به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نقش کلسیم در گیاه

نقش کلسیم (Ca) در گیاه

کلسیم در گیاه، به صورت کاتیون جذب می شود.

  1. ++Ca
  2. Ca+2

وظایف کلسیم در گیاه

دانشمندان کشاورزی، نقش کلسیم را در گیاه بسیار متعدد می دانند. اما در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. کلسیم باعث استحکام دیواره ی سلولی می گردد.
  2. کلسیم در تقسیمات سلولی شرکت می کند.
  3. کلسیم با جلوگیری از فرآیند حلالیت و کاهش آن باعث کاهش میزان نرمی بافت می گردد.
  4. کلسیم با قرار گرفتن در دیواره سلولی و استحکام بخشیدن به آن و نیز کاهش تولید اتیلن در حفظ سفتی و تردی بافت میوه نقش خود را ایفا می کند.
  5. کلسیم در کیفیت و ترد شدن میوه موثر است.
  6. کلسیم با حفظ و پایداری سلول های گیاهی و افزایش قدرت بافت گیاه، مانع ایجاد بسیاری از بیماری های فیزیولوژیکی در محصولات می گردد.
  7. میوه هایی که مقدار کلیسم در آنها بیشتر است، طول عمر انبارداری آنها افزایش خواهد یافت. در کشور ما یکی از دلایل مهم پایین بودن کیفیت میوه و گل های شاخه بریده و در نتیجه پایین بودن خاصیت انبارداری آنها، کمی غلظت کلسیم در آنها می باشد.

علائم کمبود کلسیم 

  1. گندیدگی گُلگاه میوه: کلسیم هم از طریق آوندهای آبکش و هم از طرق آوندهای چوبی به قسمت های مختلف گیاه می رسد. در آوندهای آبکش حرکت کندی داشته و در غشاء سیتوپلاسمی سول ها و یا در واکوئل داخل سلول ها ذخیره می شود. بنابراین کمتر وارد میوه ها می گردد. کلسیمی که در آوندهای چوبی جریان دارد به سمت قسمت هایی از گیاه حرکت می کند که تعرق بیشتری انجام می دهند. بنابراین قسمت هایی از گیاه مثل میوه ها که تعرقشان کمتر می باشد مخصوصاً میوه های گوشتی مثل سیب گلاب، گوجه فرنگی، هندوانه و فلفل جذب کلسیم در آنها کمتر می باشد.
    علائم کمبود این عنصر درگیاه سریعاً قابل تشخیص است که معمولاً در هندوانه و گوجه فرنگی و فلفل، ته میوه ها گندیده می شود و در سیب گلاب، میوه دارای لکه تلخی می گردد.
    در بعضی از میوه ها که در داخل خاک تشکیل می شوند، مثل سیب زمینی و بادام زمینی، چون مستقیماً خود میوه، کلسیم را از خاک جذب می کند و در این صورت کمبود کلسیم دیده نخواهد شد.
    برای جبران کمبود کلسیم بایستی کودهای کلسیم دار مثل کلرید کلسیم، مستقیماً بر روی میوه ها پاشیده شود.
  2. از بین رفتن انتهای ریشه، ساقه و برگ: کمبود کلسیم باعث از بین رفتن انتهای ریشه، ساقه و برگ می شود. برگهای جوان نزدیک شاخه بدشکل ، چروکیده شده و نوک برگ های بالایی گیاه، به طرف بالا و حاشیه آنها به طرف بالا یا پایین لوله می شود. حاشیه برگ نامنظم و پاره پاره می شود رشد ریشه کم و انشعابات آن محدود است. روی ریشه لکه های قهوه ای یا مرده نیز مشاهده می شود
  3. کمبود کلسیم باعث نرم شدن دیواره ی سلولی و ساقه ی گیاه می گردد.

علائم کمبود عناصر در گیاه

علائم کمبود عناصر در گیاه

علائم کمبود عناصر در گیاه


مهم ترین کودهای کلسیم دار

  • کلرید کلسیم
  • سولفات کلسیم
  • نیترات کلسیم

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

-1 # شریفی
سلام ،خسته نباشید؛
محلول نمک پتاسیم روی روزنه ها بیشتر اثر گذار است یا محلول نمک کلسیم ؟
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان