به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت گشنیز

مراحل آموزش کاشت گشنیز

آموزش کاشت گشنیز شامل سه بخش می باشد:آموزش آماده سازی خاک برای کاشت و جوانه زنی بذرهای گشنیزآموزش کاشت و جوانه زنی بذرهای گشنیزآموزش مراقبت از جوانه های گشنیز

کاشت سبزی گشنیز از طریق بذر مشکل است و گشنیز به سختی رشد می کند اما با روش صحیح و ایجاد شرایط مناسب می توان باعث جوانه زنی بذرهای گشنیز و اقدام به کاشت این سبزی نمود. بذرهای گشنیز براحتی دچار کپک و سفیدک پودری / بیماری های قارچی می شوند و این بیماری ها هر گونه شانس جوانه زنی را غیر ممکن می سازند. در این مقاله آموزش کاشت سبزی گشنیز شرح داده شده است، همچنین توضیحات لازم در خصوص چگونگی سرعت بخشیدن به جوانه زنی بذرهای گشنیز در خانه، در گلدان، و در کنار سایر گیاهان، ارائه شده است.

بخش 1

آموزش آماده سازی خاک برای کاشت و جوانه زنی بذرهای گشنیز

  1. آموزش کاشت گشنیز مرحله 1
    1
    برای کاشت بذرهای گشنیز،  ظرف، گلدان و یا هر چیز دیگر را با خاک پر کنید.
  2. آموزش کاشت گشنیز مرحله 2
    2
    بذرهای گشنیز را برداشته و بذرهایی که ترک خورده یا خیلی کوچک هستند را کناره زده و انتخاب نکنید.
     
  3. آموزش کاشت گشنیز مرحله 3
    3
    بذرهای گشنیز را به آرامی روی خاک پخش کنید و سپس بذرها را با یک لایه خاک بپوشانید.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت و جوانه زنی بذرهای گشنیز

  1. آموزش کاشت گشنیز مرحله 4
    1

    خاک گلدان بذرهای گشنیز را مرطوب نگه دارید، انتظار می رود جوانه زنی بذرها ی گشنیز حدود 7 روز پس از کاشت بذرها انجام شود.
     
  2. آموزش کاشت گشنیز مرحله 5
    2
    پس از 7 روز یا کمتر، در زیر خاک، از بذرهای گشنیز باید یک جوانه سفید بیرون بیاید. شما می توانید با ملایمت خاک را با انگشتان خود کنار زده و جوانه زنی بذرهای گشنیز را مشاهده کنید.
     
  3. آموزش کاشت گشنیز مرحله 6
    3
    بعد از مرحله ی بالا و پس از 2 تا 3 روز دیگر، باید یک جوانه ی سبزی که سر از خاک بیرون آمده، ببینید. اگر شما جوانه زنی بذر گشنیز را از طریق کنار زدن خاک مشاهده کرده باشید، می بینید که جوانه ی سبز از درون بذر گشنیز بیرون آمده است.
     
 

بخش 3

آموزش مراقبت از جوانه های گشنیز

  1. آموزش کاشت گشنیز مرحله 7
    1
    خاک سبزی گشنیز همیشه باید مرطوب باشد، اما ابتدا اجازه دهید خاک کمی خشک شود سپس آبیاری  کنید. مرطوب ماندن سطح خاک، از جوانه های گشنیز در برابر بیماری ها و کپک محافظت می کند.
     
  2. آموزش کاشت گشنیز مرحله 8
    2
    باید جوانه های گشنیز در طول روز بمدت چند ساعت نور کامل دریافت کنند. توجه داشته باشید که جوانه های گشنیز نباید بیش از 4/5 ساعت، نور کامل دریافت کنند، زیرا پژمرده شده و می میرند.
     
  3. آموزش کاشت گشنیز مرحله 9
    3
    جوانه های گشنیز می توانند با هم و در کنار هم رشد کنند، اما تقریباً باید با فاصله ی 1/2 اینچ (1-1.5 سانتی متر) از هم قرار بگیرند.
     
  4. آموزش کاشت گشنیز مرحله 10
    4
    گشنیزهای خود را در برابر شته ها حفظ کنید. بسیاری از شته ها را بکشید.
    • معمولاً شته ها همیشه راهی برای حمله به سبزی گشنیز پیدا می کنند.
    • شته ها دلیل اصلی رشد آرام تر از حد معمول گشنیزها می باشند.
      توجه: اگر بر روی گیاه خود علائمی همچون زرد شدن و تاب خوردن برگ ها، کندی رشد و لکه های سیاه چسبناک مشاهده کردید،  گیاهتان دچار آفت شته شده است. شته ها از گیاهان تغذیه  و مانع رشد گیاه می شوند. شته ها ویروس ها را انتقال  می دهند بنابراین اقدامات لازم برای کنترل شته ها ضروری است.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+3 # فریبا القبه شعار
ممنون بسیار خوب بود .
ماندگاری بذر چه قدر است
من به مقدار تخم گشنیز از عطاری خریده بودم به عنوان ادویه، یه مقدار رو کاشتم الان جوانه زده
+2 # حمید
بسیار عالی بود.
فقط اینکه یک مشکلی پیش آمده.
با اینکه همه نکات را رعایت کردم ولی گیاهان رشد نکرده.لطفا کمکم کنید.
+2 # امیر پهلوان صادق
سلام، روی پاکت بذر، مشخصه با عنوان "قوه نامیه" یا درصد جوانه زنی وجود دارد، احتمال خیلی زیاد، قوه نامیه بذرها پایین بوده و یا تاریخ انقضای آنها گذشته است.
+3 # Guest
سلام..تو استان کرمانشاه شهر کنگاور بهترین زمان کاشت گشنیز چه ماهی است..
+1 # امیر پهلوان صادق
سلام
گشنیز معمولاً به صورت بهاره و پائیزه کشت می شود. در کشت بهاره زمان مناسب کاشت اوایل بهار (فروردین) و هنگامی که درجه حرارت خاک (تا عمق ۵ تا۶ سانتی متر) به ۷ تا ۸ درجه سانتی گراد برسد. عده ای معتقدند برای افزایش عملکرد میوه، پائیز (مهر – آبان) مناسبترین زمان برای کاشت گیاه می باشد. آنها همچنین اظهار می دارند چنانچه هدف از کشت استحصال پیکر رویشی گیاه باشد کشت بهاره مناسب تر است.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان