به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نقش پتاسیم در گیاه

نقش پتاسیم (K) در گیاه

فرم قابل جذب پتاسیم به صورت کاتیون است. +K


نقش پتاسیم در گیاه

  1. پتاسیم باعث سوخت و ساز ازت شده و باعث تشکیل پروتئین در گیاه می گردد و باعث افزایش فتوسنتز و عملکرد گیاه می شود.
  2. باعث تنظیم کار روزنه های برگ می شود. (در زمانی که نیاز به از دست دادن آب به صورت بخار یا قطره داشته باشد، روزنه برگ باید باز شود و در شرایط دیگر باید بسته باشد)
    باد، نور و پتاسیم در باز و بسته شدن روزنه های برگ تأثیرگذارند.
  3. پتاسیم باعث سوخت و ساز مواد هیدروکربنه می شود.
  4. پتاسیم باعث بهبود انبارداری میوه ها می شود. پتاسیم باعث ایجاد دیواره ی سلولی محکم و زخیم در میوه ها می گردد و همین مسئله باعث می شود که طول عمر انبارداری میوه ها و کیفیت آنها افزایش یابد.
  5. پتاسیم باعث کاهش بیماری های قارچی در گیاهان می شود. زیرا پتاسیم باعث غلیظ تر شدن شیره ی سلولی گیاه شده، در نتیجه تعرق گیاه کم می گردد و رطوبت کمتری در سطح برگ بوجود می آید در نتیجه شرایط محیطی نامساعدی برای بیماری های قارچی ایجاد می گردد و از فعالیت قارچ ها کم می شود.
  6. پتاسیم، افزایش مقاومت گیاه به سرمازدگی را افزایش می دهد. و باعث افزایش غلظت شیره ی سلولی می شود و باعث پایین آمدن نقطه ی انجماد و مقاومت گیاه به سرما می گردد.
  7. پتاسیم عنصری است که در قابل جذب نمودن سایر املاح و خوش‎طعمی و خوش‎رنگی میوه‎ها موثر است و برای تولید میوه با كیفیت بالا، بسیار ضروری است.
  8. پتاسيم در گیاه جزو عناصر متحرك است و در غلظت هاي بالا مورد نياز می‎باشد. فراوانی نیتروژن، فسفر و یا كلسیم می‎تواند كمبود پتاسیم را به همراه داشته باشد.

علائم کمبود پتاسیم

  1. در کمبود پتاسیم، نوک برگ ها و حاشیه آنها در برگ های پایینی دچار سوختگی می گردد که به آن اصطلاحاً نوک سوختگی یا لب سوختگی گفته می شود.
  2. پتاسیم در ایجاد مقاومت به خشکی گیاه نقش دارد و زمانی که کمبود پتاسیم در گیاه بوجود آید تشنگی گیاه سریع تر خودش را نشان می دهد و گیاه سریعاً پژمرده شده و شادابی خود را از دست می دهد.
  3. علائم کمبود پتاسیم در میوه خیار باعث کوتاه، چاق و نوك كشيده ‎شدن آن یا اصطلاحا دوکی شدن میوه می‎شود.
  4. گیاهانی که با کمبود پتاسیم مواجه می‌شوند کم‌ رشد بوده و معمولا نسبت به بیماری‌ها حساس‌تر هستند.

علائم کمبود عناصر در گیاه

علائم کمبود پتاسیم

علائم کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم در میوه خیار


کودهای رایج پتاسیم دار

از مهمترین کودهای پتاسیم دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. متافسفات پتاسیم
  2. سولفات پتاسیم
  3. کلرید پتاسیم
    -
    مقدار پتاسیم موجود در کلرید پتاسیم 60 درصد است
    - مصرف این کود در خاکهای شور و یا آبهای آبیاری که میزان کلر آنها از 100 میلی لیتر در لیتر بالاتر باشد و بعضی از درختان میوه ی حساس به کلر نظیر مرکبات توصیه نمی گردد.
  4. نیترات پتاسیم
  5. سولفات پتاسیم منیزیم
    -
    این کود به صورت معدنی است.
    - به دو صورت گرانوله و دانه ریز قابل تولید میباشد.
    - مصرف این کود عمدتاً برای با غهای مرکبات و انگور به میزان 200 الی 500 کیلوگرم در هکتار و به صورت سرک و یا قبل از کاشت قابل توصیه است.
    - مصرف کودهای محتوی پتاسیم در باغهای میوه ترجیحاً به صورت چالکود پیشنهاد می شود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان