به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

کودهای بیولوژیک

2- کودهای بیولوژیک یا زیستی

کود بیولوژیک که نسل جدیدی از کود های موجود می باشد در حقیقت میکرو ارگانیسم های مفیدی هستند که در تغذیه گیاهان نقش همزیستی داشته و به تثیبت و جذب بهتر عناصر کمک می کنند.

کودهای زیستی (کود بیولوژیک) به مواد حاصل‌خیزکننده‌ای گفته می‌شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم‌های سودمند خاکزی هستند. کودهای زیستی، میکروارگانیسم‌هایی هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرآیند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامین ها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه خاک برساند. مصرف کودهای زیستی کم هزینه تر هستند و آلودگی به وجود نمی‌آورد.


تثبیت ازت

عده ای از میکرو ارگانیسم های خاک، ازت هوا را گرفته و در خود ذخیره می کنند و مقداری از آن را استفاده کرده و مقداری را به صورت قابل جذب برای گیاه در می آورند.

دو دسته میکرو ارگانیسم برای تثبیت ازت وجود دارد:

  • میکرو ارگانیسم های آزاد یا غیر همزیست با گیاه
    شامل باکتریها، جلبک های سبز - آبی و قارچ ها می باشد. یکی از باکتری هایی که در طبیعت وجود دارد و می تواند تثبیت ازت را انجام دهد، ازتوباکتر می باشد.
  • میکرو ارگانیسم های همزیست با ریشه گیاه
    این میکرو ارگانیسم ها در ریشه گیاهان قادر به زندگی و رشد و تکثیر می باشند. مهمترین این گیاهان، خانواده لیگومینه می باشد. مثل: عدس، نخود، شبدر و یونجه
    میکرو ارگانیسمی که بر روی ریشه این گیاهان زندگی می کند از جنس باکتری ریزوبیوم می باشد. ریزوبیوم وارد ریشه گیاه شده، تکثیر می یابد، غده هایی را بر روی ریشه گیاه ایجاد می کند، این غده ها ازت هوا را گرفته به مصرف باکتری و گیاه می رساند.

عوامل کاهش جمعیت میکروارگانیسم

عواملی که باعث کاهش جمعیت میکروارگانیسم های مورد نظر در خاکهای یک منطقه می شوند عبارتند از:

  1. تنش های محیطی بلند مدت ( خشکی – حرارت زیاد و یخبندان – غرقاب … )
  2. استفاده بی رویه از سموم شیمیایی
  3. عدم حضور گیاه میزبان مناسب به مدت طولانی

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان