به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ایجاد باغ سبزی ارگانیک

مراحل آموزش ایجاد باغ سبزی ارگانیک

ایجاد باغ سبزی ارگانیک، یک روش خوب برای رشد و پرورش سالم و طبیعی سبزیجات برای مصارف شخصی است. سبزیجات ارگانیک با مواد شیمیایی یا علف کش ها تماسی ندارند. باغ سبزی ارگانیک، چالش های بیشتری، نسبت به کشاورزی معمول و متداول دارد، اما با تحقیق و کار بیشتر می توان از این چالش ها کاست. در این مقاله، نحوه ی آموزش ساخت مرحله به مرحله ی یک باغ سبزی ارگانیک ارائه شده است.

 

نحوه ی آموزش ساخت مرحله به مرحله ی باغ سبزی ارگانیک 

  1. آموزش ايجاد باغ سبزي ارگانيک مرحله1
    1
    منطقه ی مناسب برای ایجاد باغ سبزی ارگانیک را پیدا کنید.
    • باغ سبزی ارگانیک شما نیاز به مقدار زیادی نور خورشید دارد، و باید در نزدیکی منبع آب باشد.
    • باید باغ سبزی ارگانیک را در صورت لزوم از حمله ی پرندگان و حیوانات، محافظت کنید.
    • موضوع زهكشي را در نظر بگيريد تا باغ سبزی ارگانیک شما آب اضافه را در محیط ریشه نگه ندارد. در واقع زمان آبیاری، هوای موجود در خاک، جای خود را به آب داده و اگر در یک زمان مشخص آب اضافه از محیط پیرامون ریشه خارج نشود، باعث گندیدگی ریشه خواهد شد.
     
  2. آموزش ايجاد باغ سبزي ارگانيک مرحله2
    2
    تعیین کنید که آیا ترجیح می دهید بستر باغ سبزی تان روی زمین یا روی بستر بلند، ایجاد شود؟
    • بسترهای کاشت سبزی ارگانیک روی سطح بلند، را می توان از موادی مانند سدر یا چوب سرو ساخت، که ماده ی طبیعی دفع کننده ی حشرات نیز هستند.
    • بستر کاشت سبزی ارگانیک روی سطح زمین، نیاز به شخم زدن بیشتری دارند.
     
  3. آموزش ايجاد باغ سبزي ارگانيک مرحله3
    3
    بستر کاشت باغ سبزی ارگانیک را آماده کنید.
    • اندازه و شکل بستر کاشت، باغ سبزی ارگانیک را تعیین کنید و با استفاده از یک بیل یا بیلچه، زمین را بکنید.  از یک تیلر دستی نیز برای خرد کردن و نرم کردن خاک استفاده کنید.
      توجه: تیلر یکی از ماشین‌های سبک کشاورزی است و به واسطه کوچکی و ارزانی و آسانی کاربرد و کمی هزینه سوخت و تعمیر و نگهداری، به کار می‌رود. در نرم کردن خاک، انجام شخم، به هم زدن سطح خاک، کشت و جین و سله‌شکنی، سمپاشی، درو کردن، بارکشی، انتقال نیرو، هرس، برف روبی، استفاده می شود. 
    • درباره ی عمق کاشت توصیه شده برای انواع سبزیجات تحقیق کنید.
    • به بستر کاشت، باغ سبزی ارگانیک، کمپوست اضافه کنید، که می توانید به صورت عمده خریداری کنید. کمپوست را در کیسه هایی در مراکز فروش باغبانی می توانید پیدا کنید.
    • شما ممکن است برای باغ سبزی ارگانیک خود، بخواهید از خاک ارگانیک استفاده کنید. خاک ارگانیک را با خاک موجود مخلوط کرده و آن را به بستر کاشت بلند، اضافه کنید.
     
  4. آموزش ايجاد باغ سبزي ارگانيک مرحله4
    4
    جوانه های ارگانیک یا بذرهای ارگانیک را از فروشگاه برای باغ سبزی ارگانیک خریداری کنید.
    • پیدا کردن سبزیجات ارگانیک در هر مکانی، مشکل است. بسیاری از گلخانه ها از کود و آفت کش ها برای محصولات خود استفاده می کنند، بنابراین حتماً قبل از خرید بذر و جوانه از فروشنده ها در این باره بپرسید.
    • می توانید بذرهای ارگانیک را برای باغ سبزی ارگانیک از فروشگاه های کشاورزی آنلاین خریداری کنید.
    • گیاهانی را انتخاب کنید که در منطقه و خاک باغ سبزی ارگانیک شما، به خوبی رشد کنند.
    • علائم بیماری یا آسیب های حشرات را روی گیاهان باغ سبزی ارگانیک خود مرتباً بررسی کنید. مطمئن شوید که گیاهان سالم هستند و ریشه هایشان در هم پیچیده نشده باشند. گلدان  را نیز بررسی کنید و ببینید که ریشه ها درهم پیچیده شده اند یا خیر. اگر ریشه ها درهم پیچیده شدند، هنوز هم می توانید از آن استفاده کنید، اما مجبور به قطع آن قبل از کاشت هستید.
      توجه: درهم پیچیدگی ریشه ( root-bound ):
       گیاهان در حالت عادی در خاکی با فضای بزرگ رشد می کنند و ریشه های خود را درون زمین پخش می کنند ولی اگر گیاه را در شرایط مصنوعی مانند گلدان پرورش دهیم، فضای محدودی برای رشد و گسترده شدن ریشه ها وجود دارد. به همین علت هنگامی که گلدان تنگ و ریشه ها با کمبود فضا مواجه می شوند در هم تنیده شده و فشرده می شوند. به این حالت در هم پیچیدگی ریشه گفته می شود. تنگی گلدان مانع از رشد ریشه می شود و باید برای آن فکری بکنید.
     
  5. آموزش ايجاد باغ سبزي ارگانيک مرحله5
    5
    سبزیجات خود را در باغ سبزی ارگانیک بکارید.
    • سبزیجات باغ سبزی ارگانیک را قبل از کاشت آبیاری کنید تا ریشه هایشان مرطوب شود و آسیب های حین انتقال گیاهان نیز کاهش یابد.
    • گودالهایی با استفاده از یک بیل دستی، در فاصله های مناسب از هم و بسته به نوع گیاه، حفر کنید. عمق گودال ها باید به اندازه ی کل ریشه و 2 برابرعرض ریشه باشد. خاک را در اطراف گیاهان پر کنید و کمی فشار دهید.
    • برای حفظ رطوبت و حذف علف های هرز از باغ سبزی ارگانیک، یک لایه محافظ مالچ، علف خُرد شده یا یونجه خشک یا گیاهان خشک شده به سطح خاک اضافه کنید. مالچ را به آرامی با استفاده از شن کش باغبانی و شن کش دستی،  بطور یکنواخت پخش کنید.
    • سبزیجات باغ سبزی ارگانیک را بلافاصله پس از کاشت، آبیاری کنید.
     
  6. آموزش ايجاد باغ سبزي ارگانيک مرحله6
    6

    بر روی سبزیجات باغ سبزی ارگانیک، برچسب بچسبانید.
    •  برچسب روی سبزیجات در باغ سبزی ارگانیک، زمان کاشت را به شما یادآوری می کند. اگر شما چندین نوع سبزی مشابه یا گیاه چند ساله داشته باشید (برای فصل رشد بعدی)، برچسب ها بسیار کمک کننده خواهند بود. برچسب ها همچنین به شما کمک خواهد کرد که بدانید کدام سبزی ها برای برنامه های آینده باغبانی، خوب عمل می کنند.
    •  از تخته های چوبی کوچک برای زدن برچسب گیاهان باغ سبزی ارگانیک، استفاده کنید. برچسب هایی از جنس مس، برنج، سنگ  و انواع دیگر، براحتی در فروشگاه های باغبانی آنلاین در دسترس هستند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان