به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

گیاه قهر و آشتی

مراحل نگهداری و تکثیر گیاه قهر و آشتی

نگهداری و تکثیر گیاه قهر و آشتی شامل دو بخش است:نحوه کاشت گیاه قهر و آشتینحوه ی نگهداری گیاه قهر و آشتی

آیا تا بحال گیاهی را دیده اید که با غلغلک دادن، خود را جمع کند. گیاه قهر و آشتی یا Mimosa pudica با نام های "من را لمس نکن" یا "کیاه خجالتی و حساس" نیز شناخته می شود. در واقع زمانی که آنرا لمس می کنید، بسرعت برگ هایش را بسمت پایین جمع می کند.

برخلاف دیگر گیاهان گوشتخوار که اندام خود را برای بدام انداختن حشرات حرکت می دهند، گیاه قهر و آشتی گوشتخوار نیست. تکثیر و نگهداری گیاه قهر و آشتی بشرطی که شرایط گرم و مرطوبی را برای آن فراهم کنید، بسیار آسان است. 

بخش 1

نحوه کاشت گیاه قهر و آشتی

  1. گیاه قهر و آشتی مرحله 1
    1
    انتخاب زمان کاشت گیاه قهر و آشتی: گیاه قهر و آشتی را می توانید در فصل زمستان بعد از پشت سر گذاشتن آخرین سرما و یخبدان داخل محیط خانه بکارید. البته اگر نور و دمای محیط خانه را بتوانید مناسب نگهدارید می توانید گیاه قهر و آشتی را در هر زمان دلخواهی، داخل محیط خانه بکارید.
     
  2. گیاه قهر و آشتی مرحله 2
    2
    خرید بذر گیاه قهر و آشتی: اولین مرحله ی کاشت گیاه قهر و آشتی، تهیه بذر این گیاه حساس است. بنابراین از یک فروشگاه معتبر بذر گیاه را تهیه نمایید. همچنین می توانید از سمت چپ همین صفحه اقدام به خرید آنلاین بذر گیاه قهر و آشتی نمایید و یا روی لینک روبرو کلیک نمایید: خرید بذر گیاه قهر و آشتی
     
  3. گیاه قهر و آشتی مرحله 3
    3
    آماده کردن بشتر کشت گیاه قهر و آشتی: بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که گیاه قهر و آشتی را در یک خاک با زهکش بسیار مناسب بکارید. حتی اگر خاک مذکور از لحاظ ریز مغذی ها غنی نباشد مهم نیست.
    برای ترکیب بستر کشت گیاه قهر و آشتی می توانید بصورت زیر عمل کنید:
    1- دو قسمت بافت لوم (خاکی که درصد ذرات شن، سیلت و رس آن یکسان باشد را بافت لوم می نامند)
    2- دو قسمت پیت ماس
    3- یک قسمت پرلیت
    لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بافت خاک" به لینک ربرو مراجعه فرمایید: انواع بافت خاک
    اگر زمان کافی برای ساخت ترکیب بالا را ندارید می توانید از ترکیبات مشابه بسته بندی شده استفاده کنید.
     
  4. گیاه قهر و آشتی مرحله 4
    4
    بذرهای گیاه قهر و آشتی را بخیسانید: اگر بذرهای گیاه قهر و آشتی را بخیسانید، احتمال اینکه تعداد بیشتری از آنها جوانه بزنند بیشتر خواهد شد. در واقع خیساندن بذرها باعث می شود که پوسته سخت بیرونی بذر گیاه قهر و آشتی تضعیف شود. بنابراین به یکی از دو روش زیر عمل کنید:
    1- پنج لیوان آب سرد و یک لیوان آب جوش را آماده کنید و بمدت 30 دقیقه، بذرها را در آن بخیسانید.
    2- بمدت 24 ساعت بذرهای گیاه قهر و آشتی را در آب سرد بخیسانید.
     
  5. گیاه قهر و آشتی مرحله 5
    5
    در هر گلدان 2 یا 3 بذر گیاه قهر و آشتی را بکارید: هر کدام از بذرهای گیاه قهر و آشتی را حدود 3 میلیمتر زیر سطح خاک قرار دهید. کاشت 3 بذر در هر گدان به این دلیل است که ممکن است برخی از بذرهای گیاه قهر و آشتی، جوانه نزنند. بنابراین در زمان تان صرفه جویی کرده اید.
    • برای کاشت گیاه قهر و آشتی، می توانید از روش نشاء گیری استفاده کنید. برای این کار بجای کاشت بذر گیاه قهر و آشتی بصورت مستقیم در گلدان می توانید بذرها را در سینی نشاء بکارید و بعد از جوانه زدن بذرها، و نمایان شدن برگ های لپه ای، آنها را به گلدان منتقل کنید.
    • می توانید بجای سینی نشاء از لیوان یکبار مصرف استفاده کنید و بعد از اینکه با یک میخ داغ، ته آن را برای خروج آب اضافی سوراخ کردید، در هر لیوان یک بذر گل قهر و آشتی را بکارید.
  6. گیاه قهر و آشتی مرحله 6
    6
    گلدان بذر گیاه قهر و آشتی را آبیاری کنید: گلدان بذرهای گیاه قهر و آشتی را تا زمانی که مرطوب نگهداشته شود آبیاری کنید. البته توجه کنید که بستر کشت نباید خیس شود. گلدان را هر روز بررسی کنید و هر بار خاک خشک شد دوباره آنرا مرطوب نمایید.
    • اگر در مورد مقدار مناسب آبیاری بذرهای قهر و آشتی نگران هستید، گلدان بذرها را بمدت 10 دقیقه در یک ظرف آب قرار دهید و اجازه دهید تا آب از طریق زهکش کف گلدان به خاک منتقل شود.
     
  7. گیاه قهر و آشتی مرحله 7
    7
    فراهم کردن نور کافی برای گیاه قهر و آشتی: اگر گیاه قهر و آشتی، آفتاب کافی دریافت نکند، ممکن است برگ هایش را ببندد. بنابراین در طول روز، گلدان گیاه قهر و آشتی را در محلی قرار دهید که نور کامل آفتاب را دریافت کند. و اگر در منطقه ای بسیار گرم زندگی می کنید، گیاه قهر و آشتی را در محلی که سایه ای جزئی داشته باشید قرار دهید.
    در یک شرایط ایده آل با دمای 21 درجه سانتیگراد، بذرهای گیاه قهر و آشتی زیر یک هفته جوانه خواهند زد. اما در مواقعی که شرایط ایده آل فراهم نباشدممکن است بین 2 تا 4 هفته این پروسه زمان ببرد.
    • ممکن است دمای پایین شب در روند رشد بذرهای گیاه قهر و آشتی تأثیر منفی بگذارد و رشد آنها را کند کند. بنابراین اجازه ندهید که جوانه های گیاه قهر و آشتی دچار سرمازدگی شوند.
    • اگر محیط نگهداری گلدان بذرهای قهر و آشتی خیلی سرد و خشک است، با استفاده از یک پلاستیک و کشیدن آن روی گلدان، سعی کنید تا رطوبت و گرمای بستر کشت را حفظ نمایید. توجه نمایید که با نمایان شدن اولین برگ، باید پلاستیک را حذف نمایید.
     
 

بخش 2

نحوه ی نگهداری گیاه قهر و آشتی

  1. گیاه قهر و آشتی مرحله 8
    1
    گیاه قهر و آشتی را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید: اگر در هر گلدان، بیش از یک بذر کاشته اید، زمانی که ارتفاع جوانه ها زیر 2 سانتی متر است، آنهایی که ضعیف تر و کوچک ترند را به یک گلدان دیگر منتقل کنید.
    بعد از اینکه گیاه قهر و آشتی بزرگ شد و ریشه های گیاه قهر و آشتی از سوراخ زهکش کف گلدان نمایان شد، آنرا بطور صحیح به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. اگر از گلدان پلاستیکی استفاده می کنید می توانید با دست به دو طرف گلدان فشار وارد کنید و به این ترتیب خاک از گلدان جدا می شود.
     
  2. گیاه قهر و آشتی مرحله 9
    2
    حفظ رطوبت خاک گیاه قهر و آشتی: بستر کشت گیاه قهر و آشتی، همیشه باید مرطوب باشد. البته هرگز نیاز نیست که آنرا خیس نگهدارید. اگر گیاه قهر و آشتی در یک اتاق خشک قرار دارد، سعی کنید هر چند وقت یکبارآنرا نزدیک دستگاه مه افشان با آب ولرم قرار دهید.
     
  3. گیاه قهر و آشتی مرحله 10
    3
    پیشنهاد می شود که گیاه قهر و آشتی را در داخل خانه نگهداری کنید: گیاه قهر و آشتی در بیشتر مناطق بعنوان علف هرز شناخته می شود. از آنجایی که موطن اصلی گیاه قهر و آشتی در مناطق گرمسیر آمریکاست بنابراین بهتر است از گیاه قهر و آشتی در محیط خانه مراقبت نمایید.
    • جالب است بدانید که در استرالیا قانونی وجود دارد که شما را ملزم به عدم گسترش بذر گیاه قهر و آشتی می کند.
     
  4. گیاه قهر و آشتی مرحله 11
    4
    استفاده از کودهای شییمیایی برای رشد بهتر گیاه قهر و آشتی: می توانید در طول فصل رشد گیاه قهر و آشتی، هر یک هفته یکبار از یک کود کامل و متعادل با نصف دوز مصرف نوشته شده روی پاکت کوداستفاده کنید و یا در فصل زمستان یک بار در ماه استفاده کنید. از تماس مستقیم کود شیمیایی با ریشه اجتناب کنید.
     
  5. گیاه قهر و آشتی مرحله 12
    5
    از گیاه قهر و آشتی در مقابل سرما محافظت کنید: از آنجایی که گیاه قهر و آشتی جزء گیاهان منطقه گرمسیری است بهترین دما در شب، 21 درجه سانتیگراد یا بالاتر میتواند باشد. اگر دمای اتاق به پایین تر از 18 درجه سانتیگراد رسید یا گلدان را به اتاق گرمتر منتقل کنید و یا بروشی دیگر، سعی کنید فضای اتاق را گرمتر کنید.
    • گیاهان بزرگسال می توانند تا دمای 4.5 درجه سانتیگراد را تحمل کنند اما اگر مدت زمان زیادی در معرض این دما باشند امکان از بین رفتن و مرگ گیاه زیاد خواهد بود.
    • یکی از نشانه های سرمازدگی در گیاه قهر و آشتی، زرد شدن برگ ها و ساقه است. 
  6. گیاه قهر و آشتی مرحله 13
    6
    مکان مناسبی را برای رشد گیاه قهر و آشتی انتخاب کنید: ساقه گیاه قهر و آشتی از نوع علفی است و زمانی که یکمقدار رشد نمود، روی زمین قرار میگیرد و خزش می کند. بنابراین برای رشد عمودی آن نیاز به حائل دارید. برخی از گیاهان قهر و آشتی تا ارتفاع 1 متر و حتی 2 متر هم رشد می کنند. البته در مناطق معتدل به نصف این اندازه می رسند.
     
  7. گیاه قهر و آشتی مرحله 14
    7
    بذر گیری از گیاه قهر و آشتی: گیاه قهر و آشتی در سال اول، رشد رویشی داشته و در سال دوم به رشد زایشی می روند و تولید گل می کنند و پس از تولید گل از بین می روند. منظور از یکساله، زمانی است که گیاه را کاشته و گیاه تا اولین سرما زندگی خود را ادامه می دهد. اگر گیاه مورد نظر، اولین سرما رو پشت سر گذاشت و به زندگی خود ادامه داد، گیاه وارد سال دوم زندگی خود شده است و در اینجا می توان آن را دوساله یا چندساله نامید.
    بنابراین در گیاهان دو ساله که در سال اول زراعی فقط رشد رویشی داشته اند، با شروع فصل سرما، شاخ و برگ آنها از بین می رود و ریشه ی آن به خواب زمستانه می رود و پس از طی شدن سرما، با شروع سال زراعی دوم، مجدداً ریشه فعال شده و شروع به تولید شاخ و برگ و همچنین تولید گل می نماید و پس از آن گیاه کم کم از بین می رود.
    برای بذر گیری از گیاه قهر و آشتی، بعد از اینکه غلاف ها، روی گیاه خشک شدند، آنها را جمع آوری کنید و بذرها را از داخل غلاف ها خارج کرده و جمع آوری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان