به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ساخت بستر بذر

مراحل آموزش ساخت بستر بذر

آموزش ساخت بستر بذر شامل سه مرحله می باشد:آموزش انتخاب مکان ساخت بستر بذرآموزش تهیه خاک مناسب برای بستر کاشت بذرآموزش کاشت بستر بذر

بستر بذر کاشت محصولات باغی در کنار سبزیجات در حال رشد است، که بعداً قابل انتقال به زمین اصلی نیز می باشد. این گزینه جایگزین آماده سازی بذرها در گلدان ها است ، و بهترین کاربرد آن زمانی است که می خواهید درجه حرارت ، کیفیت خاک و آب موجود در بستر را کنترل کنید. لذا می توانید چندین ماه قبل از کاشت گل و گیاهانتان، یک بستر بذر در بیرون یا در گلخانه بسازید.

بخش 1

آموزش انتخاب مکان ساخت بستر بذر

  1. ساخت بستر بذر 1
    1
    با آب و هوای منطقه تان آشنا شوید. اگر سبزیجات انتخابی شما، فصل رشد کوتاهی دارند، باید بستر بذر را درون گلخانه آماده کنید. و ممکن است لازم باشد خاک و کمپوست را از بیرون، وارد گلخانه کنید.
     
  2. ساخت بستر بذر 2
    2
    مکانی  با نور کافی انتخاب کنید. بذرها به نور زیادی احتیاج دارند، بنابراین بستر بذر را باید در محلی با بیشترین نور و کمترین سایه قرار دهید.
     
  3. ساخت بستر بذر 3
    3
     منطقه ای انتخاب کنید که بتوانید از آن در برابر باد، چرای حیوانات و سیل محافظت کنید. اگر این موارد در حیاط خانه امکان رخ دادن دارند پس خطرات بزرگی در پیش رو دارید ، لذا خرید یا ساخت یک خانه پلاستیکی کوچک فنس بندی شده را که در آن بتوان از بستر بذر محافظت کرد، در نظر بگیرید.
  4. ساخت بستر بذر 4
    4
    مکان کاشتی که قبلاً در آن غده ها tubers (منطقۀ متورم ساقۀ زیرزمینی یا ریشه را غده گویند و معمولاً مواد غذایی در آن ذخیره می‌شود) رشد کرده اند یا مشکل علفهای هرز سنگین وجود داشته یا دارد را برای تهیه بستر بذر انتخاب نکنید. غده های ریشه ای و علفهای هرز می توانند نهال ها و  جوانه ها را از جای خود بیرون بکشند.
     
 

بخش 2

آموزش تهیه خاک مناسب برای بستر کاشت بذر

  1. ساخت بستر بذر 5
    1
    خاک پایه را برای بستر بذر آماده کنید. خاک را با شن کش صاف و خرد کنید.
     
  2. ساخت بستر بذر 6
    2
    خاک را اصلاح کنید. کمپوست را در صورتی به خاک اضافه کنید که خاک یا شنی باشد یا از ارزش غذایی کمی برخوردار باشد. اگر مواد آلی زیادی در خاک وجود دارد که باعث چسبندگی خاک شده، خاک شنی به آن اضافه کنید.
    • در ترکیب نهایی، خاک باید یکدست باشد.
     
  3. ساخت بستر بذر 7
    3
    قبل از قرار دادن ترکیب خاک در بستر بذر، خاک را تمیز کنید. علفهای هرز و هر چیز اضافه را از زمین بیرون و حذف کنید. مخلوط خاک را در یک غربال باغبانی با سوراخ های یک چهارم اینچ (نیم سانتی متر) ریخته و تکان دهید، و آماده کنید.
     
  4. ساخت بستر بذر 8
    4
    خاک کافی برای پر کردن 8 تا 12 اینچ (20- 30 سانتیمتر) از بستر بذر را آماده کنید. آن را روی سطح بستر بذر پخش کنید. با استفاده از قسمت پشتی چنگک باغبانی، سطح خاک را صاف کنید.
     
  5. ساخت بستر بذر 9
    5
    خاک را آبیاری کنید تا ثابت شود. ابتدا با آبپاش آبیاری کنید تا سفتی و سختی سطح خاک در هم بشکند . سپس، عمیق تر آبیاری کنید.
     
  6. ساخت بستر بذر 10
    6
    خاک را با یک ورق پلاستیکی بپوشانید و 10 روز آن را روی خاک رها کنید. مگس ها به سمت خاک تازه جذب می شوند و در طول این مدت از بین می روند. در صورت جوانه زدن علفهای هرز در طول این فرآیند ، منطقه را از علفهای هرز تمیز کنید.
    • ورق پلاستیکی برای گرم کردن خاک برای جوانه زنی بهتر عمل می کند.
     
  7. ساخت بستر بذر 11
    7
    با دفن یک ظرف ماست کوچک در خاک، یک تله حلزونی آماده کنید و لبه ظرف را با سطح خاک تراز کنید. با آب غیر الکلی ظرف را پر کنید. حلزونها به سمت ظرف جذب می شوند و در آن غرق می شوند.
    • اگر مشکل حلزون ها را دارید مرتباً ظرف را بررسی کنید.

بخش 3

آموزش کاشت بستر بذر

  1. ساخت بستر بذر 12
    1
    با یک بیل در خاک شیار یا ردیف های بذر ایجاد کنید. این خطوط کوچک "v" شکل در بستر بذر هستند که می توانید از آنها برای جدا کردن جوانه ها از هم استفاده کنید.
    • استفاده از شیار بذر به شما این امکان را می دهد که گیاهان را از بین علفهای هرز و سایر گیاهان تشخیص دهید.
     
  2. ساخت بستر بذر 13
    2
    در طول بستر بذر آبیاری کنید. بذرها برای جوانه زدن به خاک مرطوب احتیاج دارند.
     
  3. ساخت بستر بذر 14
    3
    بذرها را بسادگی در میان ردیف ها بپاشید. برای شروع کاشت بذرها، آنها را طبق دستور روی بسته بذر بکارید.
     
  4. ساخت بستر بذر 15
    4
    یک لایه نازک از خاک روی خطوط "v" بریزید تا هم سطح خاک بقیه باغ باشد. خاک را با طرف دیگر شن کش صاف و هموار کنید.
     
  5. 5
    ردیف ها را برچسب بزنید.
     
  6. 6
    نهال ها را بعد از جوانه زدن و شروع به رشد تنُک کنید. این کار از شلوغی بستر بذر قبل از انتقال جلوگیری می کند. با نهال های بدرد نخور و نامطلوب کمپوست تهیه کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان