به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت ذرت از طریق بذر

مراحل آموزش کاشت ذرت از طریق بذر

آموزش کاشت ذرت از طریق بذر شامل سه مرحله می باشد:آموزش انتخاب یک نوع بذر ذرت برای کاشتآموزش آماده سازی باغ برای کاشت بذر ذرتآموزش رشد و پرورش ذرت ها

کاشت سبزیجات تازه درباغ، هم از لحاظ مالی و هم از نظر سلامتی برای شما مفید و سودمند است. در این راستا پرورش ذرت نیز می تواند سلامت جسمی را بهبود بخشیده و سلامت ذهنی و فکری شما را نیز تقویت کند. بنابراین شما با استفاده از فوت و فنی که در مقاله ی زیر یاد می گیرید، می توانید کاشت ذرت را در باغتان شروع کنید.

1

آموزش انتخاب یک نوع بذر ذرت برای کاشت

  1. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 1
    1
     در مورد منطقه ی کاشت گیاه ذرت، بررسی کنید. درباره ی آب و هوا و نوع خاک، اطلاعات لازم را بدست آورده و مقدمات لازم را برای کاشت ذرت مورد نظرتان فراهم کنید. برخی از ارقام ذرت، خاک گرم و برخی خاک سرد را ترجیح می دهند همچنین برخی از ارقام ذرت سطوح مختلف pH خاک را برای رشد و نمو خود ترجیح می دهند.
     
  2. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 2
    2
    درباره چگونگی کاشت ذرت شیرین آگاهی های لازم را داشته باشید. ذرت شیرین یک رقم کلاسیک است که معمولاً بصورت کنسروی یا بعنوان بلال خورده می شود. این نوع ذرت دارای دانه های زرد طلایی و  عطر و طعم شیرین ملایمی دارد. ذرت شیرین بیشتر در باغ های خانگی کاشته می شود.
    • ذرت شیرین استاندارد (با برچسب "su" بر روی پاکت های بذور)، خوشمزه ترین نوع از ذرت شیرین است. بیش از 50٪ از قند موجود در ذرت شیرین استاندارد به مدت 24 ساعت پس از برداشت به نشاسته تبدیل می شود، بنابراین پس از برداشت، باید سریعاً مصرف شده یا کنسرو شود.
    • ذرت شیرین با میزان قند بالا (با برچسب "se" بر روی  پاکت های بذور) برای کند کردن روند تبدیل قند به نشاسته، افزایش شیرینی و نرمی دانه ها، اصلاح ژنتیکی ( انتقال یک یا چند ژن به گیاه که در صورت موفقیت به یک ویژگی جدید در گیاه تبدیل می شود را اطلاح ژنتیکی گویند) پیدا کرده است.
    • (Super sweet corn) ذرت فوق العاده شیرین (با برچسب "sh2" بر روی پاکت های بذور)، شیرین ترین گونه ی ذرت است که قابل دسترس نیز می باشد. دانه های این رقم کمی کوچکتر از سایر گونه های ذرت شیرین هستند و زمانی که خشک می شوند، چروکیده می شوند.
     
  3. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 3
    3
    درباره ذرت دندانی (dent) اطلاعات لازم را کسب نمایید. ذرت دندانی یا ذرت دندان زمین (Dent or field corn) معمولاً بصورت خام مصرف نمی شود. این ذرت در درجه اول بعنوان خوراک برای حیوانات و یا برای استفاده در ساخت بسیاری از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. ذرت دندانی  برای استفاده در مزرعه یا برای فروش به مزارع دیگر مفید است.
     
  4. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 4
    4
    اطلاعاتی اساسی را درباره ی رقم ذرت بلوری (سخت) بدانید. ذرت بلوری (Flint corn)، ذرت هندی نیز نامیده می شود، که بدلیل دانه های سخت و چند رنگی اش از دیگر گونه های ذرت متمایز شده است. استفاده از ذرت بلوری مشابه با ذرت دندانی است و اغلب استفاده ی تزئینی دارد.
    توجه: دانه های ذرت بلوری کروی و اندازه ی متوسط و کوچکتر از ذرت دندانی دارد. ساقه های بلند و  برگ های زیادی دارند و دوره ی رشد طولانی داشته و زود تر از ذرت دندانی جوانه زده اما دوره زندگی آن کوتاه تر است . ذرت بلوری به ذرت سخت یا چخماقی نیز معروف است  و در مرغداری ها بعنوان خوراک طیور استفاده زیادی می شود.
     
 

2

آموزش آماده سازی باغ برای کاشت بذر ذرت

  1. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 5
    1
    درباره ی زمان کاشت گیاهان ذرت خود اطلاع داشته باشید. بسته به منطقه ی شما، بذرهای ذرت را باید در زمان های مختلف بکارید. معمولاً، بهترین زمان کاشت ذرت، بین ماه های اردیبهشت و خرداد است. مراقب باشید زودتر از موعد بذرهای ذرت را نکارید، زیرا اگر خاک خيلي سرد باشد، بذرها پوسيده خواهند شد. اگر دماسنج خاک دارید، دمای خاک را بطور منظم بررسی کنید و صبر کنید تا دمای خاک برای کاشت ذرت ها به (65ºF (18ºC برسد.
     
  2. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 6
    2
    مکان مناسبی برای کاشت ذرت ها انتخاب کنید. ذرت برای رشد تمایل به مکان هایی با نور کامل خورشید دارد، بنابراین یک طرح باغ رو باز انتخاب نمایید. سعی کنید منطقه ی نسبتاً عاری از علف های هرز انتخاب کنید، چرا که برای گیاهان ذرت رقابت با علف های هرز موجود در بستر کاشت کار مشکلی است.
     
  3. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 7
    3
    خاک را برای کاشت گیاهان ذرت آماده کنید. ذرت خاک غنی از نیتروژن  و خوب کوددهی شده را ترجیح می دهد.
    • در صورت امکان، ذرت ها را در خاکی بکارید که قبلاً در آن لوبیا یا نخود کاشته اید، زیرا آنها به غنی سازی خاک با افزایش نیتروژن کمک می کنند.
    • تمام علف های هرز را از منطقه ی کاشت ذرت حذف کنید.
    • اگر دمای خاک زیر 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) باشد، دمای خاک، را با پوشاندن زمین با پلاستیک سیاه و ایجاد سوراخ روی آنها، برای کاشت ذرت، افزایش دهید.
    •  دو تا چهار هفته قبل  از کاشت ذرت ها، کمپوست یا کود را به خاک اضافه کنید تا زمان کافی برای مخلوط شدن خاک و کود با هم، فراهم باشد.
     
 

3

آموزش کاشت بذرهای ذرت

  1. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 8
    1
    بذرهای ذرت را بکارید. برای هر فردی که تمایل زیادی به مصرف ذرت دارد، ده تا پانزده بذر بکارید. اگر رشد هر گیاه ذرت 100٪ موفقیت آمیز باشد، هر کدام از بذرها، 2 خوشه ذرت تولید خواهد کرد.
    • گیاهان ذرت از طریق باد گرده افشانی می شوند، بنابراین بهتر است که ذرت ها را در بلوک های مستطیل شکل به جای ردیف های تکی بکاریم تا گرده ها شانس بیشتری برای جوانه زنی داشته باشند.
    • بذرهای ذرت را با فاصله ی 3 اینچ (7-8 سانتی متر) در طول ردیف بکارید، بطوری که فاصله بین هر ردیف نیز 24-36 اینچ (61-91 سانتی متر) باشد. حداقل ذرت ها را در چهار ردیف بکارید تا باد بتواند گرده ها را بین ذرت ها پخش کند.
    •  بذرهای ذرت را 1-2 اینچ (2-5 سانتی متر) زیر سطح خاک بکارید.
    • برای افزایش احتمال جوانه زنی بذرهای ذرت، بهتر است 2 تا 3 بذر در هر یک از مکان ها قرار دهید.
    • اگر شما چندین نوع مختلف ذرت کاشته اید، بهتر است که آنها را در بسترهای جداگانه بکارید تا خطر دگر گرده افشانی  را کاهش دهید. اگر ذرت ها دانه های سفت و نشاسته ای تولید کنند، در واقع ذرت ها دگر گرده افشانی کرده اند.
      توجه: گرده افشانی یعنی انتقال دانه ی گرده از پرچم های یک گل به کلاله ی همان گل. اما وقتی که انتقال دانه ی گرده در گل های مختلف مخصوصاً در گیاهان مجزا از هم رخ دهد اصطلاحاً دگر گرده افشانی (Cross pollination) صورت گرفته است.
     
  2. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 9
    2
    ذرت ها را آبیاری کنید. ذرت حدوداً به یک اینچ (2-3 سانتیمتر) آب در هفته نیاز دارد، و سهل انگاری در آبیاری گیاهان ذرت می تواند خوشه هایی با دانه های پوک تولید کند. برای جلوگیری از شسته شدن گرده ها، آبیاری را در قسمت پایه ی گیاهان انجام دهید.
     
  3. 3
    علف های هرز را در اطراف گیاهان جوان ذرت حذف کنید. تا زمانی که ارتفاع گیاهان ذرت تا حدود زانو برسد، باید ذرت ها را بدون علف هرز نگه دارید. پس از آن، ذرت  باید علف های هرز را به تنهایی از بین ببرد.
     
  4. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 10
     
    4
    در ا ین مرحله باید کمی منتظر بمانید. همانطور که گفته شد صبر کنید تا ذرت ها در اواسط تیرماه به زانو برسند، در 10  تیرماه ذرت ها باید 12-18 اینچ (30-45 سانتی متر) بلند شوند. رشد ذرت، حدوداً سه هفته بعد از بزرگ شدن "کاکل ها" تمام می شود - نخ های ابریشمی خشک و قهوه ای در بالای هر خوشه را کاکل گویند.
     
  5. آموزش کاشت ذرت از طريق بذر مرحله 11
     
     

    spaceplay / pause

    escstop

    ffullscreen

    shift + slower / faster (latest Chrome and Safari)

    volume

    mmute

    seek

     . seek to previous

    126 seek to 10%, 20%, …60%

    5
    ذرت را چیده و لذت ببرید. ذرت ها زمانی آماده برداشت هستند که دانه ها محکم شده و موقع فشار دادن مایع شیری تولید کنند. بلافاصله پس از برداشت ذرت ها را مصرف کنید زیرا بهترین عطر و طعم و تازگی را زمان برداشت دارند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان