به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت هندوانه

مراحل آموزش کاشت هندوانه

آموزش کاشت هندوانه شامل سه مرحله است:آموزش آمادگی برای کاشت هندوانهآموزش کاشت  گیاه هندوانهآموزش برداشت محصول هندوانه

هندوانه گیاهی شاخه دار است و برگ های بزرگ و چین داری دارد. هندوانه، به گرما نیاز دارد و خیلی نیاز به مراقبت ندارد و به سرعت رشد می کند. در این مقاله به بررسی دستورالعمل های کاشت هندوانه و مراقبت از آن می پردازیم. 

1

آموزش آمادگی برای کاشت هندوانه

  1. آموزش کاشت هندوانه مرحله 1
    1
    یک نوع هندوانه برای کاشت انتخاب کنید. 
    وزن هندوانه بین 1.3 تا 32 کیلوگرم می باشد. و رنگ درون آن می تواند قرمز یا نارنجی یا زرد باشد. 
    • در مورد اینکه می خواهید هندوانه را با نشاء یا بذر آن بکارید، تصمیم گیری کنید. بذر هندوانه در دمای بیش از 21 درجه سانتیگراد، جوانه می زند. اگر در یک منطقه ی خنک زندگی می کنید، بهتر است چند هفته قبل از آخرین یخبندان، بذر هندوانه را در گلخانه نشاء بزنید. بنابراین با انجام این کار، می توانید در ابتدای فصل رویش، نشاءهای هندوانه را به زمین منتقل کنید. در غیر این صورت می توانید مستقیما بذرهای هندوانه را پس از آخرین یخبندان، وقتی که هوا گرم است بکارید. 
    • بذرها و نشاء هندوانه در اوایل بهار قابل استفاده هستند. 
     
  2. آموزش کاشت هندوانه مرحله 2
    2
    مکانی را برای کاشت هندوانه انتخاب کنید. 
    گیاه هندوانه هر روز نیاز به حداقل 6 ساعت نور آفتاب دارد. گیاه هندوانه  شاخه های بزرگی ایجاد می کند که گسترده شده و فضای زیادی را اشغال می کنند. بر اساس نوع هندوانه،این گیاه به  1.2 در 1.8 متر فضا نیاز دارد. 
  3. آموزش کاشت هندوانه مرحله 3
    3
    خاک هندوانه را شخم بزنید.  
    با استفاده از دستگاه تیلر، کلوخ و توده های بزرگ را بشکنید و خورد کنید و زمین را شخم بزنید. گیاهان و ریشه های فرو رفته در خاک را از بین ببرید. 
    • گیاه هندوانه در خاک لومی و حاصلخیز که زهکشی خوبی داشته باشد، به خوبی می روید. برای اینکه بفهمید خاک زمین شما از زهکشی مناسبی برخوردار است یا نه، پس از بارش باران شدید به خاک آن دقت کنید. اگر آب باران در خاک فرو نرفت، و در گودال های کوچک باقی ماند، زهکشی این خاک برای کاشت هندوانه مناسب نیست. 
    • گیاه هندوانه در خاک با pH بین 6.0 تا 6.8 به خوبی می روید. بنابراین میزان pH خاک را اندازه بگیرید، تا بفهمید که برای گیاه هندوانه مناسب است یا نه. در غیر این صورت، می توانید از ترکیبات مناسب، برای متعادل کردن خاک استفاده کنید. 
     
 

2

آموزش کاشت گیاه هندوانه

  1. آموزش کاشت هندوانه مرحله 4
    1
    آموزش ایجاد تعدادی پشته برای کاشت هندوانه (جوی و پشته). 
    با استفاده از تراکتور یا بیل بر روی زمین تعدادی پشته ایجاد کنید تا بذر هندوانه را در آن بکاریم. با توجه به فضایی که در اختیار دارید، پشته ها را با فاصله ی 60 سانتی متر تا 1.8 متر از یکدیگر ایجاد کنید. ایجاد پشته های مستقل، به ما اطمینان می دهد که خاک به اندازه ی کافی برای رشد ریشه های هندوانه سست و سبک است. همچنین این کار باعث می شود اکسیژن به آسانی به آنها برسد و رطوبت اضافی خارج شود و از آسیب ریشه ها جلوگیری کند. 
     
  2. آموزش کاشت هندوانه مرحله 5
    2
    آموزش کاشت بذرهای هندوانه. 
    سطح بالای پشته ها را کمی گود کنید، سپس با استفاده از انگشت یا یک وسیله، سه یا چهار حفره را به عمق 2.5 سانتی متر ایجاد کنید. حالا در هر حفره، سه یا چهار بذر هندوانه قرار دهید، سپس بر روی آنها خاک بریزید. حالا به آرامی خاک را فشار دهید تا از سریع تبخیر شدن رطوبت دور دانه ی هندوانه جلوگیری شود. 
     
  3. آموزش کاشت هندوانه مرحله 6
    3
    صبر کنید تا جوانه های هندوانه ظاهر شوند. 
    دانه های هندوانه باید پس از 6 تا 10 روز جوانه زده و پدیدار شوند. این کار به دمای خاک و عمق دانه های کاشته شده در خاک بستگی دارد. در زمان جوانه زدن دانه های هندوانه، خاک دور دانه ها را با فاصله ی کافی مرطوب نگه دارید، تا آب به ریشه های کوچک جوانه ها برسد. 
    • وقتی که جوانه ها رشد کردند، آنها را تنک کنید تا دو جوانه ی قوی تر باقی بمانند و فضای کافی در اختیار داشته باشند. 
    • از خشک شدن خاک جوانه های هندوانه جلوگیری کنید. شما باید حداقل روزی یکبار به گیاه هندوانه آب بدهید. 
     
  4. آموزش کاشت هندوانه مرحله 7
    4
    پس از اینکه ارتفاع گیاه هندوانه حدودا به 10 سانتی متر رسید،  بر روی پشته ها به مقدار مناسب، مالچ بپاشید. 
    هرچه که می توانید، مالچ را نزدیکتر به گیاه هندوانه بریزید، تا از رشد علف های هرز جلوگیری شود و خاک دور این گیاه زیاد گرم نشود. 
    • می توانید پس از ایجاد پشته ها، بر روی آنها پلاستیک قرار دهید، و در محلی که حفره ها را ایجاد کرده اید، و دانه های هندوانه را کاشته اید، برش ایجاد کنید.  
  5. آموزش کاشت هندوانه مرحله 8
    5
    وقتی که شکوفه های هندوانه پدیدار شدند، به گیاه هندوانه کمتر آب بدهید. 
    پس از اینکه شکوفه های هندوانه ظاهر شدند، تقریبا هر سه روز یکبار به این گیاه آب بدهید (اگر خاک آنها خشک شده است). گیاه هندوانه را در آب غرق نکنید، زیرا این گیاه به آب کمی نیاز دارد. 
    • شاخ و برگ و میوه ی هندوانه را هنگام آبیاری، خشک نگه دارید. می توانید میوه ی هندوانه را بر روی یک چوب تمیز یا سنگ ریزه یا آجر یا دیگر چیزها قرار دهید. 
    • در روزهایی که هوا گرم است، حتی اگر خاک هندوانه مرطوب باشد، پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از پژمرده شدن برگ های هندوانه به آن آب کافی بدهید. اگر این پژمردگی در بعد از ظهر یک روز گرم نیز مشاهده شد، به خوبی به گیاه هندوانه آب بدهید. 
    • یک هفته قبل از برداشت محصول هندوانه، آبیاری را کاهش دهید تا به این ترتیب شیرینی آن افزایش یابد. اما اگر این کار باعث پژمرده شدن شاخه های هندوانه می شود، از آن اجتناب کنید. هنگامی که دارید محصول هندوانه را برداشت می کنید، آب دادن به این گیاه را به حال اول برگردانید، تا بتوانید به خوبی برداشت دوم را انجام دهید. 
     
  6. آموزش کاشت هندوانه مرحله 9
    6
    به طور منظم علف های هرز اطراف هندوانه ها را از بین ببرید. 
     علف های هرز دور پایه و شاخه های هندوانه را از بین ببرید. یک لایه ی نازک از مالچ را به دور گیاه هنداونه بریزید. این کار باعث می شود که علف های هرز از بین بروند. 
     
 

3

آموزش برداشت محصول هندوانه.

  1. آموزش کاشت هندوانه مرحله 10
    1
    اطمینان حاصل کنید که هندوانه ها آماده ی برداشت هستند. 
    در شرایط مناسب، هندوانه رسیده و شیرین می شود. برای رسیدن هندوانه، در آب و هوای گرم، به 4 ماه زمان نیاز است. اگر قبل از اینکه هندوانه، رسیده و کامل شود، آن را برداشت کنیم، باعث می شود هندوانه طعم مناسبی نداشته باشد. 
    • برای اینکه بفهمید آیا هندوانه کامل و رسیده شده است یا نه، به آن ضربه بزنید. اگر هندوانه صدای گرفته ای از خود ساطع کرد، این هندوانه رسیده است. همچنین بخش زیرین هندوانه را بررسی کنید. اگر رنگ آن از سفید به زرد کم رنگ تغییر کرده است، آماده ی برداشت است.  
    • وقتی که هندوانه آماده ی برداشت می شود، ساقه ی نزدیک به هندوانه، خشک می شود. 
     
  2. آموزش کاشت هندوانه مرحله 11
    2
    هندوانه ها را از ساقه ها بچینید. 
    با استفاده از قیچی باغبانی، هندوانه ها را از ساقه ی نزدیک به آن بچینید. این هندوانه ها به مدت 10 روز سالم خواهند ماند. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# سلطان غلامی
سلام وقت بخیر من یه قطعه زمین حدودا سه هکتار دارم در بین فومن و صومعه سرا زمین تقریبا شنی هست و آب به اندازه کافی دارد آیا می شود هندوانه کاشت یا نه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید سپاسگزارم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان