به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش نگهداری و مراقبت از گلدان

مراحل آموزش نگهداری و مراقبت از گلدان ها

اقدام به نگهداری صحیح از یک گلدان نه تنها مانع از ترک خوردن یا شکستن گلدان می شود، بلکه می تواند از سالم ماندن گیاهان از طریق جلوگیری از گسترش بیماری و باکتری ها به گیاهان، محافظت کند. برای محافظت صحیح از گلدان، باید سالانه گلدان را استریل کرد، آن را در مکان امن و مناسب قرار داد تا از رفت و آمد و شرایط بد آب و هوایی به دور باشد، و نهایتاً باید مرتباً گیاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که رشد آن به گلدان آسیب نمی رساند. در این مقاله روش های مختلف حفظ زندگی گیاه در گلدان و عملکرد بهتر گلدان ها آموزش داده شده است.

مراحل

  1. Image titled Maintain a Planter Step 1
    1
    بمنظور مراقبت و نگهداری از گلدان ها، حداقل یک بار در سال، گلدان ها را استریل (Sterilize) کنید. این روش سبب جلوگیری از زنده ماندن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها در گلدان می شود، که در واقع بیشتر بیماری ها، از حشرات و اسپور قارچ های انگلی به گلدان منتقل می شوند.
    • گیاه را از گلدان خارج کنید، سپس داخل گلدان را تمیز کنید و خاک های اضافی را جمع کرده و بقایای اضافی را نیز از داخل گلدان با استفاده از آب گرم و برس و یا یک دستمال تنظیف بشویید.
    • یک قسمت سفید کننده و 10 قسمت آب در وان یا سینک بزرگ ریخته و مخلوط کنید و  گلدان را در آن قرار دهید.
    • گلدان را در مخلوط سفید کننده و آب به مدت حداقل 30 دقیقه بگذارید، سپس با استفاده از آب گرم کاملاً سفید کننده را از روی گلدان بشویید.
    • قبل از انتقال گیاه به داخل گلدان، اجازه دهید گلدان بطور کامل خشک شود. این کار باعث می شود سفید کننده باقی مانده در داخل گلدان نیز از بین برود.
     
  2. Image titled Maintain a Planter Step 2
    2
    بمنظور مراقبت و نگهداری از گلدان ها، آنها را در یک مکان امن به دور از آسیب های احتمالی قرار دهید.  اگر گلدان را در معرض آب و هوای بد قرار داده باشید یا در مکانی که حیوانات خانگی و بچه ها اغلب بازی می کنند گذاشته اید، ممکن است به گلدان آسیب برسد. بدین منظور می توانید از روش های ذکر شده در زیر بمنظور مراقبت و نگهداری از گلدان ها، استفاده کنید:
    • گلدان خود را در گوشه ای از باغ، در کنار یک دیوار در منزل قرار دهید و دور از راهروها و یا مسیرهایی که در آن رفت و آمد زیاد باشد بگذارید زیرا ممکن است گلدان روی زمین بیفتد و یا صدمه دیده و بشکند.
    • گلدان را در شرایط بد آب و هوایی مانند دماهای بسیار پایین، بادهای شدید، باران، برف و بوران و تگرگ و همه ی آنچه که می تواند به گلدان ضربه وارد کند یا باعث شود تا گلدان خراب شده و ترک بردارد، به داخل خانه منتقل کنیدو از این طریق از گلدان های خود مراقبت و نگهداری کنید.
    • اگر شما نمی توانید گلدان را در دماهای بسیار پایین به داخل منزل انتقال دهید، باید آب اضافی را از بشقاب یا ظرف زیر گلدان  خالی کنید. اگر آب بیش از حد یخ زده شده باشد، ممکن است گلدان یا خود بشقاب را نیز از بین ببرد.
    • اگر گلدان شما برای انتقال به داخل خانه بسیار بزرگ باشد، گلدان را از آب و هوای سرد از طریق پوشاندن با پلاستیک های حباب دار در اطراف گلدان، عایق بندی کنید و سپس تمام گلدان را با ورق های برزنتی یا ورق تارپولین پوشش دهید. این کار باعث می شود که گلدان شما در معرض مستقیم آب بسیار سرد یا یخ زده قرار نگیرد زیرا این آب باعث می شود که گلدان شکسته و ترک بر دارد.
     
  3. Image titled Maintain a Planter Step 3
    3
    بمنظور مراقبت و نگهداری از گلدان ها، آنها را در مکانی قرار دهید که آب بطور کامل از گلدان تخلیه شود. اگر مقدار زیادی از آب نتواند از گلدان تخلیه شود،  علاوه بر خاک و خود گیاه، داخل گلدان، نیز پوسیده می شود.
    • گلدان ها را از روی زمین برداشته و روی بلندی قرار دهید بعنوان مثال روی آجر، بلوک یا چهار پایه های  تزئینی.
     
  4. Image titled Maintain a Planter Step 4
    4
    رشد هر گیاه را در داخل هر یک از گلدان ها، بمنظور مراقبت و نگهداری از گلدان ها، بررسی کنید. هنگامی که گیاهان رشد می کنند، گاهی اوقات اگر ریشه ها زیاد شده یا وزن گیاه بیش از اندازه بزرگ شود، باعث می شود گلدان ها شکسته یا ترک خورده شوند.
    • وقتی گیاهان در حال رشد هستند، سوراخ های زهکشی ته گلدان ها را بررسی کنید. اگر ریشه های گیاه را از داخل سوراخ های زهکشی مشاهده کردید، باید گیاه خود را به یک گلدان بزرگ منتقل کنید تا مانع از شکستن یا ترک خوردن گلدان ها شوید.
     
  5. Image titled Maintain a Planter Step 5
    5
    از ماده ای واتر پروف یا ضد آب برای عایق بندی گلدان های ساخته شده از چوب و فلز، استفاده کنید. ماده ی ضد آب از پوسیدگی و فرسودگی گلدان های چوبی و  فلزی جلوگیری می کند.
    • ماده ضد آب را از فروشگاه محصولات باغبانی بمنظور مراقبت و نگهداری از گلدان ها، خریداری کنید، سپس ماده را طبق دستورالعمل کارخانه روی گلدان ها اعمال کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان