به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت هویج

مراحل کاشت هویج

آموزش مراحل کاشت هویج شامل چهار بخش است:آموزش انتخاب یک رقم هویج برای کاشتآموزش آماده سازی باغ برای کاشت هویجآموزش کاشت هویجآموزش مراقبت از گیاه هویج

ریشه و منشاء اصلی هویج از دامنه ی کوههای افغانستان گرفته شده است. هویج در اروپا در حدود قرن دوازدهم ظاهر شد، و در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، بنفش و سفید بودند. هویج متعلق به خانواده چتریان (Umbelliferae) است و  با سبزیجاتی از جمله جعفری، کرفس، زردک، و رازیانه و موارد دیگر شباهت دارد. کاشت هویج از طریق بذر در باغ، جعبه های کاشت یا حتی در گلدان های بزرگ، بسیار آسان است، خاک را قبل از کاشت هویج تا زمانی که مناسب برای رشد شود، آماده کنید، هویج تقریباً در هر آب و هوایی رشد خواهد کرد. آموزش زیر مراحل کاشت هویج آبدار و زیبای را در مدت حدود 70 تا 80، شرح داده است.

 

بخش 1

آموزش انتخاب یک نوع هویج برای کاشت

  1. آموزش کاشت هويج مرحله 1
     
    1
    یک نوع هویج که از لحاظ اندازه و شکل ریشه مناسب خاک شما باشد، انتخاب کنید. شش دسته اصلی از هویج وجود دارد که هر کدام دارای چندین زیر مجموعه هستند.
    • Chantenay: هویج رقم Chantenay، نیمه طویل و بی نوک می باشد که پنج تا شش اینچ (12 الی 15 سانتیمتر) در خاک رشد می کنند و در بسیاری از انواع خاک ها می توانند کاشته شود، البته خاک غنی و سنگین را ترجیح می دهد.
    • Ball-type: این نوع هویج به نام "Thumbelina" نیز شناخته می شود، هویج Ball-type بسیار شبیه هویج نوع Chantenay است، البته به اندازه آن بلند نیست.
    • Danvers: هویج نوع Danvers ، هویجی نیمه طویل و نوک دار است که برای رشد نیاز به خاک سنگین و غنی از مواد مغذی دارند. البته خاک نیز نباید زیاد عمیق باشد.
    • Nantes. اصالتاً هویج Nantes از کشور فرانسه می آید، که هویج های استوانه ای با نوک های گرد هستند که تا عمق بین شش الی  نه اینچ (15-22 سانتیمتر) رشد می کنند. مانند هویج Danvers،  در خاک غنی و کم عمق و سبک رشد می کنند.
    • Imperator.  این  نوع از هویج، معمولاً در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود،و به خاک عمیق و با تهویه خوب نیاز دارد. این نوع هویج از طریق ریشه های طولانی و دوک مانند قابل تشخیص هستند (طویل و نوک دار). به شرایط خاک بسیار حساس و خاصی نیاز دارند، پس مطمئن شوید که خاک شما عمیق، غنی و بادوام است، قبل از کاشت این گونه از هویج، از زهکشی خوب خاک اطمینان داشته باشید.
    • Amsterdam: اندازه ی این یک نوع هویج کوچک است و طول آن حدود 3 اینچ (7 سانتیمتر) است و  خاک کم عمق یا فقیر برای رشد آنها مناسب تر می باشد.همچنین این نوع هویج ها را می توان زودتر برداشت کرد.
     
  2. آموزش کاشت هويج مرحله 2
     
    2
    نوع بذر هویج خود را انتخاب کنید. بذرهای هویجی که بصورت نارس و کال هستند را با یک لایه خاک رس بنتونیت بپوشانید یا با یک قارچ کش درمان کنید. گرچه این روش گرانتر می باشد، اما بذرهای هویج پوشیده با خاک رس در حفظ و نگهداری از رطوبت در طی جوانه زنی، بهتر از بذرهایی  که پوشش (روکش دار نیستند) روی آنها را نیست، عمل می کنند. اگر می خواهید فرایند جوانه زنی بذور هویج را آسانتر کنید، بذرهای روکش دار (coated seeds) را انتخاب کنید. در واقع، بذرهای روکش دار نسبت به بذرهای بدون روکش، به آسانی قابل استفاده هستند و  می توانید فاصله ی آنها را بخوبی کنترل کنید. فاصله دقیق نیاز به حذف گیاهانی است که در فرایند رشد تأخیر دارند.
    توجه: بنتونیت ماده ای است معدنی از دسته رس ها یا شبه رس ها و از کانی های متورم شونده تشکیل شده است.خاک بنتونیت نوعی خاک رس و حاوی برخی مواد مغذی از جمله آهن، کلسیم و ... برای گیاهان می باشد. که در کشاورزی کابردهای گسترده ای دارد.
    coated seeds: بذرهای روکش دار بدلیل رنگ و وزن متفاوت از بذرهای معمولی، خیلی راحت قابل تشخیص می باشند. پوشش بذر بر روی شکل اصلی بذرها تأثیری نمی گذارد. اما بذور روکش دار بدلیل تماس بهتر با زمین کاشت باعث افزایش راندمان رشد می شوند و در اثر وزش بادهای شدید بدلیل وزن بیشتر این بذرها، امکان جابجایی بذور نخواهد بود.
     
 

بخش 2

آموزش آماده سازی باغ برای کاشت هویج

  1. آموزش کاشت هويج مرحله 3
     
    1
    یک مکانی از باغ با نور کامل یا جزئی برای کاشت هویج انتخاب کنید. اگرچه نور کامل برای رشد هویج بهتر است، اما هویج می تواند در مکان سایه دار مانند یک محصول آب و هوای فصل خنک، نیز کاشته شده و رشد کند.
     
  2. آموزش کاشت هويج مرحله 4
     
    2
    خاک را برای کاشت هویج نرم  کنید. مهمترین فاکتور زمانی که  هویج در حال رشد است اطمینان از این است که خاک به خوبی نرم شده باشد. برای نرم کردن و زیر و رو کردن کامل خاک در سرتاسر منطقه کاشت، از بیل استفاده کنید.
    • هر گونه تکه سنگ یا خاک سخت و سفت (کلوخ) را از منطقه کاشت هویج حذف کنید. برای بیرون آوردن هر نوع سنگ کوچک، از یک شن کش (Rake) استفاده کنید. در واقع برای کاشت هویج به خاک نرم و سبک بجای خاک سخت و رسی نیازخواهید داشت.
    • اگر خاک منطقه ی کاشت هویج شما بیش از حد رسی باشد، می توانید خاک را با اضافه کردن مواد آلی و ارگانیک (مانند شاخ و برگهای اضافه ی درختان و گیاهان باغ یا کود)، شن و یا کمپوست به آن، نرم کنید. اگر  این کار را انجام ندهید، هویج بخوبی شکل نمی گیرد.
    • ممکن است بخواهید یک بستر کاشت برای  هویج خود بسازید. زیرا از آنجاییکه هویج نیاز به شرایط  خاک سخت دارند، بستر کاشت آماده می تواندبرای انتقال گیاهان به سرتاسر منطقه ی کاشت جدید مفید باشد. از چوب درخت سدر برای ساخت بستر کاشت استفاده کنید، تا در هنگام خیس شدن و آبیاری، بستر کاشت هویج کپک نزند.
     
  3. آموزش کاشت هويج مرحله 5
     
    3
    pH خاک برای کاشت هویج را بررسی کنید. هویج برای رشد مناسب به خاک کمی اسیدی با pH بین 5.8 و 6.8 نیاز دارد. برای تست pH خاک  از دستگاه های تست pH خاک و دستورالعمل های موجوداستفاده کنید.
     
  4. آموزش کاشت هويج مرحله 6
     
    4
    کوددهی به خاک را با کود کشاورزی، کمپوست و یا هر نوع دیگر از کودهای ارگانیک، آغاز کنید.  حدود 4 اینچ یا 10 سانتیمتر، کمپوست آلی را با خاک مخلوط کنید. این کار به جوانه زنی بذرهای هویج در خاک و افزایش عملکرد کمک خواهد کرد.
     
 

بخش 3

آموزش کاشت هویج

  1. آموزش کاشت هويج مرحله 7
     
    1
    سه هفته قبل از تاریخ آخرین سرمای بهاره، شروع به کاشت بذرهای هویج کنید. بعد از کاشت اولیه بذرهای هویج، بتدریج بذر های بیشتری را یکبار در هفته و بمدت دو تا سه هفته، بکارید.
    • هویج علاقمند به آب و هوای سرد است. زمان کشت بذر هویج در مناطق سردسیر، پس از رفع سرمای بهاره در فصل بهار و در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان است.
    •  قبل از تصمیم گیری برای کاشت هویج، مطمئن شوید که خاک شما بخوبی شخم عمیق زده شده و نرم است.
    • همچنین آموزش کاشت هویج در گلدان را یاد بگیرید. فرایند کاشت هویج ها در گلدان تقریباً مشابه با کاشت هویج در زمین یا جعبه کاشت است. شما فقط باید مطمئن شوید که گلدان  به اندازه کافی عمیق است و اجازه ی گسترش ریشه ها را به گیاه می دهد.
     
  2. آموزش کاشت هويج مرحله 8
     
    2
    بذر هویج را بطور تصادفی و مستقیم در بستر کاشت بپاشید یا بصورت ردیفی بذرها را بکارید. در صورت استفاده از روش کاشت ردیفی، بذرهای هویج را با فاصله ی حدود 1-2 اینچ (2 الی5 سانتی متر) در عمق کم و بصورت سطحی ، و نه در عمق بیش از 1/2 اینچ (3 سانتی متر)، بکارید. فاصله ی ردیف های کاشت هویج نیز باید 8-10 اینچ (20-25 سانتی متر)  باشد.
     
  3. آموزش کاشت هويج مرحله 9
     
    3
    بذرهای هویج را با حدود نیم اینچ (1 سانتی متر) از خاک غنی پوشش دهید. شما می توانید برای پوشش بذور، از کمپوست، مخلوط خاک، و حتی مخلوطی از مقدار کمی شن و ماسه، به خصوص در مناطق گرمتر، استفاده کنید. شن و ماسه به رشد جوانه های هویج کمک می کند.
     
  4. آموزش کاشت هويج مرحله 10
     
    4
    جوانه های سبز شده ی هویج را بررسی کنید. بذرهای هویج حدود یک تا سه هفته پس از کاشت به بسته به درجه حرارت خاک، جوانه می زنند. هر چه خاک سردتر، جوانه زنی بذور هویج طولانی تر خواهد شد.
     
  5. آموزش کاشت هويج مرحله 11
     
    5
    آبیاری بوته های هویج پس از کاشت باید بسیار با دقت انجام شود. بذرهای هویج سبک و شکننده هستند و اگر شما  بیش از حد و یا شدید بذرها را آبیاری کنید، تمامی بذرهای هویج براحتی شسته می شوند و از دست می روند.
     
  6. 6
    خاک منطقه ی کاشت هویج را شخم بزنید. حدود یک هفته پس از کاشت بذرهای هویج، می توانید خاک را به آرامی شخم زده تا علف های هرز رشد نکنند. این کار باعث می شود هر نوع علف هرزی که ممکن است در خاک ریشه دار شده باشد از بین بروند. این کار را بسیار آرام و عمود بر ردیفهای کاشت هویج انجام دهید و مراقب باشید بذرهای هویج از بین نروند.
     
 

بخش 4

آموزش مراقبت از گیاه هویج

  1. آموزش کاشت هويج مرحله 12
     
    1
    خاک هویج همیشه باید مرطوب باشد. اگر شما در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، آبیاری گیاهان هویج باید روزانه انجام شود. فقط مطمئن شوید که در اثر آبیاری با فشار بسیار زیاد، بذرهای شکننده ی هویج را نشسته و یا به نهال های جوانه زده ی هویج آسیب نرسانده اید. بجای شلنگ قوی، بصورت آرام و فواره ای (gentle spouts) آبیاری کنید.
     
  2. آموزش کاشت هويج مرحله 13
     
    2
    مالچ را بر روی جوانه های سبز شده ی هویج، اعمال کنید. چند سانتی متر از برگ، پوست درختان و یا علف را بعنوان مالچ روی زمین در اطراف جوانه های هویج اضافه کنید تا رطوبت گیاه حفظ شود.
    • هر نوع علف هرزی که از طریق مالچ در سطح خاک گسترش پیدا کرده را با دست بیرون بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا به ریشه های هویج آسیبی وارد نشود.
    • مطمئن شوید که هر بخشی از هویج که از زمین شروع به رشد کرده را با مالچ پوشانده اید. اگر تاج یا قسمت بالایی هویج crown در معرض هوا قرار گیرد، تلخ خواهد شد.
     
  3. آموزش کاشت هويج مرحله 14
     
    3
    تنُک کردن هویج را از طریق حذف گیاهان اضافه انجام دهید. هنگامی که قسمت بالای هویج به بیش از دو اینچ یا 5 سانتیمتر می رسد، هویجهای یک اینچی یا 2 و نیم سانتیمتری را با بیرون کشیدن از زمین حذف کرده و  این هویج های کوچک را جدا کنید.
    • کاهش تاج هویج اجازه می دهد تا هویج فضای کافی برای رشد و گسترش ریشه های خود داشته باشد.
    • پس از گذشت دو هفته و بلند شدن قسمت بالایی هویج تا چندین سانتیمتر، مجدداً گیاهان 3 تا 4 اینچی (7-10 سانتیمتر) را کم پشت یا حذف کنید. این مرحله را حتماً انجام دهید، زیرا ازدیاد هویج ها در بستر کاشت باعث می شود که هویج بصورت مستقیم و صحیح رشد نکرده و بطور کامل گسترش پیدا نکند.
     
  4. آموزش کاشت هويج مرحله 15
     
    4
    برداشت هویج را آغاز کنید. هر چه هویج ها بزرگتر و طویل تر شوند، شیرین تر و آبدارتر می شوند. با این حال، شما می توانید  بمحض اینکه هویج ها به اندازه کافی  برای خوردن بزرگ شدند، آنها را چیده و  بخورید، که معمولاً  دو تا سه ماه پس از کاشت امکان برداشت هویج ها می باشد. همچنین شما زمانی می توانید بگویید که هویج آماده ی برداشت است که، تاج crown هویج کمی به سطح زمین چسبیده و عرض هویج حدود 3/4 اینچ (2 سانتیمتر) شده باشد.
    • هویج را از قسمت پایه سبز base of the greenery با دست بیرون بکشید فقط مواظب باشید به ریشه آسیب نرسانید. پایه سبز را گرفته و قبل از اینکه مستقیم هویج را بیرون بکشید کمی هویج را به اطراف تکان دهید .
    • قبل از اینکه بیرون کشیدن هویج ها برای نرم کردن خاک و آسان درآوردن هویج ها، بدون آسیب به ریشه ها، بهتر است منطقه ی کاشت هویج را آبیاری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+8 # مسعود
ممنون من هنوز نکاشتم اما توضیحات شما عالی بود
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان