به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

ژئو تروپیسم چیست؟

ژئو تروپیسم

اگر گیاهی را همراه با ریشه از خاک بیرون آورده و به صورت افقی بر روی سطح زمین قرار دهیم، پس از مدتی متوجه خواهیم شد که از محل طوقه ی گیاه همراه با ریشه به طرف پایین زمین، داخل خاک متمایل شده و حالت زمین گرایی یا ژئوتروپیسم را ایجاد می کند ولی قسمت های انتهای ساقه به طرف بالا و سمت نور متمایل می گردد.

عامل فتوتروپیسم و ژئوتروپیسم، هورمون اُکسین می باشد.

دلیل اثر معکوس هورمون اُکسین در ساقه و طوقه به حساسیت بافت های این دو قسمت ربط دارد. در بافت های بالایی در هر بافتی که میزان هورمون اُکسین تجمع کرده باشد از رشد بیشتری برخوردار خواهد شد اما در قسمت طوقه و ریشه به دلیل حساس بودن این بافت ها به اُکسین به محض تجمع هورمون اُکسین در این بافت ها رشد بافت متوقف می گردد در نتیجه بافت روبروی آن رشد بیشتری نموده و باعث ایجاد خمیدگی ریشه و میل به رفتن به داخل زمین می کند.

در صورتی که در قسمت انتهای ساقه عکس آن رخ می دهد. یعنی بافتی که هورمون اکسین بیشتری دارد، رشد بیشتری نموده و در نهایت انتهای ساقه به طرف بالا یا نور میل پیدا می کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان