به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش پرورش گیاهانی سالم و شاداب

مراحل آموزش پرورش گیاهانی سالم و شاداب

آموزش پرورش گیاهان سالم و شاداب شامل سه بخش می باشد:آموزش فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهانفراهم کردن آب و غذا برای رشد گیاهاناستفاده از ترفندهای باغبانی برای رشد گیاهان

مراقبت از گیاهان موضوع بسیار با اهمیتی می باشد، حتی اگر گیاه یک سرخس (بدون گل) باشد و گل های معطر تولید نکند. این مقاله به شما در مورد نحوه رشد و پرورش سالم و شاداب گیاهان، روش های زیادی آموزش داده است.

نکات اولیه:

1. آنچه را که گیاهتان نیاز دارند فراهم کنید، زیرا هر گیاه نیازهای متفاوتی دارد. 
2. گیاه را در یک گلدان به اندازه ی کافی بزرگ قرار دهید.
3. گیاه باید مقدار مناسبی از نور خورشید و آب دریافت کند.
4. در صورت لزوم از کود یا کمپوست استفاده کنید.
5. از ترفندهای باغبانی برای تشویق رشد گیاهان و جلوگیری از آفات استفاده کنید. 

بخش 1

آموزش فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان

  1. Image titled Grow Healthy Plants Step 1
    1
    برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب، درباره ی آنها شناخت کافی داشته باشید. مهم نیست چقدر از گیاهان خود مراقبت کرده و یا چقدر به آنها توجه می کنید، بلکه اگر نیازهای خاص گیاهان خود را ندانید، آنها در رشد خود پیشرفت چشمگیری نخواهند کرد. بنابراین درباره ی خرید گیاه خانگی یا گل و گیاه برای فضای بیرونی برنامه ریزی کنید. بعضی از گیاهان در آب و هوای مختلف، قادر به رشد هستند، اما برخی دیگر نیاز به یک محیط کنترل شده دارند و یا می توانند در یک منطقه خاص زنده بمانند. 
    • قبل از کاشت گیاه در باغ یا قبل از اضافه کردن یک گیاه به مجموعه ای از گلدان هایتان، درباره ی شرایط مورد نیاز برای رشد گیاهان اطلاعات لازم را کسب نمایید.
    • منطقه ای که گیاه بهتر رشد می کند را شناسایی کنید. اگر گیاه بومی منطقه شما نیست، به این معنا نیست که شما نمی توانید آن را رشد دهید، بلکه معمولاً رشد و پرورش گیاهان متناسب با شرایط آب و هوایی، دما و خاک منطقه تان، بسیار آسانتر و بهتر است.
    •  گیاهان داخل خانه را در دمای نسبتاً ثابت، نگهداری کنید. اگر خانه ی شما سرد است، گیاهی را باید انتخاب کنید که نسبت به سرما مقاوم است.
     
  2. Image titled Grow Healthy Plants Step 2
     
    2
    برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب، اطمینان حاصل کنید که گلدانی که برای گیاهتان استفاده می کنید به اندازه کافی بزرگ باشد. گیاهان برای رشدشان به فضا نیاز دارند. اگر گیاهان را مستقیماً در زمین کاشتید، حتماً فضای کافی بین گیاهان، بگذارید.
    • اگر گیاهان خود را در گلدان کاشته اید، ریشه ها را یک بار در سال بررسی کنید تا ببینند که آیا ریشه ها در هم پیچیده و فشرده شده اند. اگر این کار را انجام دادید و متوجه این موضوع شدید، باید گیاه خود را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. این کار رشد جدید گیاه را افزایش خواهد کرد.
    • اگر نمی خواهید گیاهتان را به گلدان بزرگتر انتقال دهید، باید ریشه های گیاه را برش داده  و سپس گیاه را به گلدان مورد نظر منتقل کنید.
     
  3. Image titled Grow Healthy Plants Step 3
     
    3
    مقدار مناسبی از نور خورشید را برای داشتن گیاهان سالم و شاداب فراهم کنید. گیاهان از نظر میزان دریافت نور به چهار گروه "آفتاب دوست" و "سایه دوست" و "سایه آفتاب دوست" و "بی تفاوت" تقسیم می شوند. این تفاوت  نسبتاً ساده در دریافت نور در گیاهان مختلف، تأثیر زیادی بر عملکرد گیاهان دارد.
    • قبل از خرید گیاهان نگاهی به حیاط خود بیاندازید. توجه داشته باشید که مقدار نور خورشید، در بخش های مختلف در حیاط تان به چه صورت می باشد تا متوجه شوید که چه گیاهانی را خریداری کنید.
    • اگر گیاهان را در باغ می کارید، طبقه بندی کنید که کدام بخش از باغ سایه دار است و کدام بخش در معرض نور خورشید، بدین ترتیب شما می توانید متناسب با مکان هایی که دارید انواع مختلف گیاهان را خریداری کنید.
    • اکثر گیاهان خانه در سایه جزئی بهتر رشد می کنند زیرا که در داخل محیط خانه، معمولاً نور کامل خورشید قابل دریافت نیست. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که گیاه را در گلدان در جایی که ساعت ها نور مستقیم خورشید دریافت  کند، قرار دهید،  این را در ذهن داشته باشید که ممکن است با گذاشتن گیاه در معرض آفتاب برای مدت طولانی، آن را از بین ببرید.
    • اگر متوجه شدید که گیاه باریک شده و به سمت نور می رود، باید گیاه را نزدیک به نور خورشید بگذارید.
     
 

بخش 2

فراهم کردن آب و غذا برای رشد گیاهان

  1. Image titled Grow Healthy Plants Step 4
     
    1
    بمنظور داشتن گیاهانی سالم و شاداب، آنها را فقط به همان اندازه که نیاز دارند، آبیاری کنید. آبیاری زیاد باعث مرگ گیاهان می شود. البته آبیاری بسیار کم و  آبیاری بسیار زیاد نیز برای گیاهان مضر است. بسیاری از باغبانان و افراد تازه کار، گیاهان را بیش از نیازشان آبیاری می کنند، این افراد معتقدند که اگر آب بیشتر به گیاه برسد، برای رشد سالم گیاه بهتر است. البته این اعتقاد برای گیاهان خاصی درست است، اما آبیاری زیاد برای  بیشتر گیاهان باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.
    • علاوه بر اینکه دانستن مقدار آب مورد نیاز گیاهانتان کمک کننده می باشد، در اینجا یک ترفند برای کمک به تعیین زمان و میزان آبیاری ارائه می شود: انگشت خود را در خاک در حدود یک اینچ یا بیشتر (2-3 سانتی متر) فرو کنید. در اغلب موارد، هنگامی که خاک کمی خشک شده، باید گیاهان خود را آبیاری کنید. به اندازه کافی آبیاری کنید تا حدی که آبهای اضافی از سوراخ زهکش در تَه گلدان، خارج شود. از غرق کردن گیاه با آبیاری زیاد، خودداری کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که گلدان هایی که استفاده می کنید از زهکش خوبی برخوردار باشند زیرا اگر ریشه ها بیش از حد آب دریافت کنند و آبهای اضافی، بخوبی از ته گلدان تخلیه نشود، این می تواند تأثیر منفی روی گیاه شما داشته باشد.
    • ساكولنت ها و ساير گیاهان كه به مناطق خشك عادت دارند، معمولاً نیاز آبیاری كمتري دارند. خاک این گیاهان باید بین آبیاری ها کاملاً خشک شود.
    • نهال ها یا گیاهان جوان معمولاً به آب بیشتری نسبت به گیاهان بزرگسال نیاز دارند. نهال ها را بطور مداوم مرطوب کنید تا زمانی که جوانه ها چندین اینچ در بالای خاک رشد کنند.
    • گیاهان ظریف مانند ارکیده ها نیاز به آب با کیفیت بالایی دارند، زیرا آنها به مواد شیمیایی موجود در آب خانگی حساس هستند. به جای آن از آب مقطر یا آب چشمه (آب بدون املاح) استفاده کنید.
     
  2. Image titled Grow Healthy Plants Step 5
     
    2
    برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب، کوددهی به گیاهان فراموش نشود. بیشتر پرورش دهندگان گیاهان تمایل به استفاده از انواع مختلف کودها دارند، و این مسئله از اولویت بسزایی برخوردار است. لذا اگر می خواهید از کود استفاده کنید، درباره ی میزان و نوع کود اطلاعات لازم را بدست آورید.
    • ترکیب مناسبی از خاک را برای گیاهان خود فراهم کنید. قبل از کاشت گیاهان در خاک، ابتدا خاک را تست کنید.
    • به استفاده از کمپوست برای گیاهان خود توجه کنید. میوه ها و سبزیجات کمپوست شده، یک خاک غنی و پر از مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کنند که برای بیشتر گیاهان در حال رشد بسیار عالی می باشند. این نکته را در ذهن خود داشته باشید که تعدادی از گیاهان مانند بسیاری از گونه های گل های وحشی، به مراتب خاک فقیر را برای رشد خود ترجیح می دهند، بنابراین قبل از استفاده از کمپوست، درباره ی نیاز گیاهان خود اطلاعات داشته باشید. شما همچنین می توانید از پودر خون، ضایعات مرغ کمپوست شده یا امولسیون ماهی برای کوددهی به خاک استفاده کنید.
     
 

بخش 3

استفاده از ترفندهای باغبانی برای رشد گیاهان

  1. Image titled Grow Healthy Plants Step 6
     
    1
    گیاهان را بمنظور داشتن گیاهانی سالم و شاداب، مرتباً بررسی کنید. شما باید بصورت هفتگی گیاهان داخل خانه و گیاهان  فضای بیرونی را حداقل هر روز، بمنظور نحوه ی رشدشان بررسی کنید. این بررسی ها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید هر گونه مشکلی را قبل از اینکه گیاه را از دست بدهید، شناسایی کنید. بررسی گیاهان خود را بعنوان بخشی از کارهای روزانه تان  قرار دهید.
    • به عنوان مثال، شما می توانید هر روز شنبه خود را با چک کردن تمام گیاهان خانگی خود شروع کنید یا می توانید هر روز در باغتان قدم زده و گیاهان را بررسی کنید یا هر روز قبل از اینکه به سر کار بروید، سری به گیاهان بزنید.
     
  2. Image titled Grow Healthy Plants Step 7
     
    2
    برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب، پوست های موز را در زیر بوته های گل رز می توانید خاک کنید. گلهای رز نیاز به مقدار زیادی پتاسیم دارند که این عنصر در پوست موز وجود دارد. پوست موز را کنده و در خاک، درست زیر ریشه های گل رز حفر کنید. پتاسیم موز، در سرتاسر طول فصل رشد، گل رز را تغذیه می کند.
     
  3. Image titled Grow Healthy Plants Step 8
     
    3
    از پوست تخم مرغ های خرد شده برای تغذیه گیاهان و برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب استفاده کنید. پوست تخم مرغ مواد مغذی ارزشمند را در خاک پخش می کند و به رشد بهتر گیاهانی مانند گوجه فرنگی در طول فصل رشد کمک می کند. چند عدد پوست تخم مرغ را خرد کرده و آنها را در گودالهایی که برای هر گیاه حفر کرده اید، بریزید یا در پایین یک گلدان بپاشید.
    • پوست تخم مرغ های خرد شده،  گیاهانی مانند فلفل و  گوجه فرنگی را تغذیه کرده، و به تولید میوه های خوشمزه و طعم دار کمک می کند.
    • پوست تخم مرغ همچنین به عنوان یک جایگزین طبیعی برای آفت کش ها عمل می کند، زیرا آنها از حمله ی علف های هرز و دیگر آفات به گیاهان جلوگیری می کنند.
     
  4. Image titled Grow Healthy Plants Step 9
     
    4
    آفات را با صابون از گیاهان دور نگه دارید. گیاهان فضای باز در معرض حمله ی خرگوش، سنجاب ها و موجودات دیگر هستند. آنها را با پخش کردن خُرده صابون بر روی گیاهان، از اطراف باغ دور نگه دارید. برخی از باغبانان همچنین از مترسک برای دور کردن حیوانات از گیاهان استفاده می کنند.
     
  5. Image titled Grow Healthy Plants Step 10
     
     

    spaceplay / pause

    escstop

    ffullscreen

    shift + slower / faster (latest Chrome and Safari)

    volume

    mmute

    seek

     . seek to previous

    126 seek to 10%, 20%, …60%

    5
    از سکه ها برای دور کردن حلزون ها از گیاهان استفاده کنید. اگر حلزون ها در باغ برای گیاهان مزاحمت ایجاد کردند، چندین سکه را در خاک باغ انداخته یا فرو کنید تا آنها را از گیاهان دور کنید. زیرا حلزون ها توسط فلز ات دفع می شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان