل به داخل زمین محکم کرده و قابهای شیشه ای را در اطراف آنها قرار دهید.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله4Bullet1
    • قسمت پایین یک گالن (4 لیتری) شیشه ای یا ظرف پلاستیکی را برش زده و ظرف را روی یک سبزی زمستانه کوچکتر قرار دهید.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله4Bullet2
     
  5. 5

    برای کاشت سبزیجات زمستانه، یک تونل پلاستیکی بسازید، و با تعدادی حلقه های PVC ارتفاع تونل را افزایش دهید. در واقع این تونل ها مشابه با کلوچ ها هستند البته به جز در مقیاس های بزرگتر.
    • باید چندین حلقه بزرگ و نیم حلقه از لوله های پی وی سی یا لوله های الکتریکی را به زمین در تمام طول بستر کاشت گیاه قرار دهید. این نیم حلقه ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا شخص بتواند در زیر آنها راه برود، در واقع حدود 5 فوت (2 متر) عرض، 5 فوت (1.5 متر) ارتفاع و 5 فوت (1.5 متر) از هم فاصله داشته باشند.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله5Bullet1
    • بهتر است که حلقه ها را از قسمت پایین با استفاده از چند میخ به تخته های چوبی سنگین، برای محکم کاری وصل کنید.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله5Bullet2
    • ,ورق های پلاستیکی شفاف و یا پارچه های حریر را بر روی چهارچوب قرار دهید. می توانید ورق ها را با میخ در محل محکم کنید یا می توانید از سنگ های سنگین وزن و یا کیسه های شن و ماسه استفاده کنید.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله5Bullet3
     
  6. آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله6
    6

    یک شاسی سرد برای کاشت سبزیجات زمستانه بسازید. شاسی سرد، یک ساختار دائمی است که می توان از سالی به سال دیگر برای کاشت سبزیجات زمستانه از آن استفاده کنید. شما می توانید از چوب و فایبرگلاس آن را بسازید، و آن را از یک فروشگاه آنلاین بصورت پیش ساخته یا از یک فروشگاه عرضه ی تولیدات کشاورزی خریداری کنید. یک شاسی سرد، اندازه ای حدود 18 اینچ (46 سانتیمتر) در پشت و 12 اینچ (30 سانتی متر) در جلو دارد، با سقفی شفاف و براق که گرما را از یک گوشه پخش می کند.
    توجه: شاسی سرد، ساده ترین و ارزانترین ساختار نگهداری سبزیجات حساس به سرما ست که در آن، جز از انرژی خورشیدی، از منبع گرمایی دیگری استفاده نمی شود. از موارد استفاده از شاسی : کشت بذر و ایجاد نشاء برای انتقال به زمین، مقاوم کردن قلمه های ریشه دار شده نسبت به سرما، مقاوم کردن گیاهان تولید شده نسبت به سرما. 
     
  7. آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله7
    7

    سبزیجات زمستانه را در بسترهای ایجاد شده بکارید. برای ایجاد بسترهای کاشت سبزیجات زمستانه از سنگ، آجر یا چوب در اطراف سبزیجات استفاده کنید. سپس شاسی ها را با خاک غنی از مواد مغذی پر کنید. با نگهداری سبزیجات زمستانی در شاسی سرد، می توانید خاک شاسی را گرم تر از خاک زمین با اختلاف 8 تا 12 درجه فارنهایت (11 تا 13 درجه سانتیگراد) نگه دارید.
     
  8. 8

    سبزیجات زمستانه ی خود را بپوشانید. پوشش های زمینی را با خاک عایق بندی کنید، تا گرمای خاک، را در برابر بادهای مستقیم زمستانه، نگه دارید.
    • برای حفظ سبزیجات ریشه ای، آنها را با خاک  بپوشانید. توده ای از خاک را در اطراف سبزیجات ریشه ای خود هُل دهید، مثل هویج، اما برگ هایی را که در بالای زمین رشد می کنند را نپوشانید. زیرا برگ ها نیاز به جذب نور خورشید دارند، اما ریشه گیاه را برای محافظت در برابر سرما بایستی پوشاند.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله8Bullet1
    • سطح بستر کاشت سبزیجات زمستانه را با مالچ پوشش دهید. باید قبل از انجماد زمین، محصولات را با مالچ پوشش دهید. در مناطق بسیار سرد، لایه ای از مالچ به عمق 1 فوت (30 سانتیمتر) استفاده می شود، اما در مناطق گرمتر لایه ی مالچ می تواند کمی سبک تر باشد. برای بهترین نتیجه، از مالچ سبک استفاده کنید، مانند کاج های سوزنی، برگ های خرد شده یا چمن های ریز شده. البته شما می توانید مالچ را کمی سنگین تر کنید (پوست درختان)، به خصوص در مناطق سردتر، فقط دقت کنید که مالچ روی برگ های جوانه زده ی سبزیجات زمستانه ریخته نشود. در غیر این صورت، شما محصولاتتان را از دریافت نور خورشید، محروم کرده اید.

      آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله8Bullet2
     
  9. آموزش کاشت سبزيجات در زمستان مرحله9
    9

    در زمستان می توانید سبزیجات زمستانه را در داخل خانه بکارید. شما می توانید بسیاری از سبزیجات را در فصل زمستان در خانه خود پرورش دهید، البته اگر فضای کافی و منابع مناسب داشته باشید. بیشتر سبزیجات دارای ریشه های عمیق هستند و نیاز به کاشت در ظروفی با عمق زیاد دارند. غالباً آبیاری مداوم ضروری است، بسته به نوع سبزیجاتی که برای کاشت انتخاب می کنید، ممکن است نیاز به نور طبیعی با چراغ های مصنوعی - اگر که نور زیادی از طریق پنجره ها به سبزیجات زمستانه نتابد، باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# جاسم
سلام خسته نباشىن
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان