به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تنظیم PH خاک

مراحل آموزش تنظیم PH خاک

آموزش تنظیم PH خاک شامل سه مرحله می باشد:آموزش ارزیابی PH خاکآموزش افزایش PH خاکآموزش کاهش PH خاک


 pH خاک مناسب، برای سلامتی گیاهان مهم است.pH خاک مناسب تعیین می کند که چگونه گیاهان مواد مغذی را بطور مؤثر جذب می کنند. برای تنظیم pH خاك، ابتدا باید مشخص كنید چه تغییری می خواهید ایجاد شود. اگر خاک تان نیاز به افزایش اسیدیته و یا کاهش pH دارد، تعدادی از ترکیبات رایج و متداول وجود دارند که می توانید به خاک اضافه تا تغییر مورد نظرتان به دست آید. شما همچنین می توانید pH خاک اسیدی را  با اضافه کردن یک ماده ی آهکی یا یک ترکیب بازی دیگر، افزایش دهید. هنگامی که pH خاک را به درستی ارزیابی و مواد مناسب نیز استفاده کردید، باید گیاهان سالم و مولد داشته باشید.

 

1

آموزش ارزیابی PH خاک

  1. آموزش تنظیم ph خاک 1
    1
    نوع خاک را شناسایی کنید. قبل از اینکه خاک را آزمایش  یا هر ماده ای به آن اضافه کنید، باید بدانید چه نوع خاکی دارید. تعیین کنید که آیا خاک تان فشرده، خشک، سست و نرم یا مرطوب است. این نکات یکسریسرنخ درباره تغییرات خاک می دهد. به همین دلیل شما باید نوع خاک  را در ابتدا بدانید.
    • خاک نرم و با زهکش خوب به راحتی قابل تغییر خواهد بود. از سوی دیگر، خاک فشرده که دارای مقدار زیادی رس  است، تغییر pH خاکش دشوار است.
    • تعیین نوع خاک به شما کمک خواهد کرد بهترین روش برای استفاده از هر ماده ای را برای تغییر pH خاک پیدا کنید.
     
  2. آموزش تنظیم ph خاک 2
    2
    درباره ی pH خاك اطلاعات کافی داشته باشید. به منظور تنظیم pH خاك، باید نوع خاک را بدانید. pH خاک، نشان دهنده اسیدی یا قلیایی بودن خاک است. pH خاک در مقیاسی از صفر تا 14 تعیین می شود، که عدد هفت pH خنثی است که نه اسیدی و نه قلیایی است. هر عددی بیش از هفت قلیایی است و هر عددی زیر هفت اسیدی است. اکثر گیاهان pH خاک بین شش تا هفت و نیم را ترجیح می دهند، مانند کرم های خاکی و میکروارگانیسم هایی که به گیاهان  کمک می کنند.
     
  3. آموزش تنظیم ph خاک 3
    3
    نوع گیاهانی که می خواهید بکارید را در نظر بگیرید. نوع گیاهانی که می کارید، تعیین می کند که pH خاک  چقدر باید باشد. بسیاری از گیاهان خاک اسیدی تر را ترجیح می دهند، به ویژه گل ها و بعضی از میوه مانند بلوبری. درباره ی میزان pH توصیه شده برای گیاهانی که می خواهید بکارید، تحقیق کنید.
    • آزالیا، گل صدتومانی، بلوبری و گیاهان دانه دار، خاک های اسیدی را دوست دارند ( PH بین 5.0 تا 5.5)
    • سبزیجات، علف ها و اغلب گیاهان زینتی خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند ( PH بین 5.8 تا 6.5)
     
  4. آموزش تنظیم ph خاک 4
    4
    pH خاک را آزمایش کنید. هنگامی که درباره ی PH خاک و نوع خاك آگاهی دارید، باید آن را آزمایش كنید. شما می توانید یک دستگاه تست تجاری PH خاک از یک فروشگاه محلی و باغبانی خریداری کنید یا نمونه خاک را به اداره کشاورزی ارسال کنید. ساده ترین راه برای آزمایش خاک این است که یک سوراخ حفر کنید، آن را با آب پر  و سپس  لوله ی آزمایشی را در آب گل آلود وارد کنید. نمونه خاک را برای آزمایشگاه ارسال کنید، که به شما یک نشانه ی دقیق تری از pH خاک می دهد.
    • همچنین برخی از روش های DIY نیز برای PH خاک وجود دارد که شامل ایجاد نوار های تست pH می باشد.
     
  5. آموزش تنظیم ph خاک 5
    5
    آب را آزمایش کنید. آزمایش آب بمنظور چگونگی تأثیر آب روی PH خاک انجام می شود. آبهای زیرزمینی، آب مورد استفاده در بسیاری از خانه ها و باغ ها، می باشند که قلیایی تر نیز هستند. اما، آب باران تمایل به اسیدیته ی بیشتر دارد. اگر در جایی با بارندگی زیاد زندگی می کنید، خاک ممکن است کمی اسیدی تر باشد. اگرآبیاری باغ یا حیاط  از شیرآب باشد، خاک ممکن است بیشتر قلیایی باشد.
    • شما می توانید از نوارهای تست PH یا pH meter الکترونیکی استفاده کنید.
     
 

2

آموزش افزایش PH خاک

  1. آموزش تنظیم ph خاک 6
    1
    یک ماده آهکی برای افزایش pH خاک انتخاب کنید. اگر خاک را آزمایش کرده و متوجه شدید که خاک  بیش از حد اسیدی است، می توانید pH خاک را با اضافه کردن یک باز افزایش دهید. شایع ترین مواد کاربردی برای افزایش pH خاک، ترکیبات ساخته شده از سنگ آهک پودری یا آهک می باشد که بیشتر در خانه و فروشگاه باغبانی یافت می شود. آهک استاندارد شامل چهار نوع می باشد: پودری و ساییده شده، هیدراته، گرانوله و گندله یا گلوله. بسته به نوع خاك و میزان رطوبت موجود در زمین، یکی از این ترکیبات می تواند گزینه خوبی برای افزایش pH خاک باشد.
    • آهک پودر شده برای زمین خوب است و به راحتی توسط خاک جذب می شود. با این حال، پراکنده آن بسیار دشوار است زیرا می تواند اپلیکاتور را مسدود کند.
    • آهک گرانوله و گندله ای آسانتر پخش می شود. اما، برای تغییر pH خاک چندان مؤثر نیست.
    • آهک هیدراته فقط باید در خاک های بسیار اسیدی مورد استفاده قرار گیرد زیرا بیشتر محلول در آب است و می تواند به سرعت pH خاک را افزایش دهد.
    • برخی از منابع آهکی حاوی ریزمغذی هایی مانند دولومیت هستند که ترکیبی از کربنات کلسیم و منیزیم می باشند. لذا، اگر خاک تان دچار کمبود منیزیم است، باید از آهک دولومیتی استفاده کنید. اما به خاکی که منیزیم زیادی دارد،  اضافه نکنید.
     
  2. آموزش تنظیم ph خاک 7
    2
    در مورد استفاده از خاکسترهای چوب فکر کنید. خاکستر درختان سوخته نیز کاملاً باز و قلیایی است و می تواند مواد ریزمغذی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفات و بور را به خاک اضافه کند. البته خاکستر چوب به اندازه ی آهک بر روی pH خاک اثر ندارد. اما می تواند بطور چشمگیری  pH خاک را در طول زمان افزایش دهد. به همین دلیل، شما باید خاک را دقیقا زمانی که خاکستر چوب را اعمال می کنید، کنترل کنید.
    • خاکستر را از تماس با ریشه ی هر گیاهی یا نشاء های جوانه زده دور نگه دارید، زیرا ممکن است به آنها آسیب برساند.
    • خاکستر چوب در خاک شنی نیز خوب عمل می کند.
     
  3. آموزش تنظیم ph خاک 8
    3
    منبع آهک را در خاک اعمال کنید. برای به دست آوردن بهترین نتایج،  مواد آهکی را حدود دو تا سه ماه قبل از کاشت (معمولا در پاییز یا زمستان) در خاک شخم زده تا زمان زیادی برای تغییر PH خاک وجود داشته باشد. آهک باید در منطقه ی ریشه گیاه یا  7 اینچ (18 سانتی متر) روی خاک قرار گیرد.
    • اگر یک قطعه کوچکی  زمین داشتید می توانید با استفاده از دستتان آهک را اعمال کنید. شما همچنین می توانید از یک اسپری برای اعمال ماده ی آهکی در حیاط استفاده کنید.
    • شما می توانید از شن کش یا روتوتیلر برای اعمال آهک در خاک استفاده کنید.
    • از آنجا که آهک زیاد محلول در آب نیست، آن را  در خاک شخم بزنید تا اثرش به حداکثر برسد.
     
  4. آموزش تنظیم ph خاک 9
    4
    خاک را بطور منظم آبیاری کنید. آهک تاثير کمی بر خاك هاي خشك دارد، بنابراين باید خاک را به طور منظم آبیاری كنيد. آب،  آهک را فعال  و  کمک می کند آهک به داخل خاک نفوذ کند. از یک شیلنگ باغبانی یا اسپری آبپاش برای آبیاری استفاده کنید.
    • میزان نیاز خاک به آبیاری، بستگی به اندازه زمین و مقدار رطوبت موجود در خاک دارد. آبیاری بیش از حد می تواند سایر مواد معدنی را از خاک خارج کند.
     
 

3

آموزش کاهش PH خاک

  1. آموزش تنظیم ph خاک 10
    1
    از مواد آلی و ارگانیک برای کاهش PH خاك  استفاده کنید. با گذشت زمان، مواد آلی مانند سوزن درخت کاج، کمپوست یا کود کمپوست، می توانند PH خاك را پایین بیاورند. اما این روند ممکن است چندین سال طول بکشد و تنها در صورت اهداف بلند مدت باغبانی مورد استفاده قرار می گیرد و گزینه خوبی برای باغبانی ارگانیک است.
    • ماده آلی نیز برای بهبود زهکشی و هوادهی خاک مفید است.
    • از آنجا که مقدار ماده آلي مورد استفاده در خاک متفاوت و زمان لازم برای تبدیل خاک به یک خاک قابل استفاده، طولانی است، کاربرد ماده آلی برای  قطعه های کوچک زمین بهتر است.
     
  2. آموزش تنظیم ph خاک 11
    2
     از گوگرد برای کاهش PH خاك استفاده کنید. راه دیگر برای افزایش اسیدیته تدریجی خاک، افزودن گوگرد است. اثربخشی گوگرد بستگی به یکسری عوامل دارد، از جمله رطوبت، دما و باکتری ها دارد. از آنجا که این عوامل می تواند غیر قابل پیش بینی باشند، توانایی گوگرد برای کاهش pH خاک ممکن است چندین ماه طول بکشد.
    • شما می توانید گوگرد را از فروشگاه های خانگی و باغی خریداری کنید. از کاربرد گوگرد پودری اجتناب کنید، زیرا برای خاک های اسیدی بسیار مناسب است.
    • افزایش اسیدیته ی خاک به دلیل یک واکنش بیولوژیکی باکتریایی است.
     
  3. آموزش تنظیم ph خاک 12
    3
    در مورد اضافه کردن سولفات آلومینیوم فکر کنید. این ترکیب بلافاصله باعث می شود خاک به دلیل واکنش شیمیایی با آلومینیوم، اسیدی شود. از این رو، بسیاری از باغبان مبتدی و باغداران کوچک، سولفات آلومینیوم را بخاطر ترکیبات آلی یا سولفور ساده ترجیح می دهند. با این حال، به دلیل آنکه pH خاک بسیار سریع تغییر می کند، کنترل اسیدیته خاک نیز می تواند مشکل تر باشد.
    • شما می توانید سولفات آلومینیوم را در بیشتر خانه ها و باغ ها خریداری کنید.
    • از آنجایی که سولفات آلومینیوم، برخلاف یک واکنش بیولوژیکی، باعث ایجاد واکنش شیمیایی در زمین می شود، تعدادی از کشاورزان و باغبان تمایل کمتری نسبت به استفاده مواد بیشتری که از طریق یک واکنش بیولوژیکی تولید اسیدیته می کنند، دارند.
     
  4. آموزش تنظیم ph خاک 13
    4
     مواد را درون خاک ترکیب کنید. شما باید ترکیبات آلی، گوگرد و سولفات آلومینیوم درون خاک شخم بزنید تا اثربخش باشد. ترکیبات ارگانیک ممکن است بسته به pH خاك نیاز به کاربردهای متعددی داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که  قبل از اعمال مجدد، خاک را آزمایش کنید.
    • از کاربرد بیش از حد گوگرد و یا سولفات آلومینیوم اجتناب کنید.
     
  5. آموزش تنظیم ph خاک 14
    5
    پس از  اعمال مواد کاهنده ی PH ، گیاهان را بشویید. اگر گوگرد یا آلومینیوم سولفات روی برگ گیاهان باقی بماند، باید با شلنگ آن ها را از روی گیاه بشویید. عدم شستشو ی مواد می تواند باعث سوزاندن برگ ها و صدمه به گیاهان شود. آبیاری گیاهان به فرو نشستن ترکیبات کمک می کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+5 # سهیل27
همه چیز عالی بود.مظالب کاملا دسته بندی شده و مختصر والبته مفید.
ممنون
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان