به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش های مبارزه با کرم برگخوار

روش های مبارزه با کرم برگخوار

مبارزه با کرم برگخوار شامل سه روش می باشد:روش مدیریت کرم برگخوار در چمنروش کنترل کرم برگخوار در مزارعروش مبارزه با کرم برگخوار بدون استفاده از آفت کش ها

کرم های برگخوار، لاروهای راه راه سبز رنگ  هستند که از پروانه های بالغ تولید می شوند. کرم های برگخوار بصورت دسته های کوچک حرکت می کنند و همه چیز را در مسیر خود می خورند. کرم های برگخوار یک آفت شایع در علف و چمن ها است، البته کرم های برگخوار گیاهانی همچون ذرت، چغندر، لوبیا، شبدر، کتان، ارزن و سایر غلات را نیز می خورند. روش های مختلف شیمیایی و طبیعی برای از بین بردن و مبارزه با آلودگی ناشی از  کرم های برگخوار از چمن و یا مزارع وجود دارد. 

1

روش مدیریت کرم برگخوار در چمن

  1. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 1
    1
    به علائم و نشانه های اولیه بر روی گیاهان و چمن ها توجه کنید. از آنجا که کرم برگخوار، در شب ها غذا می خورد، ممکن است نتوانید دقیقاً آنها را بینید. لکه های قهوه ای روی گیاه، اغلب اولین علامتی است که نشان می دهد مشکل کرم های برگخوار دارید. افزایش تعداد پرندگان در محوطه ی موردنظر نیز ممکن است نشانه ای از وجود کرم های برگخوار باشد. هر چه زودتر قبل از حادتر شدن آلودگی، مشکل را حل کنید، تا در این صورت چمن نیز  کمتر آسیب ببیند، در واقع کنترل کرم های برگخوار در ابتدای شیوع و کانون کوبی بسیار راحتر از زمانی است که این کرم در تمام مزرعه گسترش یابد.
     
  2. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 2
    2
    برای مبارزه با کرم برگخوار، چمن محوطه را کوتاه کنید. کوتاه کردن چمن ممکن است بهترین راه حل برای جلوگیری از شیوع کرم های برگخوار باشد. چمن را کمی کوتاهتر از آنچه که نرمال به نظر می رسد کوتاه کنید، و از آنها مراقبت کنید.
     
  3. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 3
    3
     چمن ها را بمنظور مبارزه با کرم های برگخوار آبیاری کنید. آبیاری چمن ها، به ویژه هنگامی که بدرستی نیز کوتاه شده باشند، باعث می شود که آفت کرم های برگخوار به سوی چمن های دیگر حرکت کنند. یک برنامه روزانه ی آبیاری تهیه کنید و به یاد داشته باشید که بعد از کوتاه کردن چمن ها نیز آبیاری فراموش نشود.
     
  4. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 4
    4
    از حشره کش برای مبارزه با کرم های برگخوار استفاده کنید. چمن ها را با یک حشره کش مایع که یک روش بسیارمؤثر برای از بین بردن کرم های برگخوار است، اسپری کنید. حشره کش های گرانوله معمولاً در برابر کرم های برگخوار کمتر مؤثرند. برای مبارزه با کرم های برگخوار، حشره کش مایع انتخاب کنید، و دستورالعمل های روی آنها را بخوانید (زیرا دستورالعمل ها از محصولی به محصول دیگر متفاوت می باشد).
     
  5. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 5
    5
    بمدت سه روز، چمن را به حال خود رها کنید. بعد از کاربرد حشره کش مایع برای مبارزه با کرم های برگخوار به روی چمن، بسیار مهم است که بمدت حداقل سه روز از کوتاه کردن و آبیاری چمن ها اجتناب کنید. اینکار  به عمل کردن بهتر حشره کش ها زمان بیشتری می دهد.
     
 

2

روش کنترل کرم برگخوار در مزارع

  1. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 6
    1
     به کرم های برگخوار و یا سوراخ های روی برگ گیاهان توجه کنید. برای مشاهده ی کرم های برگخوار و یا دیدن نشانه هایی از آن، زیر گیاهان خود را ببینید (سوراخ ها). شما همچنین ممکن است لاروهایی را که در زیر بقایای گیاه مخفی شده اند، پیدا کنید. اگر جو  یا گندم کاشته اید، ممکن است کرم های برگخوار را در داخل نوک این گیاهان پیدا کنید.
    • کرم های برگخواری که تازه از تخم بیرون آمده اند دارای نشانه های خاصی می باشند، اما کرم های برگخوار بزرگتر معمولاً راه راه های قهوه ای یا زرد رنگ یا نوارهای سبز کمرنگ دارند.
    •  سوراخ ها و نقاط ناشی از آلودگی کرم های برگخوار بر روی گیاهان، شبیه فلفل سیاه می باشند.
     
  2. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 7
    2
    برای مبارزه با کرم های برگخوار در مزارع یونجه خشک، یونجه ها را کوتاه کنید. اگر کرم های برگخوار، مزرعه یونجه را آلوده کردند، کوتاه کردن مزرعه یونجه اولین مرحله از عملیات مبارزه با کرم های برگخوار است. کرم های برگخوار علاقه ای به تغذیه یونجه های خشک بعنوان یک منبع غذایی ندارند.
     
  3. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 8
    3
    برای مبارزه با کرم های برگخوار از حشره کش نیز می توانید استفاده کنید. شما می توانید حشره کش ها را در مزارع و در هر زمینی استفاده کنید. حشره کش ها در کنترل کرم های برگخوار بصورت زیر اثربخش می باشند:
    • حشره کش آسانا (Asana XL) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، فقط باید در محصولات ذرت استفاده شود و نباید 21 روز از برداشت از آن استفاده شود.
    • حشره کش پرمترین (Permethrin) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، تنها برای گیاه ذرت استفاده می شود و نباید 30 روز از برداشت از آن استفاده شود.
    • حشره کش کارباریل (Sevin) برای مبارزه با کرم های برگخوار، ممکن است بر روی گیاه ذرت یا گندم اعمال شود. بیش از دو بار از این حشره کش استفاده نکنید و در 21 روز از زمان برداشت آن را اعمال نکنید.
    • حشره کش اتیل (Ethyl) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، برای ذرت، سورگوم و تمام دانه های کوچک مفید است، اما می تواند تنها بصورت هوایی استفاده شود. اتیل را در ظرف 12 روز از برداشت ذرت یا سورگوم و ظرف 15 روز از برداشت دانه های کوچک، بکار نبرید. پس از کاربرد اتیل، سه روز منتظر بمانید.
    • حشره کش (Lorsban) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، می تواند در ذرت و سورگوم  به کار رود. حداقل 15 روز پس از استفاده از لورسبان اجازه ندهید که دام هایتان در معرض این حشره کش قرار گیرند. از گوشت یا لبنیات دام هایی که از دانه های گیاهی که تحت درمان با لورسبان  قرار گرفته اند، حداقل تا گذشت 35 روز بعد از اعمال حشره کش، تغذیه نکنید.
    • حشره کش (Lannate یا Malathion) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، را می توان در تمام محصولات استفاده کرد. هفت روز از برداشت این حشره کش ها را اسپری نکنید و  بمدت دو روز پس از اعمال حشره کش بیرون از مزرعه بمانید.
    • حشره کش متیل (Methyl) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، را بصورت هوایی  روی گیاه ذرت و دانه های کوچک استفاده کنید. آن را  12 روز  از برداشت ذرت و یا 15 روز از برداشت دانه های کوچک استفاده نکنید. بمدت دو روز پس از اعمال حشره کش بیرون از مزرعه بمانید.
    • حشره کش (Warrior) برای مبارزه با کرم های برگخوار ، می تواند در مزارع ذرت، سورگوم یا گندم استفاده شود. آن را  20 روز از برداشت ذرت یا 30 روز از برداشت سورگوم یا گندم، استفاده نکنید.
     
 

3

روش مبارزه با کرم برگخوار بدون استفاده از آفت کش ها

  1. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 9
    1
    کرم های برگخواری که تبدیل به پروانه شده اند را با استفاده از تله های فرمونی بدام بیاندازید. برای اینکه روش مبارزه ی طبیعی با کرم های برگخوار مؤثر باشد، باید در ابتدا کل آلودگی را از مزرعه جمع کنید. در اوایل بهار، پروانه های موجود و یا آسیب هایی که به گیاهان وارد شده، را بررسی کنید.
    • پروانه های کرم های برگخوار  خاکستری رنگ با نقطه های سفید مشخص در جلوی بال های خود هستند.
    • شما می توانید تله های فرمونی (یک نوع روش کنترل آفات) را برای گرفتن پروانه های کرم های برگخوار انتخاب کنید. 
     
  2. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 10
    2
    زنبور های تریکوگراما را برای مبارزه با کرم های برگخوار در مزرعه پخش کنید. اگر گرفتن کرم های برگخوار، در اوایل فصل (اواخر بهار یا اوایل تابستان) برایتان مشکل است، می توانید زنبورهای تریکوگراما را در مزرعه رها کنید. این زنبورها پارازیت می باشند و در نهایت تخم های کرم های برگخوار  را می کشند.
    • شما می توانید این زنبورها را از فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید.
     
  3. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 11
    3
      حشرات و پرندگان مفید را برای مبارزه با کرم های برگخوار، جذب گیاهان کنید. متأسفانه، استفاده از آفت کش ها و حشره کش ها می تواند حشرات مفید را همراه با  کرم های برگخوار  از بین ببرند. بنابراین بهتر است، با تشویق حضور این حشرات و همچنین پرندگان، بطور طبیعی جمعیت کرم های برگخوار  را در مزارع کنترل کنید. در واقع شما می توانیدحشرات و پرندگان را با اجتناب از استفاده از حشره کش ها و آفت کش ها، و با کاشت گل های  وحشی، جذب گیاهان کرده و کرم های برگخوار  را بطور طبیعی از بین ببرید. 
  4. روش هاي مبارزه با کرم برگخوار مرحله 12
    4
    روغن نیم (Neem) را برای مبارزه با کرم های برگخوار بکارببرید. اگر به اندازه کافی درباره ی مبارزه با مشکل کرم های برگخوار آشنایی و اطلاعاتی ندارید، اسپری روغن Neem را استفاده کنید. اسپری روغن نیم را به محصولات خود اضافه کنید، اطمینان حاصل کنید که روغن، ساقه ها و زیر برگ را نیز پوشش داده است. از آبیاری بمدت حداقل 1-2 روز پس از مصرف روغن، اجتناب کنید.
    • روغن نیم می تواند در مراحل مختلف رشد، کرم های برگخوار  را تخریب کند.
    • علاوه بر این روغن نیم یک روغن ضد قارچ نیز می باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+6 # Guest
گل ناز منم دچار این کرم شده به سختی گل و زنده کردم ولی حالا این کرم داره کلافه م میکنه با مشاور گیاهی صحبت کردم که پیشنهاد سم دادن که تو فضای خونه امکانش نیست
+6 # امیر ارسلان
چه جالب ما هم یک درخت نارنج داریم که تقریبا یک سالی هست که از گلدان در اورده و کاشتیمش حالا داره قد میکشه که یک روز دیدیم برگ درخت سولاخ شده زیاد جدی نگرفتیم تا خود من سم خریده بودم تا سم بزنم بعد سم زدن شاهد کرم های سبز رنگ بزرگ و کوچیک که بعضی از اونا قهوی ای بودن دیدم بعد با کمک پدرم تک تک گرفتیم و بیرون بردیم شاید تقریبا 10 تا 15 تایی بودن حالا اگه بازم هست نمی دونم ولی سم رو مانند خود نوشتش اماده کردم و زدم امید وارم دیگه نباشن یا اگه هستن از سمه چرده باشن چون پدر جد درخت در اوردن البته نه کل درخت فقط تقریبا از وسط درخت تا نوکش اینم بگم که رو جلد سم زده دو هفته یه بار بزن
+3 # اسحاق
سلام من هندوانه و بادمجان رو باهم کاشتم ولی هندوان هام پور از کرم سبزه که هندوانه ها رو خراب میکنن سم هم میزنم ولی کرم ها از بین نمیرن و هندوانهام ضعیف شدن
+3 # سعید
عالی بود. ممنون
+3 # الماس
سلام، یک کرم سبز ابریشم به برگ درخت انگور چسبیده بود، برگ رو کندم، بدون استفاده از سم چیکار کنم که آفت در صورت وجود همه جارو نگیره؟
تشکر
+2 # مهندس ناهید فروشانی
با سلام و عرض ادب
با توجه به این که ممکن است این کرم سبز یک کرم برگ خوار درخت مو باشد و فقط یک نسل در سال دارد در اوائل بهار پس از شروع فعالیت لاروهای نئونات و قبل از آنکه برگها پیچیده و لانه های لاروی ایجاد شود می توان با یکی از سموم فسفره یا دیمتوات ها علیه آفت مبارزه شیمیایی نمود. کفشدوزک 7 نقطه ای به نام coccinella 7 punctata نیز حشره مفیدی است که به صورت شکارگر از لارو برگخوار مو تغذیه می نماید. در واقع کرم برگخوار مو این آفت فقط به درختان مو حمله می کند و طرز خسارت آن بدین نحو بوده که در اوائل بهار لاروها با شروع فعالیت خود ، از جوانه ها و برگهای جوان تغذیه می کنند . لاروها هنگام تغذیه تارهای ابریشمی تنیده و موجب پیچیدگی برگها می شوند . حشره کامل پروانه ایست که عرض آن با بالهای باز 20-25 میلیمتر
و طول بدن 10-15 میلیمتر است . بنابراین بدلیل اینکه این کرم ها برگهای درختانتان را از بین می برند، کشتن حتی یک کرم یعنی جلوگیری از ۱۰۰۰ کرم در سال بعد. پس هرجا این کرم را دیدین اگر سم و آفت کش در دسترس نبود حداقل با دست بکشیدش. بهترین راه حل این است که یک دستکش بپوشید و کرمها را با دست له کنید
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان