به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت نشاءهای سالم

مراحل کاشت نشاءهای سالم

کاشت نشاءهای  سالم شامل سه مرحله می باشد:آموزش نکهداری از نشاءهافراهم کردن مقدمات لازم برای کاشت نشاءهآبیاری و گرمادهی به نشاءها

برای  داشتن نشاءهای سالم، نوع نشاء مهم نمی باشد، بلکه آنچه که اهمیت دارد، توجه به برخی از اصول کلیدی قبل و حین و بعد از کاشت نشاءها می باشد. در این مقاله اقدامات لازم برای داشتن نشاءهای سالم در بهترین و بالاترین حالت، آموزش داده شده است. 

1

آموزش نکهداری از نشاءها

  1. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 1
    1
    باید تصمیم بگیرید که کدام گیاه برای اولین بار نشاء بهتری تولید می کند. البته بیشتر گیاهان از مرحله ی جوانه یا نشاء، بهره می برند. بنابراین فرصت لازم را برای نشاءها فراهم کنید تا در شرایط مطلوب و بهینه، بهترین رشد را داشته باشند.
     
  2. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 2
    2
    برای داشتن نشاءهای سالم باید در ابتدا بذرهای سالم بکارید. اگر می خواهید نشاءها را از طریق بذر بکارید، اطمینان حاصل کنید که بذرها، تازه و سالم باشند. این کار باعث می شود که بتوانید تضمین  کنید که نشاءهایتان شروع خوبی برای زندگی و رشدشان خواهند داشت.
     
  3. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 3
    3
    برای داشتن نشاءهای سالم باید در هر نوبت کاشت، از محلول بذر مال (محرک رشد) استفاده کنید. محلول بذر مال (seed-raising mix) استفاده شده را مجدداً برای کاشت نشاءها مصرف  نکنید زیرا خطر انتقال بیماری های گیاهی به نشاءها وجود دارد، که می تواند نشاءها را از بین ببرد.
    توجه: بذر مال کردن بمعنی آغشته نمودن بذر قبل از کاشت با ترکیباتی که باعث افزایش قدرت جوانه زنی بذر، افزایش حجم ریشه، استقرار بهتر و مناسب گیاهچه و نشاء می شود.‎ همچنین باعث تراکم بوته، بهبود و بهره وری بالاتر می گردد.
     
  4. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 4
    4
     سایر وسایل و ابزاری که برای کاشت نشاءهای سالم، استفاده می کنید را تمیز کنید. بدین صورت که:
    • تمام گلدان ها، سینی های نشاء و غیره را قبل از استفاده، بشویید و ضدعفونی کنید.
    • هر آنچه با نشاءها در ارتباط باشد را نیز بشویید.
    • دستهایتان را قبل از شروع کار بشویید.
     
 

2

اقدامات لازم برای کاشت نشاءهای سالم

  1. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 5
    1
    بمنظور داشتن نشاءهای سالم، اطلاعات لازم برای هر گونه ی گیاهی موردنظر خود را مطالعه کنید. در صورت نیاز گیاه  به هر نوع احتیاجات خاص و الزاماتی که برای رشد احتیاج دارد، باید مطمئن شوید که می توانید آنها را برآورده سازید.
     
  2. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 6
    2
    ظرف یا گلدان موردنظر برای کاشت بذر را بمنظور تولید نشاءهای سالم آماده کنید.
    • گلدان موردنظر برای کاشت بذر را تا لبه ی بالایی از خاک پر کنید. یک سطح صاف و هم تراز ایجاد کنید (یک تَراز روی سطح گلدان بگذارید تا بتوانید سطح را تراز کنید).
    • بذر های بزرگ را مستقیماً بر روی سطح بکارید (بصورت سطحی).
    • یک لایه مخلوط گلدانی خوب روی سطح خاک ریخته و سپس بذرهای کوچک را اضافه کنید.
    • نشاءها را در فواصل یکسان در کنار هم بکارید.
    • به جز بذرهایی که باید در سطح باقی بمانند (بذرهایی که نیاز به نور برای جوانه زنی دارند)، سایر بذرها را با یک لایه  از مخلوط گدانی خوب پوشش دهید. یک قانون برای کاشت بذور این است که دو برابر طول بذر، روی آن را بپوشانید.
     
 

3

آبیاری و گرمادهی به نشاءها

  1. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 7
    1
    بمنظور داشتن نشاءهای سالم، بطور مساوی بذرها را آبیاری کنید. خاک را فقط مرطوب نگه دارید. از آبیاری کردن روی نشاء و از آبیاری کردن در قسمت پایینی نشاء، اجتناب کنید، چرا که هر دو این آبیاری ها نشاءها را از بین می برند. در موقع آبیاری، با استفاده از یک اسپری ملایم می توانید برای جلوگیری از تخریب خاک و نشاءهای نازک، کار خود را انجام دهید.
     
  2. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 8
    2
    محیط نگهداری نشاءها را بمنظور داشتن نشاءهای سالم گرم نگه دارید. اجازه ندهید که محیط نگهداری نشاءها، سرد یا خیلی گرم باشد، محدوده ی دمایی ایده آل 18 تا 25 درجه سانتیگراد است. نشاءها را در یک نقطه گرم امانه کاملاً آفتابی قرار دهید. اگر در معرض خطر هوای سرد و یا یخبندان هستید، گلدان را در شب تغییر مکان دهید. همانطور که نشاءها قوی تر و مسن تر می شوند، ایوان یا بالکن می تواند مکان ایده آلی برای رشد آنها قبل از کاشت در باغ باشد، زیرا این مکانها پوشیده شده اند و از این طریق  امکان آشنایی تدریجی و آرام نشاءها با درجه حرارت بیرون وجود دارد.
     
  3. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 9
    3
    حذف و کم پشت کردن نشاءهای اضافی، باعث داشتن نشاءهای سالم می شود. پرپشتی بیش از حد برای نشاءها مناسب نیست. نشاءها را با ظهور اولین برگ شان (نه ساقه) برداشت کنید و آنها را در یک سینی نشاء قرار دهید تا نشاءها با فاصله بیشتری از هم گذاشته شوند. نشاءهای حذف شده باید سفت شوند، تا در شرایط جدید رشد گذاشته شوند.
     
  4. آموزش کاشت نشاءهاي سالم مرحله 10
    4
    نشاءها را در زمان مناسب در باغ بکارید، تا نشاءهای سالم داشته باشید. از کاشت نشاءها در باغ بصورت زود هنگام یا خیلی دیر هنگام اجتناب کنید، زیرا در هر دو حالت نشاءها رشد کمی خواهند داشت. 

t

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان