به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت پیاز سبز

مراحل آموزش کاشت پیاز سبز

آموزش کاشت پیاز سبز شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت پیازهای سبز از طریق بذر یا پیازهای کوچکآموزش کاشت پیازهای سبز در یک گلدان در خانهآموزش کاشت پیازهای سبز در یک شیشه مربا

پیاز سبز بسیار انعطاف پذیر بوده و می توانید آن را تقریباً در هر مکانی بکارید. چه شما یک حیاط بزرگ، سطح کوچک و یا مکانی با یک پنجره آفتابی داشته باشید، می توانید پیاز سبز را کشت دهید.  از پیاز سبز به صورت تازه و یا از عطر و طعم تازه و تند آن در سالاد، سوپ و درغذای گوشتی، لذت ببرید. 

1

آموزش کاشت پیاز های سبز با بذر یا پیازهای کوچک

  1. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 1
    1

    یک نوع پیاز برای کاشت انتخاب کنید.  به دنبال بذر پیازچه ی سالم باشید، مثلاً پیاز سفید، قرمز یا زرد را برای کاشت انتخاب کنید (انتخاب از میان پیازهای کوچک یا بذر).

    • اگر ترجیح نمی دهید که کاشت پیاز سبز را با بذر شروع کنید، پیازهای کوچک قرمز یا سفید را برای کاشت انتخاب کنید. این پیازهای کوچک مانند پیازچه های ریز با ریشه ی کم هستند. می توانید چند مجموعه از پیازهای فوق را  به جای  پیازچه انتخاب کنید و اجازه دهید تا به اندازه ی پیازچه های پیاز، رسیده شوند.

     
  2. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 2
    2
    بستر کاشت را آماده کنید. یک نقطه در حیاط یا باغ  را انتخاب کنید که نور کامل خورشید را دریافت می کند و خاکی که به خوبی زهکش شود. تا عمق 30 سانتی متر بکارید  و کمپوست، آرد بلغور  یا سایر مواد آلی را برای غنی سازی خاک به همراه مواد مغذی بکار ببرید. این امر باعث می شود  که پیاز سبز قوی و سالمی رشد کند و در طول فصل کاشت نیز این روند ادامه دارد.
    • مطمئن شوید که قبل از کاشت ،سنگ ها، چوب ها و علف های هرز از خاک خارج شده  و زمین تمیز شده باشد.
    • اگر یک قطعه زمین کوچک دارید می توانید این کار را با یک شن کش انجام دهید. برای یک منطقه بزرگتر، یک تیلر  (ابزار کشاورزی) بخرید یا اجاره کنید تا کار راحت تر شود.
    • اگر فقط چند عدد پیاز سبز می خواهید،  یک گلدان را با خاک  غنی از کمپوست بجای کاشت  در زمین، آماده کنید.
     
  3. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 3
    3
    بذرها یا پیازهای کوچک را بکارید. به محض این که خاک آماده شد، حدود چهار هفته قبل از آخرین یخبندان، وقت آن است که بذرها را بکارید یا پیازهای کوچک را آماده کنید. اگر بذر داشتید، آنها را در عمق حدود 1 سانتی متر و  در ردیف  هایی به فاصله 0.3 متر از هم جدا کنید. اگر پیازهای کوچک داشتید، آنها را با ریشه های رو به پایین به اندازه ی 5 سانتی متر و در عمق 2.5 سانتی متر و در ردیف هایی به فاصله ی 0.3 متر از هم جدا کنید.
    • بذرهای پیاز وقتی که دمای خاک بین 65 تا 86 درجه فارنهایت (18.33 تا 30 درجه سانتیگراد) است، جوانه می زنند.  جوانه زدن بذر های پیاز ممکن است تا یک ماه طول بکشد.
    • اگر  اواخر بهار در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید، می توانید بذر ها را  حدود هشت هفته قبل از آخرین یخبندان شروع به کشت کنید.بذر را در گلدان بگذارید و به خوبی آبیاری کنید. در طول دوره جوانه زنی، بذرها  را در  اتاق گرم و آفتابی قرار دهید. هنگامی که زمین بیرونی به اندازه کافی برای کار کردن گرم شد، جوانه ها  را به باغ و یا گلدان بزرگتر منتقل کنید.
  4. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 4
    4
    در صورت لزوم عمل تنک کردن را انجام دهید. هنگامی که اولین شاخه های سبز شروع به تکان خوردن می کنند، تعیین کنید که آیا برای محصول بیشتر باید آنها را تنک کرد. پیاز سبز به خوبی در  کنار کنه ها (نوعی آفت) رشد می کند، اما برای بهترین نتیجه، گیاهان بالغ و رسیده باید 5 تا 7سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. نگاهی به سطح باغ خود بیاندازید و اگر لازم بود، جوانه های ضعیف را حذف کنید.
     
  5. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 5
    5
    مالچ پاشی بین جوانه ها. خاک  اطراف جوانه ها را با گیاهان علفی،کاه یا تکه های چوب به خوبی بپوشانید. این امر باعث می شود که علف های هرز رشد نکنند و خاک مرطوب بماند.
    • اگر پیاز سبز  را در  گلدان کاشتید، می توانید این مرحله را حذف کنید زیرا علف های هرزوجود ندارد و به راحتی سطح رطوبت را  کنترل کنید.
     
  6. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 6
    6
    پیازها را به خوبی آبیاری کنید. پیاز سبز در طول فصل رشد به خاک مرطوب نیاز دارد.  پیاز را  حدود 2.5 سانتی متردر هفته آبیاری کنید. برای رشد مطلوب گیاه، نیازی به خیس بودن خاک نیست، بلکه خاک باید مرطوب باشد. هر چند روز یک بار  یا وقتی خاک شروع به خشک شدن و یا گرد و خاک ایجاد شد، آبیاری کنید.
    • روش دیگری برای تعیین اینکه آیا پیاز نیاز به آبیاری دارد، آزمایش شرایط خاک است. انگشت خود را تا بند دوم، در خاک نزدیک به محل گیاه قرار دهید. اگر احساس کردید که خاک خشک است، آبیاری کنید. اگر فکر می کنید که خاک به اندازه کافی مرطوب است، نگران آبیاری نباشید و دوباره آزمایش را چند روز بعد انجام دهید. اگر اخیراً در منطقه شما باران آمده، ممکن است خاک نیازی به آبیاری نداشته باشد.
     
  7. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 7
    7
    پیاز سبز را زمانی که بالغ و رسیده شد، برداشت کنید. بعد از سه تا چهار هفته، شاخه های سبز 15 تا 20 سانتی متر بلند  و آماده ی خوردن می شوند. آنها را با کشیدن کل گیاه از زمین برداشت کنید. هر دو قسمت سفید و سبز پیاز طعم و مزه دارند.
    • اگر می خواهید تعدادی از پیازها را ذخیره کنید، به سادگی آنها را روی سطح زمین بگذارید. قسمت پایینی پیاز شروع به تشکیل یک پیازچه می کند، که برای برداشت در پاییز آماده خواهد شد.
    • اگر فقط بخواهید از بخش سبز پیاز استفاده کنید و نه قسمت سفیدی که به ریشه ها نزدیک است، می توانید از یک جفت قیچی استفاده کنید تا  به راحتی قسمت های سبز را جدا کنید.2.5 یا 5 سانتی متر از گیاه را دست نزنید تا پیاز ها همچنان به رشدشان ادامه دهند و دوباره پیازهای سبز را با طول15 تا 20 سانتی متر برداشت کنید. توجه داشته باشید که با افزایش سن گیاه، آنها قوی تر می شوند.
     
 

2

آموزش کاشت پیازهای سبز در یک گلدان در خانه

  1. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 8
    1
    پیازهای کوچک را برای کاشت انتخاب کنید. پیازهای کوچک قرمز، سفید  را برای کاشت انتخاب کنید.هر کدام از  پیازهای کوچک، پیازهای سبز  فوق العاده ای را تولید می کنند و همه آنها در داخل گلدان ها به خوبی رشد می کنند.
     
  2. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 9
    2
    گلدان را با خاک گلدانی غنی آماده کنید. پیاز سبز در خاک بسیار غنی بهتر رشد می کند، بنابراین خاک گلدانی را که با کمپوست غنی شده، انتخاب کنید - یا  کمپوست  را با خاک گلدانی استاندارد ترکیب کنید. تا حدود چند سانتی متر تا لبه ی بالایی گلدان را از خاک پر کنید. خاک را برای آماده سازی  برای کاشت آبیاری کنید. اطمینان حاصل کنید که گلدان شما به خوبی زهکشی می کند، به طوری که خاک هرگز غرق آب نخواهد شد.
     
  3. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 10
    3
    کاشت پیازهای کوچک. هر پیاز را در عمق  1 سانتی متر  بگذارید و  ریشه را به سمت پایین بیاورد. خاک را به آرامی روی پیازها قرار دهید. فاصله پیازها 2 تا 5سانتی متر باشد تا آنها بتوانند یک فضای کوچک برای تشکیل ریشه هایشان، بدون فشرده کردن هم، داشته باشند. پیاز را آب دهید و گلدان  را در کنار پنجره و مقابل نور خورشید قرار دهید.
    • می توانید پیاز سبز در هر زمانی از سال، تا وقتی که شرایط را درست نگه دارید، در داخل خانه بکارید. پیاز نیاز به نور کامل خورشید دارد، بنابراین آنها باید در کنار یک پنجره قرار بگیرند تا نور بیشتری را در طول روز دریافت کنند. اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت هرگز در زیر نقطه ی  انجماد نمی رود.
    • خاک را مرطوب نگه دارید. هر چند روز یکبار یا زمانی که خاک به نظر می رسد خشک شده آبیاری کنید. هرچند نباید پیاز را بیش از حد آب دهید، در واقع خاک باید مرطوب باشد، اما هیچ وقت خیس نباشد.
     
  4. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 11
    4
    وقتی که پیازهای سبز 15 تا 20 سانتی متر  بلند شدند، برداشت کنید. پس از چند هفته، نوک های سبز ظاهر شده  و رشد خواهند کرد. یا گیاهان را از گلدان بیرون بکشید تا از قسمت های سفید و سبز استفاده کنید، یا از قیچی  استفاده کنید تا نوک های سبز را چیده  و پیازچه به رشد خود ادامه دهد. اگر پیازچه را در گلدان باقی بگذارید، قبل از اینکه رشدشان متوقف شود، باید حداقل یک بار دیگر برداشت کنید.
     
 

3

آموزش کاشت پیازهای سبز در شیشه ی مربا

  1. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 12
    1
    پیازچه های پیاز سبز را ذخیره کنید. زمانی که  پیاز سبز را برای استفاده در یک دستور العمل غذایی خریداری می کنید، بخش سفیدش را با ریشه ذخیره کنید و تنها بخش سبزش را بخورید. می توانید پیاز سبز بیشتری را با استفاده از ریشه های باقی مانده کشت دهید - و دفعه بعد که می خواهید عطر و طعم به غذایتان اضافه کنید،  پیاز سبز در دسترس خواهید داشت.
    • هر پیازچه ی پیاز سبزی  را می توان کاشت، اما اگر از پیاز سبزی که در آن نزدیکی کشت شده استفاده کنید، شانس بهتری دارید. به این دلیل که می دانید در آب و هوای منطقه ی شما به خوبی رشد می کنند. سعی کنید ابتدا پیاز سبزی که از بازار کشاورزی خریدید، بکارید، زیرا احتمالاً آن پیاز در منطقه ی شما رشد کرده است.
     
  2. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 13
    2
    پیازچه ها را از قسمت ریشه در شیشه ی مربا بگذارید. هر شیشه ی  تمیزی  برای این کار مناسب است. فقط مطمئن شوید که شیشه تمیز،  روشن و بدون رنگ است، به طوری که اشعه خورشید به راحتی  بتواند به  پیاز برسد. مانند کاشت سایر سبزیجات ریشه ای مطمئن شوید که ریشه ها رو به پایین است، و قسمت های سبز تا بیرون از شیشه بتوانند رشد  کنند .
     
  3. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 14
    3
    اضافه کردن آب و  نور خورشید. پیازچه ها را با آب کافی پوشش دهید. شیشه را در مقابل یک پنجره ی آفتابی قرار دهید و منتظر یک اتفاق هیجان انگیز باشید. در عرض چند روز ریشه های بلند تری میبینید. جوانه های سبز کوچک از پیازچه ها ظاهر می شوند و شروع به رشد می کنند. شیشه را با آب  کافی  برای پوشش قسمت سفید پیاز، پر کنید.
     
  4. آموزش کاشت پياز سبز مرحله 15
    4
    برداشت قسمت های سبز. وقتی که قسمت های سبز 10 تا15 سانتی متر بلند شدند، آماده ی برداشت هستند. پیاز سبز را استفاده در غذا خرد کنید. اگر فقط نیاز به تعداد انگشت شماری از پیازچه ها دارید،  پیازچه ها و ریشه ها را به شیشه برگردانید تا به رشدشان ادامه دهند. باید دو تا سه بار پیازهای یکسان را قبل از اینکه رشد شان متوقف شود، برداشت کنید.
    • اگر می خواهید کشت  پیاز را در طول سال ادامه دهید، باید سنگ و سنگریزه را در قسمت پایین شیشه قرار دهید. سپس خاک را روی سنگ ها و سنگریزه ها بریزید و پیازچه ها را در خاک بگذارید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان