به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش اسیدی کردن خاک

مراحل آموزش اسیدی کردن خاک

آموزش اسیدی کردن خاک شامل سه مرحله می باشد:تست PH خاک و آبآموزش اسیدی کردن خاکآموزش نطارت بر PH دقیق برای گیاهان

برخی از گیاهان مانند کاملیا، ترمس، نیلوفرهای باغی و پامچال، اسیددوست هستند. لذا اگر خاک باغ به اندازه کافی اسیدی نیست و یا به شدت با آهک درمان شده است، در اینجا روش هایی برای افزایش  اسیدیته خاک بصورت آهسته وجود دارد تا گیاهان اسید دوست بتواند رشد خوبی داشته باشند.

 

بخش 1

تست PH خاک و آب

  1. Image titled Acidify Soil Step 1
    1
    خاک را بطور حرفه ای برای دستیابی به بهترین و دقیق ترین نتایج تست کنید. اگر در مورد رشد گیاهان جدی هستید یا خاک را به هر دلیلی اسیدی تر کرده اید، باید بدانید که نمونه گیری حرفه ای، دقیق تر از آزمایش های خانگی DIY است. ممکن است اختلاف زیادی بین این دو روش به نظر نرسد، اما تفاوت بین pH خاک 5.5 و 6.5 بسیار زیاد است!
     
  2. Image titled Acidify Soil Step 2
    2
    آزمایش تست pH خاک خانگی DIY را امتحان کنید. اگر شما به فکر آزمایش حرفه ای خاک نیستید، می توانید به راحتی pH خاک را در خانه آزمایش کنید، اما بدانید که این کار به اندازه خواندن حرفه ای، دقیق نخواهد بود. راه های مختلفی برای خواندن pH خاک در خانه وجود دارد:
    • برای آزمایش pH، از نوارهای کاغذی استفاده کنید. این روش فقط به شما می گوید که pH خاک بطور عمده اسیدی یا قلیایی است، و این یک کار سرگرم کننده است که می توانید برای بسیاری از گلها، سبزیجات و گیاهان مختلف استفاده کنید.
    • از سرکه و جوش شیرین برای آزمایش pH خاک استفاده کنید. یکی دیگر از روش های ابتدایی آزمایش اسیدی بودن خاک در مقابل قلیایی، تهیه یک فنجان خاک و تقسیم آن بین دو ظرف است. اضافه کردن سرکه به یک ظرف و جوش شیرین و آب به ظرف دیگری، انتشار گاز از آنها را مشاهده کنید. اگر از سرکه گاز منتشر شد، PH بازی یا قلیایی است؛ اگراز جوش شیرین گاز بیرون آمد، PH اسیدی است.
    •  یک کیت تست خانگی بخرید. یک کیت تست خانگی باید بتواند به شما مقدار PH خاک را نشان دهد. این عدد خیلی دقیق تر اسیدی و بازی بودن خاک را نسبت به سایر روش های خانگی نشان می دهد.
     
  3. Image titled Acidify Soil Step 3
    3
    حتما pH آب  را نیز آزمایش کنید. pH آبهای زیرزمینی که می توان برای آبیاری گیاهان  استفاده کنید، از حدود 6.5 تا 8.5 است، که معمولاً بیشتر به سمت قلیایی بودن است، بنابراین لوله های آب پوسیده نمی شود. اگر آبی که برای آبیاری گیاهان استفاده می کنید از ابتدا قلیایی است، و خاک شما هم همینطور است، به کمی "oomph" اضافی برای تولید اثر اسیدی مورد نظرتان برای گیاهان، نیاز دارید.
    • یک راه برای کنار آمدن با این مشکل بالقوه، استفاده از آب خالص و فیلتر شده است. آب خالص دارای pH برابر 7 است، که تقریباً آب را کاملاً خنثی می کند. استفاده از آب خالص، و فیلتر شده موثر است، اما خیلی گران است.
     
  4. Image titled Acidify Soil Step 4
    4
    نحوه ی خواندن pH را از هر روش تستی که استفاده می کنید بدانید. pH مقیاس اندازه گیری بازی یا اسیدی بودن یک  ماده است. این معیار در مقیاس 0 تا 14 وجود دارد، 0 بسیار اسیدی است (اسید باتری) و 14 بسیار قلیایی (تمیزکننده ی مایع). 7 در مقیاس pH "خنثی" محسوب می شود. 
    • به عنوان مثال، اگر خاک در مقیاس pH 8.5 است، به این معنی است که کمی قلیایی است. شما نیاز به اضافه کردن کمی از مواد اسیدی برای ایجاد خاک کمترقلیایی دارید. اگر خاک در مقیاس pH 6.5 است، به این معنی است که کمی اسیدی است. اگر می خواهید خاک را بیشتر اسیدی کنید، شما نیاز به اضافه کردن مواد اسیدی اضافی دارید.
    • اگر میخواهید به اصول اولیه PH  دست پیدا کنید، باید در نظر بگیرید که pH یک مقیاس لگاریتمی است، به این معنی که هر عدد نشان دهنده ی  یک تغییر 10 برابری است. بنابراین pH 8  یعنی ده برابر بیشتر از pH 7 قلیایی تر است، و  pH 8.5 ، 15 برابر قلیایی تر است و غیره.
     
 

بخش 2

آموزش اسیدی کردن خاک

  1. Image titled Acidify Soil Step 5
    1
    نوع خاک را شناسایی کنید. نوع خاک با تعیین pH خاک دو چیز متفاوت است، و این یک حرکت واقعا مهم است. نوع خاک به شما می گوید از کدام روش اسیدی کردن  باید استفاده شود.
    • خاکی که در حال حاضر خوب زهکشی شده و نسبتا نرم است، اسیدی شدن آن، بسیار ساده تر خواهد بود. این نوع خاک ممکن است از مقادیر زیادی ترکیبات ارگانیک استفاده کند تا خاک را از طریق تجزیه، اسیدی  کند.
    • خاکی که با خاک رس انبوه شده و بطور جدی فشرده شده، اسیدی شدن را سخت تر می کند. افزودن مواد آلی و ارگانیک به این نوع خاک، آن را قلیایی تر، و نه کمتر خواهد کرد.
     
  2. Image titled Acidify Soil Step 6
    2
    مواد آلی و ارگانیک را به خاکهای بخوبی زهکش شده و نرم اضافه کنید. به منظور اسیدی کردن این نوع خاک ها، مواد آلی بهترین گزینه هستند. مواد ارگانیک خاک را از طریق تجزیه کردن، اسیدی می کنند، اما مقدار زیادی از آنهابه پایین آوردن pH نیاز دارند. در اینجا به کاربرد برخی از مواد ارگانیک مناسب، باید توجه کنید:
    • پیت ماس خزه
    • برگ بلوط کمپوست شده
    • کمپوست و کود
     
  3. Image titled Acidify Soil Step 7
    3
    عنصر سولفور را به خاکی که به شدت فشرده شده یا دارای مقدار زیادی رس است، اضافه کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد، اضافه کردن مواد آلی به خاک بسیار متراکم می تواند مشکلات را بدتر کند، زیرا در خاک رطوبت بیشتری حفظ می شود، و آن را قلیایی تر می کند. به همین علت،  افزودن گوگرد و یا سولفات آهن به عنوان روش بسیار مهم برای اسیدی کردن خاک با اجزای خاک رس بسیار سنگین است.
    • گوگرد عنصری است که خاک را اسیدی می کند مانند باکتری که  عنصر گوگرد را به اسید سولفوریک تبدیل می کند. حدود 2 پوند (تقریباً 900 گرم) گوگرد عنصری به ازای هر 100 فوت مربع برای کاهش pH خاک که بین 7 تا pH 4.5 است، نیاز است.
    • از آنجایی که گوگرد عنصری است که آهسته واکنش نشان می دهد، بهتر است آن را از سال قبل از کاشت به زمین اضافه کنید تا بهترین نتایج را بدست آورید.
    • گوگرد  را در خاک و در  عمق 6 اینچ (15.2 سانتی متر) بریزید.
     
  4. Image titled Acidify Soil Step 8
    4
    سولفات آهن را به خاکی که به شدت فشرده شده و یا دارای مقدار زیادی رس است اضافه کنید. سولفات آهن بر واکنش شیمیایی برای ایجاد اسیدیته متکی است. بنابراین سولفات آهن به شرایط دمایی نسبت به گوگرد کمتر وابسته است، زیرا گوگرد به باکتری برای تولید واکنش زیستی وابسته است.
    • سولفات آهن می تواند تا بیش از 10 پوند (4 کیلوگرم) برای هر 100 فوت مربع خاک استفاده شود تا PH خاک را به یک واحد کاهش دهد.
    • اگر بیش از 10 پوند (4 کیلوگرم) سولفات آهن به هر 100 فوت مربع خاک اضافه کنید، باید آن را به دو برنامه تقسیم کنید تا یک تا دو ماه بین دو زمان استفاده، فاصله داشته باشید. این امر به خاک  برای جذب سولفات آهن پس از استفاده زمان می دهد.
    • سولفات آهن بسیار سریعتر از سولفور عمل می کند. آنها بطور قابل توجهی می توانند pH را تا سه - چهار هفته کاهش دهند، (در مقایسه با چند ماه). و این امر کمک می کند در همان فصلی که تصمیم به کاشت دارید از سولفات آهن استفاده کنید.
    • هنگام استفاده از سولفات آهن مراقب باشید. زیرا باعث ایجاد لکه های زنگ زده در لباس، پیاده رو و پاسیو می شوند. بهتر است  لباسهایی برای زمان استفاده از سولفاتهای آهن داشته باشید، و به طور جداگانه آنها را شستشو دهید تا از هر نوع آلودگی  جلوگیری کنید.
     
  5. Image titled Acidify Soil Step 9
    5
    از کود حاوی آمونیاک استفاده کنید. در بسیاری از موارد، همه ی آنچه که برای اسیدی کردن خاک باید انجام دهید، استفاده از کود آمونیاک است. بسیاری از کودها که برای گیاهان اسید دوست استفاده می شوند شامل سولفات آمونیاک یا اوره پوشش داده شده با گوگرد هستند.
    • نیترات کلسیم و نیترات پتاسیم نباید به عنوان کود استفاده شوند، حتی اگر آنها حاوی آمونیاک باشند. این کودها در واقع pH خاک را افزایش می دهد.
     
 

بخش 3

آموزش نطارت بر PH دقیق برای گیاهان

  1. Image titled Acidify Soil Step 10
    1
    اگر کاشت گل و گیاهان در حال حاضر اتفاق می افتد، از گوگرد عنصری استفاده کنید. از آنجا که گوگرد آهسته عمل می کند، آن را بسختی و با دوز اشتباه توصیه می کنند. گوگرد را تا حد امکان در خاک مرطوب بریزید بدون اینکه هرگونه سیستم ریشه را مختل کنید. همچنان ماه ها به نظارت pH خاک ادامه دهید.
     
  2. Image titled Acidify Soil Step 11
    2
    در برابر تمایل به افزودن سرکه به خاک مقاومت کنید. سرکه PH خاک را فوراً پایین می آورد، اما در این مورد، چیز خوبی نیست. این تغییر خیلی دیرتر اتفاق می افتد، و خیلی سریع از بین می رود، و موجودات مفید خاک را نیز از بین می برد. از  استفاده از سرکه ممانعت کنید مگر اینکه با احتمال مرگ گیاهانتان کنار بیایید.
     
  3. Image titled Acidify Soil Step 12
    3
    در طول سال، از کنجاله پنبه دانه برای اسیدی کردن کود استفاده کنید.  شما قبلا خاک  را با سولفات آهن درمان کرده اید، و برای مثال شما فقط بلوبری کاشته اید، با استفاده از مقادیر زیادی از کودهای اسیدی طبیعی مانند کنجاله پنبه دانه، pH پایین خاک را حفظ کنید. کنجاله پنبه دانه، یک محصول جانبی از کارخانه ی پنبه است، و مخصوصاً برای گیاهان اسید دوست مانند آزالیا، کاملیا و گل صدتومنی بسیار عالی است.
     
  4. Image titled Acidify Soil Step 13
    4
    هر سال حداقل pH را بررسی کنید. pH خاک  را در نزدیکی پایه گیاهان بررسی کنید و کود را از قبیل سولفات آلومینیوم (به خصوص برای گل ادریسی) بدون آسیب رساندن به سیستم ریشه اضافه کنید. برای بهترین نتایج، از کیت تست PH تجاری استفاده کنید یا یک نمونه از خاک را برای آزمایش حرفه ای ارسال کنید.
    • گیاهان زینتی و سبزیجات عمدتا محیطی کمی اسیدی , بین 6.5 تا 6.8 را ترجیح می دهند. 
    • گل ادریسی، آزالیا، گل صدتومانی  و بلوبری یک محیط اسیدی بیشتری را بین 5 تا 5/5 ترجیح می دهند.
     
  5. Image titled Acidify Soil Step 14
    5
    در صورت لزوم، pH خاک را با آهک افزایش دهید. در بعضی موارد، ممکن است تلاش تان برای اسیدی کردن خاک به خوبی انجام می شود اما اگر خاکی که برای گیاه یا سبزی مورد نظر شما بیش از حد اسیدی شد، آن را کنار بگذارید. و در این موارد، خاک  را با اضافه کردن آهک، قلیایی کنید. آهک در سه نوع قلیایی - سنگ آهک، آهک زنده / مرده یا سوخته یا آهک هیدراته - تولید می شود و  بستگی به نوع خاک، و همچنین نوع آهک مورد استفاده، دارد. برای دسترسی به اطلاعات بسته بندی آهک را بررسی کنید یا برای اطلاعات بیشتر با متخصص باغبانی صحبت کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان