به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت پیاز با بذر

مراحل آموزش کاشت پیاز با بذر

آموزش کاشت پیاز با بذر شامل سه بخش می باشد: آموزش کاشت بذرهای پیاز  آموزش انتقال نشاء های پیاز    آموزش کاشت و برداشت پیاز

کاشت پیاز بسیار ساده تر از پیازچه است و با استفاده از بذر می توان براحتی آنرا پرورش داد. از طرف دیگر، ارزش بیشتری نیز دارد. هنگام خرید بذرهای پیاز، برای استفاده از آنها به مدت 2 سال برنامه ریزی کنید؛ بذرهایی که بلندتر وکشیده ترند، کمتر احتمال جوانه زدن دارند. هنگامی که پیاز جوانه می زند،  از آن به عنوان پیازچه (پیاز بهاره) و  پیاز سبز استفاده کنید، یا کمی صبر کنید تا رسیده شوند و به عنوان پیاز معمولی برداشت کنید. 

بخش 1

آموزش کاشت بذرهای پیاز

  1. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 1
    1

    نوع  بذر را متناسب با منطقه ی کشت انتخاب کنید. سه دسته مختلف پیاز وجود دارد: روز کوتاه ، روز بلند و روز خنثی (بی تفاوت). این دسته بندی ها بر اساس سختی گیاه و منطقه کشت متفاوت می باشند. ولی نوع پیوندی  محصول بسیار خوبی می دهد.

    • اگر در منطقه ی گرم زندگی می کنید، پیاز روز کوتاه  انتخاب کنید، مانند قرمز بورگوندی، قرمز کریول و ویدالیا.
    • اگر در منطقه ی سرد زندگی می کنید، پیاز روز بلند انتخاب کنید، مانند: Alisa Craig ، Copra و White Sweet Spanish (ساعت 14-16).
    • می توانید پیاز های بی تفاوت (خنثی) مانند Cabernet و Candy را بکارید (نیاز به طول روز12-14 ساعت دارند).
    • ابزارهای آنلاینی وجود دارد که برای شناخت منطقه ی کاشت، می توان از آنها استفاده کرد. نقشه ی منطقه را به منظور مقاومت گیاه بررسی کنید. 
  2. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 2
    2

    برنامه ریزی به منظور شروع کاشت بذر پیاز، 8 تا 10 هفته قبل از تاریخ آخرین یخبندان. در طول این مدت جوانه ها شروع به نوک زنی می کنند. این امر  کمک می کند تا قبل از انتقال آنها به بیرون (نشاء) جوانه های سالم سبز شوند.

     
  3. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 3
    3

    یک ظرف کم عمق را با مخلوطی  از بذرهای خیس شده، پر کنید. ظرف باید حدود 4 اینچ (16/16 سانتی متر) عمق داشته باشد و سوراخ های زهکش (تخلیه) داشته باشد. هر شکل یا اندازه دلخواهی می تواند باشد.

     
  4. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 4
    4

    بذرها را طبق اطلاعات روی برچسب پاکت بکارید. اگر پاکت بذر را نداشتید، با آبیاری بذور در خاک  مرطوب، کار را آغاز کنید. غبار روی بذرها را با کمی آب بشویید و سپس سطح ظرف را با یک لایه ضخیم 1/8 اینچ (0.32 سانتیمتر) از بذرهای مخلوط شده پوشش دهید. هنگامی که اینکار انجام شد، به آرامی خاک را با دست روی آن بریزید.

     
  5. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 5
    5
    گرم و مرطوب نگه داشتن بذر تا زمان جوانه زنی.  بذرهای مرطوب را با درپوش بپوشانید یا در ابتدا بذر ها را مخلوط و با پلاستیک بپوشانید. بذرها را در مکان گرم، حدود 70 تا 75 درجه فارنهایت (21 تا 24 درجه سانتیگراد)، نگه دارید. اگر منطقه ای که زندگی می کنید، بیش از حد سرد است، ظروف را روی یک حصیر گرم قرار دهید. انتظار می رود که بذرها پس از 7 تا 10 روز سبزشوند.
     
  6. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 6
    6

    زمانی که بذرها جوانه می زنند، رطوبت و گرما را  کم کنید. درپوش  یا پوشش پلاستیک را بردارید و بذور را به منطقه ی خنک تر انتقال دهید. خاک را مرطوب نگه دارید و زمان کوددهی را به یاد داشته باشید. بهترین نوع کود، امولسیون ماهی رقیق شده یا کمپوست چای می باشد.

     
 

بخش 2

آموزش انتقال نشاء های پیاز

  1. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 7
    1

    جوانه ها را  4 هفته قبل از اینکه آنها را انتقال دهید، در جای خود محکم کنید.  در واقع 4 هفته قبل از تاریخ آخرین یخبندان ، مقاوم سازی جوانه ها را شروع کنید. یعنی در طول این مدت، به آرامی جوانه ها را به فضای باز منتقل و شروع به گذاشتن جوانه ها در فضای باز و در یک مکان امن به مدت چند ساعت در روز کنید. سپس بقیه ی طول روز آنها را به داخل برگردانید.  در معرض نور قرار دادن جوانه ها  را کم کم افزایش دهید این امر باعث می شود تا بتوانید یک شبه آنها را به فضای بیرون ببرید.

    •  فرایند مقاوم سازی بذر باعث می شود که بذرها به دمای سردتر، کاهش نور خورشید و آبیاری کمتر، عادت کنند.
    • انتقال جوانه ها بلافاصله  به فضای بیرون ،باعث شوک شدن جوانه ها  و حتی از بین رفتن آنها می شود.
     
  2. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 8
    2
    منتظر بمانید تا جوانه ها حداقل 4 اینچ (16/16 سانتیمتر) بلند شوند. این کار باعث می شود گیاهان جوان به اندازه کافی قوی شده  و  محیط بیرون را بتوانند تحمل کنند.
     
  3. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 9
    3

    خاک با زهکش خوب و غنی از فسفر را در مکانی که حداقل 6 ساعت نور خورشید می تابد، آماده کنید. یک لایه ضخیم کود 5-10-5  را روی خاک به عرض 1.5 اینچ (3.81 سانتیمتر) بپاشید. کود را با خاک تا عمق حدود 8 اینچ (20.32 سانتیمتر) مخلوط کنید. مطمئن شوید که خاک نرم و بدون سنگ و کلوخ است.

    • سعی کنید مقداری مواد ارگانیک به خاک اضافه کنید، مثل کودهای پوسیده یا کمپوست های مخصوص باغبانی.
    • اگر  کود 5-10-5 را پیدا نکردید،  کود غنی از فسفر نیز خوب است.
     
  4. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 10
    4

    جوانه ها را با فاصله  3 اینچ (7.62 سانتی متر) از یکدیگر بکارید.  پاکت بذر، فاصله بین جوانه ها را مشخص کرده است. اگر پاکت بذر را ندارید، جوانه ها را با فاصله 3 تا 4 اینچ (7.62 تا 10.16 سانتیمتر) بکارید.

    • از یک چنگال برای ایجاد حفره در خاک استفاده کنید، جوانه را در حفره بگذارید و  خاک  روی آن بریزید.

     
  5. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 11
    5

    آبیاری جوانه ها. هنگامی که جوانه ها منتقل شدند، برای مرطوب شدن خاک به اندازه کافی آبیاری کنید.

     
 

بخش 3

آموزش کاشت و برداشت پیازها 

  1. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 12
    1

    پیازها باید مرتباً آبیاری و هرگز اجازه خشک شدن به آن ندهید. در نظر داشته باشید که برای حفظ سلامت پیاز، باید مقداری نیتروژن به آب اضافه کنید. این کار را تا اواسط تیرماه انجام دهید.

     
  2. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 13
    2

    پیازچه ها را زمانی که نوک یا قسمت فوقانی آنها رسیده شدند از خاک بیرون بکشید. نه تنها برگهای پیاز بلکه پیازچه ها نیز از خاک بیرون می آیند. اگر پیازچه ها  روی زمین  گسترش پیدا نکردند،  خاک اطراف آنها را کنار زده، به طوری که فقط ریشه ها و قسمت پایینی پیازچه در خاک بماند. این کار باعث می شود که پیازچه ها سریع تر خشک شوند.

     
  3. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 14
    3

    برداشت پیازچه ها. زمانی که قطر ساقه ی پیازچه ها 2 تا 3 اینچ (8.0.08 تا 7.62 سانتیمتر) شد، شروع به برداشت کنید. گیاهان را روی زمین بگذارید تا از پوسیدگی بالای پیازچه ها (صورتی شدن ساقه ها) جلوگیری شود. پیازچه ها بعد از 5 تا 6  روز خشک و  قهوه ای رنگ می شوند.

    •  این امر به روند خشک شدن پیازچه ها نیز سرعت می بخشد.

     
  4. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 15
    4
    برگها را از پایین به اندازه ی  1 تا 2 اینچ (2.54 تا 5.08 سانتیمتر) کوتاه و مرتب کنید. اگر طرح کرت (الگوی کاشت) پیاز به صورت نواری  با یک طناب باشد(مانند کاشت سیر)  برگ های بلندتر از طناب را کوتاه کنید.
     
  5. 5

    پیازچه ها را از زمین بیرون بیاورید. هنگامی که  پوست پیاز خشک شد، آماده ی برداشت است. آن ها را در یک جعبه، کیسه یا چرخ دستی قرار دهید و به انبار ببرید. مطمئن شوید که آن مکان گرم، خشک، تاریک و دارای تهویه مناسب باشد.

     

 

آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 16
  1. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 17
    1

    پیاز را دور از نور مستقیم خورشید، جایی که گرم، خشک و گردش هوا خوب است، نگهداری کنید. پیازچه ها را روی سطحی  پهن کنید که جریان هوای کافی داشته باشد.مثلاً  زیر یک سایبان یا گاراژ نگهداری  یا ایوان (مکان سرپوشیده) که نور خورشید کم  باشد نیز برای نگهداری پیازها مناسب می باشد.

    • اگر پیازها را در مکانی با نور مستقیم خورشید نگهدارید، پوستشان نرم  و منبعی برای تجمع باکتری ها می شوند. و اگر آنها را در جای نمناک و مرطوب نگه دارید، ممکن است پوسیده شوند. 
     
  2. آموزش کاشت پياز با بذر مرحله 18
    2

    پیازها را در جای گرم، خشک و خنک با گردش هوای خوب انبار کنید. اگر پیاز  از بالا به پایین به یکدیگر وصل و  آویزان کرده اید، حتماً ًدر کیسه یا جعبه ی مناسب  و در جای خنک و خشک نگهداری کنید. جریان هوای خوب ضروری است. در اینجا چند روش متداول برای ذخیره پیاز وجود دارد:

    • پیاز را در کیسه ذخیره و  در  آن  را ببندید.
    • پیاز را در جعبه کم عمق نگهدارید. استفاده از روزنامه را برای جدا نگه داشتن پیازچه ها خوب است.
    • پیاز را در جوراب نایلونی ذخیره کنید. در جوراب بین هر پیازچه یک گره بزنید و در انبار آویزان کنید.
    • وقتی میخواهید یک پیاز  بیرون بیاورید، زیر و یا بالای گره را برش دهید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # Guest
تشکر
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان