به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش نخود

مراحل  کاشت و پرورش نخود

آموزش کاشت و پرورش نخود شامل چهار مرحله می باشد:آموزش کاشت بذرهای نخودآموزش انتقال نشاءهای نخودآموزش مراقبت کلی از گیاهان نخودآموزش برداشت نخودها

نخود به دلیل وجود پروتئین بالا در آن، رشد آسان و فواید سلامتی بسیار زیادی که دارا می باشد، جزء پرطرفدارترین خوراک ها است. نخود حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد و  اشتها را نیز متعادل می کند. نخود، سلول هایی که به دیواره روده متصل هستند را می سوزاند. نخود حاوی مقدار زیادی ویتامین B3، پتاسیم، امگا 6 و .. می باشد. نخود فصل رشد طولانی دارد و  از تاریخ کاشت تا موقع برداشت، 100 روز زمان نیاز دارند. هرچند که مراقبت از نخودها نسبتاً آسان می باشد اما باید از سیستم ریشه ای کم عمق و سطحی نخود محافظت کرده و از آبیاری زیاد نخودها نیز جلوگیری کنید. 

بخش 1

آموزش کاشت بذرهای نخود

  1. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 1
    1
    بذر های نخود را در خانه بکارید و آنها را در عمق یک چهارم  اینچ (نیم سانتیمتر) از خاک بکارید. بذرهای نخود را بطور تقریبی چهار هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان پیش بینی شده، بکارید. از آنجایی که دانه های نخود کمی شکننده هستند، باید به جای کاشت بذرهای نخود در زمین سرد، آنها را در داخل خانه بکارید.
    • اگر قصد دارید بذرهای نخود را خارج از خانه بکارید، باید یک یا دو هفته قبل از آخرین یخبندان مورد انتظار صبر کنید و بذرهای نخود را در طول شب با کمی مالچ یا ورق ها و صفحات قدیمی، بپوشانید.
    • نخود فصل رشد طولانی دارد و ممکن است 90 تا 100 روز طول بکشد تا آماده ی برداشت شوند. به همین دلیل، شما باید آنها را در اسرع وقت بکار ببرید.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 2
    2
    برای کاشت نخود از گلدان های قابل تجزیه استفاده کنید. نشاءهای نخود، بصورت سالم و بسادگی انتقال داده نمی شوند، بنابراین شما باید به جای استفاده از ظروف پلاستیکی یا سرامیکی، از گلدان های کاغذی یا گلدان مخصوص نشاء (گیاهی) استفاده کنید که می توان آنها را بطور مستقیم در زمین کاشت.
    • گلدان های نشاء را می توان بصورت آنلاین  و از مراکز باغبانی خریداری کرد.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 3
    3
     یک تا دو بذر نخود را در هر گلدان بکارید. گلدان نشاءها را با کمی خاک گلدانی  پر کنید، سپس یک بذر نخود در هر گلدان بکارید در واقع آنها را درعمق 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) از خاک قرار دهید.
    • کاشت یک بذر نخود در هر گلدان توصیه می شود، اما می توان  دو  بذر را با هم نیز بکارید. در این صورت، هنگامی که نشاءها جوانه می زنند، باید در هر گلدان یک نشاء باقی بکذارید و گیاه دوم را تنُک و حذف کنید. اگر لازم است که نشاءها را تنُک کنید، بهتر است نشاء های ضعیف تر نخود را از سطح خاک با استفاده از قیچی های تیز جدا کنید. هنگام انجام این کار خاک را گود نکنید، زیرا اینکار ریشه های نخود را مختل می کند.
    • جوانه زنی بذر نخود معمولاً دو هفته طول می کشد.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 4
    4
    برای بذرهای نخود نور و آب فراهم کنید. هر روز به آرامی خاک را آبیاری کنید. اگر هوا گرم بود، آنها را دو بار در روز آبیاری کنید. گلدان های نشاء را در نزدیکی یک پنجره ای قرار دهید تا بتوانند مقدار زیادی نور مستقیم دریافت کنند و سطح خاک را تا زمانی که نشاءها جوانه می زنند، کاملاً مرطوب نگه دارید.
    • بذرهای نخود را قبل از کاشت خیس نکنید.  همچنین باید بعد از کاشت بذرهای نخود، از آبیاری سنگین اجتناب کنید زیرا ممکن است بذرها ترک بخورند. سطح خاک باید کمی مرطوب باشد، اما خاک دورتر از بذر را خیس نکنید.
     
 

بخش 2

آموزش انتقال نشاءهای نخود

  1. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 5
    1
    مکان مناسب برای کاشت بذر نخود را انتخاب کنید. نخود در شرایط "نورکامل" رشد می کند، بنابراین  باید یک منطقه ای را انتخاب کنید که حداقل شش ساعت از نور مستقیم خورشید را دریافت کند. در حالت مطلوب، بستر خاك نیز باید سست بوده و بخوبی زهكش شود  و قبلاً با مواد آلی پر شده باشد.
    •  می توانید نخود را در سایه جزئی نیز رشد دهید، اما انجام این کار بطور چشمگیری باعث کاهش عملکرد محصول خواهد شد.
    •  نخود هایی که در مناطقی حاوی کود سبز یا در خاک هایی که میزان نیتروژن بالایی داشتند، رشد کردند را نخورید.  هرچند که نیتروژن باعث می شود که برگ هابزرگ و پر از آب شوند، اگر سطح نیتروژن زیاد باشد، اما عملکرد کلی در نهایت کاهش خواهد یافت.
    •  از خاک های رسی سنگین و یا بویژه در مناطقی که سایه دارند، اجتناب کنید.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 6
    2
    خاک را برای کاشت نخود آماده کنید. برای بهبود وضعیت خاک و آماده سازی آن برای گیاهان، یک روز تا یک هفته قبل از انتقال نشاءها، یک مقدار از کمپوست های قدیمی را خرد کنید.
    • همچنین مخلوطی از یک کود غنی از پتاسیم و فسفر را برای تشویق  افزایش عملکرد در نظر بگیرید.
    • اگر خاک بیش از حد سنگین بود، آن را با شن و ماسه های با کیفیت کشاورزی، یا با خاک کامل ترکیب کنید تا خاک کمتر متراکم و سفت شود و  زهکشی را بهبود ببخشید. از مخلوط کردن خاک با خزه ها اجتناب کنید، زیرا خزه ها تمایل به جذب  زیاد آب دارند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 7
    3
    بعد از گذشت یخبندان نشاءهای نخود را به زمین اصلی انتقال دهید. نشاءهای نخود را "مقاوم در برابر سرما" می کنند، اما با این حال برای رشد بهتر باید پس از گذشت یخبندان، نخودها را به بیرون انتقال داد. نشاءها باید در زمان انتقال حدود 4 تا 5 اینچ (10 تا 12.7 سانتیمتر) بلند شده باشند.
    • گیاهان  زمانی که دمای روزانه بین 70 تا 80 درجه فارنهایت (21 و 27 درجه سلسیوس) و زمانی که دمای شب بیش از 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) باشد، بهتر رشد می کنند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 8
    4
    نشاءهای نخود را نزدیک بهم نگه دارید. فاصله ی بین نشاءهای نخود  باید 5 تا 6 اینچ (12.7 تا 15.25 سانتیمتر) از هم باشند. سوراخهایی که ایجاد می کنید باید به اندازه ی عمق  گلدان های نشاءها باشند.
    • همانطور که  نخودها  رشد می کنند، گیاهان شروع به ازدحام و فشار آوردن به یکدیگر می کنند. البته، کمی انباشته شدن و فشار گیاهان روی هم می تواند یک چیز خوب باشد، زیرا گیاهان با رد شدن از یکدیگر، هم را پشتیبانی می کنند.
    • اگر نخودها را ردیفی کاشتید، بایدردیف ها 18 تا 24 اینچ (46 تا 61 سانتی متر)  از هم فاصله داشته باشند.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 9
    5
    تمام گلدان نشاء را بطور کامل در داخل خاک فرو کنید. همانطور که اشاره شد، هر سوراخی که شما حفاری کردید باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کل گلدان نشاء درون آن جا بگیرد. گلدان نشاء را در سوراخ قرار دهید و لبه ها را با خاک بیشتری بپوشانید.
    • سعی نکنید نشاء ها را از گلدان هایشان جدا کنید. انجام این کار می تواند به سیستم ریشه ای ظریف و نازک نخود شوک وارد کند و باعث می شود گیاهان را بمیرند.
     
 

بخش 3

آموزش مراقبت کلی از گیاهان نخود

  1. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 10
    1
    بطور مرتب گیاهان نخود را آبیاری کنید. بارندگی های مرتب معمولاً برای گیاهان نخود کافی است، اما اگر فصل خشک باشد، نخودها را دو بار در هفته در مراحل گلدهی و تشکیل غلاف آبیاری کنید.
    • از آبیاری بیش از حد گیاهان نخود اجتناب کنید. آب می تواند روی گل ها و غلاف ها قرار بگیرد و باعث شود تا قبل از مرحله رسیده شدن  بشکنند. ریختن آب روی گیاه نیز می تواند باعث ایجاد حالت کپک زدگی شود. هنگامی که نخودها را آبیاری می کنید، به طور مستقیم در سطح خاک آبیاری کنید.
    • هنگامی که غلاف ها بالغ می شوند و گیاه شروع به از بین رفتن می کند، آبیاری گیاه را متوقف کنید. آبیاری هر یک تا دو هفته کافی می باشد. انجام این کار روند خشک کردن گیاهان نخود را قبل از برداشت سرعت می بخشد.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 11
    2
    در این مرحله مالچ مورد نیاز است. هنگامی که آب و هوا گرم می شود، باید کمی مالچ اطراف ساقه های گیاه نخود اضافه کنید. انجام این کار می تواند به مقدار کافی رطوبت خاک را حفظ کند، این کار خصوصا زمانی اهمیت دارد که گیاهان شما نور کامل را دریافت می کنند.
    • مالچ همچنین می تواند از هجوم  علف های هرز به بستر گیاه جلوگیری کند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 12
    3
     با احتیاط کوددهی کنید. شما می توانید کمی کمپوست قدیمی یا مواد آلی و ارگانیک مشابه را به خاک اطراف نخود در اواسط فصل اضافه کنید. با این حال، باید از افزودن کودهای غنی از نیتروژن به خاک اجتناب کنید.
    • نخود ها با میکروارگانیسم ها در خاک همکاری می کنند تا نیتروژن تولید کنند، به طوری که تمام نیتروژن مورد نیاز را دریافت می کند. نیتروژن بیش از حد، سبب رشد بیشتر برگ می شود و ممکن است عملکرد نهایی را کاهش دهد.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 13
    4
    با گیاهان نخود  با دقت رفتار کنید. هنگام از بین بردن علف های هرز و یا هر چیز اضافی از خاک، شما باید با دقت کار کنید تا از ریشه کن کردن سیستم ریشه ای گیاه جلوگیری کنید. سیستم ریشه ای گیاه نخود خیلی سطحی است، بنابراین کار  بیش از حد در اطراف پایه گیاه می تواند باعث آسیب به ریشه های آن شود.
    • شما همچنین باید از دست زدن به گیاهان وقتی مرطوب اند، اجتناب کنید زیرا انجام این کار می تواند اسپور قارچ را به سرعت گسترش دهد.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 14
    5
     آفات قابل رؤیت در مزرعه ی نخود را مدیریت کنید. نخودها نسبت به طیف وسیعی از حمله های آفات مختلف آسیب پذیرند. هرچند که شما باید از پیش درمانی گیاه نسبت به آفات جلوگیری کنید، و در عوض منتظر بمانید تا قبل از اقدام علیه آنها، آفات را روی گیاه ببینید.
    • شته های بزرگسال، زنجرکها (leafhoppers) و مایت یا هیره ( mites) را می توان با فشار شدید آب از شلنگ یا صابون حشره کش کنترل کرد
    • پس از دیدن آفات بالغ، تخم ها را نگاه کنید و آنها را بین انگشتان خود له کنید. متناوبا، به راحتی هر برگ را با تخم های روی آن ببُرید.
    • برای آلودگی های شدید، یک آفت کش طبیعی و ایمنی غذایی حاوی پریتین ها (pyrethrins) را امتحان کنید.
    • شما همچنین باید باغ را از زباله ها و وسایل روی هم انباشه حفاظت کنید تا تعداد آفات را کاهش دهد.
     
  6. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 15
    6
    برای مشاهده ی علائم بیماری به گیاهان نخود نگاهی بیندازید. این گیاهان نیز نسبت به چندین بیماری مختلف، از جمله آتشک ( blight)، موزاییک و آنتراکنوز (anthracnose) آسیب پذیر هستند. در صورت امکان از گونه های مقاوم در برابر بیماری های گیاهی استفاده کنید.
    • برای جلوگیری از گسترش بیماری، بستر کاشت را از از زباله ها و وسایل روی هم انباشه حفاظت کنید و وقتی گیاهان مرطوب اند از دست زدن به آنها اجتناب  کنید.
    • گیاهان بیمار را حذف کنید و آنها را از بین ببرید تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود. آنها را بسوزانید یا آنها را در زباله قرار دهید، اما از آنها برای کمپوست استفاده نکنید.
     
 

بخش 4

آموزش برداشت نخودها

  1. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 16
    1
    نخود ها را بصورت تازه برداشت کنید. اگر می خواهید  نخود تازه بخورید، می توانید از غلاف ها در حالی که هنوز هم سبز و نابالغ هستند آنها را جدا کنید. نخود تازه را مانند لوبیا بخورید.
    • غلافها تنها بین 1 تا 2 اینچ (2.5 و 5 سانتیمتر) طول دارند و هر غلاف حاوی یک یا سه نخود است.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 17
    2
    در این مرحله نخودهای خشک شده  را برداشت کنید. روش رایج برای برداشت نخودها، این است که نخودهایی را برداشت کنید که خشک شده اند. برای انجام این کار، هنگامی که برگ ها خشک و قهوه ای شوند، باید کل گیاه را برداشت کنید. گیاه را در یک سطح صاف و گرم قرار دهید و بگذارید غلافهای نخود بطور طبیعی در یک مکان گرم و با تهویه ی خوب خشک شوند. در این مرحله نخودهایی که از غلاف های باز و جدا شده را جمع آوری کنید. 
    • بذرهای بالغ و رسیده بسیار سفت خواهد بود. هنگامی که آنها را گاز می زنید، آنها باید به سفتی دندان باشند.
    • اگر  هوا رطوبتی باشد، گیاه برداشت شده یا غلاف ها را به داخل خانه آورده تا فرایند خشک شدنشان تمام شود. در غیر این صورت، کپک و قارچ در غلاف ها رشد کرده و نخودها را از داخل خراب می کند.
    • همچنین توجه داشته باشید که موش و سایر جوندگان نیز ممکن است عملکرد محصول را تهدید کنند اگر شما اجازه دهید گیاهان در خارج از خانه خشک شوند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش نخود مرحله 18
    3
    نخودها را به موقع و بشکل مناسبی ذخیره و نگهداری کنید. نخود های تازه و با پوست را می توان بمدت یک هفته در یخچال نگهداری کرد. نخودهای خشک شده باید در یک محل خنک و خشک نگه داشته شود و می توان تا یک سال باقی بماند.
    • اگر قصد دارید نخودها را بیش از چند روز ذخیره کنید، نخود های خشک را در یک ظرف بدون هوا نگه دارید.
    • نخود ها را نیز می توان بصورت فریز شده، کنسرو و یا جوانه زده استفاده کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# Guest
سلام.خداقوت.بسی ار عالی و کامل بود.به تمام نکات ریز و درشت اشاره کردین.واقعا دست مریزاد
+11 # Guest
سلام علیکم، بسیار عالی بود،به تمام سوالها پاسخ داده شده بود، استفاده از تصویر هم بسیار به جابود، موفق باشید.
-1 # Nargess
سلام زمان گلدهی برگ های من کی هست
# Nargess
سلام من رشد کرده الان هم یک ماه است ولی گل نداده
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان