به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت تا برداشت گل ادریسی

مراحل آموزش کاشت تا برداشت گل ادریسی

آموزش کاشت تا برداشت گل ادریسی شامل سه بخش:آموزش کاشت گل ادریسیآموزش مراقبت از گل ادریسیآموزش برداشت (چیدن) و خشک کردن گل ادریسی

از اواسط تابستان تا اوایل پاییز، بدنبال بوته های زیبای گل ادریسی که در باغ های گل ، اطراف فنس ها و در حیاط ها در حال رشد هستند، نباشید. این گیاه چندساله بوته هایی با شاخه های زیاد و  گل های کوچک با رنگ های متنوع صورتی ، آبی ، بنفش ، سفید یا ترکیبی از رنگ ها را در اواخر پاییز، تولید می کند. در ادامه درباره ی نحوه کاشت ، مراقبت، برداشت و خشک کردن  گل ادریسی مطالب فراوانی خواهید آموخت تا در تمام طول سال از آنها لذت ببرید. 

بخش 1

آموزش کاشت گل ادریسی

  1. کاشت گل ادریسی مرحله 1
    1
    واریته یا رقم گل ادریسی موردنظرتان را انتخاب کنید. برای اینکه بدانید کدام واریته از گل ادریسی را بکارید، باید بفهمید کدام یک از واریته ها برای منطقه باغبانی شما بهتر است. صدها واریته از گل ادریسی وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر اولین بار است که این گلهای زیبا را کاشت می کنید ، ممکن است بخواهید از بین واریته های رایج که مقاوم اند و شکوفه های ماندگار تولید می کنند، یکی را انتخاب کنید.
    • واریته های گل ادریسی از جمله Mophead و lacecap hydrangeas ، یا hydrangeas "bigleaf" ، را در مناطق بسیار سرد نکارید، مگر اینکه بخواهید اقدامی برای محافظت از آنها در برابر سرما انجام دهید. به دنبال واریته ی  "Endless Summer" در گلخانه های محلی باشید - این یک نوع گل ادریسی توپی شکل است که بیش از یک بار در طول تابستان شکوفه می دهد. این نوع گل ادریسی باعث ایجاد توپ های بزرگی از شکوفه های صورتی یا آبی می شود که در طول فصل، رنگشان پر رنگ تر نیز می شود.
    • گل ادریسی برگ بلوطی ( oakleaf ) در مکانهایی با تابستانهای بسیار گرم و بدون رطوبت زیاد رشد می کند.  این نوع گل ادریسی شکوفه های سفید دارد.
    •  گل ادریسی آنابل (Annabelle) از گل ادریسی توپی و برگ بلوطی نسبت به سرما مقاوم تر است . این نوع گل ادریسی شکوفه های سفید دارد که در اواخر فصل به رنگ سبز روشن تبدیل می شود.
    • گل ادریسی شاهزاده (Peegee )  بیشتر از آنابل می تواند در شمال رشد کند البته آنها همچنین قادرند در مناطق جنوبی نیز رشد کنند. آنها شکوفه های سفید دارند.
     
  2. کاشت گل ادریسی مرحله 2
    2
    برای کاشت گل ادریسی در فصل بهار یا پاییز برنامه ریزی کنید. کاشت گل ادریسی در یکی از این فصول معتدل باعث می شود تا زمان کافی برای گل ادریسی جهت انطباق با شرایط خاک و ریشه گرفتن  قبل از افزایش دمای هوا ، فراهم شود. در اوایل بهار یا اوایل پاییز به دنبال گل ادریسی در گلخانه ها باشید.
     
  3. کاشت گل ادریسی مرحله 3
    3
    یک محل کاشت مناسب برای گل ادریسی پیدا کنید. گل ادریسی به راحتی در هر بستر کاشت یا گلدان های بزرگ قابل رشد است. هر روشی که انتخاب کنید ، به محلی نیاز دارید که در صبح آفتاب کامل به گیاهان بتابد و بعد از ظهر نیز سایه جزئی داشته باشد. گل ادریسی برگ درشت (bigleaf) در سایه جزیی رشد خواهد کرد ، بنابراین اگر حیاط سایه دار دارید این واریته را انتخاب کنید.
     
  4. کاشت گل ادریسی مرحله 4
    4
    خاک را با کمپوست غنی کنید. گل ادریسی به خاک غنی و با زهکش خوب، که مرطوب نیز نگه داشته شود احتیاج دارد. اگر در حال کار با خاک خشک و یا تهی هستید ، آن خاک را با مقداری کمپوست برای کاشت گل ادریسی آماده کنید. اگر خاک  تمایل به نگه داشتن آب دارد ، می توانید برای کمک به زهکشی آن ، پیت اضافه کنید.
     
  5. کاشت گل ادریسی مرحله 5
    5
    یک سوراخ عریض در خاک حفر کنید. گودالی که حفر می کنید باید به اندازه ی ریشه توپی گیاه گل ادریسی باشد و حداقل دو برابر عرض آن باشد. از یک بیل یا بیلچه برای حفر سوراخ بزرگ بمنظور جا دادن ریشه گیاه استفاده کنید. اگر شما بیش از یک گیاه گل ادریسی کاشتید ، آنها باید 5-7 فوت (1.5-2 متر) از یکدیگر فاصله داشته باشند ، زیرا این گیاهان می توانند بسیار بزرگ رشد کنند.
    • دستورالعمل هایی که همراه با واریته خاص گل ادریسی هست، بررسی کنید. زیرا بعضی از گل های ادریسی می توانند نزدیک به هم کاشته شوند ، در حالی که برخی دیگر از واریته های گل ادریسی حداقل باید با فاصله 10 متر (3 متر) از یکدیگر کاشته شوند.
     
  6. کاشت گل ادریسی مرحله 6
    6
    گیاه گل ادریسی را بکارید. مهم است که در زمان کاشت مطمئن شوید که ریشه های گل ادریسی سیراب شده اند ، بنابراین با استقرار ریشه توپی گل ادریسی  در سوراخی که حفر کرده اید ، کار را شروع کنید. سوراخ را با خاک پر کرده و سپس به آن آب دهید. خاک  اطراف پایه گل ادریسی را به آرامی فشار دهید.
    • کاشت بسیار عمیق گل ادریسی می تواند باعث از بین رفتن ریشه شود. و اگر به اندازه کافی عمیق کاشته نشود ، ممکن است گل ادریسی در اثر باران شدید و یا وزش باد شدید سقوط کرده و بر روی زمین بیفتد.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از گل ادریسی

  1. کاشت گل ادریسی مرحله 7
    1
    خاک را مرطوب نگه دارید. اگر خاک خیلی خشک شود ، گل ادریسی شروع به پژمردگی خواهد کرد ، بنابراین حتماً آنها را هر روز یا دو روز یکبار به خصوص در ماههای گرم تابستان آب دهید. به جای اینکه آب را مستقیماً روی گل ها بپاشید ،  در نزدیکی پایه گیاهان و بالای ریشه ها آبیاری کنید. این کار مانع از سوختن گل ها در اثر نور خورشید می شود.
     
  2. کاشت گل ادریسی مرحله 8
    2
     فقط در صورت لزوم گل ادریسی را هرس کنید. گل های ادریسی جدید به هرس نیاز ندارند. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است در فصل بهار بعدی شکوفه های جدیدی نداشته باشید. اگر گل های ادریسی قدیمی تری دارید که کاملاً بزرگ شده اند و نیاز به برش دارند ، حتماً در زمان مناسبی از سال و با توجه به واریته ی گل ادریسی که کاشته اید ، هرس را انجام دهید.
    • واریته ی برگ درشت گل ادریسی باید بعد از پژمرده شدن شکوفه ها در اواخر تابستان هرس شوند.
    • واریته ی شاهزاده ی گل ادریسی که به عنوان Panicle نیز شناخته می شود ، در اواخر زمستان یا اوایل بهار یا پاییز بهتر است هرس شود. این واریته بر روی شاخه های فصل جاری شکوفه می دهند، بنابراین به راحتی آن را هرس کنید. زمین را نکنید مگر اینکه بوته شما خیلی بزرگ باشد.
    • واریته ی آنابل گل ادریسی در تابستان بعد از شکوفه دهی در بهار می تواند به آرامی هرس شود ، یا در اواخر زمستان بر روی زمین می افتند.
    • واریته ی گل ادریسی برگ بلوطی و ساير گل ادریسی ها كه روي چوب های فصل فعلی شان شکوفه مي دهند، بايد هرس شوند در حالي كه اين گیاه هنوز در اواخر زمستان يا اوايل بهار ، قبل از ظهور شکوفه ها، خوابیده است.
     
  3. کاشت گل ادریسی مرحله 9
    3
    در طول زمستان از گل های ادریسی محافظت کنید. آنها را با مالچ ، کاه یا سوزن های کاج تا عمق حداقل 18 اینچ (45 سانتی متر) بپوشانید. اگر بوته های کوچک تری از گل ادریسی دارید ، می توانید کل گیاه را در زمستان بپوشانید. در اوایل بهار ، بعد از آخرین یخبندان ، پوشش را از روی گیاه بردارید. از سیم  یا بعضی از فنس های کوچک دیگر مانند قفس استفاده کنید تا کمک کنید مالچ در اطراف گیاه باقی بماند.
     
  4. کاشت گل ادریسی مرحله 10
    4
    رنگ گل های ادریسی را تغییر دهید. رنگ گل ادریسی به pH خاکی که در آن کاشته شده بستگی دارد. اگر گل ادریسی صورتی یا آبی رنگ دارید ، می توانید با تغییر pH خاک ، رنگ آنها را تغییر دهید. البته این کار ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد ، بنابراین صبور باشید!
    • قبل از تلاش برای تغییر رنگ گل ها، صبر کنید تا گیاه حداقل دو سال در باغ بماند.
    • برای تغییر رنگ گلهای ادریسی از صورتی به آبی ، pH خاک را با اضافه کردن گوگرد یا پیت ماس کاهش دهید. برای تغییر گلها از آبی به صورتی (که مشکل تر از تغییر از رنگ صورتی به آبی است) ، و بمنظور افزایش pH خاک، باید سنگ آهک به خاک اضافه کنید. شکوفه های سفید رنگ گل ادریسی تغییر رنگ نمی دهند.
    • به آرامی اصلاحات خاک را در چند اینچ (سانتی متر) خاک اطراف ریشه گیاه، مخلوط کنید.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت (چیدن) و خشک کردن گل ادریسی

  1. کاشت گل ادریسی مرحله 11
    1
    هنگامی که گلهای ادریسی بالغ شدند، آنها را برداشت کنید. صبر کنید تا گل های ادریسی پر رنگ شوند و گلها به جای پر آب و محکم بودن ، حالت کاغذی و نازک پیدا کنند. این کار باعث می شود گلها راحتتر خشک شوند. برای برش ساقه های گل ادریسی از یک قیچی یا ابزار هرس استفاده کنید.
     
  2. کاشت گل ادریسی مرحله 12
    2
    برای نگه داری از گل های ادریسی باید آنها را خشک کنید. گل ادریسی هنگام خشک شدن، زیبایی خود را حفظ می کند. رنگ آنها برای مدت طولانی روشن می ماند و همچنین گل ادریسی قبل از خُرد شدن و ریختن، برای سال ها شکل خود را حفظ می کند. برای خشک کردن گل ادریسی، یکی از روش های زیر را استفاده کنید:
    • گل های ادریسی را وارونه آویزان کنید. در یک اتاق خشک و تاریک ، ساقه ها را از بالای یک درگاه وصل یا پیچ کنید. بگذارید گل ها تا زمانی آویزان باشند که کاملا خشک شوند ، سپس آنها را برداشته و  در گلدان قرار دهید.
    • گل های ادریسی را در آب خشک کنید. ساقه ها را در گلدان پر شده با چند اینچ (سانتی متر) آب قرار دهید. بگذارید گل ها به آرامی خشک شوند تا آب تبخیر شود.
    • از سیلیکا ژل برای خشک کردن گل ادریسی استفاده کنید. شکوفه ها را در یک ظرف قرار داده و کاملاً با سیلیکا ژل بپوشانید. بعد از یک یا دو هفته ، گلها خشک می شوند ، و رنگ آنها کاملاً حفظ می شود.
      نکته: روش های مختلفی برای خشك كردن گل های ادریسی وجود دارد ، يكی از اين راهها استفاده از سيليكا ژل می باشد . سیلیکا ژل رطوبت گل ها را به سرعت جذب  و  رنگ و اندازه گل را بهتر حفظ می کند.سیلیکا ژل جامد است و ساختاری شبیه ماسه دریا دارد و چون دارای بافت غیر کریستالی  و ساختاری پرمنفذ است می تواند مولکولهای آب را در منافذ خود نگه دارد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان