به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت پیاز بهاره

مراحل آموزش کاشت پیاز بهاره

مراحل آموزش کاشت پیاز بهاره شامل سه بخش است:آموزش کاشت پیاز بهاره از طریق بذر آموزش کاشت مجدد پیازهای بهاره ی خریداری شده از فروشگاه آموزش مراقبت و برداشت پیاز بهاره

پیاز بهاره، خوش طعم بوده و در سالاد به صورت خام خورده می شود یا  به عنوان چاشنی به مواد سرخ شده و سوپ ها اضافه می شود.  شبیه پیاز سبز هستند، و یک پیازچه کوچک در قسمت ریشه دارند. در برخی از کشورها مانند انگلستان، پیاز سبز به عنوان پیاز بهاره شناخته می شود. می توانید پیاز بهاره را با بذر یا پیازچه بکارید. پس از کاشت،  خاک را  مرطوب و بدون علف هرز نگه دارید تا به رشد گیاهان کمک شود.

1

آموزش کاشت پیاز بهاره  از طریق بذر

  1. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 1
    1
    یک فضای باز با تابش نور مناسب، انتخاب کنید. پیاز بهاره برای رشد نیازمند نور  کمی است. 
    • می توانید پیاز بهاره را درگلدان کوچک یا باغچه ی کنار منزل، بکارید.
       

  2. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 2
    2

    زیر و رو کردن خاک . پیاز بهاره در خاک نرم با زهکش خوب، بهتر رشد می کند. خاک رسی یا سایر خاک های سنگین و متراکم برای کاشت ، مناسب نمی باشند.  خاک را با یک ماله نرم کنید یا  به وسیله ی یک چنگک در سرتاسر باغ، هر روز به مدت چند هفته  انجام دهید، تا خاک خوب نرم شود.

     
  3. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 3
    3

    کود دهی  خاک. یک هفته قبل از کاشت بذر،  کود به خاک اضافه کنید. اگر نگران اثرات بالقوه (نهان) مصرف مواد شیمیایی هستید، از کود آلی استفاده کنید.

     
  4. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 4
    4

    pH  خاک را آزمایش کنید. از کاغذ لیتموس و یا  کیت تست،  برای تعیین اسیدی یا خنثی بودن خاک استفاده کنید. پیاز بهاره به pH از 6.3 تا 6.8 برای کاشت نیاز دارد.

    • می توانید pH را با اضافه کردن کود یا کمپوست به خاک کاهش و با اضافه کردن آهک به خاک،  pH  را افزایش دهید.

  5. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 5
    5

    کاشت بذر از اسفندماه تا تیرماه. بذر پیاز بهاره وقتی هوا معتدل است، بهتر جوانه می زند. تا بعد از تاریخ آخرین فصل یخبندان صبر کنید، اما کاشت را به آخرین روزهای گرم تابستان موکول نکنید.

    •  انواع مختلف پیاز بهاره را در اواخر تابستان و یا ماه های اول پاییز بکارید. طول دوره ی رشد این نوع پیاز طولانی است و در اوایل بهار و بعضی اوقات بین ماه های اسفند و اردیبهشت برداشت می شود.

     
  6. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 6
    6

    آموزش چگونگی حفر سوراخ های کم عمق. عمق سوراخ ها نباید بیش از ½ اینچ (1.5 سانتی متر) باشد. برای حفر سوراخ از انگشت یا یک مته کوچک استفاده و بذرها را داخل سوراخ ها بگذارید.

     
  7. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 7
    7

    فاصله ی بین بذرها. برای اینکه فضای کافی برای رشد پیاز و  رسیدن کامل آن فراهم شود، فاصله ی بین بذور تقریباً باید 2 اینچ (5 سانتیمتر) باشد.  اگر از روش کاشت چند ردیفه در پیاز بهاره استفاده کردید، نباید بین دو ردیف کمتر از 6 اینچ (15 سانتی متر) فاصله باشد.
    توجه: پیاز را معمولاً روی پشته هایی به فاصله ۳۵ الی ۴۵ سانتیمتر برای کشت یک ردیفه می کارند و برای کشت دو ردیفه ، عرض را دو برابر در نظر می گیرند .

     
  8. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 8
    8

    پاشیدن خاک  روی بذور. هنگامی که بذرها را کاشتید، باید  با 1/2 اینچ (1.5 سانتی متر) خاک پوشانده شوند. این لایه ی خاک، از بذرها در مقابل اجسام و شکارچیان طبیعی مانند پرندگان محافظت می کند.

     
  9. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 9
    9

    آموزش پخش کردن بذرها. به جای حفر سوراخ کوچک و کاشت هر بذر، می توانید بذرها را در باغ  پخش کنید. بذرها را به صورت یک لایه ی کاملاً نازک پخش و در پایان کار، خاک  روی آنها بپاشید. در واقع بذرها را با 1/2 اینچ (1.5 سانتی متر) خاک بپوشانید.

    • این روش نتیجه ی خوبی می دهد، زیرا پیاز بهاره  نیاز به فضای بزرگی برای رشد ندارد.

      

2

آموزش کاشت مجدد پیازهای بهاره ی خریداری شده از فروشگاه

  1. 1
    چیدن پیازهای بهاره و نگهداری ریشه ها. اگر پیاز بهاره را از فروشگاه خریدید،  ریشه ها را ذخیره و نگهداری کنید و آنها را مجدداً بکارید. بعد از استفاده از پیاز بهاره در آشپزی، ریشه ی آن را حدوداً 1.5 اینچ (1.5 سانتی متر) از انتها قطع کنید.
     
  2. 2

    ریشه ها را در آب قرار دهید. بعد از قطع ریشه های پیاز، آنها را در آب قرار دهید تا جوانه بزنند. طی چند روز رشد کمی را خواهید دید. سپس  آماده ی کاشت می شوند.

     
  3. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 14
    3

    حفر یک ردیف از سوراخ های کوچک. سوراخ ها باید به اندازه کافی عمیق باشند تا ریشه ها را کاملاً پوشش دهند. فضای بین پیازها حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) از هم باشد. 

    • اگر بیش از یک ردیف پیاز کاشتید، فاصله ی بین ردیف ها نباید کمتر از 6 اینچ (15 سانتیمتر) باشد.
     
  4. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 15
    4

     درهر حفره یک پیازچه قرار دهید. ریشه ها باید کاملاً پوشیده شوند تا جوانه ها از خاک خارج شوند.

     
 

3

آموزش مراقبت و برداشت پیاز بهاره

  1. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 17
    1

    وقتی خاک خشک شد،  آبیاری کنید. اگر خاک اطراف پیاز خشک بود، باید کل محوطه را آبیاری کنید. پیاز بهاره را می توان با پاشیدن آب، خیس کنید و یا می توانید با یک شیلنگ، خیلی کم آبپاشی کنید. مراقب باشید که بیش از حد بذرها را آبیاری نکنید. زیرا باعث تولید پیاز بزرگتر با طعم آبکی و بی مزه می شود.

     
  2. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 18
    2

    حفظ منطقه ی کشت از وجود علف های هرز. هر چه علف های هرز باغ بیشتر باشند، پیاز بایستی برای دریافت مواد مغذی و رطوبت، بیشتر رقابت کند. بزرگترین پیاز بهاره در فضای فاقد علف هرز رشد می کند.

    • برای حذف علف های هرز، ریشه ها را بیرون بکشید و یا بجای استفاده از یک علف کش شیمیایی قوی، علف های هرز را با دست بچینید.

    • به طور مرتب، می توانید خاک را در فواصل مشخصی به منظور جلوگیری از ریشه دادن علف های هرز، به آرامی زیر و رو نماید.

     
  3. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 19
    3
    آموزش مالچ پاشی . مالچ (به هر گونه پوششی اطلاق می‌شود که برای محافظت و ارتقاء کیفیت خاک، روی سطح خاک گسترده می‌شود) رطوبت خاک را حفظ و مانع از خشک شدن سریع خاک می شود. مالچ همچنین بسیاری از علف های هرز را از بین می برد و مانع از رقابت آنها با گیاه بر سرمنابع غذایی می شود. مالچ را در اطراف پیازچه ها بریزید، اما به طور کامل پیازچه ها را نپوشانید.
     
  4. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 20
    4

    محلول آب و کود مایع،  نیاز می باشد. معمولاً، پیاز بهاره به سرعت و به اندازه کافی بالغ و رسیده می شودو باید از مصرف بیش از حد کودها جلوگیری شود. در شرایط آب و هوای خشک و نامطلوب؛  افزودن کود بیشتر به منظور افزایش مواد مغذی، ضروری است.

     
  5. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 21
    5

    نظارت بر گیاهان در برابر  آفات. پیاز بهاره به سرعت رشد می کند، بنابراین کمتر از انواع مختلف پیاز درگیر آفات می شوند. اگر آفتی دیدید، یک آفت کش آلی (ارگانیک) برای محصول آلوده استفاده  تا آفات را از بین برده یا آنها را دفع کند.

     
  6. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 22
    6

    مشاهده ی نشانه های بیماری. پیاز بهاره اغلب دستخوش بیماری نمی شود، اما گاهی اوقات پوسیدگی گردن و پوسیدگی سفید ریشه می تواند روی پیازچه ها ایجاد شود. اگر این کپک ها توسعه پیدا کردند، بایستی پیاز آلوده را از بین برد تا از گسترش بیماری به پیازهای سالم جلوگیری شود.

     
  7. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 12
    7

    پیاز بهاره را بعد از 8 هفته برداشت کنید. وقتی ارتفاع پیازهای بهاره به 6 اینچ (15 سانتیمتر) با ضخامت حدود 1/2 اینچ (1.5 سانتیمتر) رسید، آماده ی خوردن می شوند. معمولاً حدود 8 هفته طول می کشد تا به این اندازه برسند، البته در برخی موارد ممکن است چند هفته بیشترطول بکشد.

    • اگر پیاز بهاره  به قطر 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) رسید، باید آنها را از خاک بیرون کشید. در غیر این صورت، طعم آبکی  می دهند.
     
  8. آموزش کاشت پياز بهاره مرحله 24
    8

    پیاز را بیرون بکشید. پیاز را به آرامی از ریشه و نزدیک  بالای خاک بیرون بکشید.  از یک بیلچه برای سالم بیرون کشیدن پیاز استفاده کنید.

    •  می توانید از بالا پیاز را بریده و ریشه کاشته شده را درون خاک رها کنید. به این ترتیب پیاز حذف نشده و  همچنان رشد می کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان