به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ساخت بذر توپی

مراحل آموزش ساخت بذر توپی

آموزش ساخت بذر توپی شامل دو مرحله می باشد: آموزش ساخت بذر توپیآموزش ساخت توپ های بذر منجمد شده

بذرهای توپی یا بمب بذر (که بعنوان توپ بذر نیز شناخته می شوند) همیشه در زمین های  باغداران نظامی نیستند - بلکه این نوع بذرها در واقع یک روش عالی برای تکثیر بذر به ویژه در مقیاس های بزرگ یا در خاک های فقیر هستند. استفاده از بذرهای توپی با خاک بسیار غنی، باعث آماده سازی بذرها شده و نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش می دهد. در اینجا روش ساده ای برای درست کردن توپ یا بمب بذر ارائه شده است. 

  1. Image titled Make a Seed Bomb Step 1
    1
    بذرهای مورنظرتان را برای ساخت بذرهای توپی خریداری یا برداشت کنید. بذرهای با کیفیتی که می دانید در یک منطقه بزرگ یا در خاک های فقیر بخوبی رشد کرده اند و نیاز به توجه زیاد ندارند را خریداری یا برداشت کنید. برای ساخت بذرهای توپی  گیاهانی را انتخاب نکنید که بدلیل آسیب اکولوژیکی یا آسیب های دیگر مانند علفهای هرز، و گیاهان مهاجم، سیستم ریشه ای خرابی پیدا کنند. اگر از بذرها مطمئن نیستید، حتماً گیاهان مشکل دار منطقه را پیدا کنید. فقط به اطلاعات کلی اعتماد نکنید زیرا ممکن است برخی از گیاهان در محیط محلی خود ایده آل باشند اما برای منطقه شما یک آفت شایع باشند.
    • هنگام انتخاب بذرها برای ساخت بذرهای توپی ، کل زیستگاه را در نظر بگیرید. آیا بذرهایی می خواهید که یک زیستگاه کاملاً جدید ایجاد کنند یا فقط بذرهایی می خواهید که واریته های مختلفی از محصولات زراعی یا گیاهان را فراهم می کند؟ می توانید از یک تا صد نوع مختلف واریته ی بذر برای ساخت بذرهای توپی استفاده کنید.
     
  2. Image titled Make a Seed Bomb Step 2
    2
    برای ساخت بذرهای توپی، بذرها را به مدت یک ساعت یا یک شب در محلول ضعیفی از جلبک دریایی یا چای کمپوست خیس کنید. بذرهایی که  شناور ماندند را دور بیندازید - بذر هایی که شناور هستند بیشتر بذرهای شکسته یا آسیب دیده هستند که دیگر رشد نمی کنند و یا دارای ذخایر ژنتیکی ضعیفی خواهند بود و برای ساخت بذرهای توپی  مناسب نمی باشند.
     
  3. Image titled Make a Seed Bomb Step 3
    3
     بذرهای توپی را آماده کنید. چهار روش اصلی برای ساخت توپ های بذر وجود دارد:

    • روش اول: مقداری خاک غنی لومی یا سایر انواع خاکهای رسی که می توانند یک توپ محکم و پایدار تشکیل دهند ، خریداری کنید. خاک باید برای رشد گیاهان مناسب باشد. مطمئن شوید که خاک خیلی اسیدی نیز نباشد. لوم خالص را با استفاده از مقداری آب به اندازه ی یک توپ گلف شکل دهید تا نرم و انعطاف پذیر شود و در هر توپ بذرها را قرار دهید ، یا یک راه سادتر اینکه، قبل از شکل دادن توپ، بذرها را روی خاک بپاشید.
    • روش دوم: از کمپوست نیمه خشک، زنده (استریل نشده) و خاک رس قرمز پودری استفاده کنید. سپس یک قسمت بذر و سه قسمت کمپوست و پنج قسمت خاک رس را با هم مخلوط کنید. با دستانتان مخلوط را به شکل یک توپ گرد درآورید و مقدار کافی آب برای نرم شدن به آن اضافه کنید. باید به اندازه ی خمیر شیرینی قوام داشته باشد.

      Image titled Make a Seed Bomb Step 3Bullet2
    • روش سوم:  در روشی دیگر ، برای تهیه بذرهای توپی می توان از کارتن های کوچک مقوایی تخریب پذیر مانند کارتن های تخم مرغ و یا یک پارچه های توری تخریب پذیر مانند جوراب های نخی قدیمی استفاده کنید. کارتن های تخم مرغ را با مخلوط خاک و بذر مناسب پر کنید. توجه داشته باشید که محتویات بیرون نریزند.  جوراب را می توانید با مخلوط بذر و خاک پر کنید ، سپس سر آن را بپیچانید، دوباره قسمت دیگری از جوراب را مخلوط خاک و بذر ریخته و مجدداً بپیچانید دقیقاً مانند سوسیس، توپ های بذر را از هم جدا کنید.

      Image titled Make a Seed Bomb Step 3Bullet3
    • روش چهارم: خاک اره را به نسبت 5 به یک قسمت بذر را با یک چسب تجزیه‌پذیر فوری، غیر سمی و ترجیحاً چسب خوراکی ایمن و مقدار کمی عصاره جلبک دریایی مخلوط کنید. مخلوط نباید بسیار مرطوب باشد بلکه فقط به اندازه ای مرطوب باشد تا بتوان توپ را شکل داد. بهتر است با این روش توپ بذر کوچک تهیه کنید.

      Image titled Make a Seed Bomb Step 3Bullet4
     
  4. Image titled Make a Seed Bomb Step 4
    4

    اجازه دهید بذرهای توپی  به مدت 24 ساعت خشک شود. توپ های بذر را روی یک تارپولین خشک (تارپولین PVC یک پارچه توری پلاستیکی پوشش داده شده از پلی استر بسیار قوی است)  و یا روی برگه های روزنامه  در یک مکان امن بگذارید.
    • در این مرحله بذرهای توپی  آماده ی استفاده هستند.
     
  5. Image titled Make a Seed Bomb Step 5
    5
    بمب یا توپ های بذر را بکارید. اگر طرحی با ردیف هایی دارید که قبلاً برای کاشت حفر شده اند، به فاصله هر چند فوت (متر) از هم، (یا همانگونه که تولید کننده بذر توصیه کرده) یک توپ قرار دهید، سپس با خاک موجود آن را بپوشانید.
    • اگر به دنبال پوشش فضای باز با علف یا بذرهای درختی هستید ، فقط  پرتاب کردن توپ های بذر می تواند منظره ای واقعی تری  ایجاد کنند، سپس توپ ها را به اندازه کافی در خاک دفن کنید تا رطوبت بذر حفظ شود.
    • اگر ترجیح می دهید بمب های بذر را برای مصارف بعدی ذخیره کنید ، آنها را در مکان خنک ، تاریک و خشک بیش از چند هفته نگه ندارید. بهتر است از آنها تا زمان تازه بودن استفاده کنید زیرا ممکن است بذرها جوانه بزنند!
     
  6. Image titled Make a Seed Bomb Step 6
    6
    رشد توپ های بذر را مشاهده کنید. اگر بذرهای توپی بطور صحیح ساخته شوند، گیاهچه طی 2-3 هفته یا در شرایط گرمتر سریع تر قابل مشاهده خواهد بود. در واقع این فرآیند، زمان جوانه زنی را به طور چشمگیری سرعت نمی بخشد ، اما وقتی گیاهچه شروع به رشد کرد ، مواد مغذی فراوانی به طور مستقیم در ریشه ها تولید می کند بنابراین سریع تر و سالم تر رشد می کنند.
     
 

2

توپ های بذر منجمد شده

  1. Image titled 893550 7
    1
     خاک گلدانی خوببرایبذرهای توپی  پیدا کنید. خاک را بسیار مرطوب کنید.
  2. Image titled 893550 8
    2
    در یک ظرف جا یخی مکعبی، هر مکعب را با نیمی از خاک مرطوب پر کنید. 1-2-3 بذر در وسط هر بخش قرار دهید. با خاک بسیار مرطوب روی آنها را بپوشانید.
     
  3. Image titled 893550 9
    3
    جا یخی را در کمترین دمای انجماد در فریزر بگذارید.
     
  4. Image titled 893550 10
    4
    هنگامی که مخلوط بذر و خاک یخ زدند ، "مکعب های خاک / بذر" را بیرون بیاورید. درون یک کود آلی مکعب ها را فرو کنید تا مکعب ها به آرامی با کود پوشیده شوند. مجدداً آنها را فریز کنید تا خیلی سرد شوند.
     
  5. Image titled 893550 11
    5
    جا یخی را از فریزر بیرون بیاورید. مکعب های یخی را در کمی یخ خشک داخل دستگاه خنک کننده ی کوچک قرار دهید.

     
  6. Image titled 893550 12
    6
    بیرون بروید و مکعب های حاوی بذر و خاک را به مکانهایی که می خواهید گیاهانتان رشد کنند ، پرتاب کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان