به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش برداشت نیشکر

مراحل  برداشت  نیشکر 

آموزش برداشت نیشکر شامل سه مرحله می باشد: آموزش بریدن شاخه های نیشکرتکمیل مرحله برداشت نیشکر تضمین کیفیت محصولات نیشکر

نیشکر محصولی زراعی است که  تولید قند می کند. اگر گیاه نیشکر در نزدیکی تان رشد کرده، ممکن است خودتان بخواهید آن را برداشت کنید. برای برداشت نیشکر، باید شاخه ها را دستی از زمین بیرون بکشید. سپس، باید برگهای اضافی نیشکر را بچینید و از ریشه های باقیمانده محافظت کنید، تا بتوانید گیاه نیشکر را قوی نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که نیشکر را در زمان مناسب سال برداشت کنید. برداشت نیشکر خیلی زود یا خیلی دیرتر از زمان موعد، منجر به تولید محصولات زراعی غیر قابل استفاده می شود. 

بخش 1

آموزش بریدن شاخه های نیشکر

  1. آموزش برداشت نیشکر مرحله  1
    1
    ابزار برش نیشکرها را انتخاب کنید. قبل از برش نیشکر، نیاز به فراهم کردن ابزاری با تیغه ی تیز دارید.نیشکر گیاهی قوی است، بنابراین داشتن تیغه برش تیز برای برداشت و بریدن محصول ضروری است.
    • یک چاقو یا تبر تیز برای برداشت نیشکر مناسب است. البته، با توجه به اندازه کوچک شان، ممکن است نتوان نیشکر  را خیلی سریع برش داد.
    • یک ابزار با تیغه برش بزرگ، را می توانید از ابزار فروشی ها خریداری کنید، که بهترین انتخاب شماست.  برداشت دستی نیشکر می تواند سخت و دشوار باشد، ولی با تیغه های بزرگ  بطور مؤثری می توان نیشکرها را از پایین برش داد.
    • با این حال، اگر نمی توانید از ابزارهای با تیغه بزرگ برای برداشت نیشکر استفاده کنید، پیشنهاد می شود از یک چوب کوچک برای بستن روی تیغه ی برش استفاده کنید و نیشکرها را ببرید. موقع برداشت نیشکر مراقب باشید به خودتان آسیب نرسانید.
     
  2. آموزش برداشت نیشکر مرحله  2
    2
    نیشکرها را از نزدیکی زمین برش بزنید. نیشکر باید نزدیک به زمین بریده شود.  کل شاخه را از پایین برای برداشت قطع کنید.
    • چاقو یا تیغه ی برش را به زمین نزدیک کنید. اگر از چاقو یا تبر استفاده می کنید، ممکن است مجبور شوید برای نزدیک شدن به ریشه نیشکر برای برش نیشکر خم شوید.  هنگام برش خیلی نیشکرها را تکان ندهید و مواظب باشید زخمی نشوید. و به آرامی و با ملایمت نیشکر ها را یکی پس از دیگری برداشت کنید.
    • هر چند که برای برش نیشکرها باید به زمین نزدیک شوید اما مراقب باشید ریشه را برش نزنید. اطمینان حاصل کنید که نیشکرها را از روی زمین برش بزنید و به زیر خاک ورود نکنید.
     
  3. آموزش برداشت نیشکر مرحله  3
    3
    برش های نیشکر را در منطقه ی امن ذخیره کنید .همانطور که شاخه ها را بریده اید، مطمئن شوید که  در منطقه ی امن آنها را ذخیره کنید. چیزی شبیه یک فرقان یا وسیله نقلیه دیگر در نزدیکی خود داشته باشید. هنگام برش، شاخه های قطع شده را در این وسیله قرار دهید. هنگام برداشت، بهتر است شاخه های بریده ی نیشکر  را روی هم بصورت دسته دسته بگذارید.
     
  4. آموزش برداشت نیشکر مرحله  4
    4
    برگهای اضافی را از شاخه های نیشکر جدا کنید. برای این کار نیاز به قسمت سبز ساقه نیشکر دارید. پس از برداشت، باید نیشکرها را از برگ ها و شاخه های اضافی تمیز کرد.
    • از گیاهان نیشکر ممکن است برگ های کوچک از طرفین آنها رشد کنند. که باید پس از برداشت نیشکرحذف شوند.
    • ممکن است قادر باشید برخی از برگ ها را با دستتان حذف کنید. اگر برگ ها سفت و محکم هستند، از تیغه استفاده کنید.
     
 

بخش 2

تکمیل مرحله برداشت نیشکر

  1. آموزش برداشت نیشکر مرحله  5
    1
    شاخه های نیشکر را از قسمت پایین به تکه های قابل حمل قطعه قطعه کنید. هنگامی که شاخه ها را قطع کرده اید و برگ های اضافی را حذف کردید، می توانید شاخه ها را به بخش های قابل حمل برش بزنید. گیاهان نیشکر  بلند هستند، و تا  حدود 10 فوت (3 متر) رشد خواهند کرد. برای حمل گیاه نیشکر، باید شاخه ها را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید با استفاده از وسیله نقلیه انتخابی،  شاخه ها را به راحتی جا به جا  کنید.
     
  2. آموزش برداشت نیشکر مرحله  6
    2
    برگ های اضافی را حذف کنید. پس از برداشت نیشکر، برگهای اضافی را از شاخه ها حذف کنید. باید این  کاررا به درستی انجام دهید . برگ های اضافی را می توانید به زباله دان بیندازید. در برخی مناطق، بعد از برداشت، برگ های اضافی را می سوزانند.
    •  همچنین می توانید برگ های اضافی را روی ریشه ها قرار دهید. این کار یک نوع مالچ پاشی است که ریشه ها را از رطوبت محافظت می کند و  از فرسایش خاک جلوگیری می کند و از رشد علف های هرز در نیشکر جلوگیری می کند.
     
  3. آموزش برداشت نیشکر مرحله  7
    3
    اطمینان حاصل کنید که ریشه ها محافظت شده اند. پس از اتمام برداشت نیشکر، مطمئن شوید که ریشه های باقی مانده محافظت می شوند. این کار باعث می شود کیفیت محصول زراعی  نیشکر برای رشد در سال بعد حفظ شود. می توانید برگ های اضافی را حذف کنید یا لایه ای از کاه را به زمین اضافه کنید.
    • ریشه ها برای رشد، نیاز به  محافظت در برابر یخبندان و سرما دارند.
     
 

بخش 3

تضمین کیفیت محصولات نیشکر

  1. آموزش برداشت نیشکر مرحله  8
    1
    نیشکر را در زمان مناسب برداشت کنید.  مطمئن شوید که نیشکر را در زمان مناسب و دقیقی در طول سال برداشت کنید. در طی دوره های مشخصی، احتمال دارد نیشکر برای برداشت، قوی و آماده باشد. برای رسیدن به بهترین نتایج، باید تا اواخر پاییز برداشت کنید. در این مرحله، شاخه ها باید به اندازه کافی برای برش از پایین بلند و قوی باشند.
     
  2. آموزش برداشت نیشکر مرحله  9
    2
     شاخه ها  را برای اطمینان از اینکه  آماده برداشت هستند بررسی کنید. بعضی از شاخه ها ممکن است نسبت به بقیه شاخه ها، بیشتر رشد کنند . از اوایل پاییز شروع به بررسی شاخه ها  کنید. تا زمانی که همه ی شاخه ها سالم هستند آنها را نگه دارید تا آماده ی برداشت شوند.
    • برگ ها را بررسی کنید . برگ هایی که زرد رنگ  و کمی خشک هستند، برای برداشت آماده  هستند.
    • با دست به نیشکر  ضربه ی آهسته وارد کنید . اگر آماده برداشت شده باشند، باید یک صدای فلزی ایجاد کند.
    • اگر هنوز مطمئن نیستید که نیشکرها آماده ی برداشت هستند یا خیر، در یک طرف نیشکر، برش کوچکی دهید. برش را به سمت خورشید بچرخانید. در صورتی که آماده برداشت باشد، داخل گیاه باید کمی درخشان و براق باشد.
     
  3. آموزش برداشت نیشکر مرحله  10
    3
    اطمینان حاصل کنید که نیشکر را قبل از یخبندان برداشت کنید. در پاییز برای برداشت نیشکر خیلی منتظر نمانید. اگر بعد از یخبندان گیاه را برداشت کردید، بسیاری از گیاهان خراب خواهند شد . اطمینان حاصل کنید که وضعیت  آب و هوا را درست پیش بینی کرده باشید و قبل از اولین برف و یا یخبندان محصول را برداشت کنید.
     
  4. آموزش برداشت نیشکر مرحله  11
    4
    اگر قصد آتش زدن برگهای اضافی نیشکر را دارید قوانین منطقه را بررسی کنید. اگر برنامه سوزاندن برگهای اضافی را پس از برداشت دارید، مقررات را در منطقه خود بررسی کنید. می توانید با اداره منابع طبیعی محلی چک کنید که آیا قانونی است که برگ های اضافی را در منطقه خود بسوزانید. اگر  این کار ممنوع است، باید راه دیگری برای حذف برگ های اضافی پیدا کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان