به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ساخت آکواریوم گیاهی

مراحل ساخت آکواریوم گیاهی

آموزش ساخت آکواریوم گیاهی شامل چهار مرحله می باشد:آموزش ساخت آکواریوم گیاهیآموزش نگهداری از آکواریوم گیاهیآموزش ساخت اکوسیستم تراریومآموزش نگهداری از اکوسیستم تراریوم

ساخت یک آکواریوم گیاهی، فعالیتی سرگرم کننده است. شما می توانید آکواریوم گیاهی خود را در یک تنگ ماهی درست کنید و یا می توانید یک آکواریوم با هر نوع گیاهی که انتخاب کرده اید، بسازید. این کار فرایند بسیار ساده ای است، اما برابری بین موجودات زنده می تواند کاری پیچیده باشد. با آزمون و خطا، اطلاع از میزان ماندگاری موجودات و گیاهان، می توانید اکوسیستم (آبی یا تراریوم) خود را حفظ کرده و پایدار نگه دارید.

مرحله1

آموزش ساخت آکواریوم گیاهی

  1. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 1
    1
    سایز مناسب ظرف موردنظرتان را برای ساخت آکواریوم گیاه انتخاب کنید. اگر در ساخت آکواریوم گیاه، تازه کار هستید بهتر است کار خود را با یک ظرف کوچک شروع کنید. هر چند که کار با ظروف کوچکتر سخت تر است. ظروف بزرگتر برای آکواریوم گیاه، این امکان را به شما می دهد که چندین گونه ی مختلف از گیاهان را در آن رشد دهید. تمام ظرفها باید کاملاً تمیز بوده و بتوانند نور را دریافت کرده و از خود عبور دهند.
    • یک ظرف شیشه ای کوچک برای راه اندازی سریع آکواریوم گیاه مناسب می باشد که فضای زیادی را نیز نمی گیرد. هر چند که ظرفهای کوچکتر نگهداریشان سختتر می باشد، اما برای مبتدیان کنترل شان راحت تر می باشند.
    • آکواریوم های متوسط 10 تا 30 گالنی (38-114 لیتر) فضای بیشتری برای رشد گیاهان و جانوران زنده دارند، اما گران تر نیز هستند و البته هنوز هم از لحاظ اندازه برای رشد گیاهان و جانوران محدود هستند.
    • آکواریوم های بزرگ 60-200 گالنی (230-760 لیتر) فضای زیادی برای رشد گیاهان متنوع دارند و به احتمال زیاد موفق تر خواهند بود؛ بهر حال، آنها نیز بسیار گران و ساختشان نیز سخت تر می باشد.
  2. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 2
    2
    نور مورد نیاز آکواریوم گیاه تان را تأمین کنید. نور فلورسنت برای رشد گیاهان در اکوسیستم شما مهم است. توصیه می شود از یک لامپ  2 تا 5 وات برای هر آکواریوم (3.8 لیتر) استفاده شود.
    • نور لامپ های مهتابی به رشد گیاهان کمک نمی کند.
  3. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 3
    3
    بستر کاشت را برای اکوسیستم تان درست کنید. بستر کاشت برای آکواریوم، خاک مخصوص آکواریوم است که اجازه می دهد تا گیاهان در جای خود محکم مانده و رشد کنند. قبل از انجام هر کاری،  بمنظور پرورش محیط زیست مناسب برای رشد گیاهان و بازیابی مجدد مواد مغذی برای گیاهان و جانوران، باید بستر کاشت را به درستی ایجاد کرد.
    • اگر از یک ظرف کوچک استفاده می کنید، با یک اینچ (2.5 سانتیمتر)  شن کار خود را شروع کنید و سپس حدود 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر) شن نخودی (pea gravel) را به آن اضافه کنید.
    • برای آکواریوم های متوسط تا بزرگ، با 2 اینچ (5.1 سانتی متر) شن و حدود 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) از شن نخودی بر روی آن، کار را شروع کنید.
    • شن و ماسه و شن نخودی را از یک حوضچه ی ماهی نزدیک به منزل خریداری کنید.
  4. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 4
    4
    ظرف موردنظر برای تهیه ی اکوسیستم تان را با آب پر کنید. آب عامل مهمی در اکوسیستم است زیرا اولین منبع غذایی برای ماهی و دیگر موجودات زنده مثل جلبک ها و میکروارگانیسم ها را تشکیل می دهد.
    •   اگر از آب شیر استفاده می کنید، در ابتدا ماهی را بمنظور اینکه به آن شُک وارد نشود، کمی با آب تماس دهید. می توانید ماهی را با آبی که قبلاً در آن قرار داشته است در یک پلاستیک تمیز قرار داده و با پلاستیک بمدت 5 تا 10 دقیقه در آکواریوم قرار دهید. 
    • مقداری آب از مخزنی که قبلاً داشته اید به این اکوسیستم جدید اضافه کنید تا به رشد گیاهان و جانوران کمک  کند، زیرا آب قبلی دارای مواد مغذی ضروری است.
  5. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 5
    5
     انواع مختلفی از گیاهان را برای آکواریوم تان خریداری کنید. هنگام انتخاب گیاهان باید موارد زیر را در نظر بگیرید: چگونه آنها می توانند سریع رشد کنند (چقدر باید آنها را تمیز کنید)، اندازه گیاهان، آیا آنها برای ماهی و حلزون ها خوراکی اند، و در کجای آکواریوم (از پایین، از سطح، از شاخه ها) رشد خواهند کرد. بطور کلی برای پرورش یک محیط متنوع، داشتن گیاهان زیر برای آکواریوم ضروری است:
    • گیاهان با رشد کم:
      چمن علف مویی (hair grass,)، چمن (corkscrew grass)، یا چمن سبز روتالا ( green rotala)
    • گیاهان با رشد سطحی:
      عدس آبی (duckweed)، گیاه نیلوفر (lotus)
    • گیاهان با رشد شاخه ای:
      گیاه علف بلوری (crystalwort)، خزه ی جاوا، خزه ی کریسمس، خزه ی فونیکس یا پنجه ای.
    •  قبل از اضافه کردن ماهی یا حلزون ها به اکوسیستم اطمینان حاصل کنید که گیاهان به درستی در سر جای خود قرار گرفته اند و اجازه دهید تا رشد کرده و ریشه دار شوند.
  6. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 6
    6
    در این مرحله موجوداتی مثل حلزون را در اکوسیستم تان بگذارید. گام بعدی در زنجیره غذایی اکوسیستم شما این است که موجودات ریزی مانند حلزون های کوچک حوضچه ای، دافنیا و micro-planarians را به آب اضافه کنید. این موجودات بعنوان غذا برای تمام ماهیانی که گیاهان یا جلبک ها را نمی خورند، کاربرد دارند. آکواریوم های قدیمی راه خوبی برای جمع آوری بذر گیاهان برای مخزن شما هستند. که می توان از فروشگاه ماهیان آکواریومی خریداری کرد.
    • بیشتر موجودات یا میکروارگانیسم ها را نمی توان با چشم غیر مسلح دید، اما باید حداقل 2 هفته صبر کنید تا قبل از اضافه کردن ماهی ها، بطور کامل تولید شوند.
  7. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 7
    7
    ماهی یا میگو به اکوسیستم اضافه کنید. هنگامی که گیاهان و میکروارگانیسم ها تولید شدند، می توانید ماهیان بزرگتری را به مخزن وارد کنید. می توانید با ماهی های کوچکتر مانند گوپی (guppy)، یا میگو گیلاسی نیز کار را شروع کنید و فقط هر دفعه یک یا دو عدد از آنها را اضافه کنید. این ماهی ها نیز به سرعت تکثیر می شوند و به عنوان یک رژیم غذایی بسیار خوب برای ماهی های بزرگ عمل می کنند.
    • اگر شما یک آکواریوم بزرگ دارید، می توانید ماهی های بیشتر و مختلفی را به آن اضافه کنید. ایجاد تعادل بین ماهی ها نیاز به مهارت بالایی دارد و وقت زیادی نیز می گیرد. اطمینان حاصل کنید که قبل از اضافه کردن گونه های بیشتر به تراریوم، در ابتدا زمانی را برای سازگاری آنها با محیط مدنظر قرار دهید.

مرحله 2

آموزش نگهداری از آکواریوم گیاهی

  1. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 8
    1
    آب آکواریوم گیاهی را عوض کنید. آکواریوم ها نیاز کمی به مراقبت دارند فقط کافیست بدانید موجودات شما زنده و خوب هستند. هر 2 هفته، 10 تا 15 درصد آب در مخزن باید با آب تازه جایگزین شود. اگر از آب شیر استفاده می کنید، اجازه دهید آب به مدت 24 ساعت در سطل بماند تا کلر آن از بین برود.
    • اگر آب حاوی فلزات سنگین است باید منبع آب محلی را مشخص کرده و آن را بررسی کنید.
    • اگر درباره ی کیفیت آب شیر خود نگران هستید، از آب تصفیه شده استفاده کنید.
  2. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 9
    2
    رشد جلبک و خزه ها را در اکوسیستم کنترل کنید. سیفون یک ابزار مفید برای کمک به کنترل جلبک در آکواریوم شما است. هنگام جایگزین کردن آب آکواریوم، در همان زمان سیفون را در شن فرو کرده تا جلبک های رشدیافته یا هر غذای مانده ایی را جمع آوری کرده و از بین ببرد.
    • دیوارهای آکواریوم را با دستمال نخی یا یک دستمال مغناطیسی مخصوص مخزن آکواریوم تمیز کنید تا جلبک ها انباشته شده از روی شیشه  پاک شود.
    • گیاهان، حلزون ها یا دافنیا (daphnia) را بمنظور  کنترل رشد، به تراریوم اضافه کنید.
    • در مغازه های فروش ماهی و آکواریوم براحتی می توانید انواع سیفون را پیدا کنید.
    • برای سیفون کردن آکواریوم ابتدا باید مقدار آب مورد نیاز را 24 تا 48 ساعت قبل از سیفون در ظرفی جداگانه آماده کنید تا عملیات کلرزدایی آب انجام شود.
    • با تکان دادن سیفون به سمت بالا و پایین و لابه لای شن ها می توانید فضولات و کثافات را بصورت چشمگیری از کف آکواریوم خارج کنید.
    • بهتر است هر یک تا دو هفته یکبار، 1/4 آب آکواریوم را تعویض کنید.
  3. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 10
    3
    ماهیان مرده را سریعاً از اکوسیستم حذف کنید. ماهیان را حداقل یک بار در هفته بشمارید تا مشخص شود چند ماهی مرده است. ماهی های کوچک تر می توانند بسرعت تجزیه شوند و باعث انتشار میزانی از نیتریت، آمونیاک و نیترات شوند. که می تواند برای دیگر ماهی ها در مخزن  مضر باشد. اگر یک ماهی مرده را دیدید، آن را در اسرع وقت حذف کنید.
    • برای بررسی سطوح آمونیاک، نیتریت، نیترات و pH، از کیت آزمایشی استفاده کنید. اگر سطح موارد ذکره شده خیلی بالا باشد، آب را عوض کنید.
    • سطوح ایده آل در ارتباط با عناصر فوق، بسته به نوع ماهی شما متفاوت است اما بطور کلی آمونیاک باید بین 0.0 تا 0.25 میلی گرم در لیتر، نیتریت باید کمتر از 0.5 میلی گرم در لیتر، و سطح نیترات باید کمتر از 40 میلی گرم در لیتر، و pH باید حدود 6 باشد.

مرحله 3

آموزش ساخت اکوسیستم تراریوم

  1. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 11
    1
    یک ظرف شیشه ای مهر وموم شده  و بزرگ برای ساخت تراریوم خریداری کنید. هر نوع شیشه یا بطری برای تراریوم مناسب خواهد بود. یک ظرف با دهانه بزرگ،  کار را آسان تر می کند. اطمینان حاصل کنید که ظرف را می توان به درستی بست و مهر و موم کرد.
    • گزینه هایی برای ظرف تراریوم عبارتند از: شیشه ی آبنبات با یک درب سنگین، یک شیشه ماکارونی، و یا یک شیشه سنگین.
    • اطمینان حاصل کنید قبل از استفاده از ظرف به عنوان یک تراریوم،  ظرف به درستی شسته شده است و هر گونه مواد باقی مانده ای را حذف کنید.
  2. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 12
    2
    کف ظرف  تراریوم را با سنگریزه (ریگ) پر کنید. یک لایه سنگریزه در ته شیشه، اجازه می دهد که آب در پایین جمع شود و گیاهان را نیز از غرق شدن محافظت می کند. سنگریزه را تا عمق حدود 1/2 تا 2 اینچ (1-5 سانتی متر) اضافه کنید.
    • مهم نیست که چه نوع سنگ یا سنگ ریزه ای استفاده می کنید. شما حتی می توانید از سنگ های رنگارنگ  استفاده کنید تا اکوسیستم تان زیبا تر شود.
  3. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 13
    3
    سنگریزه را با یک لایه زغال فعال بپوشانید. لایه ی زغال  برای فیلتر کردن ناخالصی ها در آب مهم است و کمک می کند که اکوسیستم تان از طریق کاهش باکتری ها و قارچ ها تمیز و سالم نگه داشته شود. شما یک لایه ضخیم از زغال نیاز ندارید، فقط کافی است که روی  لایه سنگریزه را پوشش دهید.
    • زغال فعال را از فروشگاه  محلی خریداری کنید.
  4. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 14
    4
    یک لایه 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر) پیت ماس به ظرف تراریوم  اضافه کنید. روی لایه زغال، یک لایه دیگری از پیت ماس اضافه کنید. پیت ماس یک خاک غنی از مواد مغذی است که به حفظ آب و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان کمک می کند.
    • پیت ماس را از گلخانه ها خریداری کنید.
  5. 5
    یک لایه خاک گلدان در بالای پیت ماس در تراریوم بریزید. لایه نهایی قبل از افزودن گیاهان، لایه ای از خاک گلدان است. گیاهان قادر خواهند بود در این خاک ریشه کنند و آب و مواد مغذی مورد نیاز خود را از ترکیب همه لایه های زیر خاک گلدانی بدست آورند.
    • خاک را به اندازه کافی اضافه کنید تا گیاهان بتوانند ریشه کرده و فضای کافی برای رشد داشته باشند. کاشت گیاهان در عمق کمی بالاتر از عمقی که در گلدان کاشته می شود، مناسب است.
    • بیشتر انواع خاک های گلدان برای گیاهان درون تراریوم مناسب اند. ساکولنت ها و کوکتی ها نیاز به نوع خاصی از خاک دارند.
  6. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 16
    6
    گیاهان کوچک را به تراریوم تان اضافه کنید. هر گیاهی که دوست دارید می توانید به تراریوم  اضافه کنید، اما توصیه می شود گیاهان کوچک باشند بهتر است. گیاهان را از گلدان ها جدا کرده خاک های اضافی را گرفته و تکان دهید تا خاک های سفت از روی ریشه ها نیز جدا شود. قبل از کاشت، ریشه های خیلی بلند را ببرید. با یک قاشق کوچک یک حفره کوچک ایجاد کنید و ریشه های گیاه را در سوراخ فرو کنید. کمی خاک در اطراف گیاه ریخته و محکم کنید.
    • این روند را با بقیه گیاهان مورد نظر خود تکرار کنید و گیاهان را از لبه ظرف دور نگه دارید.
    • سعی کنید از داشتن برگ هایی که برخورد می کنند دو طرف ظرف را تا حد ممکن جلوگیری کنید.
    • تعدادی از گیاهان بزرگ مناسب برای شروع ساخت تراریوم عبارتند از moon valley friendship، گیاه فیتونیا، کاکتوس variegata ، گیاه زمرد، گیاه مناسب تراریوم بنام minimus aureus، گیاه بگونیای توت فرنگی، سرخس و خزه ها.
  7. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 17
    7
    درب تراریوم را محکم بسته و آن را در مقابل نور غیر مستقیم قرار دهید. هنگامی که گیاهانتان را اضافه کرده اید، درب یا چوب پنبه را بگذارید. تراریوم در مکانی با نور غیر مستقیم بخوبی کار خواهد کرد. اگر تراریوم را در مکانی با نور مستقیم فراوان قرار دهید، تراریوم خشک می شود، البته اگر تراریوم همیشه در سایه باشد گیاهان رشد نخواهد کرد. بنابراین مکانی در نزدیکی یک پنجره انتخاب کنید.

مرحله 4

آموزش نگهداری از اکوسیستم تراریوم

  1. 1
    فقط در صورت لزوم گیاهان تراریوم تان را آبیاری کنید. با سیستم درب بسته، تراریوم نیاز به نگهداری زیادی ندارد. اگر متوجه شدید تراریوم کمی خشک است، درب آن را باز کنید و کمی آب اضافه کنید. در عوض، اگر رطوبت زیادی در داخل وجود داشته باشد، درب را برای یک روز یا 2 باز بگذارید تا ظرف کمی خشک شود.
  2. 2
    هر مشکلی مشاهده کردید، آنها را برطرف کنید. ممکن است تخم های حشرات در خاک یا گیاهان شما وجود داشته باشد. اگر متوجه آنها شدید آن را بیرون بیاورید و سپس درب اکوسیستم خود را دوباره باز کنید.
  3. آموزش ساخت آکواریوم گیاهی مرحله 18
    3
    گیاهان تراریوم را در صورت نیاز هرس یا مرتب کنید. در صورت وجود نور آفتاب و آب مناسب، گیاهان شما رشد خواهند کرد. اگر گیاهان برای تراریوم بیش از حد بزرگ شدند، شما باید آنها را بچینید، وگرنه تراریوم بیش از حد پر می شود. گیاهان را به اندازه دلخواه خود نگه دارید تا آنها همچنان رشد کنند.
    • هر گیاه مرده ای که ممکن است به سمت پایین افتاده یا خم شده باشد، را حذف کنید و بیرون بیاورید .
  4. 4
    جلبک ها و قارچ های تراریوم را بطور مرتب تمیز کنید. اگر جلبک یا قارچ در اطراف شیشه ها رشد کنند، می توانید آن را براحتی تمیز کنید. از یک تکه پارچه نرم یا یک توپ پنبه ای برای پاک کردن شیشه استفاده کنید، تا شفاف شود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان