به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ساخت تراریوم آبی

آموزش ساخت تراریوم آبی

مراحل ساخت تراریوم آبی شامل سه مرحله می باشد:آماده سازی مواد و وسایل لازم، گیاهان و حشرات برای ساخت تراریوم آبیآموزش راه اندازی و ساخت تراریوم آبیآموزش نحوه ی مراقبت و نگهداری از تراریوم آبی

یک تراریوم یا اکوسیستم آبی در بسته که متشکل از گیاهان و جانوران می باشد، شبیه یک آکواریوم است، فقط در برابر فضای بیرونی بسته است، بطوری که تمام نیازهای زندگی باید توسط گیاهان و حیوانات در داخل تراریوم آبی ، فراهم شود. اکثر گونه های مناسب برای تراریوم آبی ، گسترده و متنوع و رنگارنگ نیستند، بنابراین اگر شما بدنبال یک اکوسیستم پر از انواع مختلف ماهی و گیاهان زنده هستید، بهترین گزینه، آکواریوم واقعی است. با این حال، اگر شما علاقه مند به ایجاد یک دنیای آبی فارغ از هر گونه نگهداری های سخت و وقت گیر هستید که بتوانید آن را برای ماه ها یا حتی سال ها نگه دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید.
آشنایی با اصلاحات زیر پیشنهاد می شود:
ویواریوم  به معنای محلی برای زندگی است که اغلب فضایی بسته برای نگهداری از گیاهان و جانوران می باشد. در واقع بخشی از اکوسیستم است که در مقیاسی کوچکتر شبیه سازی می شود. ویواریوم می تواند کوچک باشد و روی میز جا شود، مانند تراریوم یا آکواریوم یا سازه ای بزرگ باشد که در خارج از منزل قرار داده شود. در واقع ویواریوم انواع مختلفی دارد :
آکواریوم که محیطی 
آبی را شبیه سازی می کند.
اینسکتاریوم که حشرات و عنکبوتیان در آن نگهداری می شوند.
 
تراریوم که زیستگاهی خشک مانند بیابان یا دشت و جنگل را شبیه سازی می کند.
پالوداریوم که محیط جنگل بارانی یا مرداب را شبیه سازی می کند. بعبارتی ترکیبی از آکواریوم و 
تراریوم است.
اکوسیستم اجتماع متشکل از جانداران و گیاهان که هر کدام در سیکل زندگی نقش خاصی دارند.

مرحله 1

آماده سازی، مواد و وسایل لازم، گیاهان و حشرات برای تراریوم آبی

  1. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 1
    1
    تصمیم بگیرید که تراریوم تان قرار است شامل چه چیزهایی باشد. اکثر تراریوم های آبی یا اکوسیستم های آبی در بسته اند و ارتباطشان با محیط بیرون قطع است، لذا ایجاد شرایط مناسب و پایدار برای این سیستم ها سخت تر خواهد بود.
    • سیستم های آبی دربسته، ارتباطشان بطور کامل از جهان بیرون قطع شده است. گیاهان و حیوانات برای تراریوم آبی برای بقای بیشتر باید بسیار کوچک و تعداد کم باشند.
    • در تراریوم ها یا سیستم های در بسته باید اجازه ی تبادل گاز و هوا داده شود (بعنوان مثال، قرار دادن یک اسفنج در شیشه). تبادل گاز به تنظیم مقادیر pH در آب کمک می کند و اجازه می دهد تا با حذف نیتروژن و مصرف دی اکسید کربن، نگهداری از این سیستم ها راحت تر شوند.
    • سیستم های آبی یا تراریوم های نیمه بسته (Semi-closed systems) نیاز کمی به نگهداری دارند. می توانید سیستم خود را با میزان آب تقریبی 50 درصد در هر ماه، سالم نگه دارید. این کار ضایعات را حذف و مواد مغذی را اضافه می کند. اگر سیستم شما در حال افت کردن است،  میزان آب را مرتباًٌ تغییر دهید.
  2. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 2
    2
    تصمیم بگیرید که آیا یک تراریوم آبی حاوی آب شیرین (freshwater) یا آب شور - دریایی ( marine) می خواهید. تراریوم ها یا سیستم های حاوی آب شیرین از لحاظ راه اندازی و نگهداری بسیار ساده تر از شیشه های حاوی آب شور می باشند. شیشه های محتوی آب شور کمتر پایدار هستند، اما اجازه ی زندگی کردن و بقای بیشتر ماهیان جذاب مانند ستاره دریایی (starfish) و دلقک ماهی (anemones) را در خود می دهند.
  3. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 3
    3
    شیشه ای شفاف یا یک شیشه ی پلاستیکی برای ساخت تراریوم آبی تهیه کنید. شیشه های سنگی فراماسونی، بطری های 2 لیتری پلاستیکی، شیشه های نشکن و یا تنگ های 3 یا 5 گالنی همه برای ساخت تراریوم آبی مناسب خواهند بود، هرچند برای مبتدیان، نگهداری از سیستم های کوچکتر معمولاً راحت تر است.
    • برای تراریوم های با سیستم های در بسته (sealed systems)، به دنبال یک ظرف با یک درب کاملاً مناسب و اندازه باشید. برای تراریوم های با سیستم های مهر و موم شده (closed systems)، درب شیشه ها را با پارچه های مخصوص بسته و  یا در آن را با یک اسفنج محکم بپوشانید.
  4. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 4
    4
    بستر کاشت در تراریوم آبی را برای رشد گیاهان آماده کنید. شما می توانید بستر کاشت را از فروشگاه خریداری کنید یا گِل و لای را از حوضچه جمع آوری کنید (مزیت  اینکار این است که بسیاری از موجودات کوچکی که به آن نیاز دارید ممکن است در گل و لای حوضچه ماهی وجود داشته باشد). برای داشتن آبی شفاف و زلال در ظرف شیشه ای، یک لایه از شن و ماسه را بر روی گِل و لای یا بستر کاشت اضافه کنید.
  5. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 5
    5
    شن و سنگ ریزه های مخصوص آکواریوم یا تراریوم آبی را خریده و یا از یک حوضچه ماهی بگیرید. لایه شن و سنگ ریزه، بستری را برای جامعه میکروبی فراهم می کند و بعنوان یک فیلتر عمل می کند و ذرات ریزی را که از طریق گرانش آب به سمت پایین ظرف می آیند، توسط شن و ماسه ها در خود نگه می دارد.
  6. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 6
    6
    از آب فیلتر شده، آب حوضچه های ماهی یا آب آکواریوم برای ظرف تراریوم استفاده کنید. آب آکواریوم یا آبهای حوضچه های ماهی ترجیح داده می شود زیرا آنها حاوی باکتری هایی هستند که سیستم شما به آنها نیاز دارد. در صورت استفاده از آب تصفیه شده، لازم است که ابتدا آن را بمدت 24-72 ساعت کنار بگذارید تا کلر آن از بین برود.
  7. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 7
    7
    گیاهان یا جلبک های دریایی را برای تراریوم انتخاب کنید. گیاهان غذا و اکسیژن را برای اکوسیستم فراهم می کنند. گیاهان یا جلبک هایی ( algae) که مقاوم اند و سریع رشد می کنند، را برای تراریوم آبی نیاز دارید. شما می توانید آنها را از یک حوضچه ماهی جمع آوری یا آنها را خریداری کنید. برخی از گیاهان آبزی عبارتند از:
                         گیاهان آب شیرین:
    • گیاه آکواریومی و آبزی Hornwort  - بسیار مقاوم است. نیاز به نور متوسط دارد.
    • علف هرز حوضچه، یا (elodea) ائولدا- مقاوم و نیاز به نور کم دارد.
    • خزه آبی معمولی (Willow moss) - مقاومت پایین. درجه حرارت سردتر را ترجیح می دهد.
    • Bladderwort (freshwater) – Delicate.
    • گیاه بلدرورت (Bladderwort) یا گیاه مثانه دار نوعی گیاه گوشتخوار - گیاهی باریک و حساس است.
      گیاهان آب شور یا دریایی:
    • جلبک سبز گونه ی Caulerpa  - مقاوم به آفات.
    • جلبک های خوراکی زنجیره ای (Chain algae) - نیاز به سطح بالای کلسیم.
    • جلبک بابل یا حبابی (Bubble algae) - مقاوم به آفات.
  8. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 8
    8
    جانوران موردنظر خود را برای تراریوم آبی خود انتخاب کنید. جانوران آبزی، جلبک و دیگر ضایعات اکوسیستم آبی شما را می خورند، و تراریوم آبی  را تمیز نگه می دارند. آنها همچنین دی اکسید کربن تولید می کنند که گیاهان برای  زنده ماندن به آن نیاز دارند. در ابتدا تنها با یک یا دو جانور بزرگتر کار را شروع کنید، یا 10-20 hyalella (یک جانور بی مهره).
    هشدار: ماهی ها برای تراریوم آبی  یا اکوسیستم های در بسته مناسب نیستند. اگر آنها را در این سیستم ها بگذارید، آنها خواهند مرد. جانوران زیر برای تراریوم آبی مناسب تر هستند:
    • میگوی گیلاسی (Cherry shrimp) (آب شیرین).
    • حلزون مالزیایی (Malaysian snail) (آب شیرین).
    • جانور بی مهره ی Hyalella (آب شیرین / شور بسته به نوع گونه).
    • جانور سخت پوست پاروپایان Copepods (آب شیرین / شور بسته به نوع گونه).
    • ستاره دریایی Asterina  (آب شور).
    • شقایق دریایی Aiptasia (آب شور).

مرحله 2

آموزش راه اندازی و ساخت تراریوم آبی

  1. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 9
    1
    بستر مورد نظر (خاک) را به انتهای ظرف تراریوم اضافه کنید. در صورت استفاده از یک ظرف با دهانه ی باریک، از یک قیف برای اضافه کردن خاک  استفاده کنید .
  2. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 10
    2
    گیاهان خود را در بستر خاک بکارید. اگر آنها پس از اضافه کردن آب شناور شدند، سعی کنید ماسه و سنگ ریزه ی بیشتری روی آنها قرار دهید تا آب آنها را از ریشه نکند.
  3. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 11
    3
    یک لایه ماسه و سپس یک لایه شن و سنگ ریزه به تراریوم آبی اضافه کنید. تمام خاک را با مواد ذکر شده پوشش دهید، اما مراقب باشید که خود گیاه را نپوشانید. مجموع هر سه لایه از جمله سطح بستر، شن و ماسه و سنگ ریزه باید 10-25٪ ظرف را پر کند.
  4. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 12
    4
    آب را به تراریوم آبی  اضافه کنید. به یاد داشته باشید اگر از آب تصفیه شده استفاده می کنید، اجازه دهید بمدت 24-72 ساعت باقی بماند تا کلرش از بین برود. آب باید 50 تا 75 درصد ظرف را پر کند.  10 تا 25٪ را برای هوا باقی بگذارید.
  5. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 13
    5
    جانوران را به تراریوم آبی اضافه کنید. قبل از اضافه کردن جانوران، آنها را بصورت شناور درون کیسه های پلاستیکی بمدت چند ساعت در سطح آب قرار دهید، و اجازه دهید جانوران با دمای آب سازگار شوند. به خاطر داشته باشید: فقط با یکی یا دو میگو یا حلزون کار را شروع کنید، یا 10-20 hyalella (جانور بی مهره). جانواران بسیار زیاد در اکوسیستم از بین می روند.
  6. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 14
    6
    دهانه ی ظرف تراریوم آبی را محکم ببندید. برای یک تراریوم با سیستم مهر و موم شده، بهتر است از درپوش مخصوص بطری یا چوب پنبه استفاده کنید، البته یک نوار لاستیکی نیز این کار را انجام می دهد. برای شیشه های در بسته (بمنظور تبادل هوا)، سعی کنید از پارچه یا اسفنج استفاده کنید.
  7. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 15
    7
    تراریوم آبی را در مقابل نور خورشید فیلتر شده قرار دهید. تراریوم آبی باید در نزدیکی یک پنجره قرار بگیرد، اما نباید در برابر تابش مستقیم نور خورشید بمدت  چند ساعت باشد، زیرا این امر منجر به نوسانات دما می شود که می تواند حلزون ها یا میگو ها را از بین ببرد. میگو، پاروپایان و حلزون ها بین 68 تا 82 درجه فارنهایت بهتر عمل می کنند. ظرف باید در اثر تماس با دست خیلی سرد نباشد.

مرحله 3

آموزش نحوه ی مراقبت و نگهداری از تراریوم آبی

  1. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 16
    1
    در چند هفته اول تراریوم آبی را دقیقاً تماشا کنید تا مطمئن شوید که در موقعیت مناسبی قرار دارد. نور بیش از حد یا نور بسیار کم می تواند تراریوم آبی  را از بین ببرد.
    • اگر گیاهان شما بی حال و ناسالمند و شاداب نیستند، نور بیشتر را امتحان کنید.
    • اگر آب حالت تیره پیدا کرده یا تغییر رنگ داده، سعی کنید نور خورشید را بیشتر کنید.
    • اگر جلبک داشتید، یا میگوهایتان در روزهای گرم مردند، سعی کنید در مقابل نور کمتری قرار دهید.
    • توجه داشته باشید که در اثر تغییرات فصلی ممکن است مجبور به جابجایی تراریوم آبی تان شوید.
  2. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 17
    2
    تعدادی از جانوران و گیاهان بعد از چند هفته اول، با محیط جدید سازگار می شوند. مهم این است که تراریوم آبی تان را سالم نگه دارید، زیرا احتمالاً شما در ابتدا نمی توانید یک تعادل دقیق و درستی را به دست آورید.
    • اگر جلبک ها در حال رشد باشند، حلزون های بیشتر یا میگو را اضافه کنید. این نکته مهم است که همیشه جلبک ها را بررسی کنید زیرا آن ها ممکن دیواره ی طرف را پوشش دهند و لذا از ورود نور خورشید به ظرف جلوگیری شده و تراریوم آبی از بین می رود.
    • اگر آب تیره شده بود، ممکن است به این معنی باشد که میگو و حلزون زیادی دارید. بنابراین سعی کنید گیاهان بیشتری به تراریوم آبی اضافه کنید
    • اگر جانوران در حال مردن بودند، گیاهان بیشتری به تراریوم آبی اضافه کنید.
  3. آموزش ساخت تراریوم آبی مرحله 18
    3
    از زمان نابودی تراریوم تان، اطلاع داشته باشید. در حقیقت ممکن است در ابتدا تمایلی به راه اندازی مجدد تراریوم آبی  بعد ازشکست خوردن نداشته باشید، مخصوصاً زمانی که ظرفتان بو نیز بدهد. در اینجا به برخی از علائمی که نشان می دهد شما باید تراریوم آبی  را خالی و دوباره امتحان کنید، اشاره شده است:
    • بوی بد یا سولفور را استشمام کنید.
    • رشد باکتری های رشته ای سفید.
    • تعداد بسیار کمی یا هیچ جانور زنده وجود ندارد.
    • بیشتر گیاهان شما مرده اند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان