به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

درباره تولید کننده (بذر سنبل الطیب)

شرکت معتبر داخلی

بذر سنبل الطیب

(
بازدیدها: 5925
)

معرفی اجمالی محصول (بذر سنبل الطیب)

سنبل الطیب یا علف گربه (نام علمی: Valeriana officinalis) گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.سنبل الطیب گیاهی علفی و دارای ساقه قوی به ارتفاع 5/0 تا 5/1 حتی 2 متر است به حالت خودرو در جنگلهای کم درخت و مخصوصاً حاشیه جریانهای آب یا گودالها می روید. آنچه که تشخیص این گیاه را در همان نظر اول امکان پذیر می سازد ارتفاع نسبتاً زیاد گیاه و شیارهای عمیق ساقه آن است که بر روی آن برگهائی با ظاهر شبیه به برگ بعضی Fraxinus ها مشاهده می شود. ریزوم آن پوشیده از ریشه های فراوانی است که از بعضی از آنها انشعابات منتهی به جوانه خارج می گردد و این خود در تکثیر پایه های گیاه در یک ناحیه کمک فراوان می کنند. در قاعده ساقه این گیاه مجاور سطح خاک، تعدادی فلس مشاهده می شود که تحتانی ترین قسمت ساقه را می پوشانند. برگهای آن دارای وضع متقابل و منقسم به 7 تا 11 برگچه بیضوی، نوک تیز و دندانه دار است ولی گاهی برگهای منقسم به 11 تا 23 برگچه باریک نیز در گیاه مشاهده می گردد که ظاهری باریکتر از دیگران دارد. قسمتهای فوقانی ساقه دارای برگهائی مرکب از برگچه های نسبتاً باریک به تعداد کمتر است. بوی مطبوع ریزوم گیاه چون گربه را به سمت خود جلب می کند بطوریکه جانور در اطراف آن به جست و خیز می پردازد از این جهت این گیاه را علف گربه نیز می نامند.

ویژگی ها محصول (بذر سنبل الطیب)

وزن 1000 دانه : 7.9 گرم
درصد خلوص : 98%
درصد جوانه زنی : 90%
تمام شد
واحد خریداریقیمتمقدار افزودن به سبد
بسته خانگی (مناسب کاشت 2 تا 3 متر مربع)
5,000 تومان
تمام شد
توضیحات کامل (بذر سنبل الطیب)

نام علف گربه برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند و نوعی اثر روان گردان در آن‌ها دارد. این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصارهٔ این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد. این گیاه اثر مشابهی نیز بر روی موشهای صحرایی دارد. خواص درمانی سنبل الطیب (علف گربه) سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به‌طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید.

سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن مست می‌شود. گل‌های سنبل الطیب برنگ سفید یا صورتی و به صورت خوشه‌ای است.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن برنگ قهوه‌ای در می‌آید. طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود.

آموزش کاشت بذر سنبل الطیب

نحوه کاشت بذر سنبل الطیب

نحوه کاشت بذر سنبل الطیب

بذرهای گیاه سنبل الطیب را ابتدا در خانه نشا کنید. سعی کنید بذرهایی تهیه کنید که کمتر از یک سال سن دارند. بر خلاف دیگر گیاهان دانه سنبل الطیب را نمی توان مدت زیادی ذخیره کرد، بنابراین بذرها را از یک جای مطمئن تهیه کنید. بذرهای سنبل الطیب را در یک خاک غنی بکارید. چهار تا هشت هفته قبل از این که قصد دارید آن ها را در باغ بکارید، بذرها را در خانه نشا کنید.

كشت بذور در خزانه در اواسط تابستان (نيمه دوم تير ماه) بوده و اواخر شهريور تا اوايل مهر ماه زمان مناسبي براي انتقال نشاء از خزانه به زمين اصلي مي باشد. چنانچه خزانه وياگلخانه مجهزبه سيستم گرم كننده باشد درشهريورماه نيز ميتوان اقدام به كشت نمود ليكن تاخير در زمان كشت عمليات انتقال به زمين اصلي را با مشكل روبرو خواهد كرد.

زمان جوانه دارشدن بذر سنبل الطیب

زمان جوانه دارشدن بذر سنبل الطیب

بعد از کاشت بذر سنبل الطیب، در صورت رعایت کردن شرایط کشت، ظرف 2 هفته برگ هاظاهر خواهند شد. بطورکلی طول دوره ی جوانه زنی سنبل الطیب 12 روز می باشد.

طول زندگی گیاه سنبل الطیب

طول زندگی گیاه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب در سال دوم از رشد و توسعه زیادی برخوردارمی شود و سال سوم از عملکرد ریشه کاسته می شود . با آغاز فصل سرما در حالی که اندامهای هوایی گیاه خشک می شوند ،ریشه زنده است و فعالیت خفیفی دارد . سرمای زمستان نقش عمده ای در عملکرد ریشه و کیفیت مواد موثره آن دارد .

ارتفاع گیاه بذر سنبل الطیب

ارتفاع گیاه سنبل الطیب

. گیاهان پس از گذراندن سرمای زمستان ، در سال دوم به ساقه می روند . ساقه توخالی ، استوانه ای شکل و بسته به شرایط اقلیمی بین 50 تا150 سانتیمتر می باشد.

رنگ گل بذر سنبل الطیب

رنگ گل سنبل الطیب

رگلهای این گیاه دارای رنگ سفید یا صورتی و بوئی مطبوع است و در اواخر خرداد تا اوایل مرداد نیز به صورت گل آذین دیهیم سه شاخه با ظاهر چتر مانند بر روی ساقه ظاهر می شود. جام گل آن لوله ای ، متورم و منتهی به پهنکی منقسم به 5 لوب نا مساوی است. در داخل آن 3 پرچم و یک مادگی مرکب از تخمدان سه برچه ای دیده می شود که 2 تای آنها بتدریج تحلیل می رود و منحصراً سومی باقی می ماند و در خاتمه به میوه ای فندقه و منتهی به یک دسته تار در انتها تبدیل می گردد. دانه آن دارای رویانی با لپه های بزرگ مسطح است.

نیاز خاکی بذر سنبل الطیب

نیاز خاکی سنبل الطیب

نهال سنبل الطیب را تا زمان تشکیل دومین مجموعه برگ حقیقی، در خانه نگه دارید. قبل از انتقال نهال به زمین، خاک را با کمپوست و کود گیاهی مخلوط کنید. گیاه سنبل الطیب به طور کلی نیاز زیادی به کود ندارد ولی اگر خاک فقیر و ضعیف باشد، قبل از کاشت باید حتما به خاک کود و کمپوست اضافه کرد. PH مناسب برای رشد سنبل الطیب 5/5 تا 7 می باشد.

 نحوه برداشت بذر سنبل الطیب

 نحوه و زمان برداشت گیاه سنبل الطیب 

ریشه سنبل الطیب مانند هر ریشه حاوی ماده موثره، در اواخر رویش (پائیز یا زمستان) از بیشتری مقدار ماده موثره برخوردار است. چنانچه نشاء ها در پائیز به زمین اصلی منتقل شده باشند باید در فصل پائیز (مهر – آبان) سال بعد برداشت شوند. اگر نشاء ها در فصل بهار به زمین اصلی منتقل شده باشند بندرت در فصل پائیز همان سال برداشت میشوند. در اینصورت نیز توصیه می شود ریشه ها در فصل پائیز بعد برداشت شوند برداشت ریشه در فصل پائیز سال سوم مناسب نیست قبل از برداشت ریشه ابتدا باید اندام های هوایی گیاهان را برداشت کرد.

 خواص بذر سنبل الطیب

 خواص درمانی و دارویی گیاه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب از نظرطب قدیم ایران گرم و خشک است خواص مهم آن به شرح زیر است. اثر ضد تشنج دارد، در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است، ضد اسپاسم و آرام بخشاست، تب بر است، بیخوابی را درمان می‌کند، ضد کرم معده و روده است، ضد هیجان است، میگرن را برطرف می‌کند، برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی مفید است، در درمان بیماری مالیخولیا اثر مفید دارد، در برطرف کردن درد سیاتیک مؤثر است، سکسکه مداوم را از بین می‌برد، درد سینه را برطرف می‌کند، استفراغ را برطرف می‌کند، در معالجه مرض قند مؤثر است، گرد سنبل الطیب را روی زخم‌ها بپاشید التیام یابند.

نظرات (بذر سنبل الطیب)

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

Copyright MAXXmarketing GmbH
JoomShopping Download & Support
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان