به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش خشک کردن گل ادریسی

مراحل آموزش خشک کردن گل ادریسی

آموزش خشک کردن گل ادریسی سه مرحله می باشد:آموزش خشک کردن گل ادریسی با سیلیکا ژلآموزش خشک کردن گل ادریسی با آبآموزش فشرده کردن گل های ادریسی

تقریباً 23 رقم گل ادریسی وجود دارد که در رنگ های متنوعی از جمله سفید، صورتی ، آبی و بنفش طیف وسیعی  از رنگ ها را ایجاد می کنند. گل های ادریسی چه در یک گل فروشی و چه در باغچه پرورش یافته باشند، می توانید زیبایی آنها رابا خشک کردنشان چندین برابر کنید. در این مقاله دستورالعمل هایی در مورد نحوه ی خشک كردن گل های ادریسی باسه روش مختلف ارائه شده است: خشک كردن با سیلیكا ژل، خشک کردن با آب و فشرده کردن

  1. خشک کردن گل ادریسی 1
     
    1
    گل های ادریسی را برای خشک کردن انتخاب کنید. برای حفظ بیشتر رنگ گل های ادریسی ، بهتر است هنگام شکوفا شدن گلها در مراحل ابتدایی، فرایند خشک کردن را آغاز کنید. اگر هنگام صبح قصد دارید فرآیند خشک کردن را شروع کنید، باید گل های ادریسی شاداب  و اخیراً باز شده را بریده یا خریداری کنید.
    •  بهترین زمان برای خشک کردن گل های ادریسی رقم  Pee Gee هنگام بلوغ می باشد. در زمانهای مختلف فصل از رقم فوق خریداری کنید. این رقم در ابتدا سبز کم رنگ هستند، و بعد از بالغ شدن ، رنگهای صورتی ظاهر، و بعداً به رنگ قرمز تبدیل و سرانجام در اواخر پاییز قهوه ای شکلاتی رنگ می شوند.
 

1

آموزش خشک کردن گل ادریسی با سیلیکا ژل

  1. خشک کردن گل ادریسی 2
    1
    گل های ادریسی را برای خشک کردن آماده کنید. قسمت های رنگ پریده و برگ های اضافی را از بوته ی گل جدا کنید، تا گل های ادریسی برای خشک شدن از نظر ظاهری مناسب شوند. ساقه ها را از پایین بچینید و یا 2 اینچ (2 تا 4.7 سانتی متر) از پایه، گل ها را برش دهید.
     
  2. خشک کردن گل ادریسی 3
    2
    یک ظرف برای خشک کردن گل های ادریسی آماده کنید. یک ظرف پلاستیکی با درب محکم و مناسب برای خشک کردن گل های ادریسی انتخاب کنید. ظروف عمیق بهتر از ظروف کم عمق هستند، زیرا گل ها به طور کامل در سیلیکا ژل غوطه ور می شوند.
    • یک لایه نازک از سیلیکا ژل در ظرف پلاستیکی بریزید. ژل باید کف ظرف را کاملاً بپوشاند.
    • ریختن ژل به میزان زیاد، گلها را در قسمت زیرین ظرف له و فشرده می کند.
     
  3. خشک کردن گل ادریسی 4
    3
    شکوفه های گل های ادریسی را درون ظرف قرار دهید. هر شکوفه را با ساقه بگیرید و آن را به دقت و رو به پایین داخل ظرف قرار دهید. در حدی شکوفه های گل ادریسی را به ظرف اضافه کنید که به راحتی در ظرف قرار بگیرند بدون اینکه به یکدیگر یا به طرفین ظروف فشار و تماس پیدا کنند.
     
  4. خشک کردن گل ادریسی 5
    4
    سیلیکا ژل بیشتر و به اندازه به گل های ادریسی اضافه کنید. سیلیکا ژل را به اندازه کافی در ظرف قرار دهید تا کاملاً گل های ادریسی را در بر گیرند.
    • هر گل ادریسی را با یک دست ثابت نگه دارید و ژل را با دست دیگر روی گل ها بپاشید تا گلها به تنهایی خودشان بایستند و ژل باید گلبرگها و ساقه ها را نیز بپوشاند. ظرف را با ژل پر کنید تا علاوه بر پوشاندن ساقه ، 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر) ژل روی شکوفه ها بالا بیاید.
    • اگر ظرف باریک و بسیار عمیق باشد، می توانید یک گل را در انتهای آن معلق کنید ، و آن را با سیلیکا ژل بپوشانید و شکوفه دیگری را نیز بالای آن اضافه کنید. فقط مطمئن شوید که ظرف به اندازه کافی عمیق باشد که گلها با یکدیگر تماس پیدا نکنند.
     
  5. خشک کردن گل ادریسی 6
    5
    روند خشک کردن گل های ادریسی را شروع کنید. درب ظرف حاوی گل های ادریسی را بگذارید. آن را در گوشه ای یا کمد قرار دهید تا روند خشک شدن شروع شود.
    • تاریخی را که گلها را در ظرف غوطه ور کردید، بنویسید، تا از زمان بیرون آوردن آنها مطلع شوید.
    • ظرف را به مدت 4 روز بدون تکان خوردن کنار بگذارید. خشک شدن گل های ادریسی به مدت بیشتر در سیلیکا ژل، می تواند منجر به شکوفه های شکننده شود که می توانند خرد شوند.
     
  6. خشک کردن گل ادریسی 7
    6
    شکوفه های گل ادریسی را از ظرف بیرون آورید. پس از 4 روز ، آنها باید کاملاً خشک شده باشند.
    • ظرف را باز کنید و محتویات را به آرامی روی روزنامه بریزید. شکوفه های گل ادریسی خشک را برداشته و به آرامی روی آنها ضربه بزنید تا هرگونه سیلیکا ژلی از روی آنها بریزد.
    • سیلیکا ژل را برای بار دیگر که می خواهید گل ها را خشک کنید در یک ظرف پلاستیکی ذخیره کنید.
     
  7. خشک کردن گل ادریسی 8
    7
    گل های ادریسی خشک شده را ذخیره یا در معرض دید قرار دهید. شکوفه های خشک شده ی گل ادریسی را با دقت در کیسه های پلاستیکی نگهداری کنید تا زمانی که آماده استفاده از آنها شوید یا آنها را در گلدان قرار دهید.
     
 

2

آموزش خشک کردن گل ادریسی با آب

  1. خشک کردن گل ادریسی 9
    1
    گلهای ادریسی را برای خشک کردن با آب آماده کنید. کل برگ ها (بجز چند برگ) و گلبرگهای بی رنگ را حذف کنید. ساقه های گل را به طول دلخواه برش دهید.
     
  2. خشک کردن گل ادریسی 10
    2
    یک گلدان یا ظرف را با چند اینچ (سانتی متر) آب پر کنید. گل ها را با ساقه رو به پایین در گلدان قرار دهید، بنابراین ساقه ها را تا انتهای آن ها در آب غوطه ور کنید.
     
  3. خشک کردن گل ادریسی 11
    3
    اجازه دهید گلهای ادریسی خشک شوند. چون به تدریج آب تبخیر می شود، گل های ادریسی نیز به آرامی خشک می شود.
    • گلدان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا آفتاب شدید می تواند باعث خشک و چروک شدن گل ها شود.
    • گل ها را از آب خارج نکنید ، زیرا این کار ممکن است باعث شود گلها قبل از خشک شدن کپک بزنند.
    • روند خشک کردن باید یک تا دو هفته طول بکشد.
     
  4. خشک کردن گل ادریسی 12
    4
    گلهای ادریسی خشک شده را جدا کنید. ساقه هایی که در آب مرطوب یا رنگ پریده شده اند، بچینید. گل ها را در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید یا آنها را در گلدان و روی یک صفحه قرار دهید.
     
 

3

آموزش فشرده کردن گل های ادریسی

  1. خشک کردن گل ادریسی 13
    1
    گل های ادریسی را برای فشار دادن آماده کنید. فشردن گل ها رنگ و شکل گلبرگ ها را حفظ می کند، اما شکل شکوفه های گل ادریسی به طور مسطح خواهد شد.
    • شکوفه های گل ادریسی را  بصورت نصف برش دهید تا شکل گرد آنها حفظ و صاف شود.
    • گلهای تکی ادریسی را برش داده و برنامه ریزی کنید تا بعد از خشک شدن آنها را به شکل شکوفه گل ادریسی منظم کنید.
     
  2. خشک کردن گل ادریسی 14
    2
    وسایل پرس و فشردن گل های ادریسی را آماده کنید. دستگاه پرس با دو عدد تخته ی سه لا، ساخته شده است که با پیچ و مهره محکم می شوند. قسمت رویی تخته سه لا را جدا کنید و یک تکه مقوا با دو ورق کاغذ پوستی یا کاغذ پرس را بر روی قطعه پایینی تخته سه لا مطابق تصویر فوق قرار دهید.
    نکته: کاغذ پوستی ( Parchment Paper) که با نام کاغذ شیشه ای مات یا کاغذ شیشه نمای مات نیز شناخته می شود، کاغذی است نسبتا نازک از جنس سلولوز که برای طراحی اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی این کاغذ قابلیت خوب عبور نور از آن است به شکلی که می توان تصویر زیر آن را تا اندازه خوبی به راحتی دید. 
    • مقوا و کاغذ پوستی باید چند اینچ یا چند سانتی متر کوچکتر از صفحه پرس زیرین، برش داده شود.
    • صفحه زیرین کاغذ پوستی، کاغذ باطله (blotter) نامیده می شود. این صفحه رطوبت را از گل های ادریسی در حال خشک جذب می کند و هر چند روز یکبار باید تعویض شود. ورق بالایی کاغذ پوستی، گلها را در طی فرآیند خشک کردن محکم نگه می دارد.
     
  3. خشک کردن گل ادریسی 15
    3
    گلهای ادریسی را روی صفحه بالایی کاغذ پوستی بگذارید. گل ها را طوری تنظیم کنید که هیچ گلبرگی تا یا خرد و له نشود ، مگر اینکه بخواهید یک بادگیر درست کنید.
    • یک لایه کم از گلبرگ ها مناسب تر است، لایه های زیادی از گلبرگ ها را روی هم نگذارید، زیرا آنها به درستی خشک نمی شوند.
    • در صورت تمایل ، شاخ و برگهای دیگری مانند برگ ، سرخس و گلهای دیگر را اضافه کنید.
     
  4. خشک کردن گل ادریسی 16
    4
    مونتاژ صفحات پرس و فشردن گل ها را تمام کنید. گلها را با یک ورق کاغذ پوستی، یک ورق کاغذ باطله، یک تکه مقوا و قسمت بالایی صفحه پرس، بپوشانید. قطعات تخته سه لا را به هم وصل کنید و آنها را با پیچ و مهره محکم کنید.
     
  5. خشک کردن گل ادریسی 17
    5
    اجازه دهید گلهای ادریسی خشک شوند. صفحات پرس را در جای خشک در خانه قرار دهید و بگذارید روند خشک شدن شروع شود.
    • صفحات پرس را باز کنید و هر چند روز یکبار ورق های کاغذ باطله را عوض کنید. ورق های قدیمی را دور بریزید و آنها را با کاغذهای جدید جایگزین کنید.
    • بعد از یک یا دو هفته ، گلها باید کاملاً خشک شوند. آنها را از صفحات پرس جدا کنید.
     
  6. خشک کردن گل ادریسی 18
    6
    گلهای ادریسی فشرده شده را از روی کاغذ پوستی جمع کنید. گل ها اکنون آماده استفاده در پروژه های صنایع دستی مانند کارت ها یا جواهرات هستند. گلهای فشرده وقتی بر روی کارت نصب شده و قاب بندی شوند، زیباتر به نظر می رسند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان