به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کدو تنبل

مراحل آموزش کاشت کدو تنبل

آموزش کاشت کدو تنبل شامل سه بخش است:آموزش مقدماتی برای کاشت کدو تنبلآموزش کاشت و مراقبت از کدو تنبلآموزش برداشت محصول کدو تنبل

اگر قصد دارید کدو تنبل بکارید، به یک بسته بذر کدو تنبل و به فضای کافی در زمین زراعی یا باغچه نیاز دارید. کاشت کدو تنبل بسیار ساده است. برای کاشت کدو تنبل، اطمینان حاصل کنید که به زمین زراعی یا باغچه ی شما، به اندازه ی کافی نور برسد؛ همچنین باید به کدو تنبل  در تمام طول تابستان، به خوبی آب دهید. با فرا رسیدن پاییز، تعداد زیادی کدو تنبل نارنجی رنگ حاصل خواهد شد که می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید یا به فروش برسانید. 

بخش 1

آموزش مقدماتی برای کاشت کدو تنبل

  1. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  1
    1
    مقداری بذر با کیفیت برای کشت کدو تنبل تهیه کنید.
    به یک گلخانه بروید و مقداری بذر با کیفیت کدو تنبل تهیه کنید؛ همچنین می توانید بذرهای کدو تنبل را به صورت آنلاین سفارش دهید. می توانید یک کدو تنبل از فروشگاه خریداری کنید و از دانه های آن برای کشت کدو استفاده کنید. اما بهتر است یک بسته بذر کدو تنبل تازه خریداری کنید. 
    • کدو تنبل مخصوص کیک: از این نوع کدو تنبل برای تهیه ی کیک استفاده می شود. 
    • کدو تنبل مخصوص فانوس هالووین: این نوع کدو ها نسبت به کدو تنبل مخصوص کیک، بزرگتر هستند و طعم کمتری دارند. 
    • کدو تنبل تزئینی: از این نوع کدو تنبل، برای تزئین دکوراسیون استفاده می شود. 
     
  2. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  2
    2
    زمان کاشت کدو تنبل ها را مشخص کنید. 
    بین 75 تا 100 روز طول می کشد تا بذر کدو تنبل رشد کند و آماده ی برداشت گردد. بنابراین به راحتی می توانید زمان برداشت خود را مشخص کنید. اکثر کشاورزان طوری برنامه ریزی می کنند که محصول آنها موقع پاییز آماده ی برداشت باشد.برای انجام این کار، باید زمان کاشت بذر کدو تنبل را نسبت به منطقه ی خود بدانیم. کدو تنبل در آب و هوای گرم با سرعت بیشتری می روید. بنابراین اگر آن را خیلی زود بکارید، قبل از جشن هالووین به دست خواهد آمد. 

    • اگر در منطقه ی شما زمستان سرد است و تابستان معتدل است، بهتر است بذر کدو تنبل را در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ماه و پس از آخرین یخبندان بکارید. در این صورت کدوها در پاییز و به موقع به دست خواهند آمد.
    • اگر منطقه ی شما، تابستان گرم و طولانی دارد، می توانید بذر کدو تنبل را در مرداد ماه بکارید تا محصول برای جشن هالووین به موقع به دست آید.
    • اگر می خواهید کدو تنبل را برای استفاده در غذا بکارید، و نیازی ندارید تا کدوها قبل از پاییز حاصل شوند، می توانید سه هفته قبل از آخرین یخبندان، آنها را در گلخانه نشاء بزنید؛ و به محض اینکه هوا گرم شد، می توانید نشاء کدو تنبل را در زمین بکارید. برای نشاء زدن بذر کدو تنبل در گلخانه، از سینی نشاء که با بستر کشت نشاء پر شده است، استفاده کنید. سپس به خوبی به نشاء آب دهید و سینی نشاء را در کنار یک پنجره ی آفتاب گیر قرار دهید. پس از گذشت چند هفته، جوانه های کدو تنبل آماده ی کاشت در بیرون از گلخانه خواهند شد.  
  3. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  3
    3
    بستر کشت کدو تنبل را آماده کنید.
    جهت کشت کدو تنبل، مکانی را انتخاب کنید که کاملا آفتابی باشد، زیرا تا زمانی که به کدو تنبل نور کافی نرسد، رشد نخواهد کرد. کدو تنبل گیاهی است که مانند درخت انگور گسترده می شود و طول آن به 6 تا 9 متر می رسد. برای کشت کدو تنبل، مکانی انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.
    • بهترین حالت این است که pH خاک کدو تنبل، بین 6.0 تا 6.8 باشد. اگر مدتی است که pH خاک کدوها را آزمایش نکرده اید، یک نوار تست pH خریداری کنید و آن را اندازه گیری کنید. برای اصلاح کردن میزان pH خاک کدو تنبل، می توانید از مخلوط آهک و کود استخوان یا کمپوست استفاده کنید.
    • برای اینکه بفهمید خاک کدو تنبل زهکشی خوبی دارد یا نه، یک حفره در خاک حفر کنید و آن را از آب پر کنید. حالا به مدت یک شب، به آب اجازه دهید تا ته نشین شود؛ سپس دوباره حفره را برای تکمیل تست، از آب پر کنید. حالا هر ساعت، به وسیله ی یک خط کش، سطح آب فرو رفته را اندازه گیری کنید. اگر آب به مقدار 2.5 تا 7.5 سانتی متر در ساعت ته نشین شود، این خاک برای کشت کدو تنبل، بسیار مناسب است.  اما اگر آب به سرعت در خاک ته نشین شود و یا اینکه به کندی ته نشین شود، کافیست برای بهبود زهکشی، از کمپوست استفاده کنید.
    • برای اینکه کدو تنبل تقویت شود، خاک آن را به عمق 10 سانتی متر شخم بزنید و آن را با کمپوست ارگانیک مخلوط کنید. 
     
 

بخش 2

آموزش کاشت و مراقبت از کدو تنبل

  1. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  4
    1
    بذرهای کدو تنبل را به عمق 2.5 سانتی متر بکارید. 
    به منظور گرم شدن خاک و بهبود زهکشی و کاهش آفات، تپه ی کوچکی ایجاد کنید، سپس دو یا سه دانه ی کدو تنبل را به عمق 7.5 سانتی متر در مرکز تپه بکارید. 
    به آرامی خاک را بر روی دانه ها بریزید و پس از کاشت به آنها آب دهید. 
    اگر قصد دارید بیش از یک کدو تنبل بکارید، می توانید آنها را با فاصله ی 1.2 تا 2.4 متر از یکدیگر بکارید. اما گونه های کوچک کدو تنبل را می توانید با فاصله ی 0.9 متر از یکدیگر بکارید.
    • اگر در منطقه ی شما وزش باد شدید است، می توانید دانه ها را در یک گودال به عمق 7.5 سانتی متر بکارید. این کار از دانه ها در برابر وزش باد محافظت می کند. 
    • اگر می خواهید جوانه های کدو تنبل را از سینی نشاء به زمین منتقل کنید، حفره ها را با فاصله ی 1.5 متر از یکدیگر حفر کنید. 
     
  2. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  5
    2
    به طور منظم به جوانه های کدو تنبل آب دهید. 
    هیچوقت نگذارید خاک کدو تنبل کاملا خشک شود؛ کدو تنبل به آب فراوانی نیاز دارد. وقتی که خاک کدو تنبل کمی خشک شد با استفاده از آبپاش به خوبی به بستر آن آب دهید. سعی کنید به خوبی خاک کدو تنبل را خیس کنید، زیرا ریشه ی کدو تنبل عمیقا در خاک فرو می رود؛ و باید به آن آب کافی برسد. 
    • اگر خاک کدو تنبل از قبل مرطوب است، نباید دوباره به آن آب دهید، زیرا ممکن است کدو فاسد شود.
    • هنگام صبح به کدو تنبل ها آب دهید تا آب وارد شده به برگ آنها، مدت بیشتری باقی بماند. اگر هنگام عصر به کدو تنبل ها آب دهید، بر روی گیاهان خیس شده، سفیدک پودری ایجاد خواهد شد. 
    • وقتی که کدو تنبل ها رشد کردند و نارنجی شدند، می توانید آب دادن زیاد به آنها را متوقف کنید. کلا یک هفته قبل از اینکه کدو تنبل ها آماده ی برداشت شوند، آب دادن به آنها را متوقف کنید. 
     
  3. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  6
    3
    کدو تنبل ها را بارور کنید.  
    به دور پایه ی کدو تنبل، کمپوست بریزید و یا از کود ارگانیک استفاده کنید. این کار را تنها پس از سبز شدن گیاه انجام دهید تا سالم بروید و علف های هرز کنترل شوند. 
    • اگر مشاهده کردید که گل های کدو تنبل در حال افتادن هستند و کدو تنبل ها رشد نمی کنند، باید به صورت دستی، آنها را بارور کنید. بنابراین از یک قلم مو استفاده کنید و گل ها را بارور کنید.  
  4. 4
    کدو تنبل ها را تنک کنید. 
    اگر در گودال ها بیش از دو دانه ی کدو تنبل کاشته اید، دو جوانه ی قوی تر را نگه دارید و  دیگر جوانه های ضعیف را بیرون بیاورید. با انجام این کار، مواد مغذی بیشتری به کدوهای باقی مانده خواهد رسید. 
    • وقتی طول شاخه ی کدو بیش از 1.5 متر شد، نوک آن را بچینید. این کار باعث می شود تا شاخه های جانبی بیشتر رشد کنند و محصول کدو تنبل بیشتر شود. 
     
  5. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  7
    5
    مواظب آفات کدو تنبل باشید.
    کدو تنبل به آفاتی که برگ و شاخه ی آن را می خورد، حساس است. 
    متداول ترین حشراتی که به کدو تنبل آسیب می رسانند عبارتند از:
    1. سوسک خال دار
    2. . شته
    3. برخی از حشرات.
    خوشبختانه اکثر آفات کدو تنبل را می توان با چیدن و دور انداختن بخش هایی از گیاه و یا با پاشیدن جریان آب، کنترل کرد. 
    • اگر استفاده از آب خالص برای دور کردن آفات، فایده ای ندارد، برگ کدوی آفت زده را با آب صابون یا مخلوط آب و آمونیاک پاک کنید. 
    • اگر ضروری است می توانید از آفت کش استفاده کنید. اما این کار به زنبورهای عسل مفید، آسیب می زند. زنبورهای عسل، گل های کدو را گرده افشانی می کنند و باعث سالم ماندن کدو تنبل می شوند. برای اینکه به زنبورهای عسل، آسیب کمتری برسد، هنگام شب از آفت کش ها استفاده کنید. یعنی زمانی که زنبورهای عسل در داخل کندوی خود به سر می برند. 
     
 

بخش 3

آموزش برداشت محصول کدو تنبل

  1. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  8
    1
    بررسی کنید که چه موقع کدو تنبل ها آماده ی برداشت هستند. 
    در زمان برداشت، رنگ کدو تنبل باید نارنجی روشن باشد. شاخه ی کدو نیز شروع به چروک شدن و خشک شدن می کند. مهمتر از همه اینکه پوسته ی کدو تنبل محکم می شود. اگر می توانید به راحتی انگشت خود را در کدو تنبل فرو کنید، هنوز زمان برداشت فرا نرسیده است. 
     
  2. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  9
    2
    با استفاده از قیچی، شاخه های کدو تنبل را بچینید.
    مقداری از شاخه ی بالای کدو تنبل را باقی بگذارید تا کدوها دیرتر فاسد شوند. کدوها را با شاخه نچینید، زیرا ممکن است شاخه ی کدو تنبل بشکند و کدو زمین بخورد و فاسد شود. 
     
  3. آموزش کاشت کدو تنبل مرحله  10
    3
    کدوها را بشویید و آنها را ذخیره کنید. 
    به محض اینکه کدو تنبل ها را برداشت کردید، آنها را از زمین خارج کنید، سپس آنها را با آب بشویید. اگر کدوها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید، در تمام طول زمستان سالم باقی می مانند. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+2 # ابوالفضل ‌کشاورز
عالیه‌فقط‌موقع‌برداشت‌چقدر‌ساقه‌باید‌به‌کدو‌باقی‌بمونه
لطفاً ‌به‌سانتی متر‌بگید
+5 # Guest
عالی
+5 # امیر عباس
سلام ممنون از توضیح واضح شما عالی بود
+1 # شهیندخت مهرگان
سلام کدوحلوایی من برگهاش خیلی بزرگه وهمینطور که روزمین میخزه ریشه میزنه تازگیا غنچه کرده اماهنوزبازنشدن وفضای خیلی زیادی روداره اشغال میکنه من تاحالاکدوحلوایی نکاشتم این یه ایرادنیس؟
+4 # رضا کشاورز
من در تهران در باغچه کدو کاشتم در آمده و کدوی فراوانی می دهد فقط بعضی گل ها با پایه بلند دارد که میرزید و بعضی وتاه هستند و تبدیل به میوه میشوند الان که پاییز شده حدود 7 کدو چیدیم ولی هر بار کدو های رسیده را برداشت میکنیم کدوهای دیگری در می آورد آیا این کدو ها هم خواهند رسید در ضمن طول آن از 9 متر هم رد شده تا جایی که به خانه های همسایه رفته و در فضای باز آنها هم در حال رشده حتی میوه هم داده که دوسه تا هم آنها چیدن . فقط ازفروردین که این کدو شروع به رشید کرد به یاس که به نردها کشیده شده پیچیده و بالا رفته وتا کوچه هم امتداد داره فقط برگ های قیدیمی آن خشک میشود ولی هنوز در حال رشیده و تا جایی که امکان داره در مسر های قابل دسترس هدایت میکنیم اما بعضی جاها رشید کرده و میوه داده که قبل دسترس نیست اما خیلی جالبه همه همسایه ها و ره گذرا از دیدن آن تعجب میکننه حالا بنظر شما چطوری میتونم بیشتر از آن مراقبت کنم .
+6 # جواد عسگری
چه زمانی وقت چیدنشونه؟ چون دیگه خیلی بزرگ شدن ولی نارنجی نشدن هنوز و تقریبا دارن خشک میشن
# جواد عسگری
کدوها بزرگ شدن ولی سبز هستن وسفت. آیا رسیدن؟ یا هنوز نارس هستن
+5 # Guest
سلام خیلی عالی و کامل توضیح داده بودید سپاگذارم.
+4 # سیدحسن علوی
سلام
خیلی جامع بود . تشکر
+5 # Guest
متشکرم نکات خوبی یاد گرفتیم
+5 # محمد علی معتمدی
مطالب خیلی مفید مختصر و جامع بود.ممنون
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان