به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت خیار در گلدان

مراحل آموزش کاشت خیار در گلدان

آموزش کاشت خیار در گلدان شامل سه مرحله است:آموزش آماده سازی خاک برای کاشت خیار در گلدان آموزش کاشت خیار در گلدان آموزش داشت و برداشت خیاردر گلدان

چون امکان رشد خیار به صورت عمودی در گلدان نیز فراهم می باشد بنابراین امکان کاشت خیار در گلدان  نیز وجود دارد.  خیار به فضای عمودی زیادی برای رشد نیاز دارد. گونه ی از خیار را برای کاشت در گلدان انتخاب کنید که نیازهای کمی داشته و فقط با استفاده از یک ستون چوبی بتواند  به صورت عمودی به سمت بالا رشد کند. خاک گرم و خشک كه بطور مداوم نیز مرطوب نگه داشته شود، یکی از اصول مهم نگهداری گياه خیار در گلدان است. 

1

آموزش آماده سازی خاک برای کاشت خیار در گلدان

  1. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 1
    1
    گونه ی مناسب خیار را انتخاب کنید. بطور کلی، گونه ی bush نسبت به خیار  گونه ی vine، در گلدان راحتر رشد می کند، توجه داشته باشید که گونه ی vine  برای رشد و گسترش یافتن، نیاز به داربست دارد.
    گونه هایی که مناسب برای رشد در ظرف یا گلدان هستند عبارتند از:
    • Bush Pickle
    • Baby Bush
    • Hybrid Bush Crop
    • Bush Champion
    • Salad Bush Hybrid
    • Spacemaster
    • Potluck

     
  2. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 2
    2
    برای کاشت خیار، یک گلدان بزرگ انتخاب کنید. گلدان باید حداقل 12 اینچ (30 سانتی متر)  قطر و عمق داشته باشد ولی اگر گلدان بزرگتری انتخاب کردید، قطر و عمق گلدان حتماً باید مساوی باشند. 
     
  3. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 3
    3
    مطمئن شوید که گلدان شما دارای حفره های زهکشی است. خیارها آب را دوست دارند، اما درست مثل هر گیاه دیگر، آب زیاد نیز می تواند برای ریشه ها مضر باشد. یک گلدان پلاستیکی با 4 سوراخ زهکشی، انتخاب خوبی برای تنظیم سطح  رطوبت مناسب می باشد.
     
  4. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 4
    4
    گلدان  موردنظر را تمیز کنید. این کار مخصوصاً در شرایطی اهمیت دارد که  شما قبلاً  در آن گلدان،  گیاه دیگری کاشته اید، زیرا  تخم حشرات و باکتری ها به صورت پنهان در گلدان باقی می مانند که در واقع می توانند به خیارها حمله کنند. بنابراین گلدان را قبل از استفاده، با آب گرم و صابون تمیز کنید.
     
  5. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 5
    5
    مخلوط مناسبی از خاک درست کنید. یک مخلوط و ترکیب خوب ازخاک نرم، همراه با مواد ارگانیک و آلی، برای  گیاهان  تغذیه ی مناسبی را فراهم می کند. ترکیب مساوی خاک گلدان، پرلیت، پیت ماس اسفگنوم، و کمپوست، یک ترکیب ساده و مفیدی هستند. از خاک باغ و باغچه استفاده نکنید، چون ممکن است به باکتری و آفات آلوده باشند.
     
  6. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 6
    6
    یک کود مناسب  با خاک مخلوط کنید، این کار باعث افزایش رشد و تقویت گیاهان می شود. کودهای آهسته رَهِش یا کٌند رَهای  5-10-5 یا  14-14-14، برای بسیاری از گونه های مختلف خیار استفاده شده و نتیجه ی خوبی نیز می دهد. این کودها را با توجه به دستورالعمل روی پاکتشان، با خاک ترکیب کنید.
    توجه: کود آهسته رهش یا کودهای کٌند رَها، به منظور رهایش تدریجی کود جهت استفاده بهینه گیاه از مواد مغذی می باشند. در واقع کودهای شیمیایی با  اثر طولانی هستند.
    • کیسه کودی که به ترتیب حاوی  مقداری کود نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) باشد را انتخاب کنید. این نوع کودها به کودهای NPK معروف هستند. هر عنصری در کود NPK ، بخشی  از گیاه را تغذیه می کند. بعنوان مثال، نیتروژن باعث رشد برگ، فسفر باعث افزایش و گسترش ریشه و بهبود عملکرد میوه می شود و پتاسیم سبب تقویت گل دهی و قدرت کلی گیاه می شود. یک کود 5-10-5 نیز می تواند بر بهبود عملکرد سبزیجات تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر،  کود 14-14-14، سلامت گیاه را متعادل نگه می دارد و باعث می شود تا خیار تردتر شود.
     
  7. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 7
    7
    آماده سازی ستون ها. خیارهای گونه ی  Vine نیاز به رشد و نمو بر روی داربست و یا ستون دارند. از طرفی دیگر  با توجه به اینکه خیار گونه ی bush برای رشد نیاز به استفاده از داربست ندارد، اما استفاده از این روش نیز می تواند برایش سودمند و مفید باشد. در واقع توجه داشته باشید که ستون های فلزی مخروطی شکلی که در فروشگاه های کشاورزی یا فروشگاه لوازم فلزی در دسترس هستند، می توانند گیاهان را برای رشد به سمت بالا در جهت ستونها تشویق و کمک کنند.
     
 

2

آموزش کاشت خیار در گلدان

  1. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 8
    1
    هنگامی که آب و هوا گرم شد، بذر  را روی سطح خاک و کود پخش کرده و بکارید.  دمای خاک برای رشد خیار حداقل باید به  70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) برسد. شروع کاشت خیار در اوایل تیرماه ، متداول و رایج است و در شهریور ماه، برداشت محصول آغاز می شود.
     
  2. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 9
    2
    قرار دادن ستون ها در داخل گلدان. پایه های ستون ها باید به قسمت پایین گلدان نزدیک باشد، و هر کدام از ستون ها نیز بایستی  بدون نیاز به هیچ تکیه گاهی، به صورت مستقیم بایستند.
     
  3. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 10
    3
    گلدان را با ترکیبات گفته شده  پر کنید. یک بسته از مخلوط کود را با دقت در گلدان و در اطراف ستونها بریزید. از آنجایی که ریشه ی گیاه خیار، نیاز به خاک نرم برای رشد دارد، بنابراین خاک را بیش از حد فشرده نکنید. حدود 1 اینچ (2 سانتیمتر)  بین سطح خاک و لبه گلدان فضای خالی باقی بگذارید.
     
  4. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 11
    4
    ستون ها را چک کنید. سعی کنید ستون ها را در گلدان چرخانده تا ثابت شوند. ولی  اگر هنوز هم به اطراف حرکت می کنند، مخلوط  خاک و کود بیشتری را در اطراف آن بریزید تا محکمتر و ثابت شود.
     
  5. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 12
    5
    سوراخ کوچکی در قسمت وسط  خاک گلدان ایجاد کنید. سوراخ باید حدود 1 اینچ (2-3 سانتیمتر) عمق داشته باشد. البته می توانید با انگشت کوچک خود و یا ته یک مداد سوراخ را ایجاد کنید.
     
  6. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 13
    6
    پنج تا هشت بذر در سوراخ بگذارید. کاشت زیاد بذر به این منظور است که وقتی بوته های خیار شروع به رشد کردند و عمل تنک انجام دادید باز هم  تعدادی گیاه باقی بماند، اما در صورت کاشت فقط یک یا دو بذر در هر سوراخ احتمال موفقیت کاهش می یابد.
     
  7. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 14
    7
    سوراخ را با مخلوط خاک پوشش دهید. خاک را در سوراخ له نکنید و فشار ندهید، زیرا ممکن است بذرها آسیب ببینند. بنابراین، خاک را به آرامی روی بذرها قرار دهید.
     
  8. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 15
    8
    آبیاری بذرها. خاک باید کاملاً و بطور مداوم مرطوب باشد. با این حال خاک را نیز بیش از حد خیس نکنید، زیرا گودال های ایجاد شده در اثر آبیاری زیاد، ممکن است موجب پراکنده شدن بذرها شوند.
     
  9. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 16
    9
    پیت ماس یا مالچ را روی خاک پخش کنید. یک لایه ی نازک از موارد ذکر شده، مانع از خشکی بیش از حد خاک می شوند.
     
  10. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 17
    10
    گلدان  را در مکانی روشن و آفتابی قرار دهید. خیارها در شرایط گرم خوب رشد می کنند و تابش زیاد نور خورشید نیز خاک را گرم و خوب نگه می دارد.
     
 

3

آموزش داشت و برداشت خیار در گلدان

  1. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 18
    1
    خیارها را زمانی که جوانه زدند و دو عدد از برگ هایشان سبز شد، تُنک کنید (حذف برگهای اضافی). دو عدد از بلندترین و قویترین جوانه ها  را انتخاب و در خاک باقی بگذارید. مابقی جوانه ها را از روی سطح خاک قیچی  کنید. جوانه های ضعیت را از خاک بیرون نکشید زیرا انجام این کار، سطح خاک را بهم می زند و ممکن است باعث آسیب رسیدن به سایر جوانه ها شود.
     
  2. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 19
    2
    قبل از اینکه خیارها به ارتفاع 8 تا 10 اینچ (20 تا 25 سانتیمتر) برسند، بوته های اضافی را بچینید. بوته ی بلندتر و قوی تر را نگه دارید و بوته ی ضعیف تر را روی سطح خاک بگذارید.
     
  3. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 20
    3
    گلدان را در مقابل نور مستقیم خورشید، در تمام طول دوره ی رشد، نگه دارید. خیار به حداقل 8 ساعت نور در طول روز نیاز دارد تا نیازهای نور و گرمای خود را تکمیل کند. 
     
  4. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 21
    4
    خیارها را روزانه آبیاری کنید. اگر سطح خاک خشک بود، ممکن است نیاز به آبیاری دوباره باشد. گیاهان بالغ را به اندازه کافی آب دهید سپس آبهای اضافی نیز از سوراخ های زهکشی  انتهای گلدان خارج می شود. هرگز خاک را خشک نگه ندارید زیرا خاک خشک، مانع  رشد خیار شده و منجر به تولید تلخی در خیار می شود.
     
  5. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 22
    5
     یک بار در هفته کود به خاک اضافه کنید. قبل از افزودن کودبه خاک، ابتدا خاک را خیس کنید، زیرا  اضافه کردن کود هنگامی که گیاهان خشک هستند، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. از یک کود قابل حل در آب استفاده کنید و طبق برچسب روی بسته ی کود، آنرا دقیق اعمال کنید.
     
  6. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 23
    6
    حفاظت از گیاهان در برابر بادهای تند. نسیم ملایم  برای رشد و نمو خیار، مناسب است، اما بادهای قوی و تند به گیاه آسیب می رسانند. قرار دادن گلدان  در محوطه ی خانه  و یا حصار کشی دور تا دور گلدان تا حدودی می تواند آسیب بادهای قوی را کاهش دهد.
     
  7. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 24
    7
    مراقب آفات  باشید. شته ها، کرم ها، کنه ها و سوسک خیار، گیاه خیار را هدف حمله قرار می دهند. از روغن چریش (به معنای تسكين دهنده و  التيام بخش انواع بيماري هاست و دارای خواص ضد تغذیه ای و دفع کنندگی حشرات می باشد)  یا سایر آفت کش ها ابرای دفع حشرات استفاده کنید.
     
  8. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 25
    8
    گیاه  رابه منظور مشاهده ی علائم بیماری بررسی کنید. کپک و پژمردگی باکتریایی  از بیماری های شایع خیار می باشند. بسیاری از محصولات ضد قارچی ، کپک گیاهان را از بین می برند، ,ولی اگر گیاه خیار درگیر یک بیماری باکتریایی شود،  زمان بیشتری برای بهبودی سلامت گیاه نیاز خواهید داشت.
     
  9. آموزش کاشت خیار در گلدان مرحله 26
    9
    وقتی که خیارها هنوز کوچک و تازه و جوان هستند، برداشت را شروع کنید. خیارهای بزرگتر، تلخ ترند. حدود 1/2 اینچ (3سانتیمتر) از ساقه ی خیار را نگه داشته و سپس آن را بچینید.
    • بیشتر خیارها حدود 55 تا 70 روز پس از کاشت، آماده ی برداشت می شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

-2 # بهنام
درود و سپاس . برای پرورش خیار در گلدان چه نژادی بخرم ؟ آیا شما دارید؟
+2 # احمد سرداری
سلام
بجای اینکه داربست رو بالا بزنیم امکان داره گلدان رو آویز کنین و بته خیار رو به پایین گردان آویزان باشه تو رشد و بازدهی تاثیری داره
-1 # بهمن حیدری
با عرض سلام و ادب
حقیقتش من میخواستم شمال گلخونه بزنم برای کاشت خیار و گوجه فرنگی در گلخانه ۱۵۰متری با ارتفاع ۴ونیم متر میخواستم لطف کنید راهنمایی کنید
اول اینکه در گلدان بذر بکاریم بهتره یا نه؟
دوم از چه نوع بذری استفاده کنم که بازدهی خوبی داشته باشه
سوم اینکه بذری که لطف میکنید معرفی میکنید حداکثر و حداقل بازدهیش رو بفرمائید
یاعلی..
+1 # Saeed
سلام
آیا در این فصل یعنی زمستان هم کاشت خیار در گلدان جواب میدهد؟ منطقه ی با آب و هوای سرد. ممنون میشم راهنمایی کنید.
+4 # امیر پهلوان صادق
سلام بصورت کلی برای کاشت خیار، در شب به دمای 19 و در روز به 25 درجه سانتیگراد نیاز است. بنابراین در فضای منزل براحتی می تونید در فصل زمستان اقدام به کاشت خیار در گلدان کنید. توجه کنید که گلدام رو حتماً سمت پنجره جنوبی ساختمان قرار دهید تا آفتاب کافی به آن برسد.
+2 # فرهاد
با عرض سلام و خسته نباشید
پارسال بوته خیار که کاشته بودم خوب رشد میکرد و کلی گل داده بود، البته در سایه بود بنده برای اینکه این گلها به میوه تبدیل بشه ساقه رو به آفتاب کشیدم که بعد دو روز کاملا خشک شد، جوری که انگار گرمای آفتاب سوزوندش. ممنون میشم راهنماییم کنین
با تشکر
+4 # امیر پهلوان صادق
سلام و عرض ادب
در ابتدا باید رقم خیاری که کاشته اید را مشخص کنید. بعنوان مثال اگر رقم خیار فضای باز باشد، نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد ولی اگر یکی از رقم های گلخانه ای مثل "رقم اسپادانا" یا "رقم یلدا" باشد در فصل تابستان با افزایش شدت نور، گیاه آسیب می بیند و حتما بایستی سایه دهی انجام گیرد.
همچنین در شبانه روز نبایستی بیشتر از 17 ساعت نور به گیاهان تابیده شود و بهترین دما در روز 25 درجه و در شب 19 درجه سانتیگراد است.
در فیلم آموزشی زیر با هرس بوته و خیار و کپک خاکستری که باعث خشک شدن بوته خیار می شود، آشنا خواهید شد:
zeraatyar.com/film-cucumis/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%87-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C
+7 # کاشت خیار
آموزش کاشت خیار در گلدان عالی بود.
+5 # مهندس ناهید فروشانی
سپاس از شما دوست عزیز
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان