به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید

مراحل آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید یا دروزا

آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید شامل سه بخش:آموزش خرید گیاه شبنم خورشیدآموزش کاشت بذر شبنم خورشیدآموزش مراقبت از گیاه گوشتخوار شبنم خورشید

گیاه شبنم خورشید یا Sundews که به دروزا  Drosera نیز معروف است ، گونه ای از گیاهان گوشتخوار است. این گیاهان  ساده ترین گیاهان گوشتخوارند که عمدتاً در محیط داخل خانه رشد می کنند و حشرات (با ترشح یک ماده چسبنده از شاخک های  داندانه ای) را به سادگی گرفته و تغذیه  می کنند. می توانید بذرهای شبنم خورشیدی را از گلخانه های بزرگ یا بصورت آنلاین خریداری کنید. اگر دوست دارید گیاهان گوشتخوار پرورش دهید، نگران نباشید این کار یک فرایند ساده است.

بخش 1

آموزش خرید گیاه شبنم خورشید

  1. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 1
    1
    درباره ی گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مطالعه کنید. اگر در مورد این گیاه تحقیقاتی انجام دهید، می دانید که چه نوع گیاهی است و اینکه آیا می توانید آن را در منطقه خود پرورش دهید. تقریباً در سراسر جهان 194 گونه ی شبنم خورشید یا دروزا وجود دارد. آنها در  شکل و اندازه های مختلف رشد می کنند - از اندازه های گرد تا اندازه های بلند و کشیده. اگر  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید در شرایط خوبی نگه داشته شود،  تمایل به 50 سال زندگی دارد. در بعضی موارد ،  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید  می تواند برای اهداف دارویی استفاده شود. برخی از گونه های رایج و متداول شبنم خورشید که ممکن است بخواهید رشد دهید عبارتند از:
    • Drosera capensis: ساده ترین گونه ی شبنم خورشید برای رشد می باشد.

    • آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 2
    • Pygmy sundews: این گونه از گیاه شبنم خورشید معمولاً در استرالیا یافت می شود ، این گونه موهایی دارد که برای جلوگیری از گرما می باشند.

    • آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 3
    • Tuberous sundews: این گونه گیاه گوشتخوار در آب و هوای گرم بسیار خوب زنده می ماند.

    • آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 4
    • Petiolaris complex: این گونه از  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید معمولاً در مناطق گرم یا مرطوب رشد می کند.

    • آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 5
     
  2. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 3
    2
    درباره ی چگونگی گرفتن غذا توسط گیاه شبنم خورشید اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر یک حشره روی یکی از شاخک های حساس و چسبنده  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید بیفتد ، ممکن است گیر کند و شبنم خورشید شاخک های خود را می پیچد و محتویات را هضم می کند.
     
  3. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 2
    3
    گیاهان شبنم خورشید موردنظر را خریداری کنید. گیاهان شبنم خورشید به ندرت در گلخانه های معمولی پیدا می شوند. در گلخانه های بزرگ یا به صورت آنلاین این گیاه را پیدا و سفارش دهید. هنگام خرید، گیاه معمولاً فقط به شکل بذر یا مانند گیاه بسیار كوچك است.
    • برای راهنمایی در مورد نیازهای خاص رشد گیاه سؤال کنید. به یاد داشته باشید که بسته به نوع گیاه شبنم خورشیدی که خریداری می کنید ، ویژگی های آنها متفاوت است.

      آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 21
     
 

بخش 2

آموزش کاشت بذر شبنم خورشید

  1. 1
    برای کاشت  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید ، خزه اسفاکتوم با فیبر بلند، پیت ماس یا مخلوطی از پیت و ماسه یا پیت و پرلیت را به گلدان 4 اینچ / 10 سانتی متری اضافه کنید. خاک مرطوب یا خاک خشک باید 70٪ پیت / 30٪ ماسه و پرلیت (مطابق با نیازهای خاص گیاهان طی تحقیقات انجام گرفته) باشد. شما به یک گلدان 4 اینچی (10 سانتیمتر) یا بزرگتر احتیاج خواهید داشت زیرا ریشه های گیاه شبنم خورشید به طور غیرمعمول بلند است و لذا فراهم کردن فضای مناسب و کافی باعث می شود گیاه بتواند به حداکثر ارتفاع خود برسد. این گیاه معمولاً در شرایط مرطوب بهتر رشد می کند. اگرچه در این حالت ریشه ها تمایل به ضعیف شدن دارند و  در اینصورت جذب مواد مغذی از خاک، نیز تقریباً بی فایده است.
     
  2. 2
    بذرها را روی سطح گلدان بپاشید. مطمئن شوید که فضای کافی برای رشد بذرها گذاشته باشید اگر بذر زیادی روی سطح پخش کرده اید.
    •  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید را با کمی آب باران / آب مقطر / آب اسمز معکوس (حدود یک یا نیم اینچ / 2.5 تا 1.5 سانتی متر) از طریق روش سینی نشا آبیاری کنید تا از تخریب نشاهای کوچک جلوگیری کنید.
    • هر روز گیاه را بررسی کنید - گیاهان دروزا گیاهان بسیار حساسی هستند!
     
  3. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 6
    3
    صبر کنید تا شبنم خورشید بلند و عریض تر با ساقه های بیشتر رشد کند. این دوره رشد تقریباً یک ماه طول خواهد کشید ، و شاید  بیشتر.
     
 

بخش 3

آموزش مراقبت از گیاه گوشتخوار شبنم خورشید

  1. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 7
    1
    گیاه شبنم خورشید را در دمای 45-90 درجه فارنهایت یا 7-32 درجه سانتی گراد یا در شرایط گرمسیری نگه دارید. هرچه نور بیشتری روی گیاه بدرخشد ، بهتر است. لذا  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید  را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا نور کافی آفتاب دریافت شود. رطوبت زیاد لازم نیست، بنابراین تا 50٪ RH مناسب و کافی است.
    • گیاه شبنم خورشید را باید در مکانی روشن قرار دهید. حداقل باید نیمی از روز تابش مستقیم نور خورشید را دریافت کند. همچنین بدانید که ممکن است شبنم یا ماده چسبنده روی گیاه خشک شده باشند.

      آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 71
     
  2. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 8
    2
     گیاه گوشتخوار شبنم خورشید  را هر دو هفته یک بار تغذیه کنید. اگر گیاه شما در داخل خانه باشد، باید آن را بصورت دستی غذا بدهید. در واقع با یکسری از حشرات مرده یا حشرات زنده مانند مورچه آن را تغذیه کنید. گیاه را فقط با حشرات تازه تغذیه کنید.
    • گیاه شبنم خورشید قادر به هضم گوشت نیست، بنابراین به هیچ وجه آن را با گوشت تغذیه نکنید.
    •  گیاه را با حشره ای بزرگتر از شاخک های گیاه تغذیه نکنید، حشره بزرگ یا می تواند فرار کند و یا هضم حشره بزرگ برای گیاه مشکل است.
    • اگر در محیطی با رطوبت زیاد زندگی می کنید،  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید را بیش از اندازه تغذیه نکنید. با انجام این کار ممکن است رشد کپک ها افزایش و برگها از بین بروند.
    • اگر  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید را در خارج از خانه قرار دهید، به احتمال زیاد خودش تغذیه می کند، از این رو تغذیه لازم نیست.
     
  3. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 9
    3
    در طول تابستان یا اواخر بهار، گلهای پنج گلبرگی شروع به شکوفه دهی می کنند. ممکن است متوجه شوید که  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید در این مرحله به دلیل انرژی صرف شده در ساخت گل، کاری زیادی انجام نمی دهد. وقتی گل ها بزرگ شدند، می توانید گیاه را در بیرون قرار دهید تا زنبور عسل یا حشرات دیگر بتوانند گرده را از گیاه به گیاه دیگر منتقل کنند. گلها معمولاً قرمز ، صورتی یا سفید هستند و در صورت عدم گرده افشانی توسط حشرات دیگر ، خودشان گرده افشانی می کنند.
    • اگر  دگر گرده افشانی  از گرده گیاهان دیگر انجام شود ، بذرها ممکن است رشد کنند و به نظر می رسد که بهتر از حالت خود گرده افشان ظاهر می شوند.
     
  4. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 10
    4
    گیاه گوشتخوار شبنم خورشید را آبیاری کنید. ریشه های شبنم خورشید غالباً ضعیف رشد می کنند و بیشترین آب  را از طریق برگها می گیرند. بنابراین ، هفته ای یک بار گیاه را با یک یا دو اینچ (2-5 سانتیمتر) آب معدنی یا آب مقطر اسپری کنید. به یاد داشته باشید که گیاه را بیش از حد اسپری نکنید و یا گیاه را غرق در آب نکنید. رطوبت بسیار زیاد یا آب، ریشه ها را پوسیده می کند.
    • از انواع آب های دیگر برای آبیاری گیاه شبنم خورشید استفاده نکنید (مانند آب شیر) ، زیرا ممکن است مواد معدنی اضافی در آنها وجود داشته باشد که باعث رشد بی رویه و از بین رفتن گیاه می شوند. اگر گیاه را بیش از حد آبیاری کردید ، گلدان و گیاه را در حالی که روی خاک فشار دهید، برعکس کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
     
  5. آموزش پرورش گیاه گوشتخوار شبنم خورشید مرحله 12
    5
    اگر تصمیم دارید  گیاه گوشتخوار شبنم خورشید را در یک تراریوم پرورش دهید (حتی اگر این گیاه در بیرون بهتر رشد می کند) ، به یاد داشته باشید که باید آن را تغذیه کنید. از آنجایی که تراریوم یک محیط بسته است ، تعداد کمی از حشرات قادر به ورود به آنجا خواهند بود و شما تنها تهیه کننده غذای گیاه خواهید بود.
    • شما می توانید شدت نور را در داخل تراریوم کنترل کنید. این یکی دیگر از دلایلی است که یک تراریوم می تواند انتخاب مناسبی برای گیاه گوشتخوار شبنم خورشید باشد.
     
  6. 6
    اگر شبنم خورشید را بیرون از خانه قرار می دهید ، به یاد داشته باشید که هر روز آن را بررسی کنید تا ببینید که آیا گیاه مورد حمله قرار گرفته است. در این زمان بیماری ها را نیز بررسی کنید. شبنم خورشید را در مکانی روشن قرار دهید که گیاه بتواند بخشی از روز از نور مستقیم خورشید دریافت کند، در عین حال کمی سایه نیز وجود داشته باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان