به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه

مراحل کاشت گوجه فرنگی در خانه

آموزش کاشت گوجه فرنگی در خانه شامل سه بخش است:نحوه کاشت بذر گوجه فرنگینحوه انتقال نشاء های گوجه فرنگی به بستر اصلینحوه ی تربیت و گرده افشانی و برداشت گوجه فرنگی

پرورش گوجه فرنگی در خانه این ارمغان را برای شما دارد که در تمام طول سال و بخصوص فصل زمستان از گوجه فرنگی تازه استفاده نمایید. همچنین آموزش پرورش گوجه فرنگی در خانه برای کسانی مناسب است که در واحدهای آپارتمانی زندگی می کنند و برای پرورش کوچه فرنگی به مکان های خارج از خانه دسترسی ندارند.

بخش 1

نحوه کاشت بذر گوجه فرنگی

  1. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 1
    1
    انتخاب رقم (variety) گوجه فرنگی: ارقام گوجه فرنگی فراوانی وجود دارد. این ارقام براساس نحوه رشد به 3 گروه محدود (determinate) و نیمه محدود (semi-determinate) و نامحدود (indeterminate) تقسیم می شوند. هر کدام از ارقام مذکور مزیت هایی دارند و شما با توجه به هدفی که دارید باید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
    • ارقام گوجه فرنگی با رشد انتهایی محدود: این ارقام بصورت پشته ای رشد میکنند و بیشتر مخصوص کاشت در فضای باز هستند. در این ارقام معمولاً به ازای هر 2 تا 3 برگ یک گل آذین گوجه فرنگی بوجود می آید و در انتهای هر شاخه فرعی نیز پس از تولید 2 تا 3 برگ، یک گل آذین بوجود می آید و سپس رشد شاخه فرعی متوقف می شود. رقم "dwarf" در این گروه قرار می گیرد.
    • ارقام گوجه فرنگی با رشد انتهایی نیمه محدود: در این ارقام به ازای هر 2 تا 3 برگ، یگ گل آذین گوجه فرنگی بوجود می آید و در نهایت در جوانه ی انتهایی نیز یک گل آذین تولید می شود. این محصولات در زمان کوتاهتری، حداکثر تولید را دارند و برای کشت کوتاه مدت گلخانه ای در پاییز بسیار نتیجه بخش می باشد.
    • ارقام گوجه فرنگی با رشد انتهایی نامحدود: این ارقام مناسب کاشت در گلخانه هستند. حالت بالارونده دارند. اگر فضای عمودی کافی در اختیار دارید میتوانید از این ارقام برای کاشت در خانه استفاده کنید. معمولاً به ازای هر 3 برگ، یک گل آذین گوجه فرنگی بوجود می آورند. جوانه انتهایی به رشد خود ادامه می دهد. گل آذین در روی ساقه اصلی و فرعی تشکیل می شود و رشد طولی بوته ادامه دارد و متوقف نمی شود. بنابراین اگر بدنبال رقم گوچه فرنگی برای کاشت داخل فضای خانه با رشد انتهایی نامحدود هستید می توانید از ارقام "plum" یا "cherry" استفاده نمایید.
    • در لینک روبرو می توانید ارقام مختلف گوجه فرنگی را مشاهده و خرید نمایید: انواع بذر گوجه فرنگی
     
  2. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 2
     
    2
    کاشت بذرهای گوجه فرنگی: برای کاشت بذرهای گوجه فرنگی می توانید از ترکیب کمپوست مرغوب (80%) و پرلیت (20%) استفاده کنید. در ادامه سینی بذر را با آب تازه، کاملا مرطوب نمایید(اسپری نمایید) و سپس با ترکیب کمپوست و پرلیت مرطوب، پر کنید. سپس در هر کدام از سلول های سینی کشت، یک سوراخ کوچک به عمق 0.6 سانتی متر ایجاد نمایید و در هر کدام از سوراخ ها سه عدد بذر قرار دهید و روی آنرا بپوشانید.
    • اگر سینی کشت بذر ندارید، می توانید از لیوان یکبارمصرف استفاده کنید.
    • توجه داشته باشید که اگر می خواهید از سینی کشتی استفاده کنید که قبلا استفاده شده است، آنها را با محلول سفید کننده و آب با نسبت 1 به 10شستشو دهید.
     
  3. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 3
    3
    با استفاده از نور و گرمای مناسب، جوانه زنی بذرهای گوجه فرنگی را افزایش دهید: پروسه ی تبدیل بذر به جوانه را جوانه زنی گوجه فرنگی می نامند. جوانه زنی بذرهای گوجه فرنگی بین 4 تا 10 روز بطول خواهد انجامید. چندین عامل باعث جلو یا عقب افتادن جوانه زنی گوجه فرنگی خواهد شد:
    • بلافاصله بعد از کاشت بذرهای گوجه فرنگی با استفاده از یک پلاستیک، سطح بستر کشت را بپوشانید. این کار باعث می شود که رطوبت و گرمای بستر کشت حفظ شود. توجه فرمایید که بلافاصله بعد از ظاهر شدن برگ های لپه ای، باید پلاستیک را حذف نمایید.
    • سینی کشت را به یک محل گرم منتقل کنید. برای جوانه زنی بذرهای گوجه فرنگی به دمای بین 21 تا 26 درجه سانتیگراد نیاز است.
    • هر روز پلاستیک را از روی بذرهای گوجه فرنگی بردارید و بستر کشت را مرطوب نمایید.
     
  4. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 4
    4
    جوانه های گوجه فرنگی را به یک مکان آفتابی منتقل کنید. جوانه های گوجه فرنگی به حداقل 8 ساعت نور آفتاب در روز نیاز دارند. اگر جوانه های گوجه فرنگی نور کافی را دریافت نکنند، ضعیف خواهند شد. بنابراین بمحض نمایان شدن برگ های لپه ای، پلاستیک روی سینی کشت را حذف نمایید. تا جوانه های گوجه فرنگی نور کافی را دریافت کنند. اگر منزل شما دارای پنجره جنوبی با نور کافی است، سینی نشاء را پشت پنجره جنوبی قرار دهید و اگر پنجره جنوبی ندارد، از لامپ رشد یا فلوروسنت برای رشد بهتر نشاء های گوجه فرنگی استفاده نمایید.
    • لامپ مصنوعی را با فاصله مناسب از بستر کشت قرار دهید و هر بار که ارتفاع نشاء های گوجه فرنگی بیشتر می شود، فاصله لامپ را تنظیم نمایید.
    • اگر نشاء های گوجه فرنگی را پشت پنجره جنوبی قرار داده اید، هر چند ساعت یکبار آنرا بچرخانید تا همه طرف نشاء ها نور کافی دریافت کنند. 
 

بخش 2

نحوه انتقال نشاء های گوجه فرنگی به بستر اصلی

  1. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 5
     
    1
    نشاء های گوجه فرنگی را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید: بمحض اینکه یک یا دو برگ حقیقی گوجه فرنگی ها نمایان شد، آماده انتقال به بستر اصلی هستند. در این زمان هر کدام از نشاء های گوجه فرنگی را به یک گلدان بزرگتر منتقل نمایید.
    • نشاء های گوجه فرنگی را بدون اینکه به ریشه های آن آسیب وارد شود از سینی نشاء خارج کنید. با دو انگشت خود ساقه گوجه فرنگی را بگیرید و با چند تکان آرام، آنرا بسمت بالا حرکت دهید تا از جای خود خارج شود.
    • ساقه نشاء گوجه فرنگی را در حالی که بین دو انگشت خود گرفته اید به سواراخی که قبلاً در گلدان ایجاد کرده اید منتقل کنید و خاک اطراف را روی آن بریزید و با کف دست یا نوک انگشتان خود، خاک اطراف ساقه را به آرامی فشار دهید.
    • هنگام انتقال نشاء گوجه فرنگی، مراقب باشید که به ریشه های نازک و مویی گوجه فرنگی آسیب نرسد، این ریشه های مویی بعداً به ریشه های بزرگتر تبدیل خواهند شد.
    • بعد از انتقال نشاء گوجه فرنگی به بستر اصلی، آنرا آبیاری کنید.
     
  2. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 6
    2
    هر زمان که خاک گوجه فرنگی ها خشک شد، آنرا آبیاری کنید: بلافاصله بعد از انتقال نشاء گوجه فرنگی ها به بستر اصلی، باید آنها را آبیاری کنید. هر روز خاک گوجه فرنگی ها را با انگشت خود بررسی کنید و اگر خشک بود، آنها را آبیاری کنید. ممکن است سطح خاک گوجه فرنگی ها خشک باشد اما خاک زیرین مرطوب باشد، بنابراین آبیاری را به زمانی دیگر موکول کنید.
    • اجازه دهید خاک گوجه فرنگی ها کاملاً خشک شود و بعد آبیاری کنید.
     
  3. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 7
    3
    میزان شدت نور در روز و شب را برای گیاه گوجه فرنگی فراهم کنید: اگر از نور مصنوعی برای نوردهی به گیاه گوجه فرنگی استفاده می کنید باید بنحوی عمل کنید که شرایط طبیعی برای گوجه فرنگی ها فراهم شود. گیاه گوجه فرنگی به 12 تا 16 ساعت نور آفتاب نیاز دارد، بنابراین صبح ها چراغ را روشن کنید و بعد از طی زمان مذکور چراغ را خاموش نمایید.
    • برای روشن و خاموش شدن چراغ ها می توانید از تایمر استفاده کنید تا اینکار بصورت خودکار انجام شود.
     
  4. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 8
    4
    استفاده از کودهای شیمیایی برای گیاه گوجه فرنگی: برای باردهی و عملکرد بهتر گوجه فرنگی ها، باید مواد غذایی مناسب در اختیار گیاه قرار گیرد. بنابراین دو هفته بعد از انتقال نشاء های گوجه فرنگی، اولین کوددهی را انجام دهید و این کار را هر هفته یکبار انجام دهید تا گیاه گوجه فرنگی بالغ شود.
    • برای کوددهی به نشاء های گوجه فرنگی از کودهای با میزان فسفر بیشتر استفاده کنید.
    • هنگام کوددهی به گوجه فرنگی ها، حتما به اطلاعات نوشته شده روی پاکت کود، دقت فرمایید.
     
 

بخش 3

نحوه ی تربیت و گرده افشانی و برداشت گوجه فرنگی

  1. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 9
    1
    سرپیچی و تربیت گیاه گوجه فرنگی: ارقام گوجه فرنگیِ با رشد نامحدود (Indeterminate) بدلیل رشد بالارونده ای که دارند باید با استفاده از یک حائل، آنرا بسمت بالا هدایت کنیم. در واقع بدلیل اینکه ساقه گوجه فرنگی علفی است نمی تواند روی پای خود بایستد و از روی زمین افتادن آن باید جلوگیری کنیم. بنابراین میتوانید از یک ریسمان استفاده کنید و یک سمت آنرا به طوقه گیاه گوجه فرنگی متصل کرده و سر دیگر آنرا به سقف خانه متصل کنید. هر بار که گوجه فرنگی رشد می کند آنرا کامل بدور ریسمان می تابانیم. به این کار اصطلاحاً سرپیچی گوجه فرنگی می گویند.
    • یک ماه بعد از کاشت گوجه فرنگی، عملیات سرپیچی باید انجام شود.
     
  2. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 10
    2
    گرده افشانی گل های گوجه فرنگی: عملیات گرده افشانی گل های گوجه فرنگی در فضای باز و بیرون از خانه توسط زنبورها، باد و پرندگان انجام می شود. اما زمانی که گوجه فرنگی ها را داخل خانه کاشته اید، عملیات گرده افشانی گل های گوجه فرنگی را باید خودتان انجام دهید.
    • با استفاده از یک پنکه می توانید باد ایجاد کنید.
    • با استفاده از انگشتان خود، ضربات آرام به ساقه اصلی گوجه فرنگی بزنید.
    • با استفاده از یک قلمو و مالیدن آن بداخل گل و انتقال گرده ها به دیگر گل های گوجه فرنگی می توانید عملیات گرده افشانی گوجه فرنگی را شبیه سازی نمایید.
     
  3. نحوه کاشت گوجه فرنگی در خانه 11
    3
    برداشت محصول گوجه فرنگی: ارقام گوجه فرنگی با رشد نامحدود (Indeterminate) بعد از گذشت 60 تا 80 روز، گوجه فرنگی می دهند. گوجه فرنگی ها در تمام فصل ها به تولید میوه، ادامه خواهند داد. زمان مناسب برداشت گوجه فرنگی، زمانی است که رنگ گوجه ها بر اساس رقم، "قرمز"، "زرد" یا صورتی شده باشد و همچنین زمانی که با انگشتان خود، گوجه ها را فشار می دهید، یکمقدار باید نرم باشد.
      • برای برداشت گوجه فرنگی ها، انتهای دم میوه را با انگشتان خود بگیرید و با یک حرکت سریع بچرخانید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # سید محمد بزرگی
با سلام
ازشما بسیار متشکرم به خاطر توضیحات کاملی که ارائه فرمودین
انشاالله که منهم بتونم ازاین موضوع استفاده کنم و امسال اقدام به کاشت خیار و گوجه در گلدان را انجام بدم
با تشکر فراوان بزرگی
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان