به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

اموزش کاشت نخود فرنگی

آموزش مراحل کاشت نخود فرنگی

نخود فرنگی برفی (Snow peas) یا نخود فرنگی شکری ( sugar peas) در آب و هوای سرد بهتر رشد می کنند. اگر شما در یک منطقه با زمستان سرد زندگی می کنید، می توانید در اوایل بهار، نخود فرنگی برفی را در خاک بکارید. در این مقاله چگونگی کاشت نخود فرنگی برفی را بطور مستقیم و از طریق بذر در زمین، و برداشت نخود فرنگی ها را بعد از چند هفته، یاد خواهید گرفت.
توجه: نخود فرنگی برفی یا شکری گونه‌های مختلف نخود فرنگی می باشند که تمام غلاف یا پوست سبز نرسیده آن از جمله پوسته بیرونی مانند سبزی خورده می‌شود. 

مراحل کاشت نخود فرنگی

  1. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 1
    1
    برای کاشت نخود فرنگی ها، کمپوست به خاک اضافه کنید. برای هر 100 فوت مربع (30-31 متر مربع) زمین، حدود 3 اینچ (7-8 سانتی متر) کمپوست به خاک اضافه کنید. اگر به خاک، کود اضافه شده باشد، بنابراین نیازی به افزودن کمپوست به آن نیست.
     
  2. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 2
    2
    برای کاشت بذرهای نخود فرنگی، انگشت خود را حدود 1 اینچ (2-3 سانتیمتر) در عمق خاک فشار دهید. تعدادی سوراخ های 1 اینچی (2-3 سانتی متر) برای قرار دادن بذرهای نخود فرنگی ایجاد کنید. بایستی هر سوراخ 2 اینچ (5 سانتی متر) از هم فاصله داشته باشند.
     
  3. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 3
    3
     در هر سوراخ یک بذر نخود فرنگی  قرار دهید و با مخلوط  خاک گلدان یا خاک های  روی سطح زمین، آنها را پوشش دهید.
    • در صورتی که نخود فرنگی ها را به صورت ردیف های کاشت در روی زمین می کارید، باید فاصله ی هر ردیف 18 اینچ (45-46 سانتی متر)  از هم باشند تا نخودفرنگی ها بتواند فضای زیادی برای رشد داشته باشد.
     
  4. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 4
    4
    بذرهای نخود فرنگی و خاک را برای کمک به جوانه زنی بذرها، آبیاری کنید.
     
  5. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 5
    5
    اگر شما رقم بسیار بلند نخود فرنگی، مانند Oregon Giant را کاشتید، باید یک چوب یا ستون را در کنار بذرهای نخودفرنگی در زمین فرو کنید. ارقام قد کوتاه نخود فرنگی مانند Snowbird یا  Dwarf Gray Sugar ، فقط در حدود 24 اینچ (60 سانتیمتر) بلند می شوند و نیازی به چوب برای کمک به ایستادن آنها نیست. برای تعیین اینکه چه نوع نخود فرنگی (بلند یا کوتاه) کاشته اید، با دقت روی بسته بندی بذرهای نخود فرنگی را بخوانید.
     
  6. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 6
    6
    اگر علف های هرز در کنار نخود فرنگی ظاهر شوند، باید علف های هرز را با دست حذف کنید، مخصوصاً زمانی که نخود ها خیلی جوان هستند. در واقع برای اینکه  ریشه های نخود فرنگی آسیب نبینند، از بیل استفاده نکنید یا حفر بیش از حد و عمیق، انجام ندهید.
     
  7. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 7
    7
    بطور منظم نخود فرنگی هایِ در حال رشد را آبیاری کنید. سعی کنید آبیاری بنحوی انجام شود که فقط خاک نخودها آبیاری شود و آب روی برگ نخودهای کاشته شده نریزد. زیرا آبیاری نکردن برگهای نخود فرنگی، از ایجاد و گسترش آلودگی های قارچی جلوگیری می کند.
    •  قبل از آبیاری مجدد، صبر کنید تا 3 اینچ (7-8 سانتیمتر) از سطح خاک خشک شود. آبیاری بیش از حد می تواند ریشه ها را پوسانده و مانع رشد گیاه نخود فرنگی شود.
    • شما ممکن است متوجه شوید که نخود فرنگی های شکری، درست زمان شروع گلدهی، نیاز به آب بیشتری  دارند. آبیاری به اندازه و کافی در مرحله گلدهی، تولید میوه های سالم را در نخود فرنگی افزایش می دهد.
     
  8. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 8
    8
    لایه ای از مالچ روی سطح خاک نخود فرنگی اضافه کنید، مانند چمن های خُرد شده یا روزنامه های ریز و باریک شده. این کار رطوبت را در خاک حفظ کرده و  گیاهان  نخود فرنگی را از حرارت بالای دما در آب و هوای گرم، محافظت می کند.
     
  9. آموزش کاشت نخود فرنگي مرحله 9
    9
    غلاف نخود فرنگی های برفی را بعد از اینکه غلاف یا پوست بیرونی نخود فرنگی ها به طول 2 تا 3 اینچ (5 تا 7سانتی متر) رسیدند، بچینید. دانه های داخل غلاف نخود فرنگی برفی موقع چیده شدن هنوز هم صاف هستند و مانند نخود فرنگی باغچه ای (garden peas)، گرد نشده اند.
    • معمولا غلاف های نخود فرنگی، یک هفته پس از تولید گل های نخود فرنگی، آماده ی چیدن هستند.
    • هنگامی که گیاه نخود فرنگی شروع به تولید غلاف کرد، حداقل هر روز برای داشتن نخود فرنگی هایی با بهترین طعم و بافت، آن ها را بچینید.
    • غلاف ها را بطور منظم بچینید تا  نخود فرنگی برای  تولید شکوفه و غلاف های بیشتر، تشویق شود.
    • اگر احتمالاً یک یا دو غلاف نخود فرنگی را فراموش کردید که بچینید و دانه های داخل غلاف های  نخود فرنگی بزرگ شدند، از آنها بعنوان نخود فرنگی باغچه ای استفاده کنید. غلاف بیرونی بسیار رسیده ی نخود فرنگی های برفی  را نخورید، زیرا غلاف ها سفت و رشته ای شده اند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان