به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش حفاظت از بوته رز در حال مرگ

مراحل آموزش حفاظت از بوته رز در حال مرگ

شامل چهار بخش:پاک کردن فضای اطراف بوته رزهرس بوته رزکود دادن به بوته رزآبیاری بوته رز

برای کسی که عاشق  پرورش  گل رز است، هیچ چیز  غم انگیز تر از پژمرده شدن گل رز نیست. اما قبل ازاینکه بخواهید گل رز را  دور بیندازید، در این مقاله مراحلی به شما آموزش داده  خواهد شد تا بتوانید بوته رز خود را احیا کنید.

 

بخش 1

پاک سازی  فضای اطراف گل رز

  1. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 1
    1
    پاک سازی فضای اطراف گل رز. اولین کاری که باید انجام دهید، پاک سازی فضای اطراف بوته رز است. علف های هرز اطراف گل رز، مواد مغذی خاک را میگیرند.
    • برگ ها و گل های افتاده در اطراف بوته رز باید با دست جمع آوری شوند.  این برگ ها مانع از رسیدن نور خورشید به ریشه های بوته رز می شوند.
    • همواره، برگ ها و گل های ریخته شده در اطراف بوته رز را جمع آوری کنید.  شاید  در نگاه اول وجود آنها در  اطراف بوته رز بی ضرر باشد اما در صورتی که مرطوب باشند می توانند باعث آسیب رساندن به بوته رز شوند.
     
  2. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 2
    2
    جدا کردن برگ های پژمرده در بوته رز. گل  و برگ های پژمرده ای که  هنوز روی بوته رز قرار دارند را با استفاده از قیچی جدا کنید.
     
  3. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 3
    3
    جمع آوری علف های هرز در اطراف بوته رز .علف های هرزی که در اطراف بوته رز قرار دارند نیز باید جمع آوری شوند، دقت کنید که علف های هرز باید بدون هیچ زحمتی از زمین  کنده شوند. 
     
 

بخش 2

هرس بوته رز

  1. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 4
    1
    هرس بوته رز . به محض اینکه هوا شروع به گرم شدن می کند باید کار هرس بوته رز را شروع کنید،درست بعد از آخرین فصل سرد، به طوری که بوته رز در معرض تغییر ناگهانی دمای هوا قرار نگیرد.
    • همچنین در زمان جوانه زدن بوته رز نیز، باید کار هرس کردن را انجام دهید. برای این کار باید بوته رز را بررسی کنید.ساقه ای که در حال جوانه زدن است به رنگ قرمز مشخص می شود.
    • گاهی اوقات هرس کردن به نوع گل رز بستگی دارد. برخی از گل های رز را باید  قبل از گل دهی و بعضی از آنها را باید پس از گل دهی هرس کرد.
     
  2. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 5
    2
    ازقیچی مناسب برای هرس استفاده کنید . مطمئن باشید قیچی تیز است زیرا در غیر این صورت به ساقه گل آسیب وارد می شود. همچنین  سعی کنید ساقه را به صورت زاویه دار برش دهید. 
    • تمام ساقه های  پژمرده  در بوته رز را قبل از اینکه ساقه های دیگر را آلوده کنند،هرس کنید. همچنین ساقه های قدیمی را نیز هرس کنید تا ساقه های جدید جایگزین آنها شوند. 
     
  3. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 6
    3
    بدانید که کدام قسمت های بوته رز را باید هرس کنید. هرس بخش های میانی بوته رز، به جلوگیری از رشد قارچ ها و همچنین رسیدن نور آفتاب به این بخش کمک می کند.
    • ساقه های قدیمی و خشک را هرس کنید تا ساقه های جدید جایگزین آنها شود.ساقه هایی که فاقد برگ هستند و به صورت خشک و با  رنگ قهوه ای هستند را هرس کنید.
     
  4. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 7
    4
    ساقه های در هم رفته را هرس کنید. اگر بوته گل رز بیش از حد رشد کند ساقه های آن در هم میرود. بیشتر این ساقه ها فاقد گل و برگ هستند و تنها جلوی رشد بوته رز را می گیرند، پس از هرس کردن آنها دریغ نکنید.
     
 

بخش 3

کود دهی به بوته رز

  1. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 8
    1
    مواد مغذی را به خاک اضافه کنید. برای احیا کردن بوته رز، مطمئن شوید که مواد مغذی را به خاک  اضافه کرده اید.قبل از اینکه خاک را در اطراف بوته قرار دهید روی آن آب بپاشید.و پس از آن  هم مجدد آب بپاشید.خاک مغذی  را میتوان به صورت زیر تهیه کرد:
    • 1 فنجان پودر استخوان یا سوپر فسفات
    • 1 فنجان تخم پنبه
    • ½ فنجان پودر خون
    • ½ پودر ماهی
    • ½نمک اپسوم(سولفات منیزیم)
     
  2. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 9
    2
    در صورت نیاز میتوانید قبل از آمدن بهار کود دهی را شروع کنید. بیشتر افراد، کود دهی را از اوایل بهار شروع می کنند، اما اگر بوته رز شما شروع به رشد کرده است می توانید کود دهی را شروع کنید هر چند خیلی زود باشد.گل رز زمانی که شروع به رشد و جوانه زدن می کند نیاز به تغذیه بیشتری دارد.
    • در فصل رشد،هر 4تا6 هفته کود دهی به بوته رز را انجام دهید.
  3. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 10
    3
    مطمئن شوید که قبل و بعد از کوددهی به بوته رز آن را آبیاری کنید. آبیاری قبل از کودهی مانع از سوختن بوته رز توسط کود می شود.
     
  4. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 11
    4
    اضافه کردن مستقیم کود به قسمت پایین گیاه. اگر کود با برگ گل در تماس باشد باعث سوزانده شدن برگ می شود پس اطمینان حاصل کنید که کود دقیقاًدر قسمت پایین بوته قرار میگیرد. 
     
 

بخش 4

آبیاری بوته رز

  1. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 12
    1
    حداقل 2.5 تا 5 سانتی متر مالچ در اطراف بوته رز قراردهید. این کار باعث می شود تا رطوبت بیشتری در اطراف ریشه ها باقی مانده و رشد علف های هرز که باعث کاهش مواد مغذی در اطراف ریشه می شود متوقف شود.
    • اگر فضای اطراف بوته رز به خوبی زهکشی شده باشد می توان 5 تا 10 سانتی متر مالچ در اطراف بوته قرار داد در غیر این صورت بهتر است  از یک لایه نازک مالچ استفاده کرد.
     
  2. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 13
    2
    اگر مشکل علف های هرز را دارید میتوانید از مالچ روزنامه ای استفاده کنید. مالچ روزنامه و یا مقوا، برای  باغچه هایی که علف های هرز زیادی دارند به شدت توصیه می شود.این کار با قرار دادن یک لایه روزنامه و یا مقوا در خاک و ریختن مالچ بر روی آن  انجام می شود.این کار برای جلوگیری از رشد علف های هرزی است که مانع از رسیدن نور خورشید به بوته رز می شود.
     
  3. Image titled Save a Dying Rose Bush Step 14
    3
    مطمئن شوید که بوته رز به خوبی آبیاری می شود. در طول تابستان و یا اگر در جایی زندگی می کنید که دمای هوا بسیار بالاست، توصیه می شود که بوته گل رز خود را به مدت 15 دقیقه مستقیم، روزانه آبیاری کنید. اما در طول فصل زمستان می توانید یک روز در میان بوته رز را آبیاری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان