به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش آبیاری مناسب گل رز

مراحل آموزش آبیاری مناسب گل رز

شامل دو بخش:آموزش شناسایی  نیاز های گل رزآموزش استفاده از تکنیک های صحیح آبیاری گل رز

ممکن است بعضی از باغبانان به شما بگویند که آبیاری بیش از حد، برای گل رز مناسب نیست. اما این جمله همیشه درست نیست، هرچند این گل ها قطعا کم آبی را تحمل نمی کنند.  از مرحله یک شروع کنید تا مطمئن شوید که گل های رز شما در زمان مناسب و به مقدار مناسب آب دریافت  می کنند.

 

بخش 1

آموزش شناسایی نیاز های گل رز

  1. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 1
    1
    شناسایی نوع  خاک باغ. نوع خاک و زهکشی آن، بر روی میزان آب مورد نیاز گل رز تاثیر می گذارد.خاک ماسه ای به سرعت آب درون خود را از دست می دهد، و مقدار کافی آب درون خود نگه نمی دارد. اگر باغ دارای خاک رس باشد، بهتر است زیرا آب را بهتر در خود نگه می دارد. اگر خاک باغ سنگین است، بهتر است که از کمپوست و یا مواد مشابه برای  بهبود شرایط خاک استفاده کنید.
  2. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 2
    2
    شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید.بدیهی است که گیاهان در آب و هوای گرم به آبیاری نیاز دارند.این را هم باید بدانید که باد نیز، حتی در هوای سرد میتواند باعث خشک شدن گیاه شود.هوای گرم، باد و هوای سرد  میتواند گل های رز  تازه کاشته شده  را در معرض خشکی قرار دهند.
    • برای راهنمایی باید بدانید که ،در آب و هوای بسیار گرم ، گل های رز باید به صورت روزانه آبیاری شوند. در یک روز تابستانی با گرمای ملایم ، هر دو تا سه روز یک بار و در آب و هوای گرم، یک بار در هفته.
    • همچنین توجه داشته باشید که باد نیز میتواند در روند آبیاری گل رز تاثیر داشته باشد، زمان هایی که باد می وزد، گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.
     
  3. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 3
    3
     گل رز شما چندساله  است؟ گل های که به تازگی کاشته شده اند، ریشه های مقاومی ندارند.بنابر این ،این گل ها  به خصوص در چند ماه اخیر، به شدت در برابر خشکی آسیب پذیر هستند.کمبود آب شایع ترین علل خشکی گیاهان است.
    • در ابتدای کاشت گل رز، باید مقدار کافی آب به خاک رساند، بعد از شش ماه میتوان میزان آب دریافتی گل را کاهش داد.
     
  4. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 4
    4
    به اندازه بوته رز دقت کنید. تعداد ریشه های بوته های بزرگ رز، بسیار بیشتر از بوته های کوچک است. بنابر این، بوته های بزرگتر به آب بیشتری  نیاز دارند تا آب به تمام ریشه های آن برسد .
  5. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 5
    5
    مشخص کردن میزان خشکی خاک.روش دیگری برای تعیین اینکه گیاه به آب نیاز دارد یا خیر این است که چند حفره در اطراف بوته رز ایجاد کنید، مراقب باشید که به ریشه های گل آسیب نرسانید.اگر سطح زیرین خاک خشک باشد باید به گل آب دهید، در صورتی که فقط سطح روی خاک خشک باشد میتوانیدآبیاری را به تعویق بیندازید. 
     
 

بخش 2

آموزش استفاده از تکنیک های آبیاری گل رز

  1. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 6
    1
    آبیاری بوته های رز در دفعات کمتر و به مقدار بیشتر . آبیاری بوته های رز در دفعات کمتر و به مقدار بیشتر، از آبیاری کم، در دفعات بیشتر، بهتر است.به عنوان مثال مقدار زیادی آب هر هفته یکبار، بهتر از مقدار کمی آب در هر روز است. 
    • این کار به این دلیل است که به ریشه هایی که در عمق هستند نیز آب برسد و از طرفی بوته زیاد آبیاری نشود.
    • این نکته به خصوص برای خاک هایی که سنگین هستند و آب را دیر از خود عبور می دهند بسیار مهم است.
     
  2. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 7
    2
    استفاده از روش مناسب آبیاری. بهترین روش برای آبیاری گل رز ، استفاده از آبیاری بارانی است.
    • گل های رز همیشه آبیاری بارانی را ترجیح می دهند اما همیشه این روش آبیاری ضروری نیست.
    • اگر می خواهید با شیلنگ به گل های رز آب بدهید،مراقب باشید با فشار به آنها آب ندهید، زیرا به ریشه های گیاه آسیب میرساند .
  3. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 8
    3
    آب رسانی در عمق  45.7 سانتی متر.  هدف از این کار آب رسانی به عمق خاک است.بعد از دوره خشکی زمین به شدت سخت می شود و کمی طول می کشد تاآب به عمق زمین برود. کمی صبور باشید.
  4. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 9
    4
    آبیاری گیاه باید اولین کار روزانه شما باشد. معمولاً بهترین کار برای در امان ماندن گل رز از گرما، آبیاری آن در اوایل روز است. سعی کنید آبیاری بوته رز در اول روز به یک عادت برای شما تبدیل شود. 
    • این کار باعث می شود، تا در طول روز که هوای خنک به بوته رز می رسد، برگ های رز خشک شده باشند، زیرا برگ های مرطوب بیشتر در معرض آسیب هستند.البته اگر سیستم آبیاری شما به گونه ای است که فقط سطح خاک خیس می شود و برگ ها خشک می مانند نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
    • حتی اگر از یک سیستم آبیاری خاص استفاده می کنید، بعضی از باغبانان  پیشنهاد می کنند مدتی یک بار با استفاده از شلنگ از بالا به بوته رز آب  دهید با این کار  علف های هرزی هم که ممکن است بعد ها برایتان مشکل ایجاد کنند از بین می روند.
     
  5. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 10
    5
     برای حفظ رطوبت خاک، یک لایه ضخیم مالچ روی خاک قرار دهید.  پاشیدن مالچ در اطراف گل رز باعث می شود که رطوبت خاک حفظ شود و در اغلب موارد نیاز به آبیاری را کاهش می دهد.
    • کود اسب، کود مناسبی برای گل رز است، که  بهتر است در اواخر بهار و زمانی که زمین مرطوب است به خاک داده شود. زمانی هم که زمین سرد و یخ زده نیست میتوان کود را در اعماق 7.6 سانتی متری اطراف بوته رز قرار دهید.
    • هرسال ، مالچ اطراف بوته رز را برداشته  و لایه جدیدی از مالچ را قرار دهید. بهترین زمان برای این  کار در اوایل فصل بهار است.
  6. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 11
    6
    کاهش میزان آبیاری با استفاده از مواد نگهدارنده. میتوانید با اضافه کردن مواد نگهدارنده در زمان کاشت گل رز، میزان آب مصرفی توسط گیاه را کاهش دهید.مواد نگهدارنده را می توانید از فروشگاه های عرضه کننده محصولات باغی  تهیه نمایید.
    • علاوه بر این ، برخی از گونه های گل رز، گرما را بیشتر تحمل می کنند.بنابراین با انتخاب این گونه ها میتوانید میزان مصرف آب را نیز کاهش دهید. 
    • مواد نگهدارنده مانند پرلایت به میزان 90% آب را در خود ذخیره می کنند و بعد از اتمام آبیاری، آب ذخیره شده را به آرامی رها ساخته و در اختیار گیاه قرار می دهند.
  7. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 12
    7
    هر چقدر گل های رز رشد  می کنند به آب بیشتری نیاز دارند. با رشد گل های رز، نیاز آنها به آب بیشتر  می شود. بنابراین نیاز به آبیاری روزانه دارند. 
    •  برای کاهش میزان مصرف آب میتوانید در اطراف بوته از مالچ استفاده کنید. 
    • همچنین میتوانید، با استفاده از یک بطری پلاستیکی، آب را به تدریج به گل برسانید.
     
  8. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 13
    8
    اگر گل شروع به پژمرده شدن کرد، شستن آنها را با دقت شروع کنید. اگر گل های رز شروع به خشک شدن و پژمرده شدن کردن، احتمالاً نیاز به شستشو دارند.
    • با گذشت زمان برگ ها کم کم خشک می شوند و گل ها همانند قبل رشد نمی کنند.
    • تعداد شکوفه ها کمتر می شود و  نشانه ای ازآنها روی گل رز نیست، که احتمالاً ناشی از کمبود آب است.
     
  9. آموزش آبیاری مناسب گل رز مرحله 14
    9
    بیش از حد به گل های رز آب ندهید زیرا باعث پژمردگی ریشه می شود.آبیاری زیاد، باعث پوسیدگی ریشه به ویژه در خاک های ضعیف می شود، وجود برگ های زرد و خشک و شاخه های خشک، نشان می دهد که باید مراقبت های بیشتری از گل به عمل آورد.
    • مراقب باشید تا گل های رز در آب زیاد غرق نشوند.
    • آبیاری زیاد می تواند گل ها را زرد و لکه دار کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# زهرا ميركلوى
گل رز من در گلهاى هست وبرگهايش سوراخ ميشود يفيدك ميرند چرا وچبايد كرد قبلا از لطفتون متشكرم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان