به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک ایروپونیک یا طبقاتی

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک ایروپونیک یا طبقاتی

سیستم کشت هیدروپونیک و ایروپونیک به صورت طبقاتی و عمودی برای مصارف خانگی صنعتی به فروش می ‌رسد. به منظور راه ‌اندازی گلخانه، آموزش کشت و راه ‌اندازی با کیفیت و عالی را در اختیار شما قرار می دهیم. با استفاده از این سیستم ‌ها می ‌توان از حداقل فضا حداکثر استفاده را کرد، به همین علت سیستم ‌های کشت عمودی و طبقاتی جایگزین سیستم‌ های کشت خاکی و مسطح شده ‌اند.

 دستگاه‌ های کشت عمودی

 در این روش از کشت هیچ خبری از خاک نیست و ریشه گیاه را در محلولی از آب قرار می ‌دهند یا محلول را روی ریشه ‌های گیاه اسپری می ‌کنند. در این روش به دلیل اینکه ریشه‌ های محصول به صورت مستقیم با محلول غذایی ارتباط دارند، رشد گیاه در نتیجه بیشتر خواهد بود. همچنین در این روش استفاده از آفت کش ها و سم هم به حداقل می ‌رسد.

این دستگاه برای مصارف صنعتی و خانگی استفاده می‌ شود. این دستگاه ‌های کشت را برحسب تعداد طبقه تقسیم می ‌کنند و هر چه تعداد طبقات کشت بیشتر باشد، به تناسب آن قیمت دستگاه و مقدار محصول کشت شده نیز بیشتر خواهد بود‌.

 از این دستگاه‌ های کشت عمودی به منظور تولید و کشت انواع صیفی ‌جات و سبزی‌ جات مختلف استفاده می‌ شود. دستگاه ‌های کشت طبقاتی به شکل قفسه بندی شده است که روی آن تعدادی سینی به منظور کشت گذاشته می ‌شود. دستگاه‌ های کشت عمودی، به شکل استوانه ‌ای و ایستاده هستند. با این وجود در بین اکثر مردم به این دستگاه ها و سیستم ها یا کشت طبقانی یا کشت عمودی می‌ گویند.

مشخصات دستگاه کشت عمودی

 در این دستگاه به این منظور که آب را ذخیره کنیم، یک مخزن وجود دارد که از آن برای آبیاری گیاه و ریختن محلول رشد در آن استفاده می‌ شود. روی این مخزن یک استوانه قرار می‌ گیرد. این استواته به صورت نر و ماده وجود دارد که روی هم سوار شده و می ‌تواند ۵، ۷ یا ۱۱ طبقه باشد. اگر برای مصارف خانگی بخواهیم از این دستگاه استفاده کنیم، دستگاه‌ های ۵ و ۷ طبقه مناسب خواهند بود.

تیپ یک

  • سیستم کشت عمودی
  • ۵ طبقه
  • وزن ۵ طبقه: ۸.۵ کیلوگرم
  • ابعاد ۵ طبقه: عرض۷۴* طول۷۴* ارتفاع ۱۲۶ سانتی ‌متر
  • یک دستگاه سیستم ۵ طبقه به همراه پمپ آب، گلدان، تایمر جنس بدنه ABS

تیپ دو

  • سیستم کشت عمودی
  • ۷ طبقه
  • وزن ۷ طبقه: ۱۰ کیلوگرم
  • ابعاد ۷ طبقه: عرض۷۴* طول۷۴* ارتفاع ۱۶۲ سانتی ‌متر
  • یک دستگاه سیستم ۵ طبقه به همراه پمپ آب، گلدان، تایمر جنس بدنه ABS

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک ایروپونیک یا طبقاتی

 برای منازل مسکونی تعداد ۵ تا ۷ طبقه کافی است، اما برای گلخانه‌ های صنعتی بهتر است که این تعداد طبقات بیشتر از ۷ طبقه باشد تا بتوان از حداکثر محیط کشت و ارتفاع بیشترین استفاده و بهره را برد.

امکانات دستگاه کشت هیدروپونیک عمودی یا طبقاتی

  • یکی از عناصر مهم برای رشد گیاهان نور است. این دستگاه‌ ها باید این امکان را فراهم کنند به طوری که دو طول موج از طول موج ‌های نور به این منظور لازم است. به طوری که اگر این دستگاه ‌ها فقط همین دو طول موج را تامین کنند، بذرها رشد می ‌کنند. با کنترلرهای این دستگاه ‌ها می‌ توان میزان مشخص و مناسب تابش نور خورشید به این گیاهان را تنظیم کرد.
  • از موارد دیگری که گیاهان برای رشد و حیات خود به آن نیاز دارند، اکسیژن محلول در آب است. برای اینکه تغذیه گیاه تامین شود و یا از گندیدن و خراب شدن محلول جلوگیری به عمل آید، باید یک جریان منظم آب در این دستگاه‌ ها، دائماً مقدار اکسیژن لازم در محلول را تا میزانی بالا نگه دارد تا نتایج مورد نظر حاصل شود.
  • از امکانات دیگر این دستگاه، هوشمند بودن آن است. پس علیرغم وجود کنترلرهای تنظیم، می ‌توان این دستگاه را به تلفن همراه نیز متصل کرد و در هر نقطه ‌ای از شهر یا کشور می ‌توان از وضعیت دستگاه و کارکرد آن آگاهی یافت.
  • مخزن بزرگ (آب و محلول)
  • کودهای ویژه هیدروپونیک برای استفاده در محلول ‌ها
  • پشم سنگ
  • لیوان ‌های مشبک ویژه برای کشت هیدروپونیک
  • همه‌ ابزارها و‌ وسایل مورد نیاز مثل پمپ، شلنگ و ادوات الکترونیکی همراه آن موجود هستند.

مشاوره جهت خرید دستگاه کشت عمودی ایروپونیک و هیدروپونیک

 کشت ایروپونیک و هیدروپونیک در حالت عمودی و طبقاتی، این سیستم یک دستگاه مناسبی است که از آن می ‌توان در منازل و محیط‌ های عمومی و یا در گلخانه هیدروپونیک استفاده کرد. با استفاده از دستگاه می‌ توان انواع مختلفی از گیاهان، میوه‌ ها، سبزیجات و گل‌ ها را کاشت.

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک ایروپونیک یا طبقاتی

 این دستگاه به صورتی ساخته شده است که محلول غذایی که برای تغذیه و رشد گیاه لازم است، در آب ترکیب میشود. با چرخش آب از ناحیه مخزن به سمت ریشه گیاهان در یک سیکل بسته، فرایند تغذیه گیاه انجام می‌ شود. تحقیقات نشان می ‌دهد که بیش از ۱۵۰ گیاه مختلف با استفاده از این سیستم کشت، در حالت عادی قابل کشت خواهد بود.

دستگاه هیدروپونیک خانگی 

 دستگاه هیدروپونیک خانگی یک دستگاه برای کشت گیاهان بدون استفاده از خاک است که در آن ریشه گیاهان را در آب حاوی مواد مغذی قرار می‌ دهند. این دستگاه به طور معمول دارای یک مخزن آب، پمپ هوا، پمپ آب و مجموعه ای از لوله ها و مخازن می‌ باشد که کمک هم ساخته شده‌ اند. برای ساخت یک سیستم هیدروپونیک خانگی به برخی از مواد و تجهیزات گلخانه هیدروپونیک نیاز است که دارای مخزن آب، پمپ آب، کولر، محفظه‌ های کشت، نورپردازی و کود محلول است.

 همچنین نیاز به ابزارآلاتی مثل دستگاه اندازه‌ گیری pH و EC آب و کود محلول، اندازه گیر دما و… می‌ باشد. شیوه استفاده از دستگاه هیدروپونیک خانگی بسیار آسان است و شما می‌ توانید در آن گیاهان متفاوتی را کشت کنید، از جمله گل ها، گیاهان آپارتمانی و حتی سبزیجات‌ ها را می توانید بکارید. البته شما می توانید از سیستم کشت عمود ایروپونیک نیز بهره ببرید. همچنین، این سیستم برای یک راه حل پویا و پایدار برای کاشت محصولات خانگی بدون استفاده از خاک و با کاهش دادن مصرف آب و محلول مغذی مورد استفاده، هم کارایی و هم محبوبیت زیادی دارد.

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک ایروپونیک یا طبقاتی

هیدروپونیک یا کشت با استفاده از هیدروپونیک، یک روش کشت گیاهان بدون استفاده از خاک است که در آن پایین ترین اجزای گیاه یعنی ریشه گیاهان در محلول غذایی که از نظر مواد مغذی غنی هستند قرار می‌ گیرد. در این شیوه، گیاهان در معرض هوا، نور و محلول غذایی قرار دارند و به جای استفاده از خاک، از  ماده جاذب مانند شن، ماسه، کربنات کلسیم و… استفاده می‌ شود که به عنوان جایگزینی برای خاک عمل می‌ کند.

در دستگاه هیدروپونیک، محلول غذایی به صورت مکرر در دسترس ریشه گیاهان است و به وسیله یک پمپ و مخازن، سیکل هوایی آن انجام می‌ شود. با این شیوه کار می‌ توان به دقت محلول غذایی را تنظیم کرد و گیاهان را در شرایط مناسب رشد داد. در مقایسه با کشت گیاهان در خاک، کشت هیدروپونیک دارای فواید و استفاده های زیادی است. به عنوان نمونه در کشت هیدروپونیک می‌ توان بدون هیچ استفاده ای از خاک کشت کرد، به همین خاطر، کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی مورد نیاز است.

جهت آموزش های کامل تر وارد این لینک شود: آموزش کشت هیدروپونیک

بنابراین از آن جایی که محلول غذایی به طور مستقیم برای گیاه وجود دارد، نیازی به طلاق خاک نیست و همین کار باعث کم شدن خطر ابتلا به بیماری‌ های خاکی می‌ شود. از دیگر فواید کشت هیدروپونیک می‌ توان به کنترل بهتر شرایط رشد، کیفیت رشد بیشتر، تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر و امکان کشت در فضاهای محدودتر و بدون استفاده از خاک اشاره کرد. ما می توانیم در صورت نیاز از سیستم NFT کامل نیز برای گیاهان هیدروپونیک خود استفاده کنیم.

مزایای دستگاه هیدروپونیک خانگی چیست؟

از سیستم هیدروپونیک خانگی می‌ توان یک باغ کوچک داخلی بسیار مفید تهیه کرد و مزایای زیادی هم دارد. در پایین به چند مورد از مزیت های سیستم هیدروپونیک خانگی می پردازیم:

کشت گیاهان بدون خاک

یکی از کارایی های بزرگ هیدروپونیک خانگی، این است که گیاهان بدون استفاده ازخاک و در فضاهای بسیار کمتری نسبت به کشت در حیاط یا باغچه‌ ها کاشته می‌ شوند. شما می‌ توانید در این روش گیاهان را در فضای کوچک‌ تری کشت کنید و با هزینه‌ های اقتصادی کمتری به کشت و داشت گیاه بپردازید. البته یک نکته کلیدی این است که اگر فضای کمتری دارید، می توانید از سیستم NFT 30 گلدانه استفاده کنید.

صرفه جویی در مصرف آب

دستگاه هیدروپونیک خانگی سبب می‌ شود که مصرف آب به سرعت کاهش پیدا کند. در واقع، در این شیوه کاشت، آب به طور مداوم به گیاهان تزریق می‌ شود و به همین خاطر نیاز به آب بسیار کم تری دارید. آب زیادی ذخیره می‌ شود و مصرف آب کمتر نسبت به کشت در زمین دارد. این کار به خاطر این است که آب در دستگاه خانگی هیدروپونیک به طور مکرر در حال حرکت است و در محلول غذایی انتقال  می‌ یابد، در حالی که در  کاشت در زمین خاک آب را جذب می‌ کند و برخی از آن به عنوان ابزار رشد گیاهان از دست می‌ رود.

کیفیت بالای محصولات

به دلیل اینکه محلول غذایی بطور مستقیم به ریشه گیاهان افزوده می‌ شود، گیاهان بدون اینکه بخواهند به رقابت با گیاهان دیگر برای جذب مواد مغذی بپردازند، رشد بهتری پیدا می‌ کنند و محصولات با کیفیت بالاتر و طعم بهتر و بوی مطلوب تری تولید می‌ کنند.

رشد با سرعت بیشتر

در هیدروپونیک، گیاهان در محیطی مناسب رشد و نمو می‌ کنند و بدون نیاز به رقابت با گیاهان دیگر، انرژی بیشتری برای رشد و وسعت دادن دارند. این مورد سبب می‌ شود که گیاهان در هیدروپونیک به طور سریع‌ تر رشد کنند و در نتیجه محصولی با کیفیت بالاتری تولید شود.

دستگاه کشت عمودی هیدروپونیک ایروپونیک یا طبقاتی

آلودگی کمتر

در هیدروپونیک، محیط کشت کاملاً کنترل می شود و می‌ توان به راحتی از ورود آفت ها و بیماری‌ های گیاهی جلوگیری کرد. این موضوع باعث می‌ شود که گیاهان در هیدروپونیک در معرض آلودگی کمتری باشند و محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید شود.

محیطی مناسب برای رشد گیاهان

در هیدروپونیک، شرایط محیط برای رشد گیاهان به شکلی کنترل شده‌ است که گیاهان بتوانند به بهترین شکل ممکن رشد کنند. در واقع، در سیستم هیدروپونیک خانگی، می‌ توان شرایط نور، دما، میزان رطوبت و میزان کربن دی اکسید را به بهترین شکل کنترل کرد.

کشت آسان تر

سیستم هیدروپونیک خانگی بخاطر اینکه به صورت خانگی و در فضای کوچک تری کشت می‌ شود، این روش برای اشخاصی که به دنبال راهی ساده و آسان تر برای کشت گیاهان هستند، بسیار مناسب است.

کنترل آب و محلول غذایی

در هیدروپونیک، کنترل کردن آب و محلول غذایی کار بسیار آسانی است. اصلاح کردن pH خاک و کنترل مقدار آب و غذا به منظور کاشت در زمین، کار بسیار دشواری است.

کاهش حشرات و بیماری‌ های گیاهی

احتمال آلودگی گیاهان در هیدروپونیک بخاطر اینکه گیاه در محلول غذایی است نه خاک، بیماری‌ های خاکی و حشرات کاهش می‌ یابد. همچنین، برای کشت در زمین، استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل حشرات و بیماری‌ های گیاهی برای کشت در زمین یک امر عادی است که در هیدروپونیک می‌ توان آن‌ ها را به‌ آسانی کاهش داد.

تولید بیشتر در یک فضا

توانایی تولید بیشتر در یک فضا یکی از مهم ترین فواید سیستم هیدروپونیک خانگی است. در هیدروپونیک خانگی، گیاهان در ظرف های کوچکی قرار می‌ گیرند و محلول غذایی به صورت مستقیم به ریشه گیاه افزوده می‌ شود اما در کشت با روش های سنتی گیاهان در خاک کشت می شوند و با هم فاصله زیادی دارند و برای رشد و نمو به محل بیشتری نیاز دارند. این به این معنا است که شما می توانید از فضای کوچک خود بهره بیشتری ببرید و گیاهان بیشتری بکارید برای نمونه، یک فضای 10 متر مربع در هیدروپونیک، می‌ تواند حداقل 50 تا 100 برابر محصولات یک فضای 10 متر مربع در کشت سنتی تولید کند.

این بخاطر این است که در هیدروپونیک، گیاهان به طور متداول و بدون نیاز به فضای بیشتر، رشد می‌ کنند و سبب می شود محصولات بیشتری در هر واحد فضا تولید شوند. به همین خاطر، شما با کوچکترین فضای ممکن، می‌ توانید بیشترین بهره را از کشت گیاهان خود ببرید و محصولات بیشتری را در خانه خود تولید کنیدشما می توانید از سیستم تک سطل هیدروپونیک استفاده کنید. اگر دنبال خرید سیستم هیدروپونیک خانگی هستید و یا دوست دارید که از آن ها استفاده و از ویژگی های سیستم هیدروپونیک بهره مند شوید.

چگونه دستگاه هیدروپونیک خانگی بسازیم؟

شما برای ساخت سیستم هیدروپونیک خانگی، به اندازه‌ گیری محلی که در دسترس دارید و منابع مالی و زمانی که می‌توانید صرف کنید، وابسته است. به موارد لازم برای ساخت دستگاه هیدروپونیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب ظرف مناسب: انتخاب ظرفی که در برابر آب مقاوم باشد حداقل  عمق آن ۱۵-۲۰ سانتیمتر باشد. ظرفی مثل سطل کوچک یا سینک با دربی که قابلیت حرکت داشته باشد می‌ تواند برای شروع کردن مناسب باشد.

نصب پمپ و خطوط آب: برای انتقال محلول غذایی به ریشه گیاهان باید یک پمپ آب و خطوط آب نصب شود. خطوط آب باید به طور دقیق در ظرف تغذیه قرار گیرند و به همان طول مورد نیاز برش داده شوند. پمپ باید محلول غذایی را از ظرف تغذیه به خطوط آب پمپ کند و به ریشه گیاهان تزریق کند.

نصب سیستم نورپردازی: نور برای رشد گیاهان ضروری است. پس باید یک سیستم نورپردازی در نظر گرفته شود که بهترین نور را برای رشد گیاهان فراهم کند. شما می‌ توانید از لامپ‌ های LED استفاده کنید.

روشنایی و مکان گیاه: گیاهان برای رشد مناسی به دنبال روشنایی مناسب هستند. به همین دلیل، گیاهان باید در جایی قرار گیرند که نور کافی داشته باشد مثل نزدیک پنجره. و این را در نظر داشته باشید که بعضی از گیاهان به نور خورشید مستقیم نیاز دارند و برخی دیگر نیز نور خورشید مستقیم خوب نیست.

برای چه از دستگاه هیدروپونیک استفاده کنیم؟

 یک راه برای کشت گیاهان بدون خاک و استفاده از محلول مغذی سیستم هیدروپونیک است که محلول مغذی بطور مستقیم به ریشه گیاهان تامین می شود. این روش کشت، فواید زیادی دارند مانندن صرفه جویی در مصرف آب، رشد سریع تر گیاهان، کاهش استفاده از کودهای شیمیایی، کاهش نیاز به فضای بسیاری برای کشت و... دارد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان