به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات

مراحل  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات

آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات شامل سه مرحله می باشد:آموزش تأسیس باغ تولیدی سبزیجاتآموزش فروش سبزیجات بطور مستقیم به مشتریآموزش کسب درآمد با فروش سیزیجات به فروشگاه ها و رستوران ها

راه های مختلفی وجود دارد که بتوانید با کشت سبزیجات کسب درآمد داشته باشید. بعنوان مثال، در یک قطعه زمین کوچک می توانید محصول خود را بطور مستقیم در کنار جاده، بازار محصولات کشاورزی و ... بفروش برسانید. همچنین با آگاهی از محیط پیرامون خود می توانید محصولاتتان را بصورت مستقیم به رستوران های محلی، فروشگاه های مواد غذایی عرضه کنید. صرف نظر از چگونگی تصمیم گیری برای فروش سبزیجات، در ابتدا ضروری است که یک باغ تولید سبزیجات احداث کنید.

1

آموزش تأسیس باغ تولیدی سبزیجات

  1.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 1
    1
    سبزیجات  را در  سطح بسترهای بلند بکارید. اگر می خواهید عملکرد بیشتری از باغ خود داشته باشید، شما باید محصولات کشاورزی را در بسترهای کاشت بلند بکارید. بسترهای مذکور می توانند تا چهار برابر ظرفیت استاندارد، سبزیجات تولید کنند و این بسترها  مناسب افرادی است که می خواهند از باغ سبزیجات خود کسب درآمد داشته باشند، زیرا در این بسترهای کاشت، خاک عمیق، نرم و حاصلخیز است. بسترهای کاشت باغی بزرگ و بلند همچنین به شما این امکان را می دهد که سبزیجات بیشتری را در  مکان کوچکتر کشت دهید و مجبور نیستید فضای بیشتری را برای پیاده روی در بین محصولات اختصاص دهید.
    • شما می توانید لوازم مهم  برای ساخت یک بسترکاشت باغی را از یک فروشگاه عرضه  کننده لوازم باغی خریداری کنید. بطور معمول، بسترها به صورت  جعبه ی کاشت آماده یا بصورت جداگانه فروخته می شوند (بعنوان مثال  آلومینیوم آن را می فروشند، اما چوب بستر کاشت بر عهده ی شما می باشد)، یا جعبه های کاشت به صورت  کامل وجود دارد که از چوب سرو ، چوب کامپوزیتی، پلاستیک بازیافتی و غیره ساخته شده اند. دستورالعمل هایی درباره چگونگی ساخت بستر به صورت جعبه در پایین  ذکر شده است.
    • بسترهای کاشت بزرگ و بلند با عمق، حدود 6 اینچ (15 سانتیمتر) شروع می شوند. بطور کلی، گیاهان در بسترهای  عمیق تر بهتر و کامل تر رشد می کنند. اگر قصد دارید یک بستر باغی روی بتن قرار دهید، باید  عمق بستر  کمتر از 10-12 اینچ (25-30 سانتیمتر) نباشد.
     
  2.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 2
    2
    به فاصله گذاری ها در کاشت توجه کنید. از کاشت سبزیجات بصورت الگوهای ردیفی یا مربعی اجتناب کنید. در عوض،  گیاهان را بصورت الگوی مثلثی و به تناوب  کشت دهید. این استراتژی به شما این امکان را می دهد که 10-14 درصد گیاهان بیشتری را رشد دهید. به این معنا است که نباید گیاهان را بیش از حد بهم نزدیک بکارید، زیرا این کار می تواند باعث کاهش رشد گیاه شود و به اندازه کامل نرسد و عملکرد محصول را کاهش می دهد.
    • درباره ی سبزیجاتی  که قصد دارید بکارید تحقیق کنید و فاصله ی کاشت را برای به دست آوردن حداکثر عملکرد رعایت کنید.
    • اطلاعات روی پاکت های بذر را بخوانید. اطلاعات خاصی  درباره کاشت و مقدار فاصله روی پاکت ها نوشته شده است.
     
  3.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 3
    3
     محصولات سازگار با هم را کشت دهید. بعضی از گیاهان وقتی که در نزدیکی سایر محصولات کاشته می شوند بهتر رشد می کنند. به عنوان مثال، ذرت، لوبیا، و کدو  محصولات کشاورزی سازگار هستند، زیرا ساقه های ذرت کمک می کند تا از لوبیا حمایت کنند و کدو می تواند زیر ذرت رشد کند و سبب ایجاد سایه و جلوگیری از گسترش علف های هرز می شود.
    • دیگر محصولات زراعی سازگار عبارتند از: گوجه فرنگی، ریحان و پیاز.
     
  4.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 4
    4
     بطور مرتب  گیاهان را آبیاری کنید. اطمینان حاصل کنید که سبزیجات کاشته شده دچار کم آبی نشوند. باید آبیاری به صورت عمیق انجام شود و سپس اجازه دهید قبل از آبیاری دوباره، بستر کشت گیاهان  تا حدی خشک، شود.
    • آبیاری نامنظم می تواند در اکثر سبزیجات خاص مانند خیار و کاهو  باعث کاهش محصول شود،  و منجر می شود سبزیجات طعم تلخ به خود بگیرند.
    • بهترین راه برای آبیاری یک باغ سبزی، نصب یک سیستم آبیاری قطره ای و نصب آن بر روی یک تایمر است تا گیاهان هر روز در یک زمان آبیاری شوند.
     
  5.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 5
    5
     علف های هرز را از باغ سبزی حذف کنید . علف های هرز با سبزیجات برای آب، نور خورشید و فضا رقابت می کنند. اگر می خواهید یک باغ تولید سبزیجات داشته باشید، باید تمام علف های هرز را از بین ببرید. چرا که اینکار باعث می شود سبزیجات  رشد بیشتری داشته باشند!
    • در اوایل بهار، در حالی که سبزیجات هنوز کوچک هستند، باید حدود یک بار در هفته  علف های هرز باغ را از بین ببرید.
    • در اوج فصل تابستان غالباً نیازی به حذف علف هرز ندارید. روزانه باغ سبزی خود را چک کنید و علف های هرزی که ظاهر شده اند را بیرون بکشید.
    • حذف علف های هرز، زمانی که هنوز  علف ها  نسبتاً کوچک هستند، ساده تر می باشد،  بنابراین مهم است که بطور مرتب  روی علف های هرز باغ  نظارت داشته باشید.
     
 

2

آموزش فروش سبزیجات بطور مستقیم به مشتری

  1.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 6
    1
    بازار هدف را برای فروش محصولات انتخاب کنید . یک راه مناسب برای  کسب درآمد از طریق فروش سبزیجات ، فروش محصولات بطور مستقیم به مشتریان  در بازار کشاورزی می باشد. بنابراین بهتر است قبل از شروع فروش سبزیجات خود، به چندین بازار مختلف کشاورزی سر بزنید. به این ترتیب می توانید یک بازار را پیدا کنید که تعداد زیادی  مشتری دارد و نیاز به فروشندگان بیشتری دارد.  همچنین باید با افرادی که در بازار کار می کنند صحبت کنید تا بدانید فرآیند درخواست غرفه فروش به چه صورت است تا واجد شرایط فروش در آن بازار شوید. این قوانین دربازارهای مختلف متفاوت می باشد، بنابراین مهم است که با افراد مختلف صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید.
    • هر بازار کشاورزی احساس متفاوتی به افراد می دهند. بعنوان مثال، در برخی بازارها از موسیقی و بازی برای بچه ها و خانواده استفاده و کار خود را رونق و توسعه می دهند.
    • بازاری انتخاب کنید که در آن بتوانید راحت کار کنید.
     
  2.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 7
    2
     سبزیجات  را در بازار کشاورزی به فروش برسانید. هنگامی که یک بازار مناسب انتخاب کردید، باید غرفه ی خود را نیز در مکان مناسبی انتخاب کنید تا  از فروش محصولاتتان مطمئن باشید. چیزهایی که  به جذب مشتریان به غرفه  و ایجاد روابط با مشتریان منجر می شود را انجام دهید. این کار، به تشویق مشتریان برای بازگشت مجددشان برای خرید محصولات به غرفه  کمک خواهد کرد:
    • کار خود را با میزان کم شروع کنید: زمانی که برای اولین بار در بازار شروع به فروش محصولات می کنید نباید بیش از حد محصول به غرفه بیاورید و یا سرمایه گذاری زیادی نکنید. در حقیقت در ابتدا باید بازار را آزمایش کنید تا متوجه شوید که قبل از صرف هزینه زیاد برای طراحی دکوراسیون، چقدر پول نیاز دارید.
    • سبزیجات خود را در گروه های رنگی دسته بندی کنید: برای مثال، سبزی های با رنگ جذاب مانند فلفل دلمه ای رنگی، چشم مشتری را می گیرند و باید کنار هم قرار بگیرند.
    • استندی برای تبلغ کار خود طراحی کنید: استندهای تبلیغاتی، از مواد اولیه مختلف و در اشکال و طرح های متنوعی وجود دارد. استندها این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم می آورند تا بتوانند به معرفی کالاها و خدمات خود بپردازند.علامت هایی را برای نام و قیمت تمام محصولات مشخص کنید. پارچه ای رنگی روی میز در نظر بگیرید تا جذابتر بنظر آید و بقیه وسایل تان را زیر میز پنهان کنید.
    • دستورالعمل های تولید محصولات خود را در نزدیک هر محصول نصب کنید.
    • می توانید برای ارائه بعضی از محصولات تان از طبقه بندی استفاده کنید، برای مثال واریته های مختلف سیر، یا بسته بندی سبزیجات به روش های منحصر به فرد (مانند سبد های حصیری) می تواند در طبقات قرار داده شود. 
    • با مشتریان روابط دوستانه داشته باشید. به آنها بگویید که چگونه محصولات خود را پرورش می دهید و تصاویری از مزرعه از مراحل رشد، نشان دهید.
     
  3.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 8
    3
    یک استند کنار جاده ای  برای فروش سبزیجات خود طراحی کنید .اگر مزرعه تان در یک جاده نسبتاً شلوغ باشد، ممکن است بخواهید سبزیجات را از طریق یک استند (بنر تبلیغاتی) کنار جاده ای به فروش برسانید. با فروش در کنار جاده می توانید در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی کنید و سبزیجات را بلافاصله بعد از برداشت به فروش برسانید. با مقررات دولتی در رابطه با فروش میوه ها و سبزیجات در کنار جاده آشنا شوید.  نکاتی که در زیر به آن اشاره می شود کار فروش سبزیجات کنار جاده ای را سود آور خواهد کرد:
    • اطمینان حاصل کنید که استند توسط راننده اتومبیل قابل مشاهده است.
    • اطمینان حاصل کنید که فضا برای  عبور و مرور و پارک کردن ماشین ها کنار جاده وجود دارد.
    • موقعیت استند شما باید در نزدیکی مزرعه تان باشد تا مشتریان بتوانند سبزیجات  در حال رشدتان را ببینند.
    • استند خود را با گل، و برچسب های میوه ها و ابزارهای زراعی تزئین کنید.
    • می توانید محصولات لکه دار را با تخفیف به فروش برسانید. غالباً  این کار دشوار می باشد که سبزیجات لکه زده را در بازار کشاورزی با تخفیف به فروش برسانید. با این حال، با استفاده از استند در کنار جاده، می توانید یک تخفیف ویژه ای برای این محصولات قائل شوید. این کار برایسبزیجاتی  که فروش آنها بسیار دشوار می باشد یک روش بسیار خوبی می باشد.
    • افرادی را برای گرفتن استند کنار جاده ای استخدام کنید (افراد خانواده) که در هزینه ها صرفه جویی کنید.
     
  4.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 9
    4
    به مشتریان خود حق چیدن و انتخاب سبزیجات را بدهید. برخی از مشتریان می خواهند توانایی انتخاب و چیدن سبزیجات خود را داشته باشند. این نوع مزرعه به نام  مزرعه "انتخابی"شما می باشد و  برای افرادی که می خواهند سبزیجات را بصورت عمده خریداری کنند (یعنی افرادی که می خواهند با سبزیجات چاشنی خورش و مربا تهیه کنند) ایده آل خواهد بود. قبل از اینکه مزرعه "انتخابی" خود را راه اندازی کنید، با ادارات کشاورزی محله تماس بگیرید. بعنوان مثال،  ممکن است نیاز به ساخت ایستگاه های شستشوی دست برای مشتریان خود داشته باشید.
    • این نوع فروش می تواند در هزینه های نیروی کار با کمک گرفتن از خود مشتری جهت چیدن سبزیجات موردنیازشان، صرفه جویی کند، اما باید یک آموزش کوتاه و مختصر برای مشتری در نظر بگیریدتا با چگونگی برداشت سبزیجات آشنا شود و به گیاهان  آسیب نرسانند.
    • اطمینان حاصل کنید که پارکینگ و نشانه هایی برای جذب مشتریان وجود دارد.
     
  5.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 10
    5
     در انجمن حمایتی کشاورزی مشارکت داشته باشید.  انجمن حمایتی کشاورزی (CSA) باعث تقویت بازارهای عرضه ی مستقیم محصولات کشاورزی برای کشاورزان کوچک و خرده پا می باشد. این انجمن هر هفته سبزیجات تازه برداشت شده  را دریافت می کنند تا به محل خاصی آنها را منتقل کنند. این نوع بازاریابی اجازه می دهد کشاورز  پیش پرداخت دریافت کند و  اعضای انجمن را به خرید محصولات محلی تشویق می کند.
    توجه: در انجمن حمایتی کشاورزی، کشاورزان اقدام به تولید محصولات کشاورزی برای گروهی از سهامداران انجمن و همچنین مشتریان دائمی خود برای بخشی از محصولات فصلی می نمایند. این کار باعث ایجاد زمینه پیش خرید محصولات کشاورزی، افزایش قیمت محصولات، عرضه مستقیم محصولات تازه و حذف واسطه ها و دلال ها از چرخه تولید می شود.
    • CSA را در یک بازار کشاورزی محلی تبلیغ کنید تا بتوانید مجدداً مشتریان را جذب کنید.
    • یک خبرنامه هفتگی را برای توصیف سبزیجاتی که مشتریان هر هفته دریافت می کنند، چاپ کنید. می توانید  اطلاعاتی درباره ی محصولات  زراعی در حال رشد تهیه کنید و همچنین ترکیب محصولات زراعی تازه در وعده های غذایی را  لحاظ کنید.
    • به مشتریان کارت های دستور غذایی  بهمراه نحوه تهیه و طبخ سبزیجات هر هفته ارائه دهید.
     
 

3

آموزش کسب درآمد با فروش سیزیجات به فروشگاه ها و رستوران ها

  1.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 11
    1
    محصول خود را به یک فروشگاه تعاونی یا فروشگاه مواد غذایی بفروشید . اگر یک مزرعه تولیدی بزرگ داشته باشید، می توانید کل محصول خود را به یک فروشگاه تعاونی یا مواد غذایی بفروشید. این کار یک گزینه عالی برای مزارع است که دور از بازار مصرف کننده قرار دارند. به عنوان مثال، مزرعه  ممکن است در یک منطقه ی روستایی و توریستی کوچک باشد که ترافیک زیادی دارد. توسعه فروش محصولات بصورت عمده فروش به یک فروشگاه مواد غذایی یا تعاونی، به شما اجازه می دهد تادر زمینه مدیریت مزرعه تمرکز کنید و فروش فردی را به یک شخص ثالث منتقل کنید. 
  2.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 12
    2
     با سرآشپز محل ارتباط برقرار کنید.  با سرآشپزها و صاحبان رستورانهای محلی ارتباط برقرار کنید که ببینید آیا آنها علاقه مند به خرید محصولات تازه از شما هستند. بسیاری از صاحبان رستوران ها علاقه مند به صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل مواد غذایی هستند. با همکاری نزدیک با کشاورزان کوچک در منطقه، می توانید در پول صرفه جویی کنید و اطمینان حاصل کنید که غذای تازه و محلی را می توان درست کرد.
    • اجازه دهید سر آشپز یا صاحب رستوران سبزیجات  را امتحان کند تا  بداند که محصولاتی با کیفیت دریافت خواهد کرد.
    • آنها را  به بازدید از مزرعه دعوت کنید، تا ببینند که چگونه سبزیجات رشد می کنند و  کدام نوع مواد شیمیایی در فرایند رشد استفاده می شود.
    • از سرآشپز بپرسید چه نوع محصولاتی مورد علاقه ی آنها است و ببینید که آیا می توانید درخواست های سرآشپز را برآورده کنید.
     
  3.  آموزش کسب درآمد با کشت سبزیجات مرحله 13
    3
     مربا، ژله ها و محصولات پخته شده از سبزیجات باغی خود را بفروشید. در بسیاری از مغازه ها و بازارهای محلی غذاهای خانگی تولید شده با محصولات و مواد تشکیل دهنده محلی  به فروش می رسند. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان