به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

دوره آموزش کشت علوفه هیدروپونیک

دوره آموزش کشت علوفه هیدروپونیک

آموزش صفر تا صد راه اندازی دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک به همراه  مشاوره خرید تجهیزات و نحوه ساخت دستگاه به روشی کاملا اصولی و استاندارد که در این مبحث به آن می پردازیم.

یکی از مباحث مهمی که در صنایع دامداری و کشاورزی مطرح می شود و مورد توجه بسیاری از کارآفرینان قرار گرفته، سیستم های کشت علوفه هیدروپونیک است. کشت علوفه هیدروپونیک یعنی روشی که در آن گیاه بدون استفاده از خاک و در بستری حاوی آب و مواد مغذی گیاه کشت می شود، این روش  توانسته تحول بسیار زیادی  را در کشت گلخانه ای ایجاد کند.

مزیت استفاده از روش کشت هیدروپونیک در گلخانه و یا در سالن این است که شما می توانید در تمام فصل های سال محصولات مورد نظر خود را داشته باشید از همین رو دامداران دیگر مشکل تامین علوفه تازه خود را نخواهند داشت.

در این مبحث به بررسی دستگاه علوفه ساز و آموزش کشت علوفه هیدروپونیک می پردازیم.

کشت علوفه هیدروپونیک در تمام فصل ها

علوفه هیدروپونیک یا (hydroponic forage) محصولی است که در آن بذر هایی از جمله گندم، جو و ذرت را در سینی های مخصوص کشت بدون نیاز به خاک کشت می کنیم.

دوره رشد علوفه هیدروپونیک بین 5 الی 7 روز است و این کشت در سینی های مخصوص انجام می شود. رشد سریع علوفه و ارزش غذایی بالایی، عدم نیاز به خاک و بهره وری بالا باعث جلب توجه بسیاری از گلخانه داران به سمت این سیستم ها شده است.

در روش های سنتی مصرف آب بسیار زیاد است و همچنین فضای بسیار بیشتری را نیاز داریم از طرفی محدودیت های فصلی باعث می شود که بسیاری از کشاورزان و دامداران به سمت کشت علوفه هیدروپونیک حرکت کنند. در روش کشت علوفه به صورت هیدروپونیک پروژه ها در محیط های کوچک و به صورت طبقاتی اجرا می شود که باعث می شود از فضا حداکثر استفاده را داشته باشیم.

آبیاری در تولید علوفه هیدروپونیک

مهم ترین قسمت در تولید علوفه هیدروپونیک نحوه آبیاری است و در صورتی که آبیاری به صورت صحیح انجام نشود محصول یا خشک می شود و یا کپک خواهد زد. یکی از مشکلاتی و دغذغه هایی که برای تولید کننده ایجاد می شود برداشت محصول نامناسب است که باعث می شود هم زحمات 7 روزه از بین رود و هم خسارت مالی به تولید کننده وارد شود.

آبیاری صحیح تابع عوامل بسیار متعددی است از جمله سیستم کنترلی استاندارد، سیستم لوله کشی استاندارد و طراحی مناسب قفسه ها. چنانچه هر یک از این موارد به طور صحیح اجرا نشود می تواند بر روی سیستم آبیاری تاثیر گذار باشد.

در ادامه به بررسی تجهیزات و استاندارد سازی در دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک می پردازیم.

۱. بذر علوفه را درست اندازه‌گیری کنید.

هر کیلوگرم بذر جو در شرایط اسمی توانایی تولید 5 الی 7 کیلو علوفه را دارد، البته این میزان تولید علوفه هیدروپونیک به نوع بذر و کیفیت بذر نیز بستگی دارد و در هر سینی کشت علوفه شما می توانید بین 500 گرم تا یک کیلوگرم بذر بریزید.

با توجه به میزان بذری که در سینی ها می ریزید باید حجم آبیاری را تنظیم کنید، آبیاری زیاد باعث خفگی یا ترشیدگی محصولات خواهد شد. آبیاری کم باعث خشک شدن بذر ها و یا عدم تراکم یکسان در قسمت های مختلف سینی کشت می گردد.

دوره آموزش کشت علوفه هیدروپونیک

به همین دلیل پیشنهاد می شود در ابتدا مقدار مناسبی بذر در داخل سینی ها بریزید و سپس با خط کش مخصوص بذر ها را در محل خود صاف کنید. سپس با توجه به تراکم و میزان بذر ریخته شده داخل سینی کشت علوفه هیدروپونیک مدت زمان آبیاری را تخمین بزنید.

۲. بذرها را در زمان مناسبی در آب، خیس کنید.

پیش از قرارگیری بذر ها در داخل سینی کشت لازم است که آن ها را برای مدت زمان 8 ساعت در داخل آب خیس کنیم. برای این منظور بذر ها را داخل یک وان ریخته و آن را پر آب می کنیم به گونه ای که تمام بذرها در آب غوطه ور شوند.

خیس کردن بذر ها پیش از قرارگیری آنها در داخل سینی ها باعث می شود که بذر ها اماده جوانه زدن شوند و درصد رشد بذر ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر بذر ها را پیش از کاشت خیس نکنید، میزان آب مصرفی برای رشد بیشتر از حد معمولا خواهد بود که در این صورت هدر رفت آب بیشتر می شود.

سینی کشت علوفه هیدروپونیک

سینی علوفه هیدروپونیک به عنوان تاثیرگذارترین قطعه و یکی از تجهیزات علوفه هیدروپونیک در دستگاه تولید علوفه است که اگر به صورت استاندارد نباشد می تواند در کیفیت محصول تولیدی تاثیر بدی داشته باشد.

پارامترهای متعددی در انتخاب نوع سینی تاثیر گذار است و پیشنهاد می شود از نمونه های استاندارد استفاده کنید تا علوفه ی هیدروپونیک دچار کپک و ترشیدگی و گندیدگی نشود. در ادامه به بررسی ساختار استاندارد سینی کشت علوفه هیدروپونیک می پردازیم.

ساختار طراحی شده در سینی کشت علوفه

طراحی قالب سینی کشت علوفه باید به گونه ای باشد که میزان بذری که در سینی ها می ریزیم محدود نشود به همین منظور بهتر این است که ارتفاع سینی کشت علوفه 6 سانتی متر باشد.

بخش دیگری که در هنگام خرید سینی کشت علوفه هیدروپونیک مهم است و باید به آن دقت کنیم قسمت پشت سینی است، این قسمت از سینی اصطلاحا باید حالت تار عنکبوتی و شبکه ای باشد. این حالت باعث می شود که کف سینی بسیار مقاوم شود و در نتیجه در اثر جا به جایی های مدام دچار شکستگی نگردد، که در تصویر نمونه ای از آن را می توانید ملاحضه کنید.

دوره آموزش کشت علوفه هیدروپونیک

زهکشی در کف سینی کشت علوفه هیدروپونیک

عدم خروج آب از کف سینی باعث ترشیدگی محصول خواهد شد به همین دلیل ساختار کف سینی باید به گونه ای باشد که آب به راحتی از کف آن خارج شود. در گذشته برای تولید علوفه هیدروپونیک از سینی های نشاء برنج برای تولید علوفه استفاده می شد اما اما پس از تولید سینی های مخصوص کشت علوفه هیدروپونیک توسط واحد صنعتی نوین جوانه بسیاری از مشکلات تولید کنندگان علوفه برطرف شد.

این سینی ها دارای خروجی آب یکطرفه هستند و همچنین در کف سینی زهکشی مناسبی را دارد که باعث می شود پس آب حاصل از آبیاری بذرها به صورت استاندارد به سمت خروجی سینی هدایت شود.

در این صورت علوفه ی تولید شده دچار گندیدگی نخواهد شد و همچنین پس آب تولید شده بر روی قفسه ها و سایر سینی ها نخواهد ریخت که این مسئله به عنوان مهمترین مزیت این سینی ها به شمار می رود.

آموزش ساخت دستگاه کشت علوفه هیدروپونیک

ساخت دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک باید به صورت استاندارد صورت گیرد، بذارید بدون تعارف به شما بگویم که 90 درصد دستگاه های تولید شده در کشور غیر استاندارد است و فقط قفسه آبپاش هستند.

این مدل دستگاه ها نه تنها از فعالیت و مشکلات شما کم نمی کند بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد میکنند، مثلا مصرف بالای آب و یا اپراتوری سنگین. اینکه یک نفر یکسری قفسه درست میکند و روی آن سینی می گذارد و یک تعداد ابپاش روی آن نصب میکند و از بالا ها به آن نور می تاباند را که نباید دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک نامید.

در یک دستگاه استاندارد باید مشکل جمع آوری پس آب، مشکل نقاط کور آبیاری، استفاده از سینی های استاندارد، برطرف کردن مشکلات اپراتوری، سیستم های کود دهی و ... کاملا رعایت شود. که متاسفانه 90 درصد سیستم هایی که در ایران ساخته شده و اکنون می بینید که غیر فعال شده اند به دلیل استفاده از همین دستگاه های غیر استاندارد است.

حال چرا این اتفاق می افتد؟ به این دلیل است که افرادی پای کار آماده اند که سابقه و تجربه ای در این زمینه ندارند و صرفا بر اساس تبلیغات مجازی و دور کردن مشتریان از واقعیت پا به عرصه سیستم های علوفه هیدروپونیک گذاشته اند و باعث اسیب های جبران ناپذیر شده اند.

دوره آموزش کشت علوفه هیدروپونیک

بهترین دوره آموزش ساخت دستگاه و کشت علوفه هیدروپونیک

مجموعه صنعتی نوین جوانه با بهره گیری از کارشناسان و طراحان خبره، سال های طولانی در زمینه طراحی و ساخت دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی فعالیت داشته و پروژه های بسیار متعددی را در این زمینه اجرایی کرده.

کشت علوفه و استفاده از سینی های استاندارد و تجهیزات علوفه هیدروپونیک که حداکثر کارایی را داشته باشد به عنوان یکی از دغدغه های دامداران شده که مجموعه نوین جوانه در همین راستا اقدام به برگذاری دوره های ساخت دستگاه علوفه به صورت استاندارد نموده.

سر فصل آموزش ساخت دستگاه تولید علوفه:

  1. بررسی کامل مزیت های کشت علوفه هیدروپونیک
  2. بررسی و معرفی تجهیزات مورد نیاز برای کشت علوفه هیدروپونیک
  3. نحوه به کارگیری تجهیزات مورد نیاز جهت ساخت
  4. بررسی و نحوه ساخت دستگاه هیدروپونیک در فضای باز و کانکس
  5. آموزش طراحی و ساخت تک تک قطعات مورد استفاده در دستگاه
  6. آموزش نحوه طراحی یک سیستم کانتینری و سالنی در هر ابعادی
  7. آموزش و مشاوره کشت علوفه به روش هیدروپونیک
  8. آموزش استفاده و اپراتوری دستگاه کشت علوفه هیدروپونیک
  9. آموزش نحوه ساخت قفسه ها وتجهیزات علوفه هیدروپونیک
  10. آموزش تشخیص مکان مناسب برای احداث
  11. نحوه قرار گیری نور های مصنوعی در داخل محیط و یا کانکس
  12. نحوه ساخت سیستم کنترل مرکزی و استفاده از آن
  13. روش محاسبه قیمت علوفه هیدروپونیک

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت واحد صنعتی نوین جوانه به آدرس novinjavane.ir مراجعه کنید و یا با شماره ۰۹۲۱۵۰۱۷۵۰۵ تماس بگیرید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان