به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش هرس بوته رز روی داربست

مراحل آموزش هرس بوته رز روی داربست

شامل سه بخش:آماده سازی   برای هرس کردنهرس چند مرتبه ای  گل های رزهرس یک مرتبه ای شکوفه های رز

پرورش بوته رز بر روی داربست، یک روش بسیار عالی برای داشتن شکوفه های گل رز در هر سال است. پرورش گل رز به صورت افقی باعث می شود تا بوته رز دارای شکوفه های شاداب تر و بیشتری نسبت به روش کاشت سنتی داشته باشد.بسیاری از باغبانان با این روش تعداد شکوفه های رز بیشتری را حتی با یک بوته کوچک گل رز به دست می آورند.در روش پرورش گل رز بر روی داربست، جریان هوا به خوبی در بین بوته رز جریان می یابد و باعث می شود در تمام طول سال شکوفه های رز زیبایی داشته باشید. 

بخش 1

آماده سازی برای هرس کردن 

  1. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 1
    1
    گل رز شما چند بار در سال شکوفه می دهد؟  گل های رز از نظر شکوفه دهی به دو دسته تقسیم می شوند: برخی از آنها یک بار در سال و برخی از آنها در طول فصل تابستان چند بار شکوفه می دهند. بسته به نوع بوته رز شما، نحوه مراقبت و هرس کردن آن نیز متفاوت خواهد بود.
    • قبل از اینکه شروع به هرس کردن بوته رز کنید، باید نوع گل رز خود را شناسایی کنید.گل های رز با ساقه های انعطاف پذیر و شکوفه های قدیمی، یک بار در سال شکوفه  می دهند.
    • اگر هنوز هم نمیتوانید نوع رز را تشخیص دهید، فرض کنید که بوته رز، یک بار در سال شکوفه می دهد، در سال بعد میتوانید  شکوفه دهی بوته رز را بررسی کنید.
     
  2. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 2
    2
    روش های اصلی هرس کردن را بیاموزید. از آنجایی که بیشترین میزان فشار بر روی داربست قرار میگیرد،یادگیری روش های هرس کردن ضروری است.
    • گیاه را درست  از زاویه ای که میخواهید در آن جهت رشد داشته باشد، قطع کنید.
    • برای هرس کردن بوته گل رز، از قیچی های تمیز استفاده کنید. درصورتی که ساقه بیماری را هرس میکنید، بعد از هرس هر قسمت،قیچی را در محلول ضد عفونی کننده یا الکل قرار دهید.
     
  3. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 3
    3
    ابزار و وسایل لازم برای هرس را تهیه کنید. در این قسمت ابزاری که برای هرس بوته رز، به آنها نیاز دارید لیست شده اند:
    • قیچی هرس
    • الکل یا محلول ضد عفونی کننده
    • شن کش
    • کود
    • بست های نرم 
     
 

بخش 2

هرس چند مرتبه ای گل رز

  1. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 4
    1
    قبل از هرس کردن گل رز، به بوته آب دهید. یک روز قبل از اینکه هرس کردن بوته رز را شروع کنید،آن را آبیاری کنید، این کار باعث کاهش اثرات هرس شده و به رشد سریعتر بوته رز کمک می کند.
  2. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 5
    2
    هر گونه آثار بیماری  در بوته رز را از بین ببرید. هر شاخه و برگی در بوته رز که دارای نشانه بیماری و پژمردگی است را از بوته حذف کنید.همچنین  بست هایی که  این ساقه های بیمار را به داربست متصل کرده را نیز با قیچی جدا کرده و سپس قیچی را ضد عفونی کنید.
     
  3. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 6
    3
    ساقه های بوته رز را به داربست گره بزنید. شاخه ها را ابتدا و به آرامی به صورت افقی به داربست گره بزنید،دقت داشته باشید که شاخه ها روی هم قرار نگیرند.
  4. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 7
    4
    ساقه های باقی مانده بوته رز را هرس کنید. بعد از آنکه داربست را با ساقه های بوته رز پوشاندید، ساقه های باقی مانده که در نزدیکی زمین قرار دارند را هرس کنید.
     
  5. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 8
    5
    تمام گود گیاهی سال گذشته را حذف کنید. تمام قسمت های اطراف بوته رز را با مالچ جدید بپوشانید.کود دهی را بر اساس دستور العمل ذکر شده  روی بسته بندی کود انجام دهید.
 

بخش 3

هرس یکباره گل رز

  1. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 9
    1
    ساقه های بیمار و مرده را از بوته حذف کنید. تمام شاخه های مرده،پژمرده، بیمار و معیوب را قبل از ادامه کار  از بوته حذف کنید.
     
  2. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 10
    2
    برای آنکه  اندازه بوته رز قابل کنترل باشد ،ساقه های قدیمی  بوته را هرس کنید  . ساقه های قدیمی،نازک و بیمار را از بوته حذف کنید. گل های رز که یک بار شکوفه می دهند، هر سال به ساقه های قوی برای شکوفه دهی نیاز دارند.
    • با از بین بردن ساقه های نازک و بیمار  میتوان به بوته رز کمک کرد تا شکوفه های بیشتری بدهد.
    • ساقه های که در حال شکوفه  دادن هستن را از بوته جدا نکنید.
     
  3. Image titled Prune Roses on a Trellis Step 11
    3
    گره ها را باز کنید و ساقه ها را مجدد روی داربست قرار دهید. هنگامی که بوته رز، قابل کنترل شد میتوانید بست ها را باز کنید و ساقه ها را مجدد گروه بندی کرده و روی  داربست گره بزنید.
    • دقت داشته باشید که ساقه ها روی هم قرار نگیرند و از هم فاصله داشته باشند.
    • هر ساقه ای که باعث شلوغی بوته می شود و یا در جهت مناسب رشد نکرده است را از بوته رز حذف کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان