به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تکثیر گیاهان

مراحل آموزش تکثیر گیاهان

آموزش تکثیر گیاهان شامل چهار مرحله می باشد:آموزش تکثیر گیاهان به روش تقسیم بوتهآموزش تکثیر گیاهان با روش قلمه گیریآموزش مراحل پایانی روش های تکثیر گیاهانآموزش تفاوت بین تکثیر جنسی و غیر جنسی گیاهان

تکثیر گیاهان یک سرگرمی رضایت بخش و ارزانی برای سایر افراد است. تکثیر گیاهان به تولید گیاهان بیشتر با روش های تقسیم، پیوند یا قلمه گیری از گیاهان موجود اشاره دارد. اگر در باغ همسایه یا جایی دیگر در منطقه ، گیاه زیبایی دیده اید ، در اینجا فرصتی به شما داده می شود که آن را در باغ خود نیز داشته باشید. بر خلاف رشد و تکثیر گیاهان از طریق کاشت بذر ، قلمه گیری و تقسیم بوته ی گیاهان منجر به تولید گیاهان یکسان می شود که همان گل های زیبا ، شکوفه ها و غیره را تولید می کند که احتمالاً در وهله اول به سمت آن جذب می شوید.

نکته: تقسیم بوته یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر اغلب گیاهان آپارتمانی و حتی بعضی از گیاهان باغچه ای، تقسیم بوته است. در این روش اساس کار این است که گیاه از گلدان خارج شده و به چند گیاه کوچک تر که دارای ریشه هستند تقسیم شود. به این ترتیب یک گیاه کامل ممکن است به دو، سه و یا حتی چهار گیاه کوچک تر تبدیل گردد.

1

آموزش تکثیر گیاهان به روش تقسیم بوته

  1. تکثیر گیاهان 1
    1
    وقتی گل های گیاهان از بین رفتند، گیاه را از طریق کنار زدن خاک، از زمین بیرون آورید.
     
  2. تکثیر گیاهان 2
    2
    خاک روی ریشه ی گیاهان را تکان دهید.
     
  3. تکثیر گیاهان 3
    3
    گیاه را به چند بخش تقسیم کنید. تقسیم بوته باید از نقاط طبیعی روی گیاه (در گره ها ، یا بین برگ ها و غیره) انجام شود. نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که هر قطعه تقسیم شده دارای شاخه و ریشه باشد.
     
  4. تکثیر گیاهان 4
    4
    بوته های تقسیم شده گیاه را در خاک مناسب و در گلدان یا در یک بستر باغ، مجدداً کاشته و کاملاً آبیاری کنید.
     
 

2

آموزش تکثیر گیاهان با روش قلمه گیری

  1. تکثیر گیاهان 5
    1
    یک گلدان مناسب برای کاشت قلمه ها انتخاب کنید. ممکن است برای هر گیاه از گلدانی با اندازه طبیعی استفاده کنید یا حتی می توانید چندین قلمه را با هم در همان گلدان بکارید. همچنین برای کاشت تعداد زیادی قلمه، کاربرد لوله ی جوانه (Seedling tubes)، ایده خوبی است.
     
  2. تکثیر گیاهان 6
    2
    گلدان را آماده کنید. یک پلاستیک (کیسه پلی اتیلن) تهیه کنید و ماسه سنگ را در ته کیسه قرار دهید. گلدان را بعد از قلمه گیری در مکان ثابتی قرار دهید. گلدان را با خاک مناسب پر کنید - ماسه و پیت ماس برای زهکشی  بهتر، ترکیبی ایده آل برای بسیاری از گیاهان است. سرانجام ، گلدان باید قادر به زهکشی باشد (آب بهتر است از طریق ماسه و شن عبور کند بجای جمع شدن در کیسه پلاستیکی).
     
  3. تکثیر گیاهان 7
    3
    در طول فصل رشد جاری، یک شاخه جوان و محکم را برش بزنید. برش قلمه باید دقیقاً زیر برگ یا گره (گره بخشی از ساقه يك گياه است كه از آن يك برگ،‌ شاخه يا ريشه هوايی رشد مي كند) انجام شود.
     
  4. تکثیر گیاهان 8
    4
    قلمه ی گیاه را آماده کنید. هنگامی که قسمتی از گیاه را بریدید ، برگهای نصفه ی پایینی قلمه را حذف یا برش دهید. در صورت لزوم می توانید به اندازه دو سوم از قلمه را قطع کنید. اگر پوست قلمه پاره شود، از قیچی برای برش استفاده کنید. همچنین می توانید برش کوچکی در انتهای پایین ساقه بزنید تا رشد ریشه را از طریق این "زخم" تشویق کنید.
     
  5. تکثیر گیاهان 9
    5
    قلمه را درون گلدانی حاوی شن و ماسه و پیت ماس قرار دهید. برای ایجاد یک سوراخ ، از مداد یا اشیاء بلند مشابه استفاده کنید. از خود قلمه برای ایجاد سوراخ استفاده نکنید زیرا قلمه صدمه می بیند. لذا بهتر این است که قلمه را به آرامی در سوراخ ایجاد شده فرو کرده و با دقت با خاک پر کنید.
     
  6. تکثیر گیاهان 10
    6
     گلدان و قلمه را با هم درون کیسه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که گلدان روی ماسه آماده ی در ته کیسه قرار گرفته است.
  7. تکثیر گیاهان 11
    7
    قسمت بالای کیسه را با یک بند بهم بپیچانید. این کار باعث می شود آب براحتی چرخش کرده و مجدداً به گیاه برگردد.
     
 

3

آموزش مراحل پایانی روش های تکثیر گیاهان

  1. تکثیر گیاهان 12
    1
    خاک گلدان حاوی قلمه را مرطوب نگه دارید. قلمه یا بوته ی تقسیم شده را خیس یا بیش از حد آبیاری نکنید، ممکن است پوسیده شود و ریشه نگیرد. برای بسیاری از گیاهان اسپری آب خوب عمل می کند اما مراقب برگ های ساکولنت ها و خز مانندها باشید. این گیاهان بهتر است فقط در سطح خاك مستقيماً آبیاری شوند ، در غير اين صورت تركيب رطوبت و آب ممكن است رشد قارچ ها را ترغيب كند.
     
  2. تکثیر گیاهان 13
    2
    قلمه ی گیاه یا بوته ی تقسیم شده را به آرامی بعد از حدود 6 تا 8 هفته کمی بسمت بالا بکشید. اگر در هنگام کشیدن، گیاه مقاومت کرد ، بدانید که ریشه گرفته است. بیشتر گیاهان طی 6 تا 8 هفته ریشه خواهند گرفت، اگرچه برخی از گونه های گیاهان تا 12 ماه نیز طول می کشد تا ریشه بگیرند. بیشتر گیاهان رایج باغی به سرعت ریشه می گیرند.
     
  3. تکثیر گیاهان 14
    3
    هنگامی که گیاهچه بخوبی مقاوم شد، آن را به گلدان بزرگتر یا به باغ انتقال دهید.
     
 

4

آموزش تفاوت بین تکثیر جنسی و غیر جنسی گیاهان

  1. تکثیر گیاهان 15
    1
    استفاده از تکثر جنسی برای افزایش تعداد گیاهان از طریق جوانه زنی بذور و رشد جوانه ها تا مرحله ی بلوغ، می باشد. این روش احتمالاً مورد استفاده ی بیشتر تولید کنندگان از جمله بسیاری از محصولات غلات کشاورزی است.
    • روشهای زیادی برای پیش درمانی بذر برای افزاریش قدرت جوانه زنی در محیط مصنوعی گلخانه وجود دارد. در واقع روش هایی وجود دارند که در تلاش برای غلبه بر دوره ی خواب بذرها و دستیابی به جوانه زنی موفق در یک برنامه انسان محور استفاده می شوند. مادر طبیعت (Mother Nature ) یک کار شگفت انگیز برای غلبه بر دوره خواب بذر انجام می دهد، که بذرها در مطمئن ترین زمان ممکن جوانه بزنند و نهال ها در یک محیط رشد دوستانه ظاهر شوند. ما سعی داریم با بهره گیری از این فرآیندها گیاهان را با موفقیت در داخل خانه نیز پرورش دهیم.
     
  2. تکثیر گیاهان 16
    2
    در تکثیر غیر جنسی از فرایندهایی از جمله قلمه های برگ ، ساقه و ریشه ی گیاه استفاده می شود. سایر روشهای تکثیر غیر جنسی، گیاهانی را تولید می کنند که در اصل مشابه نمونه های اصلی هستند. قلمه ها را در یک شیشه آب در کنار پنجره آشپزخانه قرار دهید تا زمانی که ریشه ها از قلمه های ساقه شکل بگیرند. البته در این روش ریسک رشد کپک بالا است.
    • گیاهانی مانند هوستا Hostas به روش تقسیم بوته Divide تکثیر می شوند، البته هنگامی که این گل ها بسیار بزرگ می شوند شکل دیگری از تکثیر غیر جنسی مورد استفاده قرار می گیرد.
    • کاشت بخش هایی  از ریشه ریزوم  rhizome (ساقه ی زیر زمینی یا ریزوم که اگر به قطعات کوچک قسمت شوند، هر قطعه قادر به تولید یک گیاه جدید است) گیاه باعث رشد گیاه جدید شده که شکل دیگری از قلمه می باشد. عمل پیوند زدن  grafting (در این روش بخشی از یک گیاه بر روی بخشی از گیاه دیگر متصل می‌شود که  در واقع در این روش یک بافت از گیاهی جدا شده و بر روی گیاه دیگری رشد داده می‌شود.) که اغلب برای گل رز و درختان میوه استفاده می شود نوعی دیگر از تکثیر غیر جنسی است.
    • روش خوابانیدن یا  layering در جایی که ساقه ی گیاه روی زمین خم شده و با خاک پوشانده شده و تولید ریشه های جدید کرده و سپس آن را از گیاه مادر یا اصلی جدا و در محیط کاشت جدید قرار می دهند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان