به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش نگهداری از گل های تازه چیده شده

مراحل نگهداری از گل ها

آموزش نگهداری از گل ها شامل پنج مرحله می باشد:آموزش کمک به تازه ماندن گل های تازه بمدت طولانی ترآموزش خشک کردن گل ها آموزش استفاده از ژل سیلیکا برای خشک کردن گل ها آموزش استفاده از شن و ماسه برای نگهداری از گل ها آموزش استفاده از لاک مخصوص برای نگهداری از گل ها

گل ها را می توان به طُرق مختلفی نگهداری کرد. البته عواملی همچون نوع گل، در دسترس بودن عوامل نگهدارنده ی گل ها و شکل و ظاهر گل ها، می تواند در تصمیم گیری درمورد روش نگهداری  از گل ها تأثیرگذار باشند. این مقاله، رویکردی است جهت انتخاب صحیح روش نگهداری از گل ها.

 

1

آموزش کمک به تازه ماندن گل های تازه بمدت طولانی تر

تکنیک های مختلفی برای نگهداری طولانی مدت گل ها بعد از چیدن شان وجود دارد.

  1. Image titled Preserve Flowers Step 1
    1
    قرص آسپرین به آب گلدان اضافه کنید. یک قرص آسپرین را پودر کنید. گل های تازه بریده شده را به آب اضافه کنید و پودر را به آرامی در آب مخلوط کنید تا حل شوند. این باعث می شود که گل ها برای طولانی مدت تازه بمانند.
     
  2. Image titled Preserve Flowers Step 2
    2
     یک سکه مسی  به گلدان اضافه کنید. اگر یک سکه مسی یا یک تکه مس داشته باشید، آنها را به گلدانی که گل های تازه را گذاشتید اضافه کنید. یک قاشق چای خوری شکر نیز اضافه کنید. بنابراین با این روش گل ها برای مدت طولانی تری  از رشد باکتری ها نیز در امان می مانند.
     
  3. Image titled Preserve Flowers Step 3
    3
    محلول سفیدکننده به گلدان حاوی گل های تازه چیده شده اضافه کنید . 1/4 قاشق چای خوری  محلول سفید کننده در هر لیتر یا کوارت (پیمانه های در حدود یک لیتر) آب به گل های تازه چیده شده اضافه کنید. اگر می خواهید کمی شکر نیز اضافه کنید.
     
  4. Image titled Preserve Flowers Step 4
    4
     به گلدان حاوی گل های تازه چیده شده، جوش شیرین یکدست اضافه کنید. حدود 1/4 فنجان جوش شیرین همراه با آب معمولی  به گلدان گل های تازه اضافه کنید. از جوش شیرین روشن و شفاف استفاده کنید مگر اینکه بخواهید آب گلدان رنگی شود.
     
  5. Image titled Preserve Flowers Step 5
    5
    سرکه را به گلدان حاوی گل های تازه چیده شده، اضافه کنید . 2 قاشق غذاخوری سرکه ی با کیفیت را با 2 قاشق غذاخوری (29.6 میلی لیتر) شکر مخلوط کنید. گل های تازه بریده شده را به آب اضافه کنید. آب  را باید هر چند روز یکبار عوض کنید و دوباره مخلوط سرکه را اضافه کنید.
     
  6. Image titled Preserve Flowers Step 6
    6
     به گلدان حاوی گل های تازه چیده شده، الکل اضافه کنید. چند قطره از الکل شفاف، را در آب گل های تازه چیده شده  قرار دهید. به اندازه ی یک  قاشق چای خوری شکر نیز اضافه کنید. این  کار از رشد باکتری های پوسیده کننده ی گل ها جلوگیری می کند. آب گلدان باید هر دو روز یکبارعوض شود و قطره های سرکه و شکر را دوباره به آب جدید اضافه کنید.
     
  7. Image titled Preserve Flowers Step 7
    7
    دراین مرحله گل ها را اسپری کنید. این روش به قسمتهای بالایی و پایینی گل ها کمک می کند.  حدود 2 اینچ- 5 سانتیمتر از گل ها را براحتی با اسپری مو اسپری کنید و زیر گل ها و برگ ها را نیز آبپاشی کنید (برگ های بالایی را اسپری نکنید). برا ی این کار، آب را با یکی از محلول های ذکر شده در مراحل قبل ترکیب کنید.
     
 

2

آموزش خشک کردن گل ها

خشک کردن گل ها یک روش بسیار قدیمی و تست شده برای نگهداری گل ها در درازمدت می باشد.

  1. Image titled Preserve Flowers Step 8
    1
    گل ها را آویزان کنید تا خشک شوند . گل ها را انتخاب کنید. آنها را روی یک فضای خالی مانند بالای یک درب  (نیاز نیست درب را ببندید) آویزان کنید. موقعیت انتخاب شده باید در مکان خشک خانه باشد (قطعاً در حمام نباید باشد). اگر محیط گرم است خوب می باشد اما خیلی مرطوب نباشد. گل ها به مدت دو تا سه هفته در این حالت از بین نمی روند. مطمئن باشید که گل ها درست به همان شکل  خشک می شوند و  شکوفه های آن ها نیز نمی ریزند.
    • گره هایی ک با نخ و ریسمان به ساقه گل ها می بندید به دلیل از دست دادن آب ساقه ها، شل می شوند، بنابراین آنها را بررسی کنید و هر روز 5-7 روز آنها را با دقت سفت کنید.
    • موقعی که گل ها خشک شدند آن ها را بردارید. از گل های خشک شده در مراسم های مختلف و یا کارهای هنری استفاده کنید.
     
  2. Image titled Preserve Flowers Step 9
    2
    از روش فشار دادن و پرس  گل ها استفاده کنید. پرس گل ها یک روش سنتی است که در این فرایند گل ها، گلبرگ ها و برگ ها را به صورت مسطح، خشک می شوند. این روش فقط برای زمان هایی که گلهای تخت را برای کارهای هنری یا مجموعه های هنری نیاز دارید، مناسب است. 
     
  3. Image titled Preserve Flowers Step 10
    3
     از یک گلفروش بخواهید گل هایتان را برای شما خشک کند .گلفروش ها می توانند از تکنیک های مدرن مانند ژل سیلیکا، خشک کردن با  هوای گرم، خشک کردن با فریز کردن گل ها و استفاده از روش (molecular sieve) استفاده  کنند. نتایج نهایی، بسیار حرفه ای خواهد بود، از این روش برای نگهداری از دسته گل های عروسی و گل های مربوط به خاطرات مهم استفده کنید.
  4. Image titled Preserve Flowers Step 11
    4
     روش های دیگری برای خشک کردن گل ها نیز وجود دارد.
     
 

3

آموزش استفاده از ژل سیلیکا برای خشک کردن گل ها

این روش برای مراقبت از شکوفه های بزرگ و گل محمدی مناسب است.

  1. Image titled Preserve Flowers Step 12
    1
    برای خشک کردن گل ها می توان درون یک ظرف های مایکروویو بدون نفوذ هوا، یک لایه از دانه های ژل سیلیکا بریزید. (کریستال های ژل در فروشگاه های صنعتیموجود هستند).حرارت بالای 3 دقیقه برای خشک کردن کریستال  ها و دانه های ژل مناسب است.
    سیلیکا ژل جامد بوده و  دارای بافت غیر کریستالی است و می تواند مولکولهای آب را در منافذ خود نگه دارد.  سیلیکا ژل می تواند رطوبت گل ها را به سرعت جذب  کند و نسبت به سایر  روشهای خشک کردن گل، در این روش رنگ و اندازه گل بهتر حفظ می شود.
     
  2. Image titled Preserve Flowers Step 13
    2
    برای خشک کردن گل ها با روش سیلیکا ژل، یک اینچ معادل 2.5 سانتی متر از کریستال های گرم سیلیکا ژل را در یک شیشه سنگین بریزید. شیشه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا گل در درون آن بصورت سالم خشک شود.
     
  3. Image titled Preserve Flowers Step 14
    3
    ساقه گل را بچینید. به اندازه کافی ساقه ی گل ها  را برش دهید بطوری که فقط یک اینچ (2.5 سانتیمتر) از ساقه به گل باقی بماند. چوب ساقه را باید تا جایی درون دانههای ژل سیلیکا فرو کنید که گل و شکوفه راست شوند.
     
  4. Image titled Preserve Flowers Step 15
    4
    به آرامی دانه های گرم باقی مانده از ژل سیلیکا را از اطراف به پایین شیشه بریزید. دانه ها را تا زمانی که گل کاملاً پوشیده شود بریزید.
     
  5. Image titled Preserve Flowers Step 16
    5
    مایکروویو  را در دمای "بالا" تنطیم کنید. 1 دقیقه و 45 ثانیه برای بوته گل محمدی یا بالای 4 یا 5 دقیقه برای خشک کردن شکوفه های بزرگ تر حرارت را تنظیم کنید.
     
  6. Image titled Preserve Flowers Step 17
    6
     بوتهها را بمدت 20 دقیقه خنک کنید. وقتی گل ها سرد شدند دانه های ژل سیلیکا را بمنظور خشک کردن گلها، به آرامی روی گل ها بریزید. گلبرگ های گل را به خوبی با براش رنگ، تمیز کنید و سپس کمی  اکریل روی آن ها اسپری کنید. این گلها برای نمایش دادن یا برای آثار هنری استفاده می شوند.
 

4

 آموزش استفاده از شن و ماسه برای نگهداری از گل ها


اگر ژل سیلیکا را پیدا نمی کردید یا نمی خواهید هزینه کنید، از شن های سفید استفاده کنید تا گلها برای مدت طولانی باقی بمانند.

  1. Image titled Preserve Flowers Step 18
    1
    در این روش برای نگهداری طولانی مدت از گل ها، شن و ماسه بخرید. اگر از پارک ها یا خیابان ها شن و ماسه را جمع آوری کردید، ابتدا آن را بشویید و سپس در آوون آنها را خشک کنید. اما شن و ماسه های خریداری شده ازفروشگاه ها آماده ی استفاده هستند.
    • شن و ماسه را از فروشگاه های کشاورزی بخرید. توضیح دهید که به مقدار کمی شن و ماسه نیاز دارید و ببینید با قیمت پایین به شما می فروشند.
     
  2. Image titled Preserve Flowers Step 19
    2
     یک جعبه مقوایی مناسب پیدا کنید . جعبه کفش و یا یک جعبه مشابه آن مناسب است. سوراخ های در پایین جعبه  با، مداد یا چیزی مشابه آن  ایجاد کنید.
  3. Image titled Preserve Flowers Step 20
    3
    کف جعبه را با روزنامه یا کاغذ پوشش دهید. لبه های روزنامه باید از دو طرف جعبه کشیده شوند، تا زمانی که گل ها خشک شدند بتوان روزنامه را بیرون کشید.
  4. Image titled Preserve Flowers Step 21
    4
     شن و ماسه را بر روی  روزنامه بریزید. جعبه را حدود 1/2 اینچ معادل 1.5 سانتی متر  از شن و ماسه پر کنید.
  5. Image titled Preserve Flowers Step 22
    5
     گل ها  را روی شن ها قرار دهید. گل ها را کمی به سمت پایین بکشید. ساقه ها و برگ ها نیز  در همان زمان خشک می شوند. با شن و ماسه بیشتری بپوشانید تا کل سطح روزنامه  پوشش داده شود.
  6. Image titled Preserve Flowers Step 23
    6
    اجازه دهید گل ها خشک شوند . گل ها باید حداقل یک هفته تا 10 روز در این حالت قرار گیرند.  قبل از برداشت گل ها آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید کاملاً خشک شده اند. .
  7. Image titled Preserve Flowers Step 24
    7
    از یک طرف روزنامه یا کاغذ را با دقت به سمت بالا بکشید. این کار را روی ظرف یا بیرون از ظرف بر روی یک سطح انجام دهید تا ماسه ها ازسوراخ هایی که در ابتدا ایجاد کرده ایم خارج شوند. اگر یک ظرف در زیر دستتان بگذارید می توانید از شن و ماسه هادوباره استفاده کنید.
    • سعی نکنید گل های خشک را تا زمانی که ماسه ها بیرون نریخته اند، بیرون بیاورید. زیرا این کار می تواند گل ها را از بین ببرد و بشکند.
     
 

5

 آموزش استفاده از لاک مخصوص برای نگهداری از گل ها

  1. Image titled Preserve Flowers Step 25
    1
    از لاک الکل مخصوص، در زمان هایی که قصد خشک کردن بوتههای بزرگ، و سفت نگه داشتن دانه ها در غلافشان  را دارید، استفاده کنید.  این لاک مخصوص را می توان از فروشگاه های کشاورزیخریداری کرد.
     
  2. Image titled Preserve Flowers Step 26
    2
    لاک الکل مخصوص را  خیلی کم روی گل ها بزنید.  قبل از رنگ زدن به گل ها،  کمی الکل را به لاک مخصوص اضافه کنید. در صورت انجام این کار بهترین نتیجه را خواهید دید، در غیر اینصورت، می توانید فقط از لاک  ساده استفاده کنید.
     
  3. 3
    برس لاک مخصوص را  روی بوته های سنگین تر، غلاف دانه، و بذرها و غیره بکشید. اجازه دهید تا خشک شود، ترجیحاً با آویز کردن یا  گذاشتن روی سیم گل ها را خشک کنید.
    • ترجیحا ، لاک مخصوص را فقط بر روی موارد ذکر شده اسپری کنید. این لاک در جایی می تواند مفید باشد که خیلی نازک و ظریف هستند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان