به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش هرس گوجه فرنگی

مراحل هرس شاخه های گیاهان گوجه فرنگی

هرس شاخه های گیاهان گوجه فرنکی شامل سه بخش می باشد:آموزش هرس گیاه گوجه فرنگیآموزش انتخاب زمان و نحوه ی هرس شاخه های گوجه فرنگیاقدامات لازم برای کاشت گوجه فرنگی

کاشت و پرورش گوجه فرنگی در خانه، سرگرمی شاد و لذتبخشی است. بیشتر ارقام گیاهان گوجه فرنگی به آسانی رشد کرده  و  به نگهداری و مراقبت زیاد در طول دوره ی رشد، نیاز نخواهند داشت. البته هرس گیاهان گوجه فرنگی می تواند به حفظ سلامتی گیاه کمک و سبب تولید گوجه فرنگی بیشتر شود. فرآیند هرس شاخه های گوجه فرنگی کار ساده و آسانی است و نیاز به ابزار خاصی برای شروع کار نخواهید داشت. 

بخش 1

آموزش هرس گیاه گوجه فرنگی

  1.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 1
    1
    از قسمت پایین گیاه گوجه فرنگی کار هرس کردن را آغاز کنید. هرس گیاه گوجه فرنگی، از قسمت پایین به سمت بالا، می تواند برای گیاه مفید باشد. این کار باعث افزایش سرعت عمل  و دقت در حذف شاخه های اضافی می شود. با دقت کار خود را شروع کنید، و هر شاخه ای که رشدش غیر ضروری است، هرس کنید.
    • بیشترین میزان عملیات هرس کردن، در بخش پایینی گیاه گوجه فرنگی انجام می شود.
    • ساقه های تازه شکل گرفته در گیاه گوجه فرنگی نیز باید حذف شوند. در واقع این ساقه ها مواد مغذی را از میوه های گوجه فرنگی دور می کنند.
    • بطور کلی بسیاری از ساقه های قسمت پایینی گیاه گوجه فرنگی، میوه تولید نمی کنند.
     
  2.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 2
     
    2
    ساقه و برگ های ناخواسته را از بوته های گوجه فرنگی حذف کنید. بیشترین هرس گوجه فرنگی را با چیدن هر بخش از گیاه که نیازی به آن نمی باشد، انجام دهید. قبل از حذف هر شاخه از گیاه گوجه فرنگی، آن بخش از گیاه را بین انگشت شست و انگشت اشاره نگه داشته، سپس آن را جدا کنید. با حرکت آن بخش گیاه گوجه فرنگی به عقب و جلو ساقه را از گیاه جدا کنید.
    • اکثر قسمت های گیاه گوجه فرنگی  باید به سادگی چیده شوند.
    • برای هرس گیاه گوجه فرنگی به قیچی نیاز نیست مگر اینکه یک بخش خیلی بزرگ از گیاه باشد که نتوان آنرا با دست جدا نمود.
    • اگر قیچی هرس آلوده باشد، می تواند آلودگی را به گیاه منتقل کند. بنابراین قبل از عملیات هرس گوجه فرنگی، قیچی هرس را ضد عفونی نمایید. البته اگر یکی از بوته های گوجه فرنگی، بیمار باشد عفونت به قیچی منتقل شده و باز امکان سرایت به گیاه دیگر وجود دارد.
    • برای هرس گوجه فرنگی از تیغ ریش تراشی نیز می توانید استفاده کنید.
     
  3.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 3
    3
    از هرس بوته های گوجه فرنگی غافل نشوید. تعدادی از برگها و ساقه ها را روی گیاه گوجه فرنگی، بمنظور عملکرد مناسب باقی بگذارید. در واقع قطع بیش از حد شاخه های گیاه گوجه فرنگی نیز می تواند باعث کند شدن رشد و یا احتمالاً مرگ گیاه شود. از بین بردن زیاد برگ های گوجه فرنگی می تواند باعث آفتاب خوردن بیش از حد گوجه ها شود و در نتیجه گوجه فرنگی را خراب کند. اگر در مورد هرس کردن گیاهتان شک دارید، بهتر است که از خیر آن بگذرید و آنرا به یک متخصص بسپارید.
    • حداقل یک ساقه در زمان  هرس، روی گیاه گوجه فرنگی باقی بگذارید. این ساقه ها در نهایت می توانند گوجه فرنگی اضافی تولید کنند.
    •  حدود 4 یا 5 ساقه جانبی روی گیاه برای تولید میوه گوجه فرنگی نیاز می باشد.
    • اگر گوجه فرنگی ها در معرض نور خورشید بودند، بهتر است که ساقه ها و برگ ها را در آن نقطه باقی بگذارید تا ایجاد سایه بر روی گوجه ها کنند.
    • هنگام هرس کردن گیاه گوجه فرنگی، بیش از یک سوم کل گیاه را حذف نکنید.
     
 

بخش 2

آموزش انتخاب زمان و نحوه ی هرس شاخه های گوجه فرنگی

  1.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 4
    1
    یک بار در هفته، گیاهان گوجه فرنگی را هرس کنید. هرس گوجه فرنگی فرایندی دائمی است. رشد شاخه های جدید بطور مداوم در حال انجام است و در واقع هدف، رشد گیاه بسمت تولید بیشتر گوجه فرنگی می باشد. از طریق حذف شاخه هایی که ناخواسته رشد کرده اند، عملیات هرس گیاه گوجه فرنگی را یک بار در هفته انجام دهید.
    • در اغلب موارد هرس کردن ممکن است بیشتر از آنچه که گیاه نیاز داشته باشد، انجام شود.
    • رها کردن گیاه گوجه فرنگی، بدون هرس کردن می تواند باعث رشد بیش از حد و غیر ضروری شاخه ها و ساقه ها شود.
    • برداشت گوجه فرنگی ها می تواند باعث افزایش عملکرد میوه در طول عمر گیاه، شود.
     
  2.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 5
     
    2
    گیاهان گوجه فرنگی را در بهترین شرایط هرس کنید. دو نکته اصلی وجود دارد که به شما در روند هرس گیاه گوجه فرنگی کمک می کند:
    1- زمان انجام هرس گوجه فرنگی
    2- آب و هوا و میزان رطوبت
    توصیه می شود که در صبح زود عملیات هرس را انجام دهید، زیرا ساقه های ناخواسته به راحتی شکسته و از گیاه جدا می شوند. همچنین مهم است که عملیات هرس در مواقعی که گیاه گوجه فرنگی خشک است و رطوبت پایین است انجام شود، اینکار بمنظور جلوگیری از بروز هر گونه بیماری قارچی که بر گیاه گوجه فرنگی اثر می گذارد، حائز اهمیت می باشد.
     
  3.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 3
    3
     تشخیص شاخه و برگ هایی که باید هرس شوند. هدف از هرس کردن گیاه گوجه فرنگی، حذف هر شاخه و برگ اضافی یا رشد غیر ضروری و بیش از حد آنها می باشد. برای انجام این کار، باید بدانید که کدام قسمت از گیاه گوجه فرنگی را باید قطع کنید و کدام بخش از گیاه نیاز هست که دست نخورده باقی بماند. هنگام هرس گیاه گوجه فرنگی، بر روی حذف قسمتهای اضافی گیاه تمرکز کنید تا به افزایش تولید میزان گوجه فرنگی ها کمک کرده باشید:
    • بیشتر شاخه های پایین تر گیاه گوجه فرنگی، می توانند از گیاه قطع و جدا شوند.
    • هر گونه ساقه  جدیدی که  در حال رشد است، نیز قطع کنید.
    • هر ساقه ای که گل یا میوه ای نداده است، می توانید حذف کنید.
    • هر گونه برگهای مرده یا بی رنگ را نیز گیاه گوجه فرنگی بچینید.
     
  4.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 7
    4
    رشد بیش از حد ساقه ی اصلی گیاه گوجه فرنگی را در نظر داشته باشید. معمولاً شاخه های گوجه فرنگی به جای رشد به سمت اطراف و بیرون بسمت بالا رشد می کنند. اگر گیاه گوجه فرنگی بیش از حد رشد کرده باشد، باید هرس ساقه ها را در نظر بگیرید. در واقع هرس، باعث جلوگیری از رشد بیش از حد گیاه به سمت بالا، و تغییر مسیر ساقه های گیاه به اطراف بوته ی گوجه فرنگی ها می شود.
    • برش قسمت بالای گیاه  از رشد بسیار زیاد گیاه گوجه فرنگی به سمت بالا جلوگیری می کند. این کار را فقط در اواخر فصل رشد، و قبل از اولین یخبندان انجام دهید.
    • در واقع با حذف ساقه بالایی در بوته ی گوجه فرنگی به جای رشد ساقه یا برگ، به روی رشد میوه تمرکز می کند.
     
 

بخش 3

اقدامات لازم قبل از کاشت گیاه گوجه فرنگی

  1.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 1
    1
    دو نوع اصلی از گیاهان گوجه فرنگی برای کاشت وجود دارد. اگر می خواهید گوجه فرنگی  را در گلخانه ی خود بکارید، باید مطمئن شوید که شما کدام رقم از گوجه فرنگی مدنظرتان می باشد. بطور کلی دو نوع اصلی از گیاه گوجه فرنگی وجود دارد:
    1- گوجه فرنگی با رشد محدود (determinate) 
    2- گوجه فرنگی با رشد نامحدود (indeterminate)
    گیاهان گوجه فرنگی با رشد محدود، همان طور که از نامگذاری آنها بر می آید، رشد شاخ و برگ آن کمتر است و بطور کلی برای کاشت در گلدان مناسب هستند. و در مقابل گیاهان گوجه فرنگی با رشد نامحدود، رشد بیشتری دارند، اما این نوع نیز می تواند در یک گلدان بزرگ تر رشد کند.
    • گوجه فرنگی های با رشد محدود معمولاً بهترین نوع گوجه فرنگی برای کاشت در پاسیو و خانه می باشند.
    • گیاهان گوجه فرنگی با رشد محدود معمولاض نیاز به هرس کردن ندارند.
    • گوجه فرنگی های با رشد نامحدود را معمولاً به سیم یا ستون ها و نگهدارنده های چوبی وصل کنید تا به درستی رشد کنند.
    • گیاهان گوجه فرنگی با رشد نامحدود می توانند از هرس کردن سود ببرند.
     
  2.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 9
    2
    برای کاشت گوجه فرنگی گلدان های با اندازه مناسب خریداری کنید. گیاه گوجه فرنگی به فضای کافی برای رشد نیاز دارد. اگر ظرف برای گیاه خیلی کوچک است، ممکن است در مراحل رسیده شدن و تولید گوجه فرنگی مشکل ایجاد شود.  در مورد تعداد گیاه گوجه فرنگی که می خواهید در خانه رشد دهید و انتخاب ظروف مناسب برای کاشت فکر کنید. به یاد داشته باشید که گیاهان گوجه فرنگی نیز می توانند کاملاً بزرگ شوند.
    • اندازه ی دقیق فضای مورد نیاز برای کاشت گوجه فرنگی ممکن است برای انواع مختلف گیاهان گوجه فرنگی متفاوت باشد. همیشه به اندازه ی فضای توصیه شده و مورد نیاز برای گیاه گوجه فرنگی دقت کنید. بعنوان یک قانون کلی، هر گیاه گوجه فرنگی به یک گلدان با قطر حداقل 36 سانتیمتر نیاز دارد.
    • بیشترگلدان ها، فضای کافی برای رشد یک گیاه گوجه فرنگی را دارند.
    • گلدان های کوچکتر معمولاً گوجه فرنگی کوچکتری تولید خواهند کرد.
    • شما می توانید چندین گیاه گوجه فرنگی را در یک گلدان بکارید. اما، شما باید مطمئن شوید که هر گیاه فضای کافی برای رشد داشته باشد.
    • گلدان بزرگتر می توانندباعث رشد بیشتر گیاه گوجه فرنگی شوند و ممکن است آب بیشتری در خاک نگه دارند.
     
  3.  آموزش هرس شاخه هاي گياه گوجه فرنگي مرحله 4
    3
    بهترین خاک را برای کاشت گیاه گوجه فرنگی فراهم کنید. نوع مناسب خاک را برای گیاه گوجه فرنگی  تهیه کنید تا بتوانید به روند رشد و تکامل گیاهتان سرعت ببخشید. با استفاده از خاک مناسب می توانید بر کیفیت گوجه فرنگی که از گیاه تولید می شود، تأثیر بگذارید. برای تهیه بهترین خاک برای گیاهان گوجه فرنگی به نکات زیرتوجه فرمایید:
    • هنگام اضافه کردن خاک به گلدان، فقط از مخلوط خاک با کیفیت بالا برای گیاه گوجه فرنگی استفاده کنید. گیاهان، مواد مغذی را از خاک دریافت می کنند بنابراین  خاک خوب و با کیفیت، باعث رشد بیشتر گوجه فرنگی ها خواهد شد.
    • افزودن کمپوست می تواند مواد مغذی بیشتری را به گیاه گوجه فرنگی، اضافه کند.
    • پیت ماس می تواند، ترکیب خوبی را به خاک اضافه کند.
    • از استفاده از خاک کثیف یا خاک باغچه اجتناب کنید زیرا ممکن است مواد مغذی و یا ترکیبات ضروری گیاه گوجه فرنگی را نداشته باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+8 # Iluvatar
عالی بود. ممنون از توضیحات جامع و خوبتون.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان