به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش نگهداری از گیاهان هوازی

مراحل آموزش نگهداری از گیاهان هوازی

آموزش نگهداری از گیاهان هوازی شامل سه مرحله است:آموزش آبیاری و نوردهی گیاهان هوازیآموزش تغدیه گیاه و بهبود گردش هواآموزش به نمایش گذاشتن گیاهان هوازی

گیاهان هوازی به نام تیلاندسیا نیز شناخته می شوند. آنها بصورت هوازی و بدون نیاز به خاک و بستر به طور طبیعی در شکاف سنگها و درختان رشد می کنند. این گیاهان در مناطق خیلی سخت، در دمای 8 تا 11 درجه فارنهایت (13- تا 11- درجه سلسیوس) به خوبی رشد می کنند، بنابراین آنها می توانند در دمای 10 درجه فارنهایت (9.4- درجه سلسیوس ) به خوبی زنده بمانند. آنها نیاز به یک مکان روشن و آفتابی دارند، اما می توانند در خانه ای کوچک که پنجره آفتابی ندارد به خوبی رشد کنند. این گیاهان عجیب هستند، گیاهانی خانگی با رشد آسان ، ولی شما باید بدانید که چگونه به آنها آب وغذا دهید.

1

آموزش آبیاری و نور دهی گیاهان هوازی

  1. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  1
    1

    به کرکهای گیاهتان نگاه کنید. گیاهان هوازی دارای کرکهای نقره ای کوچک درسراسر برگهای خود هستند. اگر از نزدیک و در زیر نور به آنها نگاه کنید، کرکهای گیاه را می بینید. این کرکها رطوبت و مواد مغذی را برای گیاه جذب می کنند. 

  2. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  2
    2

    در بهار و تابستان و پاییز، گیاه هوازیتان را دو الی سه باردر هفته آبیاری کنید. با اسپری آب، تا زمانی که آب قطره قطره از گیاه بچکد گیاه را آبیاری کنید . برای جلوگیری از تنش هایی که از طریق آب سرد ایجاد می شود، از آبی هم دما با دمای اتاق استفاده کنید. استفاده از آب سرد باعث می شود برگهای گیاه شکننده و قهوه ای شوند.

    • گیاهان هوازی را در صبح غبارپاشی کنید تا در پایان روز خشک یا تقریبا خشک شوند.

    • گیاهان هوازی در زمستان و فصل خواب نیاز کمتری به آب دارند.

     
  3. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  3
    3

    به جای اینکه هر دو تا سه روز گیاهتان را آبیاری سبک کنید، یک بار در هفته گیاه خود را در آب غوطه ور سازید. شما می توانید به مدت 30 دقیقه، یک بار در هفته، با غوطه ور کردن کل گیاه در سینک و یا کاسه آب گیاه هوازیتان را آبیاری کنید. در این روش گیاه هوازی باید بعد از آبیاری به آرامی تکان داده شود تا آب اضافی از گیاه خارج شود.

     
  4. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  4
    4

    در صورتی که گیاهتان آب کافی دریافت نمی کند، به گیاه خود کمک کنید. اگر برگ گیاهان هوازی پیچ خورده یا جمع شده باشند،اغلب به اندازه کافی سیرآب نمی شوند و بیش از حد خشک خواهند شد. گیاه را در یک کاسه که دارای آبی هم دمای اتاق است غوطه ور کنید. صبح روز بعد آن را از آب بیرون بیاورید، به آرامی تکان دهید و آن را در جای خود قرار دهید.

    • برای جلوگیری از خشک شدن، آنرا غبارپاشی کنید و یا در آب غوطه ور سازید.

     
  5. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  5
    5

    در صورت امکان گیاه هوازی را در نزدیکی پنجره ای از شرق، غرب یا جنوب قرار دهید، اما به هیچ وجه در نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر یک پرده حریر بین گیاه و پنجره آویزان باشد، می توان آن را به طور مستقیم در مقابل پنجره قرار داد.

    • میزان نورمطلوب باعث می شود گیاه هوازی شما بسیار مقاوم شود و برگهای گیاه هوازی شما سبز یا سبزخاکستری شود. نور کم باعث می شود گیاه رشد کمی داشته باشد و برگ ها رنگ پریده شوند. نور بیش از حد برگ را به قهوه ای مایل به زرد تبدیل می کند و باعث می شود گیاه خشک و شکننده شود.

     
  6. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  6
    6

    برای مهیا کردن نور اضافی از یک لامپ فلورسنت استفاده کنید. اگر در خانه پنجره روشن و آفتابی وجود ندارد، استفاده از این روش بسیار مفید است. از یک لامپ فلورسنت مخصوص که برای گیاه طراحی شده استفاده کنید تا طیف نوری کامل را برای گیاهتان فراهم کند. نور را طوری تنظیم کنید که فاصله لامپ از گیاه هوازی بین 6 تا 8 اینچ (15.2 تا 20.3 سانتی متر) باشد. مدت زمان نوردهی بین 12 تا 18 ساعت می باشد. این مدت زمان بستگی به این دارد که گیاه چه مقدار نور طبیعی دریافت می کند.

    • نور باید صبح زود هنگام طلوع خورشید روشن و 12 تا 18 ساعت بعد خاموش شود.

     
 

2

تغذیه گیاه و بهبود گردش هوا

  1. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  7
    1

    به گیاهتان هر 4 هفته یکبار کود بدهید. کود مایع، محلول در آب به نسبت 5-5-10 خوب است.

    • رقیق کردن کود به نسبت یک به چهار توصیه می شود. کود را صبح به صورت غبارپاشی به گیاه بدهید.

     
  2. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  8
    2

       بدانید چه زمانی گیاهتان به کود بیشتری نیاز دارد. یک گیاه هوازی که کود کافی دریافت می کند، به خوبی رشد می کند و دارای رنگ سالم است، رنگی سبز یا سبز خاکستری ولی ممکن است این رنگ تغییر کند.

    • کود ناکافی باعث می شود گیاه به آهستگی رشد کند ، اما کود دهی بیش از حد باعث می شود برگ ها قهوه ای و شکننده شوند.

     
  3. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  9
    3

    از گردش هوای کافی در اطراف گیاه هوازی خود اطمینان حاصل کنید. گیاهان هوازی به گردش هوای کافی نیاز دارند. اگرچه برگهای گیاهان هوازی به رطوبت نیاز دارند، ولی اگر آنها سریعا خشک نشوند نوک برگها خشک می شود.

    آنها را بیش از حد نزدیک گیاهان دیگر، دیوارها و مبلمان قرار ندهید.

    • اگر گردش هوا در خانه وجود ندارد، می توانید از یک فن استفاده کنید. این فن باید از گیاه هوازی دور باشد.در روز یک یا دوبار و هر بار یک ساعت و یا بیشتر از آن استفاده کنید. مطمئن شوید باد فن به طور مستقیم به گیاه  نمی وزد. این کار سبب می شود که قبل از آنکه گیاه خشک شود رطوبت کافی را دریافت نماید.

     
  4. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  10
    4

    پوسیدگی ها را تشخیص دهید. اگر تاج گیاه یا ریشه ها پوسیدگی داشته باشند، قهوه ای یا خاکستری و لکه دار می شوند. اگر پوسیدگی تنها در ریشه است، ریشه های فاسد را جدا کنید. پوسیدگی در تاج گیاه معمولا باعث مرگ گیاه می شود. گیاهی دارای این پوسیدگی باید دورانداخته شود و با یک گیاه جدید تعویض گردد.

     
 

3

به نمایش گذاشتن گیاهان هوازی

  1. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  11
    1

    گیاه هوازی خود را به یک شیء متصل کنید. می توانید گیاهان هوازی تان را با استفاده از نخ ماهیگیری و یا نخهای نامرئی به یک قطعه چوب، چوب پنبه و یا یک صخره متصل کنید.

    • آنها حتی می توانند توسط چسب حرارتی و یا چسب های آکواریومی به یک چوب یا یک صخره متصل شوند.

     
  2. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  12
    2

    می توانید گیاه هوازی خود را درون یک حباب شیشه ای قرار دهید. یک حباب شیشه ای تزئینی که از سنگهای جالب پر شده است می تواند یک مکان مناسب برای گیاه هوازی تان باشد. نگران نباشید، گیاه هوازی خود را روی سنگی قرار دهید آن را به یک سنگ بچسبانید و در مرکز قرار دهید. با تزئینات دریایی مانند صدفها و ستاره های دریایی یک صحنه زیبا خلق کنید.

     
  3. آموزش نگهداری از گیاهان هوازی  13
    3
    صرف نظر از اینکه تصمیم بگیرید گیاه هوازی را در کجا و چگونه در معرض دید قرار دهید به هیچ وجه پایه آنرا با خاک و خزه پوشش ندهید. پوشاندن پایه گیاه باعث ایجاد رطوبت زیاد و سبب پوسیدگی آن می شود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# Guest
با درود ...هنگامیکه هفته پیش این گیاه را خریدم یک بچه کوچک در کنارش داشت ...دیروز بچه کنده شده بود و من هر دو رو در کاسه انداخم تا سیرآب شوند...سپس وقتی از آب در آوردم...بچه کوچکش را بالای خود گیاه گذاشتم...نمیدون م آیا رشد میکنه
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان