به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش قلمه گیری

مراحل آموزش قلمه گیری

قلمه گیری یک روش عالی برای تکثیر گیاهان جدید از گیاه موجود است. یادگیری قلمه گیری سریع، آسان و ارزان است و این روش تضمین می کند گیاه جدید به اندازه گیاه مادری که از آن قلمه گرفته اید، سالم است. 

مراحل

  1. آموزش قلمه گیری 1
    1
    گیاهانی که قصد دارید از آنها قلمه بگیرید، انتخاب کنید. "گیاه مادر" باید نسبتاً بزرگ باشد ، بطوری که چیدن چند ساقه از آن، باعث از بین رفتن گیاه نشود. گیاه مادر همچنین باید سالم باشد ، زیرا هرگونه مشکل و آلودگی در گیاهان مادر، روی گیاه جدید و قلمه تأثیر می گذارد.
     
  2. آموزش قلمه گیری 2
    2
    یک گلدان برای گیاه یا قلمه جدید تهیه کنید. یک گلدان کوچک را با خاک گلدانی یا مخلوط گلدانی بدون خاک پر کنید. مخلوط گلدانی ، ترکیبی از پیت ماس ، پرلیت و ورمیکولیت است ، که به دلیل زهکشی عالی آن ، نتایج عملکرد بهتری برای گیاهان گلدانی به بار خواهد آورد. همچنین می توانید خیلی سریع از خاک های بیرون باغ برای گلدان استفاده کنید. صرف نظر از انتخاب خاک، مخلوط خاکی را تا زمانی که مرطوب شود ، آبیاری کنید اما خیس نشود.
     
  3. آموزش قلمه گیری 3
    3
    ساقه گیاه را انتخاب کرده و قطع کنید. هنگام انتخاب ساقه برای قلمه گیری، باید به دنبال ساقه های جوان و سبز باشید. ساقه های جوان همیشه بهتر از ساقه های بالغ تر و چوبی تر، ریشه می گیرند. یک تکه ساقه را با چند برگ روی آن انتخاب کنید و درست زیر یک گره (گره بخشی از ساقه يك گياه است كه از آن يك برگ،‌ شاخه يا ريشه هوايی رشد مي كند.) با یک قیچی تیز برش دهید. برای احتیاط بیشتر در برابر آلوده نشدن قلمه ها ، ایده خوبی است که قیچی را از قبل با آب و صابون بشویید. همچنین می توانید با استفاده از الکل آن را استریل کنید.
     
  4. آموزش قلمه گیری 4
    4
    از یک تیغ تیز استفاده کنید تا بتوانید نصف کمتری از گره را برش بزنید. گیاهان، ریشه های جدیدی از داخل گره ها تولید می کنند، بنابراین با بیرون ماندن بخشی از قسمت داخلی گره روی ساقه یا قلمه، شانس رشد ریشه از گره در گیاه جدید افزایش می یابد. مجدداً همچنان ایده خوبی است که تیغ را بشویید یا استریل کنید.
     
  5. آموزش قلمه گیری 5
    5
    بجز 2 برگ در گیاه جدید، بقیه برگ ها را از روی قلمه حذف کنید. هرچند که گیاه جدید برای تأمین انرژی از طریق فتوسنتز به برگ های خود نیاز دارد، اما وجود برگهای بیشتر روی قلمه برای تولید ریشه های جدید با گیاه رقابت می کنند. لذا تنها 2 برگ روی قلمه باقی بماند، گزینه خوبی است.
     
  6. آموزش قلمه گیری 6
    6
    در این مرحله قلمه ی گرفته شده را در خاک قرار دهید. از انگشتان برای گذاشتن قلمه ها در خاک یا مخلوط گلدانی استفاده کنید و مطمئن شوید که گره نصف شده بطور کامل در خاک دفن شده است. از عدم دفن برگ ها اطمینان حاصل کنید و اینکه گیاه نیز باید به اندازه کافی سفت و پایدار در خاک ایستاده باشد. در صورت تمایل می توانید چندین قلمه را با هم در یک گلدان واحد کاشت کنید. که بعداً آنها را می توانید انتقال دهید.
     
  7. آموزش قلمه گیری 7
    7
    گلدان حاوی قلمه را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. گلدان را با قلمه ها درون یک کیسه پلاستیکی بزرگ و شفاف قرار دهید و کیسه را در برابر یک پنجره آفتابی قرار دهید. این کیسه مانند یک گلخانه برای تامین رطوبت برای قلمه عمل می کند. حتما کیسه را تا حدی باز بگذارید تا هوا درون آن برای قلمه ها جریان یابد.
     
  8. آموزش قلمه گیری 8
    8
    رشد قلمه ها را بررسی کنید. اگر هر یک از قلمه ها شروع به رشد ناسالم کردند ، آنها را از گلدان خارج کنید. و هنگامی که قلمه ها ریشه های قوی ایجاد کردند ، می توانید هر یک از آن ها را به گلدان های جدید انتقال دهید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان