به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کود دادن به بلوبری

مراحل آموزش کود دادن به بلوبری

آموزش کود دادن به بلوبری شامل دو بخش است:آموزش کاشت بلوبری آموزش  کود دادن به بلوبری 

در این مقاله می آموزیم که چطور به بلوبری کود دهیم و خاک را برای کاشت آن آماده کنیم. همچنین می آموزیم که چطور کاری کنیم که بلوبری های ما توسط زنبورها و دیگر حشرات گرده افشانی شوند. 

مراحل

مراحل آموزش کاشت بلوبری

  1. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  2
    1
    مقدمه ای در مورد کاشت بلوبری. 
    میوه ی بلوبری خوشمزه و لذیذ است و به باغ یا باغچه، زیبایی خاصی می بخشد. پرورش بلوبری آسان است و نیاز به مراقبت کمی دارد و به ندرت از حشرات آسیب می بیند. با انجام چند گام آسان، بلوبری شما رشد خواهد کرد و عمر طولانی خواهد داشت. 
  2. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  4
    2
    یک نوع بلوبری را انتخاب کنید. 
    هر نوع بلوبری مخصوص منطقه ی خاصی است و در فصل خاصی کامل می شود و می رسد. بنابراین یک نوع بلوبری انتخاب کنید که مناسب منطقه ی شما باشد. 
    • بهتر است گونه ای از بلوبری را انتخاب کنید که در زمان های متفاوتی میوه های آن می رسد. گونه هایی از بلوبری که بزرگ هستند را می توان برای خوردن و دسر انتخاب نمود و گونه ی کوچک بلوبری برای کلوچه و نان شیرین مناسب است. 
    • کسانی که بسیار بلوبری را دوست دارند، می توانند حداقل دو گونه ی بلوبری هم خانواده را انتخاب کرده و بکارند. 
     
 

بخش 1

آموزش کاشت بلوبری

  1. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  6
    1
    بلوبری را در مکانی بکارید که کاملا آفتاب گیر باشد. 
    هنگامی که بلوبری شروع به رشد شاخه و در آوردن خار می کند، نیاز به آفتاب فراوانی دارد. 
     
  2. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  8
    2
    بررسی کنید که خاک بلوبری از زهکشی خوبی برخوردار باشد. 
    زهکشی مناسبِ خاک، بسیار برای بلوبری ضروری است. مکان مناسبی را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید و از مناطق با زهکشی کم اجتناب کنید. 
     
  3. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  10
    3
    بهترین مکان را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید. 
    مکانی آفتابی و با زهکشی مناسب انتخاب کنید به طوری که عاری از حشرات باشد. مکانی را انتخاب کنید که بهترین نتیجه را برای شما فراهم کند و ریشه ی بلوبری را در فصل رویش، مرطوب نگه دارد. یک راه مطمئن برای کاشت بلوبری، استفاده از پیت ماس در داخل بستر کاشت می باشد. 
    • اگر می خواهید بلوبری را مستقیما در زمین بکارید، گودالی به قطر 36 تا 60 سانتی متر حفر کنید، بطوری که عمق آن 30 سانتی متر باشد. مقداری از خاک بیرون ریخته را کنار بگذارید. سپس بقیه ی خاک را با نسبت مساوی با پیت ماس مرطوب شده مخلوط کنید.  
  4. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  12
    4
    به خوبی به دور بلوبری مالچ بپاشید. 
    با پاشیدن مالچ به دور بلوبری رطوبت حفظ می شود و از رشد علف های هرز جلوگیری می شود. هرسال می توانید این کار را تکرار کنید. 
     
  5. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  14
    5

    اطمینان حاصل کنید که گیاه بلوبری گرده افشانی شود. 
    گیاه بلوبری با گرده های خودش گرده افشانی نمی شود. اکثر درختان میوه و همچنین گیاه بلوبری، دارای بخش های نر و ماده هستند اما بخودی خود گرده افشانی نمی شوند. بهترین کار برای گرده افشانی بلوبری این است که گونه های متفاوت این گیاه را با فاصله ی 30.5 متر از یکدیگر بکاریم. با انجام این کار، زنبورها کار گرده افشانی متقابل را انجام  خواهند داد

     
 

بخش 2

آموزش کود دادن به بلوبری

  1. 1
    در زمان مناسب به گیاه بلوبری کود دهید. 
    فصل بهار، قبل از اینکه برگ های بلوبری بیرون بیایند، بهترین موقع برای کود دادن به گیاه بلوبری است. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، در اوایل و اواخر بهار به گیاه بلوبری کود بدهید. 
     
  2. آموزش کود دادن به بلوبری مرحله  2
    2
    خاک بلوبری را مورد تست قرار دهید. 
    تقریبا تمام میوه های بلوبری در خاکی که کمی اسیدی باشد بخوبی عمل می کنند. بنابراین pH بلوبری باید بین 5.5 تا 6.5 باشد. حتی اگر pH خاک بلوبری اسیدی تر از مقدار گفته شده باشد(یعنی بین 4.09 و 5.0) این گیاه به خوبی رشد خواهد کرد. 
     
  3. 3
    یک نوع کود مناسب برای گیاه بلوبری انتخاب کنید. 
    گیاه بلوبری به خاک اسیدی نیاز دارد. برای گیاه بلوبری یک نوع کود انتخاب کنید که سرشار از نیتروژن باشد. اما این کود نباید حاوی "نیرات کلسیم" یا "کلرید" باشد زیرا این مواد باعث مردن گیاه بلوبری می شوند. 
    کود گیاه بلوبری باید حاوی "نیترات آمونیوم"، "سولفات آمونیم" یا "اوره همراه با سولفور یا گروگرد"باشد. این عناصر باعث می شوند تا pH خاک بلوبری کمتر شود و اسیدی بودن آن بیشتر شود. 
    • برای بلوبری که تازه کاشته شده است و در واقع در سال اول کشت است، می توانید در اواخر بهار از 2 قاشق غذاری خوری کود کامل 10-20-10 استفاده کنید. به هنگام کود دادن به گیاه بلوبری احتیاط کنید زیرا بلوبری به کود بیش از حد حساس است.
    • مواد تهیه شده از استخوان ها و خون حیوانات، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی از جمله نیتروژن و فسفر هستند. این نوع کودها در فروشگاه های کشاورزی بصورت بسته بندی موجود می باشند. پودرهای فوق را در اطراف ریشه های گیاهان خود بپاشید.
      - پودر استخوان و پودر خون حاوی نتیروژن است.
      - پودر جلبک دریایی و پودر استخوان حاوی پتاسیم و فسفر است.
      - پیت اسفاگنوم می تواند باعث افزایش اسیدیته ی خاک شود.
    • از کود حیوانی تازه اجتناب کنید. در واقع اگر می خواهید از کود حیوانی استفاده کنید، حتما پوسیده باشد.
     
  4. 4
    به گیاه بلوبری آب دهید. 
    همواره پس از کود دادن به بلوبری، به آن آب بدهید. 
     
  5. 5
    اطمینان حاصل کنید که بلوبری، کمبود آهن و منیزم نداشته باشد. 
    علائم کمبود منیزیم: اگر برگ گیاه بلوبری قرمز یا زرد شود، علامت این است که منیزیم این گیاه کم است.
    علائم کمبود آهن: اگر در برگ های بالایی مشاهده کردید که پهنک برگ زرد شده و رگ برگ ها، سبز باقی مانده اند، علامت کمبود آهن است. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+2 # عزیزاله قاسمی
با تشکر از دوستان عزیز خواهشمنداست با توجه به اینکه مطالب مربوط به بلوبری را جناب اقای احسان عباسی تهیه نموده اند در صورت امکان نحوه تماس با این بزرگوار را بفرمایید تا بنده بتوانم از راهنمایی های ایشان در زمینه ایجاد مزرعه ای کوچک در استان گیلان جهت کاشت بلو بری وسایر بری ها بهرمند شوم .واینکه از کجا میتوان نهال مناسب برای اب وهوای گیلان تهیه نمایم.
# رضا راد
با سلام و احترام. ما در شرکت سلول فناور دارو تولید کننده انواع ارقام (واریته های) بلوبری با مجوز و لیبل جهاد کشاورزی هستیم. برای خرید نهال و دریافت خدمات مشاوره ای با ما تماس بگیرید 09198116075
+1 # امیر پهلوان صادق
سلام و عرض ادب، لطفا سوالات خود را همین قسمت مطرح کنید تا بقیه مخاطبین نیز از آنها استفاده کنند.
متأسفانه در حال حاضر تأمین کننده نهال بلوبری نیستیم، اما می توانید در اینترنت جستجو کنید، در کشور چندین تأمین کننده نهال وجود دارد.
امیدواریم از کاشت گیاه بلوبری لذف ببرید. اگر این کار رو شرو کردید می توانید سایت ما را هم از نظرات خودتون پُربارتر کنید.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان