به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کاهوی چینی

مراحل کاشت کاهوی چینی

آموزش کاشت کاهوی چینی شامل سه مرحله می باشد:آموزش انتخاب زمان و مکان مناسب جهت کاشت کاهوی چینیآموزش شخم زدن خاکآموزش آماده سازی بستر برای کاشت کاهوهای چینی

کاهوی (کلم) چینی در بسیاری از غذاهای آسیایی استفاده می شود، بنابراین اگر به طبخ غذاهای آسیایی علاقه مندید، کاشت و پرورش این سبزی ایده ی خوبی است. کاهوی چینی از آب و هوای خنک را بیشتر پسندیده  و به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد. برای کاشت این گیاه، بطور مداوم خاک را به خوبی زیر و رو کنید و قبل از کاشت بذرهای کاهوی چینی، کمپوست  اضافه کنید. زمانی که گیاهان بصورت عرضی رشد می کنند، آنها را بصورت ردیفی و با فاصله ی کافی از یکدیگر بکارید و  بین ردیف های کاشت نیز فاصله دهید. ممکن است  بذرهای کاهوی چینی را در خانه آماده کرده باشید (نشاء کاری)، اما کاهوی چینی گیاهی است که به خوبی انتقال نمی یابد، بنابراین کاشت مستقیم بذر کاهوی چینی  در زمین اصلی بهترین گزینه برای شماست.

 

بخش 1

آموزش انتخاب زمان و مکان مناسب جهت کاشت کاهوی چینی

  1. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 1
    1
    زمان کاشت کاهوی چینی در اوایل بهار یا اوایل پاییز می باشد. کاهوی چینی در آب و هوای سرد، و نه در روزهای بلند و گرم تابستان، رشد بهتری دارد. بمنظور برداشت کاهوی چینی  قبل از موج هوای گرم تابستان یا بعد از گذشت داغ ترین روزهای تابستان، باید آن را در ابتدای سال بکارید. آب و هوای منطقه ی شما نیز مشخص کننده ی اینست که می توانید کاهوی چینی بکارید یا خیر.
    • کاهوی چینی را در طول دوره هایی که درجه حرارت بین 45  و 75 درجه فارنهایت (7  و 24 ℃) است، پرورش دهید. این که آیا شما شانس بیشتری برای کاشت کاهوی چینی در بهار یا پاییز دارید، بستگی به منطقه ای که در آن زندگی می کنید، دارد.
    • بطور میانگین تاریخ آخرین یخبندان را در منطقه بررسی کنید و برای کاشت کاهوی چینی بعد از آن تاریخ برنامه ریزی کنید.
     
  2. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 2
    2
    کاهوی چینی را در مکانی با نور متوسط بکارید. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، کاهو را می توان در مقابل نور کامل خورشید قرار داد. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، نیاز به کاشت کاهو در مکانی است که قسمتی از روز سایه باشد. کاهو نباید بیش از هشت ساعت نور در روز دریافت کند.
    • اگر باغ تان در تمام طول روز در معرض تابش نور خورشید باشد، ممکن است لازم باشد یک سایبان بسازید که کاهو را برای بخشی از روز پوشش دهد.
     
  3. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 3
    3
    کاهو چینی را در نزدیکی گیاهان همراه و سازگار قرار دهید. گیاهان باغ در کنار یکدیگر برای افزایش رشد مطمئن و پایدار تلاش خواهند کرد. اگر سبزی هایی از جمله ریحان، کرفس، سیر، سیب زمینی، رزماری، پیاز یا لوبیا در باغتان داشتید، می توانید کاهو را در نزدیکی آنها بکارید. این گیاهان حشرات را دفع کرده و مواد مغذی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
    نکته: کشت همراه در کشاورزی یعنی کاشت محصولات مختلف در نزدیکی هم برای استفاده حداکثری از فضا، و  افزایش بهره‌وری کشاورزی  و غیره می باشد. کاشت همراه در واقع نوعی از کشت چندگانه است.
    • گیاهان سازگار و سایر کاهوهای چینی، را با فاصله ی حداقل 12 تا 18 اینچ (30 و 45 سانتی متر) از بذرهای کاهوی چینی تان قرار دهید.
     
  4. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 4
    4
    منطقه ای برای کاشت کاهوی چینی انتخاب کنید که خاکی با زهکش خوب داشته باشد. کاهوی چینی نیاز به خاک نگهدارنده ی رطوبت دارد، نه خاکی که خیس و اشباع شده باشد. مطمئن شوید که باغ  دارای زهکشی خوبی است، یا یکسری تنظیمات را که کمک به تخلیه ی بهتر خاک خواهد کرد، در نظر داشته باشید.
     

بخش 2

آموزش شخم زدن خاک

  1. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 5
    1
    خاک را تا عمق 8 اینچ (20 سانتی متر) زیر و رو کنید. قبل از کاشت بذر کاهوی چینی با استفاده از بیل، کج بیل و یا تیلر، خاک را خُرد کنید. مطمئن شوید که حداقل هشت اینچ (20 سانتی متر) از روی خاک زیر و رو و نرم شده است. بهتر است این کار را برای کل باغ انجام دهید، اما برای بذرهای کاهوی چینی، این موضوع بسیار مهم تر است.
    • در ابتدای فصل، ممکن است چندین بار در طی یک هفته لازم باشد خاک را آبیاری کنید تا بتوان خاک را آسانتر زیر و رو کرد.
    • کاهوی چینی در خاک لومی شنی بخوبی رشد می کند. اگر در خاك، رس وجود داشته باشد کاهو در آن خاک رشد خواهد كرد البته تا زمانی كه تمام خاک، رس نباشد. اگر  همه ی خاک، رس باشد، احتمالاً خاک بخوبی تخلیه و زهکش نخواهد شد، که این نیز موضوع مهمی  برای رشد کاهوی چینی است.
     
  2. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 6
    2
    در این مرحله کمپوست به خاک اضافه کنید. مقدار مناسبی از مواد تجزیه شده را با میزان زیادی کمپوست در خاکی که کاهوی چینی را کاشته اید، مخلوط کنید. این سبزی به خاک غنی از مواد آلی نیاز دارد، بنابراین کمپوست بیشتر، برای رشد کاهوی چینی بهتر است. اگر کمپوست زیاد، در دسترس ندارید، از فروشگاه کشاورزی خریداری کنید.
    • پس از زیر و رو کردن خاک، کمپوست را با خاک مخلوط کنید. نسبت ترکیب موردنظر بایدحدود 1: 1 باشد، یعنی یک واحد خاک باغی و یک واحد کمپوست باشد، حداقل در مناطقی که کاهوی چینی را کاشته اید.
     
  3. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 7
    3
    خاک را با یک شن کش پهن و صاف کنید. خاك ورزي خاك باعث مي شود كه  شیارها، کلوخه و بطور کلی هر گونه ناهمواری در سطح خاك از بین برود. برای کمک به عملیات کاشت، و دادن یک شانس خوب به بذرهای در حال رشد کاهوی چینی، بستر کاشت را زیر و رو کنید، تا  خاک صاف و  سراسر سطح خاک تراز شود.
     
 
بخش 3

آموزش آماده سازی بستر برای کاشت کاهوهای چینی

  1. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 8
    1
    بذرهای کاهو چینی را در عمق ¼-½ اینچ (6.35-12.7 سانتیمتر) بکارید. زمانیکه بستر کاشت صاف شد، وقت آن است که بذرهای کاهو چینی را بکارید. انگشت خود را در عمق ¼-½ در (6.35-12.7 سانتیمتر) خاک فشار دهید، تا یک گودال  کوچک تشکیل شود. بذرها را در جایگاه قرار دهید. بذرها را به آرامی بپوشانید تا اطمینان حاصل شود فقط به اندازه کافی برای پر کردن گودال، خاک اضافه کرده اید.
    •  هنگامی که بذرهای کاهوی چینی را در خاک قرار دادید، مقداری کمپوست  بالای خاک قرار دهید. مجدداً کمپوست را در اواسط  فصل رشد به خاک اضافه کنید.
     
  2. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 9
    2
     بذرهای کاهوی چینی در هر ردیف کاشت باید حدود  12 تا 18 اینچ (30-45 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند. کاهوی چینی به همان اندازه ی فضای کاشت شان، رشد می کنند. به همین دلیل مهم است که بذرها را به اندازه کافی و با فاصله از هم بکارید تا فضای کافی برای عریض شدن داشته باشند. برای کاشت کاهوی رقم Michihili، بذرها باید نزدیک به 12 اینچ (30 سانتیمتر) از هم و بذرهای کاهوی رقم Napa، نیز باید نزدیک به 18 اینچ (45 سانتیمتر)، از هم فاصله داشته باشند.
     
  3. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 10
    3
    ردیف های کاشت کاهوی چینی نیز باید 18 تا 30 اینچ (45 تا 76 سانتیمتر)  از هم فاصله داشته باشند. اگر قصد دارید چندین ردیف کاهوی چینی بکارید، حداقل نیم تا یک فوت (15-30 سانتیمتر) بین ردیف ها فاصله بگذارید. فاصله نزدیک تر بین ردیف ها باعث تولید سرهای کوچکتر کاهوی چینی می شود، که البته اگر شما قصد فروش کاهوها را در بازار دارید، این کار مفید است.
    • بعضی از واریته های کاهو با فاصله های کمتر یا بیشتر، بهتر رشد می کنند. پاکت بذرهای کاهوی چینی را  در مورد میزان فاصله بررسی کنید.
     
  4. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 11
    4
    هر روز کاهوی چینی را آبیاری کنید. کاهوی چینی آب را در خود جذب می کند، بنابراین  خاک را بطور مداوم مرطوب نگه دارید. یک دستگاه رطوبت سنج  در اطراف گیاهان کاهو نصب کنید تا سطح رطوبت را نشان دهد. بطور کلی، برای آبیاری روزانه ی کاهوها برنامه ریزی کنید، مخصوصا اگر گیاهان نور خورشید زیادی دریافت می کنند.
     
  5. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 12
    5
    مراقب حشرات و بیماری ها در زمین کاشت کاهوها باشید. این گیاه نسبت به حلزون ها، شته، سوسک کک و کرم های کاهوی چینی حساس و آسیب پذیر می باشد. حلزون و شته ها معمولاً می تواند برداشته شوند و یا با یک شلنگ آب شسته شوند. برای محافظت گیاهان از این حشرات، روی گیاهان صفحات مشبک یا توری نصب کنید.
    • اگر متوجه شدید کاهوهای چینی، قهوه ای رنگ یا خشک شده اند، ممکن است کاهوها بیمار شده باشند. بهتر است گیاهان بیمار را از باغ حذف کرده و آنها را از بین ببرید.
     
  6. آموزش کاشت کاهوی چینی مرحله 13
    6
    هنگامی که سرهای کاهوی چینی به اندازه ی دلخواهتان رسید، کاهوها را برداشت کنید. کاهوی چینی بطور کلی  حدود 90 روز بعد از کاشت به بلوغ می رسند، اما دقیقاً هنگامی کاهوها برداشت می شوند که بزرگ شده باشند. برای برش سر کاهوی چینی از پایه ی گیاه از یک چاقوی تیز استفاده کنید. برگ های بیرونی و ساقه و ریشه گیاه را در باغ بگذارید.
    • بعد از جدا کردن سر کاهوی چینی، سرهای کوچکتر در گیاه، دوباره رشد می کنند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان