به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ساخت تراریوم خزه

مراحل ساخت تراریوم خزه

ساخت تراریوم خزه شامل شش مرحله می باشد:آموزش انتخاب تراریومآموزش خرید خزه برای تراریومانتخاب وسایل تزیینی برای تراریومآموزش ساخت تراریوماضافه کردن جانوران به تراریومآموزش نظارت بر تراریوم

تراریوم خزه، بعنوان یک وسیله ی دکوری و تزیینی، برای هدیه دادن یا بعنوان خانه ای برای خزندگان  و دوزیستان کوچک، بسیار زیبا و جذاب است. این تراریوم ها را حتی می توان ساخت و به فروش رساند. این مقاله به شما کمک می کند تا یک تراریوم زیبای خزه ایجاد و یاد بگیرید که چگونه از آنها نگهداری کنید.

مرحله 1

آموزش انتخاب تراریوم

  1. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  1
    1
    از  یک فروشگاه، ظروف شیشه ای مخصوص تراریوم را خریداری کنید. از مغازه های فروش حیوانات خانگی نیز می توان  ظروف تراریوم خزه را خریداری کنید. یک فروشگاه ارزان قیمت متناسب با پول تان انتخاب کنید.
  2. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  2
    2
    سایز مناسب شیشه و مواد و وسایل لازم را برای تراریوم خزه انتخاب کنید. شما می توانید یک شیشه ی خالی یا شیشه ی مربا، گلدان یا ظروف تزئینی  را برای تراریوم خزه انتخاب کنید. اندازه ی آن بستگی به خودتان دارد.
    • اگر می خواهید جانوران خانگی را در تراریوم خزه قرار دهید، شیشه ای انتخاب کنید که سایز آن، مناسب با اندازه ی گونه ی موردنظرتان باشد. هرچه تراریوم خزه کوچکتر باشد، کنترل رطوبت و تمیز کردن آن آسانتر است. ظروف بزرگتر می توانند خزه بیشتری را نگه داشته و برای روی میزها ساخته می شوند.
    • اگر برای نگهداری جانوران در تراریوم خزه برنامه ریزی کرده اید، یک ظرف شیشه ای انتخاب کنید. ظروف پلاستیکی ارزان تر از شیشه ها است اما بیش از حد گرم می شود و می تواند مواد شیمیایی را از ظرف آب عبور دهد یا حتی در  اثر برخورد نور مستقیم خورشید، ظرف پلاستیکی ذوب می شود.  ظروف شیشه ای برای تمیز کردن بسیار راحت تر است، اما به آسانی نیز شکسته می شود. هر ظرف تراریوم خزه  باید یک سطح ایمن داشته باشد، چه از جنس شیشه، پلاستیک، و یا حتی چوب پنبه ای. اگر تراریوم خانه ی جانوران نیز باشد، باید یک در و یک تهویه داشته باشد.
  3. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  3
    3
    ارتفاع ظرف تراریوم خزه را در نظر داشته باشید. در ظرف بلندتر و باریکتر، خزه ی کمتری می توانید  در داخل آن بگذارید.
    • جانوران فقط باید در تراریوم هایی نگهداری شوند که طول، عرض و حجم مناسب با گونه ی جانوری باشد. اگر شما یک شیشه ی آکواریوم بلند انتخاب کنید، توجه داشته باشید که تمیز کردن و تزئین آن سخت تر خواهد بود.

مرحله 2

آموزش خرید خزه برای تراریوم

  1. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  4
    1
    نوع خزه هایی را که می خواهید در تراریوم خود استفاده کنید، انتخاب کنید. خزه ی اسپانيا و يا ديگر گونه هاي آویزان خزه ها را مي توان  استفاده کرد، اما معمولاً خزه های زمينی و رونده بسيار مناسب تر می باشند. از گیاهانی که در منطقه شما غیرقانونی رشد کرده اند استفاده نکنید. اکثراً توصیه می کنند  از حداقل سه یا چهار گونه از خزه در تراریوم تان استفاده کنید. خزه های سبز، آبی، گل آویز، و حتی خزه آبی را می توان بصورت آنلاین و یا در گلخانه ها پیدا کرد. خزه ی  رنگ شده معمولاً در تراریوم خزه  استفاده نمی شود، اما می توان در صورت لزوم به تراریوم اضافه کرد.
  2. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  5
    2
    خزه های مورد نظرتان را برای تراریوم خریداری کنید. خزه ها در انواع و اقسام مختلف به فروش می رسند و در دسترس هستند. خزه های خودرو را جمع آوری نکنید، مگر اینکه کاملاً مطمئن شوید که قانونی هستند. قوانین و مقررات محلی خود را بررسی کنید. خزه ها باید تازه و مرطوب باشند. خزه خشک یا بی جان ، نباید در تراریوم ها استفاده شود.

مرحله 3

انتخاب وسایل تزیینی برای تراریوم

  1. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  6
    1
    فروشگاه های صنایع دستی محلی را بمنظور خرید تزئینات تراریوم خزه پیدا کنید. شما می توانید صدف، شن، خاک، سنگ، سنگریزه، سنگ مرمر، شکلات های پلاستیکی، و دیگر اقلام کوچک را برای پر کردن تراریوم خزه  خود خریداری کنید. بعضی افراد حتی مناظر کوچکی را بصورت مصنوعی و با سفال در داخل ظروف تراریوم خود می گذارند، اما اگر که جانوران نیز در تراریوم خزه نگهداری می شود، این کار توصیه نمی شود.
    • روبان و طناب و ریسمان های رنگارنگ را می توان در اطراف تراریوم ها پیچیده و یا به لبه ها در بالای ظرف  متصل کرد.
    • شن های رنگی و ماسه یا سنگ های رنگی را در ته ظرف تراریوم خزه  بریزید و طرح های جالبی ایجاد کنید. سنگهای کوارتز یا طبیعی، برای نمایش خزه ها مناسب هستند.
  2. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  7
    2
    گیاهان کوچک را برای تراریوم خزه پیدا کنید. شما می توانید گیاهان کوچک را از حیاط یا گلخانه ها خریداری کنید و همراه با خزه ها آنها را بکارید. فقط از چند گیاه زنده استفاده کنید تا خزه ها بیشتر دیده شوند.
    • قلمه های تازه جوانه زده ی درخت بلوط، سرخس ها و جوانه های علفی رنگارنگ برای قرار دادن در تراریوم خزه جالب بوده و رشد آسانی دارند. قلمه های بلوط باید هر چند ماه یکبار کوتاه شوند تا در داخل تراریوم قرار بگیرند.
    • چمن برای گذاشتن در تراریوم خزه توصیه نمی شود، زیرا در محیط خیلی مرطوب و نمناک، تهاجمی می شود.
  3. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  8
    3
    بستر کاشت موردنیاز برای تراریوم خزه را انتخاب کنید. شن و ماسه، سنگ ها یا خاک های سست را برای کف تراریوم خزه  خریداری کنید. این بسترها کمک می کند که آب اضافی  تخلیه شود. لایه های رنگی مختلفی از شن و ماسه را انتخاب کنید. بستر کشت های چرخشی (swirling)  به راحتی زهکشی می شوند و در صورت لزوم می توان آنها را از تراریوم خزه  خارج کرد.
    • خاک های فشرده و رُسی، رطوبت را در خود نگه می دارند و بخوبی زهکشی در آنها انجام نمی شود، بنابراین باید از آنها اجتناب کرد.
  4. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  9
    4
    برخی از لوازم تریینی را برای دکوراسیون بیرونی تراریوم خزه  در نظر بگیرید، البته نه زیاد. لوازم تزیینی کوچک یا حلقه های کوچک را می توان اطراف تراریوم قرار داد، بطوری که آنها را بتوان آویزان کرد. البته هدف اصلی تراریوم این است که شما یک باغ خزه ای کوچک و اکوسیستم کوچک داشته باشید. خزه ها از آب تغذیه می كنند، در نتیجه خزه ها، اکسیژن را برای جانوران داخل تراریوم آزاد می كنند و جانوران از خزه ها بعنوان پناهگاه یا بستری برای پنهان شدن، استفاده می كنند.

مرحله 4

آموزش ساخت تراریوم

  1. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  10
    1
    بستر کاشت را به تراریوم خزه  اضافه کنید. در کف ظرف تراریوم خزه ، ابتدا لایه ی اول بستر کاشت را قرار دهید. اگر دانه های شن و ماسه در دسترس نبودند، می توان از خاک گلدانی و یا حتی تراشه های چوب استفاده کرد. اگر شن و ماسه رنگی انتخاب کردید، لایه های روشن را کنار لایه های تیره بریزید تا  کنتراست خوبی ایجاد شود لذا الگوی خاصی طراحی می شود. حداقل نیمی از ظرف را با بستر کاشت پر کنید. اگر  بستر کاشت کافی نداشته باشید، تراریوم خزه  شما ناتمام خواهد ماند.
  2. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  11
    2
    خزه ها را به تراریوم تان اضافه کنید. شما می توانید تمام سطح رویی بستر کاشت را با خزه بپوشانید یا آن را به اطراف پخش کنید و در برخی شکاف ها، که بستر کاشت دیده شود با وسایل تزیینی آنها را  پر کنید (مرحله بعدی را ببینید). خزه ها نباید لایه بندی شوند، زیرا کپک ها می توانند به علت عدم زهکشی، در آنها رشد کند. گونه های  رنگی و متنوعی از خزه ها الگوهای زیبایی را ایجاد می کنند، اما گونه های مختلف خزه، واقعا تراریوم را به هم می ریزد. تعدادی از خزه ها به شکل گل یا ستاره رشد می کنند. انواع دیگر خزه مانند چمن رشد می کنند و یا بصورت خوشه ای می باشند. اگر خزه از گونه ی اسپانیایی یا یک نوع مشابه به آن که حالت آویزان هستند، دارید، می توانید آن هارا به دو طرف تراریوم بچسبانید، تا از لبه تراریوم به سمت پایین آویزان شود یا آن را بحالت پراکنده، روی لبه ی بیرونی تراریوم پخش کنید.
    •  بهترین روش، اضافه کردن یک چوب یا سنگ بزرگ در وسط تراریوم خزه می باشد، و سپس خزه روی آن آویزان شود. خزه ها به شدت به  اطراف تراریوم فشار می آورند، پس آن ها را بیش از حد درون تراریوم قرار ندهید.
  3. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  12
    3
    وسایل تزیینی را به تراریوم خزه اضافه کنید. هر نوع دکوری  را می توان در داخل تراریوم قرار داد تا شکاف ها را پر کند و زیبا شود. سنگهایی که طبیعی به نظر می رسند برای خزه های سبز یا قهوه ای بسیار اهمیت دارند، در حالی که کوارتز و یا آمیتیست، برای خزه های رنگی روشن، از جمله آبی، قرمز پر رنگ یا بنفش مهم می باشند. چوب و شاخه های درخت را نیز می توان اضافه کرد، زیرا می توانند بعنوان منابع کوچکی برای حفظ رطوبت باشند، مانند کاسه یا کپسول آب.
    • دکورهای پلاستیکی توصیه نمی شود، زیرا آن ها  در برابر نور خورشید ذوب می شوند و در برابر خزه ها و گیاهان، طبیعی به نظر نمی رسند.

مرحله 5

اضافه کردن جانوران به تراریوم

  1. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  13
    1
     نگه داری از یک جانور کوچک در تراریوم خزه سرگرم کننده و آسان است، اما می تواند اثرات جانبی نیز بهمراه داشته باشد.
  2. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  14
    2
    گونه ای از جانوران را برای تراریوم خزه  انتخاب کنید. سمندرهای غیر آبی و وزغ های کوچک توصیه می شود، اما می توان از قورباغه ها و حتی حشرات برای ارتقای اکوسیستم تراریوم خزه استفاده کرد.
    • همه دوزیستان به یک منبع کوچک آب نیاز دارند، تا بزرگتر شوند، مانند قورباغه ها.
    • حشرات معمولاً در یک محیط پر آب و نور با رطوبت فراوان زنده می مانند. گونه های حشراتی خوب و مناسب برای تراریوم شامل pill bugs، هزارپایان ایمن، سوسک های بی ضرر، و حلزون هاهستند.
    • قورباغه ها و وزغها، گونه هایی هستند که در نهایت باید به خانه های دائمی خود منتقل شوند، هر چند که بعضی از گونه های سمندر، می توانند در یک تراریوم بدون هیچ مشکلی زندگی کنند. اطمینان حاصل کنید که برای نگهداری، تغذیه ی جانوران و ایجاد یک محیط پایدار و ایمن برای هر جانور درون تراریوم تان برنامه ریزی کرده اید.
  3. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  15
    3
    جانوران موردنظر خود را برای ترایوم تان خریداری کنید. از فروشگاه های حیوانات خانگی، و یا بصورت آنلاین اغلب جانوران را خریداری و به ظرف خود اضافه کنید. جانوران وحشی را جمع آوری نکنید! هرگز جانور غیر قانونی را نگه ندارید. اکثر فروشگاه های آنلاین هزینه ارسال را به قیمت نهایی اضافه می کنند، بنابراین به این نکته توجه داشته باشید.
    • اغلب، قیمت حمل و نقل بسیار گران است، بنابراین لازم است از مغازه ها و سایت های قیمت پایین خرید کنید.
  4. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  16
    4
    جانوران را به تراریوم خزه اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که آب درون ظرف را کامل نگه دارید و هر زمان که لازم باشد آنها را تغذیه کنید. دستورالعمل های مراقبتی برای جانوران تان را پیگیری کنید و همیشه دست هایتان را بعد از تماس با آنها بشویید. تراریوم خود را مرطوب نکه دارید و رطوبت و نم مناسبی برای جانوران فراهم کنید.

مرحله 6

اضافه کردن جانوران به تراریوم

  1. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  17
    1
    تراریوم خود را مرطوب نگه دارید. ظرف را یک یا دو بار در روز با یک بطری اسپری آب، مرطوب کنید، البته از آب بدون کلر، استفاده کنید. شما همچنین می توانید یک کاسه یا فنجان کوچک را که نزدیک و روی بستر کاشت قرار دهید.  آن را با آب گرم و آب دکلرین پر کنید و آن را حداقل نصفه نگه دارید.
    • همچنین می توانید هر روز یک فنجان آب اطراف خزه ها و گیاهان بپاشید و همچنین با اسپری آب، محیط را مرطوب نگه دارید. شما می توانید یک فنجان پلاستیکی را با آب پر کنید و نیمی از آن را در شن و ماسه فرو کنید تا رطوبت خوب حفظ شود، البته ممکن است جانوران در آن غرق شوند، بنابراین اگر در تراریوم از جانوری استفاده نکرده باشید، فقط از این روش برای مرطوب کردن محیط استفاده کنید.
  2. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  18
    2
     گیاهان و جانوران موجود در ترااریوم خزه را تغذیه کنید. حیوانات همیشه باید از یک رژیم غذایی خاصی تغذیه شوند و گیاهان نیز می توانند مقادیر کمی از کود، خاک گلدانی پوک یا مخلوط های خوراکی مایع را دریافت کنند. خزه ها نیز احتیاجات خاصی ندارند فقط آب و نور غیر مستقیم نیاز دارند.
  3. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  19
    3
    تراریوم خود را در مکان مناسبی قرار دهید. یک اتاق را انتخاب کنید که درجه حرارت پایین از 68 تا 85 درجه فارنهایت (20-29 درجه سانتیگراد) داشته باشد. ظرف را در جایی که در اوایل بعد از ظهر و صبح نور غیر مستقیم دریافت می کند، نگه دارید.
    • تراریوم شما باید جایی قرار گیرد که دور از دسترس بچه ها یا حیوانات خانگی باشد، مانند بالای میز، یا قفسه ها. تراریوم  را در محیط سرد نگه ندارید، زیرا خزه ها می میرند.
  4. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  20
    4
    تراریوم خزه خود را تمیز کنید. یک بار در سال، تمام بستر را می توان جابجا کرد و ظرف را تمیز کرد، اما این کار خیلی لازم نیست. درب ظرف باید به مدت سه چهار ساعت یک بار در هفته باید باز نگه داشته شود تا هوا رد و بدل شود.
  5. آموزش ساخت تراریوم خزه مرحله  21
    5
    از تراریوم خزه تان لذت ببرید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان